5.2.23

Επίσκεψη του Πρωθυπουργού της Ελλάδας στο ναυπηγείο των Belh@rra: Τι σημαίνει αυτό για το παγωμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Στόλου;

Τα ναυπηγεία στη Λοριάν της Γαλλίας όπου χτίζονται οι ελληνικές Belh@rra Πηγή εικόνας: Naval Group

 Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal

Η προσπάθεια ενίσχυσης του στόλου παραμένει στα χαρτιά ή αν γίνεται αυτή προχωρά με ιδιαίτερα βραδυκίνητους ρυθμούς γεγονός που σημαίνει πως είναι ιδιαίτερα δύσκολο να πραγματοποιηθεί μια αλλαγή που θα φέρει 12 μάχιμες φρεγάτες και 6 νέες κορβέτες, δηλαδή ότι γράφει η αναθεωρημένη Δομή Δυνάμεων. Ο στόλος είναι ιδιαίτερα «κουρασμένος» και μια επανάληψη του 2020 διόλου απίθανη.

Στο Πολεμικό Ναυτικό επισημαίνουν ότι στην περίπτωση που απαιτηθεί νέα ανάπτυξη του στόλου αυτή θα γίνει, με οποιοδήποτε κόστος κι ό,τι αυτό σημαίνει.

Η αρχή που είχε γίνει με τις τρεις φρεγάτες Belh@rra αποτέλεσε το πρώτο βήμα. Όμως τα πάντα φρέναραν, έγιναν αλλαγές πλεύσης και τελικά δεν έχει προχωρήσει το παραμικρό. Ούτε καν η «κατεπείγουσα» για πολλούς έναρξη συμβασιοποίησης (σ.σ. περίπου έναν χρόνο θα κρατήσει) για τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.

Το γεγονός πως τα επόμενα 24ωρα πρόκειται να συνεδριάσει το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας, όπου ανάμεσα στην ατζέντα θα είναι και εξοπλιστικές ανάγκες, δεν σημαίνει ότι θα μάθουμε κάποια από τις σημαντικές αποφάσεις που αφορούν την ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων.

Κύκλοι του υπουργείου Εθνικής άμυνας σημειώνουν ότι θα πρέπει ο πρωθυπουργός να ενημερωθεί για τα ελληνοτουρκικά καθώς η ακραία ρητορική και η διαρκής απειλή πολέμου από την Τουρκία δείχνει να εκτραχύνεται όσο πλησιάζουν οι εκλογές στη γειτονική χώρα.

Το μεταναστευτικό είναι ένα άλλο κομμάτι της εργαλειοποίησης που επιχειρείται από την γείτονα, με το Λιμενικό να έχει στήσει το πλωτό τείχος ενώ στον Έβρο τα έργα για την επέκταση του φράχτη προχωρούν.

Για ορισμένα εξοπλιστικά προγράμματα, σε προγενέστερο χρόνο είχαν εκφραστεί ερωτήματα τα οποία θ’ απαντηθούν από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Παράλληλα υπάρχουν και ορισμένα εξοπλιστικά που χρίζουν της τελικής απόφασης.

Από την άλλη πλευρά όμως η συνεδρίαση αυτή γιατί να μην σχετίζεται με την ενδεχόμενη επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Λοριάν της Γαλλίας την εβδομάδα που έρχεται;

Κίνηση υψηλού συμβολισμού;

Υπάρχουν πληροφορίες που θέλουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη, πριν τη Σύνοδο στις Βρυξέλλες, να μεταβεί σ’ ένα ταξίδι αστραπή στο ναυπηγείο που κατασκευάζονται οι δυο εκ των τριών φρεγατών Belh@rra που προορίζονται για τον ελληνικό στόλο. Στο ναυπηγείο έχει «κατασκηνώσει» καιρό τώρα το κλιμάκιο Γαλλίας του Πολεμικού Ναυτικού και εργάζεται για την κατασκευή των φρεγατών, συνεργαζόμενοι με τους Γάλλους.

Εφόσον επιβεβαιωθεί η «παράκαμψη» αυτή στο ταξίδι προς τις Βρυξέλλες, σίγουρα αποτελεί μια κίνηση υψηλότατου συμβολισμού σε μια κρίσιμη περίοδο, για τα ελληνοτουρκικά, εν μέσω καθυστερημένων αποφάσεων για την ενίσχυση του στόλου, ο οποίος στάθηκε ως ο καθοριστικός παράγοντας στην κρίση του 2020 και που πρόκειται μελλοντικά, ανά πάσα στιγμή, να είναι ξανά ο πρωταγωνιστής στις εξελίξεις στο θαλάσσιο πεδίο.

Πάντως ο πρωθυπουργός ούτως ή άλλως θα συναντηθεί με τον Γάλλο πρόεδρο Μακρόν, ώρες μετά, στη Βελγική πρωτεύουσα κατά τη σύνοδο κορυφής, με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό, εφόσον πραγματοποιηθεί το ταξίδι στο γαλλικό ναυπηγείο της Βρετάνης.

Εκτός όμως από υψηλό συμβολισμό που θα είχε μια τέτοια κίνηση, υπάρχουν και μηνύματα που αποστέλλονται σε πολλούς ενδιαφερόμενους «παραλήπτες», καθώς ορισμένοι εξ αυτών επιμένουν να μην παίζουν μ’ ανοιχτά χαρτιά απέναντι στην Αθήνα η οποία έχει καταβάλλει πολλές και σημαντικές προσπάθειες για την ασφάλεια της Μεσογείου.

Στο Λοριάν εδώ και λίγες ημέρες βρίσκεται, πέραν από τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού και δωδεκαμελής ομάδα από ελληνική εταιρεία η οποία θα εργαστεί στον τομέα των συγκολλήσεων και των σωληνώσεων του πλοίου. Πρόκειται για μέλη εταιρείας που έχει συμπεριληφθεί στο καθυστερημένο, από τη Naval Group, μνημόνιο συνεργασίας ομίλους που σχετίζεται με τ’ αμυντικά συστήματα.

Η απουσία «ναυτικού προγράμματος»

Η εικόνα ωστόσο της πρώτης ελληνικής Belh@rra, πίσω από την ομάδα που σηκώνει μανίκια στο Λοριάν, μαρτυρά την πρόοδο που έχει η νέα ψηφιακή φρεγάτα ΚΙΜΩΝ, την οποία θα παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό το 2025, βάσει του χρονοδιαγράμματος, αν κι όπως όλα δείχνουν μπορεί αυτό να γίνει και λίγους μήνες νωρίτερα.

Πέραν όμως των παραπάνω, θολό παραμένει το τοπίο σε δυο βασικά θέματα που στέλνουν τον στόλο έτι στο μέλλον.

Το ένα είναι η πιθανότητα ενεργοποίησης της τέταρτης φρεγάτας Belh@rra με κλειδωμένη τιμή. Το δεύτερο αφορά τις κορβέτες, με τις δυο εταιρείες να συνεχίζουν τη μεταξύ τους «ναυμαχία», σε μια διαρκή επιχείρηση να γίνουν πιο δελεαστικές οι προτάσεις τους.

Ο παράγοντας του αμυντικού συμφώνου πάντως διαδραματίζει τον δικό του ρόλο στην όλη υπόθεση, με την Ιταλία να κάνει «κράττει», τουλάχιστον προς ώρας.

Στο στόλο και στην τελευταία του ημερήσια διαταγή του, ο Ναύαρχος Παναγιώτης Λυμπέρης είπε με ελάχιστα λόγια, σαφείς λέξεις που αφορούν την απαραίτητη ενίσχυση με νέες μονάδες.

«Χρειάζεται διαρκή στήριξη με πόρους και ουσιαστικό πολιτικό έλεγχο της λειτουργίας του από την ηγεσία και την Βουλή, πέρα από την επιλογή του χ ή ψ εξοπλιστικού προγράμματος. Τώρα περισσότερο από ποτέ είναι αναγκαία η κατάρτιση μακρόπνοου συνεκτικού «ναυτικού προγράμματος» που θα περιλαμβάνει ανάπτυξη δυνατοτήτων επί τη βάση έργων, εκπαίδευση και αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας μας, ιδιαίτερα σε θέματα αξιοποίησης του προσωπικού και παραγωγής αποτελέσματος. Χρειάζεται την αντίληψη πληρώματος ενισχυμένη έναντι της προσωπικής προβολής.»

https://hellasjournal.com