1.10.22

Ποιος φταίει για τον «θάνατο» του PONY

 Ποιος φταίει για τον «θάνατο» του PONY

Ο «Mr.NAMCO», Πέτρος Τζανέτος Κοντογούρης ξεσπά κατά του κράτους και προαναγγέλλει προσφυγή στη Δικαιοσύνη

 Η πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα είναι μια παλιά, «πονεμένη» ιστορία, η οποία επανέρχεται στην επικαιρότητα με αφορμή τις νέες καταγγελίες του Έλληνα «Mr.PONY», Πέτρου Τζανέτου Κοντογούρη.

Από τα '70s και μετά, το θρυλικό PONY, επονομαζόμενο και ως «τζιπ των φτωχών», έζησε τις «δόξες» του, όταν κατασκευάσθηκαν στην Ελλάδα δεκάδες χιλιάδες «κομμάτια» του, που κατέκλυσαν τους δρόμους τις επόμενες δεκαετίες, μέχρι η ...μηχανή του να «σβήσει» ξαφνικά.

 Η ιδέα να βρεθεί τρόπος για να «ξαναπάρει μπροστά», δεν έχει εγκαταλειφθεί, καθώς ο κ. Κοντογούρης λέει ότι το προσπαθεί, αλλά «φως» στον ορίζοντα δεν φαίνεται να υπάρχει. Κατά καιρούς, έχουν υπάρξει διάφορες ανακοινώσεις που έκαναν λόγο για συνεργασίες με άλλες εταιρίες (όπως η Lada), για ετοιμότητα στην έναρξη παραγωγής του μοντέλου που έχει επανασχεδιαστεί από τη Namco, ή χιλιάδες προπαραγγελίες, όμως τίποτα χειροπιαστό δεν υπήρξε. Κι αυτό γιατί υφίστανται δύο θεμελιώδη προβλήματα, τα οποία δεν επιτρέπουν την «αναβίωση» του PONY: Η εταιρία, δεν πήρε ποτέ την έγκριση Τύπου που απαιτείται από την ΕΕ για να εκκινήσει την παραγωγή, αλλά δεν έχει και τα απαιτούμενα κεφάλαια για να το κάνει. Ο Πέτρος Τζανέτος Κοντογούρης, μιλώντας στη "DEAL", λέει ότι η έγκριση δεν του δίνεται από τις ελληνικές Αρχές και πως, λόγω αυτού, δεν μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση σε κεφάλαια (μέσω δανειοδότησης). Και γι' αυτό, όπως αποκαλύπτει, προσφεύγει στην αρμόδια για τη νόθευση του ανταγωνισμού επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 «Μας τυραννάνε 5 χρόνια για μια άδεια και πάλι, τώρα, μας κοροϊδεύουν. Έχει αρχίσει ο «πόλεμος». Δεν θέλουν να υπάρχει ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία και «τορπιλίζουν» κάθε προσπάθεια. Δεν μπορούν να ανεχθούν στα πόδια τους μικρομεσαίους και θέλουν να τους αφανίσουν. Κάποιοι εισαγωγείς θησαυρίζουν. Τα αυτοκίνητα που θα πουλάμε εμείς 9-10.000 ευρώ, αυτοί τα πουλάνε 18.000. Δεν θα τους αφήσω, όμως. Εγώ είμαι σκληρό καρύδι.», αναφέρει στην «DEAL» ο πρόεδρος της NAMCO, μα δεν σταματά εκεί.

Ο Πέτρος Τζανέτος Κοντογούρης κάνει ευθεία αναφορά σε «καρτέλ πολυεθνικών αυτοκινητοβιομηχανιών» εκ των οποίων ορισμένες «χτυπούν» -κατ' αυτόν- το εγχείρημα της επανακυκλοφορίας του ελληνικού PONY. Κατηγορεί την Ε.Ε. ότι προωθεί τα συμφέροντα τους και το ελληνικό κράτος για την αρνητική στάση του προς την NAMCO, τονίζει ότι η εταιρία του έχει προσφύγει στην αρμόδια υπηρεσία της European Commission (συγκεκριμένα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού/ DG Competition Committee) για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και προαναγγέλλει δικαστική «μάχη» σε όλα τα «μέτωπα». Έστω και αν κάποιες πλευρές διατυπώνουν ενστάσεις ή αντίθετες γνώμες σε μερικούς από τους ισχυρισμούς του, κατά την πολυετή κόντρα του με τους αρμοδίους κρατικούς φορείς, στην οποία προστίθενται νέα «επεισόδια»...

 

Η έγκριση Τύπου που δεν... έρχεται

 

Κάθε νόμισμα διαθέτει δυο όψεις. «Απέναντι» σε όσα λέει ο κ. Κοντογούρης υπάρχει η διαδικασία: Για να μπορέσει να πάρει άδεια παραγωγής (και πώλησης) σε ευρωπαϊκό έδαφος, θα πρέπει ένα μοντέλο αυτοκινήτου να πληροί όλα τα standards (π.χ. να περάσει επιτυχώς τα crash tests και τις δοκιμές εκπομπής ρύπων) που έχει θέσει η Ε.Ε. για όλους τους κατασκευαστές. Οι –επίσης ελληνικές- Replicar Hellas και Korres, για παράδειγμα, ακολούθησαν αυτές τις διαδικασίες, μέσω του γερμανικού TUV, από τον οποίο πήραν έγκριση Τύπου πριν κάνουν το ίδιο από την ελληνική αρμόδια υπηρεσία (Ε.ΣΥ.Δ. και ΕΒΕΤΑΜΕΔ) και άρχισαν ήδη παραγωγή.

 

Ένα ερώτημα είναι εάν το PONY θα μπορούσε να περάσει αυτές τις δοκιμές. Ο κ. Κοντογούρης είναι κατηγορηματικός: «Βεβαίως και μπορούμε να αντεπεξέλθουμε στις απαιτήσεις, δεν ζητάμε να αλλάξουν οι τεχνικές προδιαγραφές για την κυκλοφορία των PONY. Δεν θα έβγαζα ποτέ στην κυκλοφορία ένα αυτοκίνητο το οποίο δεν τηρεί όλους τους όρους ασφαλείας του επιβάτη». Παρόλα αυτά, όπως λέει, οι ελληνικές Αρχές δεν του χορηγούν την πολυπόθητη Εθνική Έγκριση Τύπου Μικρής Σειράς (η οποία επιτρέπει την ταξινόμηση ως 250 οχημάτων ετησίως) ώστε να αρχίσει την παραγωγή.

 

Αυτό ακριβώς καταγγέλλει ο κ. Κοντογούρης σε επιστολή του προς τους αρμόδιους φορείς της ελληνικής Πολιτείας, αλλά και ευρωβουλευτές, διαμαρτυρόμενος ότι το Υπουργείο Μεταφορών «εξοντώνει το PONY». Και επισημαίνει πως «είναι βέβαιο ότι οι ορισμένοι αρμόδιοι θα λογοδοτήσουν στην Ελληνική και στην Ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη για τις πράξεις και τις παραλείψεις τους». Όσο για την προσφυγή της NAMCO στην DG Competition Committee, κάνει αναφορά σε «καρτέλ» ορισμένων μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών και σε παράβαση των άρθρων FE101 και 102.

 

Στρέφεται μάλιστα εναντίον και του χαρακτηρισμού «μικρές σειρές» παραγωγής οχημάτων, ζητά την τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. και την αναπροσαρμογή του ορίου ταξινόμησης στην κατηγορία του PONY (Ν1) σε τουλάχιστον 10.000 «κομμάτια» ετησίως και εξηγεί:

 

«Η πρώτη δικαστική κίνηση θα γίνει κατά του ελληνικού Δημοσίου. Γιατί, ενώ μας δίνει την άδεια λειτουργίας του εργοστασίου, την οποία επικαιροποιήσαμε πριν από 4 χρόνια, με πλήρη συμμόρφωση στους κανονισμούς της Ε.Ε. και το 2015 ήμασταν στα πρόθυρα επανεκκίνησης της παραγωγής της 5ης γενιάς αυτοκινήτων τύπου PONY, δεν μας δίνει την έγκριση Τύπου...».

 

Λεφτα... υπάρχουν;

 

Υπάρχει ένα ακόμα καίριο ερώτημα. Εάν υπάρχουν τα απαραίτητα κεφάλαια, ή μπορούν να εξασφαλιστούν ώστε να χρηματοδοτηθεί η επένδυση για την επανέναρξη της παραγωγής των PONY...

 

Εδώ, η απάντηση είναι αρνητική. Ο κ. Κοντογούρης διαμαρτύρεται πως οι τράπεζες κρατούν κλειστή την κάνουλα της χρηματοδότησης προς την NAMCO παρότι αυτή «...διαθέτει σήμερα καθαρή θέση 240 εκατ. και δεν χρωστά πουθενά ούτε ευρώ».

 

Το εναλλακτικό σχέδιό του, ωστόσο, είναι να εξασφαλίσει κεφάλαια, ανταλλάσσοντας μετοχές της NAMCO με συνεργάτες της εταιρίας: «Προσπαθούμε να κάνουμε μια πολυσυμμετοχική εταιρία. Θα μπουν σε αυτή όλοι οι dealers μας και οι συνεργάτες μας, όπως αυτοί από την Γερμανία. Όσοι μας προμηθεύουν εξαρτήματα, καθίσματα, σωληνάκια κ.λ.π. θα πάρουν μετοχές στην εταιρία». Γιατί δεν έχει γίνει ήδη αυτό;

 

Μεγάλο πρόβλημα, όπως λέει, αποτελούν οι περιορισμοί στην παραγωγή: «Με τα 250 αυτοκίνητα ετησίως που λένε, μας βάζουν ουσιαστικά «ταφόπλακα». Ουδείς σοβαρός επενδυτής θα τολμήσει να επενδύσει, έτσι, στην αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα. Εμείς, μπορούμε να παράγουμε 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο και θέλουμε να μας επιτρέψουν για τόσα, ούτε ένα λιγότερο!

 

Από την Αίγυπτο μόνο, μας ζητούν 30.000, αλλά αναρωτιούνται γιατί δεν μας δίνει η χώρα μας την απαραίτητη άδεια. Την έχουμε ανάγκη, δηλαδή, και για τις εξαγωγές μας...», προσθέτει ο επικεφαλής της NAMCO και επικαλείται στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία η ελληνική οικονομία ζημιώνεται κατά 117.779.840 ευρώ κάθε χρόνο από τη μη επανεκκίνηση της παραγωγής του εργοστασίου της εταιρίας στην Θεσσαλονίκη (το οποίο θα παρήγαγε και πούλαγε 10.000 οχήματα ετησίως) ενώ μιλά για ματαίωση επένδυσης ύψους 100 εκατ. ευρώ το 2017.

 

Στο πρώτο ποσό, οι υπολογισμοί της NAMCO συμπεριλαμβάνουν την υποκατάσταση αντίστοιχου αριθμού αυτοκινήτων εισαγωγής, απώλειες από ΦΠΑ, Φόρο Ταξινόμησης κ.α., αφαιρώντας την έμμεση εκροή συναλλάγματος για εισαγωγή κινητήρων (drive-train) για τα PONY...

 http://www.dealnews.gr