24.9.16

Σχολιάζοντας τη "νηφάλια" πλευρά ενός ακατάλληλου Υπουργού


Υπό Δημητρίου Αναγνώστου, Θεολόγου
22-09-16 Δήλωση του Υπουργού Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκου Φίλη:
"Αναφέρθηκα σε δύο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας, 
την Κατοχή και τη χούντα, και στον αρνητικό ρόλο που διαδραμάτισαν κορυφαίοι παράγοντες της επίσημης Εκκλησίας.

Τα γεγονότα έχουν καταγραφεί, στην ιστορία και τη λαική συνείδηση. Δεν χρειάζεται να αναλωθούμε σε μια ιδεολογική αντιπαράθεση για το παρελθόν. Το ζητούμενο είναι να βρούμε σημεία συνεννόησης για να βγει η χώρα από την κρίση, να βελτιωθεί στο σύνολό της η εκπαίδευση και να αναμορφωθεί το μάθημα των Θρησκευτικών,ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες κοινωνικές και παιδαγωγικές προκλήσεις. Χωρίς κινήσεις αντιπερισπασμού, που ενισχύουν τον αναχρονισμό.
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων βλέπει μπροστά, προσηλωμένο στις αξίες της σύγχρονης, ανεξίθρησκης ανοικτής και δημοκρατικής παιδείας." Ο κ. Νίκος Φίλης και από την "καλή" του και από την "ανάποδη" έχει επιβεβαιωθεί ότι είναι παντελώς ακατάλληλος για την υψηλή και ταυτοχρόνως ευαίσθητη θέση ευθύνης και υπηρεσίας του λαού, η οποία του ανετέθη. Αυτή του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Και τούτο διότι πάσχει "αμφοτέραις ταίς ιγνύαις" όσον αφορά στους δύο αυτούς τομείς που έπρεπε να υπηρετήσει.
Το τελευταίο διάστημα αποκάλυψε, προς απογοήτευση της συντριπτικής πλειοψηφίας του Ελληνικού λαού, όλο το ιδεολογικό-πνευματικό του υπόβαθρο και οπλοστάσιο. Τετριμμένο, πολυκαιρισμένο, στρατευμένο και κυρίως ιδεοληπτικό.
Είναι προφανές ότι η έλλειψη σημαντικής παιδείας στον ίδιο, κάτι που έπρεπε να είναι απογορευτικό για την ανάληψη της συγκεκριμένης θέσεως, ήλθε να επιτείνει την αδυναμία του να διαχειρισθεί τον σημαντικότερο τομέα στη διακυβέρνηση ενός ιστορικού λαού. Ασφαλώς δε, επιπλέον, ίσχυσε και εν προκειμένω η κλασσική ρήση "αρχή άνδρα δείκνυσι"!
Το κακό δε είναι ότι συνεχίζει να ενεργεί, ομιλεί και συμπεριφέρεται ως ένας μεσαίας κατηγορίας δημοσιογράφος, στην υπηρεσία μιάς κομματικής εφημερίδος, όπως συνέβαινε στον πρότερο επαγγελματικό του βίο.
Φαίνεται δε, ότι δεν κατόρθωσε να μάθει ούτε το πρώτο μάθημα για όποιον θητεύει σε υπουργική θέση, ότι δηλαδή οι εξυπνακισμοί και τα ψεύδη το μόνο που εξασφαλίζουν είναι είτε τη μικρή θητεία, είτε την κακή θητεία, με άσχημο μάλιστα και, συνήθως, απότομο τέλος.
Δεν επιλέξαμε καμμία άλλη από τις πολλές δηλώσεις και συνεντεύξεις του κ. Υπουργού, διότι νομίζουμε ότι είναι ανάξιες σχολιασμού και για να μη παρασυρθούμε από την προκλητικότητά του σε αντιπαράθεση.
Επιλέξαμε την τελευταία δήλωσή του, όπως έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο του Υπουργείου Παιδείας, όπου, καίτοι "μαζεμένος" λόγω του σάλου που έχει προκαλέσει, αφήνει ξεκάθαρα να διαφανεί η ε(πι)μονή του σε κάποια καίρια σημεία, τα οποία προδίδουν την ιδεοληψία και την ανειλικρινή στάση του, η οποία, ίσως, αποβεί γι' αυτόν μοιραία.
Επιμένει στην αναφορά του σε αρνητικό ρόλο παραγόντων της επισήμου Εκκλησίας (κάνοντας αναδίπλωση από την πρώτη υβριστική τοποθέτησή του περί συμβολής της Εκκλησίας στην έκπτωση της Ελληνικής κοινωνίας διαχρονικά!) σε σημαντικές ιστορικές φάσεις της ιστορίας του λαού μας, ωσάν οι παράγοντες της επισήμου Πολιτείας, από την άλλη πλευρά, να είχαν σταθεί σταθερά στο ύψος των περιστάσεων.
Το πιο ουσιαστικό, όμως, είναι ότι όπως προκύπτει από τις δηλώσεις του είτε αγνοεί, είτε παραθεωρεί στην κριτική του το τι σημαίνει Εκκλησία, στην οποία αστόχως θέτει και τον προσδιορισμό επίσημη. Η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού στο οποίο ανήκουν όλοι οι ορθοδόξως πιστεύοντες, Κλήρος και λαός. Η διοίκηση της Εκκλησίας είναι άλλο πράγμα και, αν φρεσκάριζε ή εμπλούτιζε λίγο τις ιστορικές γνώσεις του, θα σκεπτόταν καλύτερα το τι αντικειμενικώς μπορεί να λεχθεί.
Βεβαίως, συμφωνούμε μαζί του ότι τα γεγονότα έχουν καταγραφεί και στην ιστορία και στη συνείδηση του λαού μας, αλλά δε νομίζουμε ότι ένας σημερινός μάλιστα πολιτικός μπορεί να προκαλεί τη μνήμη και την κρίση μας, γενόμενος τιμητής των άλλων.
Το τιθέμενο ως ζητούμενο της κοινής συνεννοήσεως των διαφόρων παραγόντων και φορέων για να βγεί η χώρα από την κρίση, είναι δίκοπο μαχαίρι, όταν επισημαίνεται από κάποιον που απέδειξε ότι δεν σέβεται τον αληθινό και ειλικρινή διάλογο, τουλάχιστον στο συγκεκριμένο επίμαχο πρόβλημα του μαθήματος των Θρησκευτικών. Γιατί είναι γνωστό ότι κινήθηκε πίσω από την πλάτη της Εκκλησίας και προώθησε συγκεκριμένης ομάδος τις θεωρίες και απόψεις, επειδή απλώς ταίριαζαν με τις ιδικές του ιδέες και εξυπηρετούν τις ιδεοληψίες του.
Ακόμη, οι επικαλούμενες σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, που κατά τον κ. Φίλη επιβάλλουν την ανταπόκριση του μαθήματος των Θρησκευτικών σ' αυτές, είναι κι αυτό αντικείμενο διαλόγου και όχι επιβολής των σχετικών εκτιμήσεων του υπουργού ως δεδομένων. Μάλιστα, ενός Υπουργού, ο οποίος, ως άθεος, δεν εννοεί ότι ο Χριστός, το κεντρικό Πρόσωπο της Ορθοδόξου Πίστεως, είναι υπερ-διαχρονικό, καθώς και η διδασκαλία του είναι, αποδεδειγμένα και δοκιμασμένα, "παντός καιρού" και λόγω της πανθομολογούμενης ανωτερότητός της, αλλά και κυρίως λόγω της θεικής της προελεύσεως, ως αποκάλυψη Θεού και όχι ανακάλυψη ή κατασκευή ανθρώπινη.
Τέλος, σ' αυτόν τον επιγραμματικό σχολιασμό μιάς σπάνιας "νηφάλιας" δηλώσεως του Υπουργού Παιδείας, που, όμως, διασώζει ατόφια την ιδεοληψία του, αναφέρει ότι το Υπουργείο Παιδείας, δηλαδή ο ίδιος, είναι προσηλωμένο στις αξίες της σύγχρονης (κοινότυπο και κούφιο), ανεξίθρησκης....παιδείας.
Τι όμως θεωρεί ο κ. Φίλης ως ανεξίθρησκη παιδεία, όταν ο λόγος γίνεται για το μάθημα των Θρησκευτικών που αφορά στη συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών και εφήβων της Πατρίδος μας, που είναι βαπτισμένοι ορθόδοξοι Χριστιανοί;
Μήπως υπολανθάνει στη σκέψη του ότι ανεξιθρησκεία ή ουδετεροθρησκεία σημαίνει να παρουσιάζεις από τη σκοπιά του αθέου το θρησκευτικό φαινόμενο; Μήπως ως ανεξιθρησκεία εννοεί την συγκρητιστική θεώρηση όλων των Θρησκειών, συμπεριλαμβανομένης της Ορθοδοξίας, με στόχευση την παραδοχή του θρησκευτικού φαινομένου ως ανεκτού λόγω της αδυναμίας των ανθρώπωνκαί όχι ενδεικτικό της αναζητήσεως της αλήθειας και του νοήματος της ζωής;
Πως είναι δυνατόν να έχει περάσει από το μυαλό του κυρίου Υπουργού ότι θα του επιτραπεί να στερήσει από τα ελληνόπουλα τη διδασκαλία και γνώση για τη δισχιλιετή Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση του τόπου μας που διαμόρφωσε τη θρησκευτική και εθνική του ταυτότητα και γέννησε έναν άφθιτης αξίας πολιτισμό στα γράμματα, τις τέχνες και την νοηματοδοτημένη καθημερινή πράξη και ζωή;
Το παραμύθι περί "κατηχητικού μαθήματος" και μαθήματος "ομολογίας" έχει ξεφτίσει. Η παιδαγωγική του αναβάθμιση στους τρόπους και μεθόδους διδασκαλίας και η απαιτούμενη διαρκής βελτίωση των εγχειριδίων του, με πλέον ενδεικτικό και κατάλληλο περιεχόμενο, δεν έχει καμμία σχέση με την επιχειρούμενη μετατροπή του σε πανθρησκειακό "αχταρμά", κουραστικό και μη εποικοδομητικό και αφομοιώσιμο από τα παιδιά μας.
Τα παιδιά μας που δεν προσφέρονται, ούτε τα προσφέρουμε για να εγγράψει ο οιοσδήποτε επίδοξος μεταρρυθμιστής τις προσωπικές του απόψεις ή τις θέσεις του ιδεολογικού του προσανατολισμού. Η Κυβέρνηση διαχειρίζεται τα αρμόζοντα σ' αυτήν, όσον αφορά στους πολίτες και δεν έχει λευκή επιταγή!
Εάν θέλει να είναι Ελληνική, τότε θα πρέπει να προάγει την Ελληνική Παιδεία και τα Ελληνικά Γράμματα. Ως προς την Θρησκευτική διαπαιδαγώγηση των ανηλίκων πολιτών της,όμως,δεν της επιτρέπεται ούτε να πειραματίζεται, ούτε να προωθεί τις όποιες προσωπικές πεποιθήσεις των μελών και στελεχών της.
Απλά οφείλει να τους διδάσκει με τον καλύτερο παιδαγωγικό τρόπο αυτά που συγκροτούν και εκφράζουν την Πίστη της Εκκλησίας στην οποία αυτά και οι γονείς των ασπάζονται και ανήκουν, χωρίς καμμία παρέμβαση σ' αυτήν.
Εάν ο κ. Φίλης θέλει να μείνει προσηλωμένος στις ιδεοληψίες του, θα πρέπει να παραιτηθεί. Εάν θέλει σώνει και καλά να μας δοκιμάσει και να δοκιμασθεί περαιτέρω, τότε οφείλει να αποσύρει πάραυτα το νέο πρόγραμμα σπουδών για τα Θρησκευτικά και να ξεκινήσει άμεσα και για όσο χρειασθεί τίμιος και ειλικρινής διάλογος των αρμοδίων και εμπλεκομένων (Εκκλησίας, Θεολογικών Σχολών, Θεολόγων, Εκπαιδευτικών και εκπροσώπων Γονέων και κηδεμόνων) με την "ουδετερόθρησκη".... αποχή του ιδίου, για το καλό όλων μας.
www.ekklisiaonline.gr