8.1.24

Συνάντηση ΥΠΕΞ Μπλίνκεν με Κ. Μητσοτάκη


Εντυ Ζεμενίδις*- στην Καθημερινή

 
Καθώς ο Antony Blinken επισκέπτεται την Ελλάδα, είναι δίκαιο να αναρωτηθεί κανείς αν αυτό είναι το τελευταίο του ταξίδι ως Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ. Το 2024 είναι, τελικά, μια εκλογική χρονιά και οδεύουμε προς περισσότερο δράμα εκλογικής χρονιάς. Δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα ως προς το ποιος θα είναι ο επόμενος Πρόεδρος των ΗΠΑ, επομένως ο υπουργός Blinken βρίσκεται στην απίστευτη θέση να πρέπει να ασκήσει μια εξωτερική πολιτική που ταυτόχρονα θέτει τα θεμέλια για μια δεύτερη Κυβέρνηση Μπάιντεν ή καθορίζει την κληρονομιά μιας ενιαίας προεδρίας.
Όσο προκλητική και αν είναι μια πρόταση, η συνεργασία ΗΠΑ-Ελλάδας δίνει στον Blinken την ευκαιρία να σκοτώσει και τα δύο αυτά παροιμιώδη πουλιά με μια πέτρα. Ωστόσο, θα απαιτήσει από τον Υπουργό να αναλάβει τον άμεσο έλεγχο της σχέσης ΗΠΑ-Ελλάδας (όπως ακριβώς έκανε ο υπουργός Πομπέο τον τελευταίο χρόνο της θητείας του).
Ορισμένες πολιτικές τα τελευταία τρία χρόνια έχουν γίνει εμπόδια στη βελτιστοποίηση των ευκαιριών στη σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας και στην περιοχή όχι μόνο κατά την επόμενη κυβέρνηση αλλά και για τις επόμενες δεκαετίες. Οι Υπουργοί Εξωτερικών έχουν την καλή τύχη να μην χαρακτηρίζονται ως πολιτικοί ή γραφειοκράτες αλλά ως πολιτικοί.
Ο Μπλίνκεν θα πρέπει να αναλογιστεί τις ευκαιρίες για πολιτειακό πνεύμα που έχει μπροστά του καθώς απολαμβάνει το φως του ήλιου της Κρήτης κατά τη διάρκεια των Θεοφανείων. Ο Υπουργός πρέπει να ξεκινήσει ξεκαθαρίζοντας στον Πρωθυπουργό Μητσοτάκη ότι σκέφτεται μακροπρόθεσμα.
Μία από τις πιο επίκαιρες επικρίσεις στον Χένρι Κίσινγκερ ήταν από τον Michael Rubin του Ινστιτούτου American Enterprise, ο οποίος χαρακτήρισε τον αείμνηστο Υπουργό ως τον κύριο του «σύντομου ορισμού». Η δυναμική της παγκόσμιας πολιτικής συχνά ενθαρρύνει μια τέτοια βραχυπρόθεσμη σκέψη, επειδή μεγάλο μέρος της εξωτερικής πολιτικής ασχολείται με τη διαχείριση κρίσεων.
Τελικά, κατά τη διάρκεια της προεδρικής εκστρατείας του 2020, ποιος προέβλεψε ότι οι ΗΠΑ θα αντιμετώπιζαν δύο μεγάλες συγκρούσεις;  Ωστόσο, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ του Μπλίνκεν είναι ένοχο για ένα ιδιαίτερα επιζήμιο είδος «βραχυπρόθεσμου» – ένα είδος που είναι τόσο επικεντρωμένο στην επίλυση ενός προβλήματος που είναι τυφλό όσον αφορά τις μακροπρόθεσμες συνέπειες. Πάρτε τα F35 στην Ελλάδα/Τα F16 στην Τουρκία το θέμα που είναι σίγουρα μέρος της ατζέντας του Υπουργού με τον Πρωθυπουργό. Παρά τις επίσημες δηλώσεις που αρνούνται τη σύνδεση, η Πολιτεία έχει σαφώς συνδέσει τις δύο πωλήσεις σε μια προσπάθεια να δώσει κίνητρο στο Κογκρέσο να εγκρίνει τις πωλήσεις στην Τουρκία.
Αυτή η πολιτική απεικονίζει τους κινδύνους του «βραχυπρόθεσμου». Όποιος συνέλαβε αυτή τη σύνδεση πιθανότατα τη φαντάστηκε ως μια κομψή λύση σε πολλαπλές προκλήσεις. Όταν το κράτος διέρρευσε τη «σύνδεση» πριν από ένα χρόνο, πρέπει να είχε υποθέσει ότι αυτή η πολιτική ταυτόχρονα: (α) θα επιτάχυνε την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ· (β) να ικανοποιήσει τα συμφέροντα ασφαλείας της Ελλάδας· και (γ) παρέχει μια βάση για μια ανασχεδιασμένη σχέση μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας.
Ένα χρόνο αργότερα, η προσέγγιση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ σε αυτά τα τζετ αποδείχθηκε κάθε άλλο παρά κομψή. Στην πραγματικότητα, και στα τρία παραπάνω μέτωπα θα έπρεπε να υποστηρίξει κανείς ότι οι ΗΠΑ ήταν σε καλύτερη θέση πριν από ένα χρόνο.
Η βεβαιότητα της ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ είναι ακόμα περισσότερο θέμα εικασίας παρά βεβαιότητας. Η αξιοπιστία των ΗΠΑ στην Αθήνα έχει υποστεί σοβαρό πλήγμα λόγω της συνεχούς μετατόπισης των προσδοκιών του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για το πότε θα οριστικοποιηθεί η πώληση των F35 και της δικαιολογημένης αίσθησης ότι η Ελλάδα τιμωρείται άδικα για τη δυσλειτουργία στις σχέσεις ΗΠΑ-Τουρκίας. Και δεδομένου ότι η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έχει αποσπάσει μεγάλο μέρος της προσοχής της Ουάσιγκτον μακριά από την Ουκρανία, ο σαφής προσανατολισμός της Τουρκίας υπέρ της Χαμάς θα εμποδίσει οποιαδήποτε πραγματική «επαναφορά» στις σχέσεις μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας.
Η αρχή του 2024 είναι μια καλή στιγμή για τα ψηφίσματα της Πρωτοχρονιάς και ο υπουργός Blinken θα πρέπει να υιοθετήσει μερικά σχετικά με τη σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας: Πρώτον, η πώληση του F35 θα οριστικοποιηθεί μόλις το Κογκρέσο επανέλθει στη συνεδρίαση. Η Ελλάδα δεν θα πρέπει να είναι διαπραγματευτικό στοιχείο σε όποια μάχες το Κογκρέσο εναντίον της Τουρκίας προσπαθεί να κάνει η κυβέρνηση. Η Τουρκία είναι αυτή που πρέπει να προσαρμόσει τη συμπεριφορά της.
Δεύτερον, το λάθος να συνδέσουμε τις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας με τις σχέσεις ΗΠΑ-Τουρκίας δεν θα ξαναγίνει. Το ιστορικό της κυβέρνησης Μπάιντεν σε αυτό το μέτωπο είναι σε μεγάλο βαθμό θετικό – ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης έχει επισκεφθεί/ομιλήσει στο Κογκρέσο στον Λευκό Οίκο, ο Ερντογάν όχι. Ο Στρατηγικός Διάλογος ΗΠΑ/Ελλάδας είναι ουσιαστικός, ο Στρατηγικός Μηχανισμός ΗΠΑ-Τουρκίας όχι. Η Ελλάδα είναι επίσημα μέρος των περιφερειακών πρωτοβουλιών που υποστηρίζονται από τις ΗΠΑ (το «3+1», IMEC, Three Seas, κ.λπ., ενώ η Τουρκία δεν είναι.
Αλλά η σύνδεση F35/F16 κινδυνεύει να ανατρέψει όλα αυτά και εξαρτάται από την αέναη υπομονή και την πολιτική σταθερότητα στην Ελλάδα. Θα ήταν ανόητο να βασιστούμε σε αυτό ακόμη και βραχυπρόθεσμα.
Τρίτον, συνεργασία με την Ελλάδα για το μέλλον. Υπάρχουν έντονες συζητήσεις για την «επόμενη μέρα» τόσο στην Ουκρανία όσο και στη Μέση Ανατολή. Η Ελλάδα έχει πολλά να συνεισφέρει σε αυτές τις «μέρες μετά» και θα μπορούσε να συνεισφέρει πολύ περισσότερα εάν συμβεί η θεσμοθέτηση ορισμένων εταιρικών σχέσεων (όπως το «3+1»).
Η «από κάτω προς τα πάνω» προσέγγιση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ σε τέτοιες προσπάθειες είχε ως αποτέλεσμα μικρή πρόοδο και ο Blinken κινδυνεύει να χάσει την ευκαιρία μιας τεράστιας κληρονομιάς θεσμοποιώντας συνεργασίες που θα έχουν άμεσο και μακροπρόθεσμο αντίκτυπο.
Το 2024 απαιτεί πολιτειακό πνεύμα και στρατηγική περισσότερο από κάθε χρόνο στην πρόσφατη μνήμη. Η κυβέρνηση Μπάιντεν είναι σίγουρα υπερήφανη που τηρεί τη δέσμευση Μπάιντεν «Θα επιστρέψουμε». Αλλά οι άνθρωποι αυτής της κυβέρνησης θυμούνται πολύ καλά πώς τα επιτεύγματά τους (Συμφωνίες του Παρισιού για το κλίμα, η Συμφωνία του Ιράν, η Εταιρική Σχέση ΥπερΕιρηνικού) ανατράπηκαν από την επόμενη κυβέρνηση.
Καθώς ο υπουργός Blinken κάθεται στην Κρήτη με έναν ειλικρινή εταίρο του οποίου η χώρα μοιράζεται τόσο συμφέροντα όσο και αξίες με τις Ηνωμένες Πολιτείες, είναι καιρός να εφαρμόσουμε την εσωτερική μάντρα της κυβέρνησης στην εξωτερική πολιτική: «Φτιάξτε πίσω καλύτερα».

*Ο Έντι Ζεμενίδης είναι εκτελεστικός διευθυντής του Ελληνοαμερικανικού Συμβουλίου Ηγεσίας (HALC).Διπλωματία ΗΠΑ