22.1.24

Παράξενο ατύχημα χτυπά το F-35! Ο κινητήρας του Stealth Fighter «καταπίνει» τον φακό κατά την επιθεώρηση. Ζημιά σε εκατομμύρια



 Σε ένα περίεργο περιστατικό που αφορούσε το πιο προηγμένο μαχητικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, ο κινητήρας ενός F-35 κατάποσε έναν φακό χειρός, προκαλώντας απώλεια περίπου 4 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ και κάποια σημαντική ζημιά στον κινητήρα F135 αυτής της stealth πολεμικής μηχανής.

Το περιστατικό αναφέρθηκε πρόσφατα, αλλά αρχικά έλαβε χώρα τον Μάρτιο του 2023 όταν ο φορητός φακός, ο οποίος φέρεται να είχε αφεθεί μέσα στην είσοδο κινητήρα ενός αεροσκάφους F-35A Lightning II, αναρροφήθηκε στον κινητήρα, αποκάλυψε μια νέα έκθεση έρευνας ατυχήματος. Η αμέλεια του προσωπικού συντήρησης εδάφους φέρεται να προκάλεσε το περιστατικό.

Στις 15 Μαρτίου 2023, το περιστατικό συνέβη στην αεροπορική βάση Luke στην Αριζόνα, ενώ δύο συντηρητές (MM1 και MM2) εργάζονταν κάτω από την 56η Πτέρυγα Μάχης της 62ης Μονάδας Συντήρησης Αεροσκαφών. Ένας τρίτος συντηρητής (MM3) που είχε ανατεθεί στην 187η Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών σε μια μακροχρόνια εκπαιδευτική περιοδεία με την 62 AMU επέβλεπε τις εργασίες.

Το εν λόγω αεροσκάφος F-35A πετά από την 56η Πτέρυγα Μάχης και είναι νηολογημένο με αριθμό ουράς 14-5103.  Η έκθεση της εν λόγω έρευνας, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα στις 18 Ιανουαρίου, διαπίστωσε ότι η κύρια αιτία του ατυχήματος - η σοβαρή ζημιά στον κινητήρα των 14 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ σε σημείο που δεν μπορούσε να επιδιορθωθεί τοπικά - ήταν η αδιαφορία του συντηρητή για το κοινό και τον αέρα Κανονισμοί ισχύος.

Ωστόσο, ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που συνέβαλε στο ατύχημα που αναφέρθηκε ήταν η δυσλειτουργία του Autonomic Information Systems Logistics στο F-35. Αν και το ALIS έχει σχεδιαστεί για να ενσωματώνει τεχνικά δεδομένα, εκπαίδευση, διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας, λειτουργίες, συντήρηση, προγνωστικά και υπηρεσίες υποστήριξης πελατών, έχει αντιμετωπίσει αρκετές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένου του κακού σχεδιασμού διεπαφής και της έλλειψης συνδεσιμότητας σε πραγματικό χρόνο.

Η έκθεση παρατήρησε ότι «ο σημαντικός αριθμός λιστών ελέγχου και η δυσκολία πρόσβασης στις σωστές προκαλεί εφησυχασμό όταν οι χρήστες αναφέρονται στις απαιτούμενες διαδικασίες συντήρησης».
Τι πραγματικά συνέβη;

Ένα πλήρωμα συντήρησης τριών ατόμων εργαζόταν σε ένα F-35 για να εκπληρώσει μια Τεχνική Οδηγία Time Compliance όταν συνέβη το περιστατικό στις 15 Μαρτίου. βύσμα ενώ ο κινητήρας λειτουργούσε», σύμφωνα με την αναφορά.

Μετά την εγκατάσταση του βύσματος, ένας συντηρητής έλεγξε το απόθεμα των εργαλείων και, στη συνέχεια, ένας άλλος επιθεώρησε τον κινητήρα στο πλαίσιο του "Πριν από τις εργασίες σέρβις". Για να το πετύχει αυτό, ο συντηρητής εξέτασε την είσοδο του κινητήρα με έναν φακό και την τοποθέτησε στο χείλος εισαγωγής.

Μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης του κινητήρα, ο συντηρητής έθεσε σε λειτουργία τον κινητήρα για πέντε λεπτά για να ψάξει για διαρροές καυσίμου. Η ομάδα ισχυρίστηκε ότι άκουσε περίεργους θορύβους καθώς ο κινητήρας έκλεισε, παρόλο που το πιλοτήριο δεν είχε σημάδια ζημιάς από ξένο αντικείμενο.

Ενώ ο συντηρητής που ολοκλήρωσε τον πρώτο έλεγχο απογραφής εργαλείων έκανε άλλη μια επιθεώρηση και παρατήρησε ότι έλειπε ένας φακός. Αυτός ο συντηρητής, ο οποίος έτρεξε τον κινητήρα, έκανε άλλον έλεγχο και διαπίστωσε τη ζημιά.Στο τέλος, ο συμπιεστής υψηλής πίεσης του κινητήρα (HPC), ο στρόβιλος υψηλής πίεσης (HPT), το μεταβλητό πτερύγιο εισόδου του ανεμιστήρα, το ακροφύσιο καυσίμου, ο αγωγός παράκαμψης, οι ρότορες δεύτερου σταδίου, τρίτου σταδίου, πέμπτου και έκτου σταδίου —αξίας 3.933.106 δολαρίων ΗΠΑ— υπέστησαν όλες ζημιές.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ο συντηρητής που πραγματοποίησε την επιθεώρηση πριν από τη λειτουργία του κινητήρα αγνόησε τις οδηγίες των κοινών τεχνικών δεδομένων για να βεβαιωθεί ότι όλες οι εισαγωγές και οι εξατμίσεις του κινητήρα ήταν καθαρές από ξένα και χαλαρά αντικείμενα και για να αφαιρέσει τυχόν ανοιχτά πράγματα πριν εισέλθει στην είσοδο του αεροσκάφους.

Επιπλέον, ο Αεροπόρος αγνόησε την οδηγία του Υπουργείου Πολεμικής Αεροπορίας να «εκτελέσει μια οπτική απογραφή» του κιτ εργαλείων μετά την ολοκλήρωση κάθε επιχείρησης.

«Βρίσκω, με την υπεροχή των αποδεικτικών στοιχείων, ότι το ατύχημα προκλήθηκε από το MM1 που δεν εκτέλεσε πλήρη επιθεώρηση εισόδου και απέτυχε να πραγματοποιήσει απογραφή κιτ εργαλείων πριν από τη λειτουργία του κινητήρα», συνταγματάρχης Sean Brammer-Hogan, Πρόεδρος του Συμβουλίου Διερεύνησης Ατυχημάτων , δήλωσε.

Τέλος, η μελέτη ανακάλυψε ότι η τοπική διαδικασία της 62ης Μονάδας Συντήρησης Αεροσκαφών δεν τηρούσε αυστηρά τις οδηγίες του DAF, οι οποίες απαιτούν από το άτομο που νοικιάζει το κιτ εργαλείων να πραγματοποιεί οπτικούς ελέγχους αποθέματος. Αντίθετα, ο έλεγχος αποθέματος γινόταν συνήθως από το άτομο που έτρεχε τον κινητήρα στη μονάδα. Κατά συνέπεια, και οι δύο αεροπόροι που συμμετείχαν στο περιστατικό πίστεψαν ότι ο φακός είχε χαθεί.

Οι ερευνητές επεσήμαναν επίσης σημαντικούς παράγοντες που συμβάλλουν σε ζητήματα με το Σύστημα Πληροφοριών Αυτόνομης Επιμελητείας του F-35 ή ALIS. Το διοικητικό συμβούλιο ανακάλυψε ότι μεταξύ των προβλημάτων που αναφέρθηκαν ήταν η έλλειψη συνδεσιμότητας δικτύου σε πραγματικό χρόνο και η υπερβολική αφθονία άσχετων δεδομένων που οδήγησαν σε εφησυχασμό των χρηστών.

Το στοιχείο ALIS του ατυχήματος αποτελεί άλλη μια πρόκληση για το ενοχλητικό πρόγραμμα συντήρησης του F-35. Οι νομοθέτες έχουν εκφράσει στο παρελθόν δυσαρέσκεια για το ALIS λόγω των υψηλών δαπανών του προγράμματος και των τεχνικών ζητημάτων. Το Γραφείο Κοινού Προγράμματος εργάζεται για ένα νέο «Ολοκληρωμένο Δίκτυο Επιχειρησιακών Δεδομένων» τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά οι αρχές το χαρακτήρισαν ως μια σταδιακή διαδικασία.

Αν και το περιστατικό είναι αναμφίβολα όσο το δυνατόν πιο περίεργο και αδικαιολόγητο, δεν είναι η πρώτη φορά που ένα F-35 εμπλέκεται σε ένα ασυνήθιστο περιστατικό. Τα F-35 έχουν υποστεί πολλές συντριβές με παράξενα περιστατικά όλα αυτά τα χρόνια. Ενώ το αεροσκάφος παραμένει σε ζήτηση παγκοσμίως, αυτά τα περιστατικά έχουν αφήσει τις ΗΠΑ με κόκκινο πρόσωπο.Σχόλιο Γεωργίου Δικαίου: Για σχεδόν πέντε χρόνια, το Κογκρέσο των ΗΠΑ έχει δει το κόστος συντήρησης του F-35 στα ύψη. Συγκεκριμένα, προβλήματα με τους κινητήρες Pratt Whitney F135 οδηγούν σε αυτό. Λόγω της ταχείας φθοράς του στροβίλου υψηλής πίεσης, λειτουργούν σημαντικά λιγότερο από το αναμενόμενο. Γενικά, τα αεροσκάφη αναγκάζονται να περνούν πολύ περισσότερο χρόνο σε εγκαταστάσεις επισκευής. Ο κινητήρας δουλεύει σε πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες και δεν αποδίδει την ώση που πρέπει.
Ο  στροβιλοκινητήρας δεν φτάνει τη δηλωμένη διάρκεια ζωής και ο κινητήρας πρέπει να αλλαχτεί στις 600 ώρες (ρωγμές στις λεπίδες) για να πάει για επισκευή!Όλα αυτά τα ήξεραν από το 2008 και δεν έκαναν τίποτα για βελτιώσεις σε κινητήρα, σύστημα ψύξης και παροχής ηλεκτρικής ισχύος. Το πρόγραμμα F135 απασχολεί περισσότερους από 53.000 εργαζόμενους σε 36 πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων 27.000 θέσεων εργασίας και σχεδόν 100 προμηθευτών στο Κονέκτικατ, σύμφωνα με τις δηλώσεις. Πως θα άλλαζαν κινητήρα
;






https://hellenicdefencenet.blogspot.com/2024/01/f-35-stealth-fighter.html

Πηγή: i-epikaira.blogspot.com