21.3.23

Το 15ο ΝΗ-90 της Αεροπορίας Στρατού είναι εδώ, ενώ το επιτελείο αναθεωρεί και μάλλον ψηφίζει τα Black Hawk…

 ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL – Αθήνα

Εδώ και περίπου 3 μήνες στην πίστα του 2ου Τάγματος Αεροπορίας Στρατού στα Μέγαρα βρίσκεται το 15ο ΝΗ-90, παρότι – αν και βρίσκεται σε πολύ καλό στάδιο- δεν έχει υπογραφεί η λεγόμενη Follow On Support, δηλαδή η μετέπειτα τεχνική υποστήριξη γι’ αυτά τα πανάκριβα ελικόπτερα που έχουν πληρωθεί από το υστέρημα του ελληνικού λαού.

Άρα μένει ως εκκρεμότητα η παραλαβή ακόμη 5 ελικοπτέρων αυτού του τύπου, τα οποία θεωρούνται από τα καλύτερα και τα ταχύτερα παγκοσμίως. Όμως η αρχική συμφωνία δεν συνοδευόταν από την μελλοντική τεχνική υποστήριξη κάτι που έχει οδηγήσει τα ολοκαίνουρια ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού σε απραξία, τη στιγμή που βρίσκονται «εκτός παιχνιδιού» αφού έχουν καλύψει τα περισσότερα τις ώρες πτήσης.

Άρα χρειάζονται περιοδικό έλεγχο και αλλαγή ορισμένων ανταλλακτικών που δεν υπάρχουν.

Παρ’ όλα αυτά η υπογραφή από την πολιτική ηγεσία ώστε να υποστηριχτεί το ΝΗ-90 έχει κάνει τους επιτελείς να πιέζουν τους Γάλλους οι οποίοι προσπαθούν να βάλουν μια τάξη σε αυτά τα οποία οφείλουν να παραδώσουν στην ελληνική αεροπορία στρατού.

  • Δεν είναι λίγα τα προβλήματα που φέρεται να έχει η γαλλική εταιρεία και το γεγονός αυτό αντικατοπτρίζεται μέσα από τις καθηλώσεις ελικοπτέρων των χρηστών ανά τον κόσμο.

Το ελικόπτερο Χιούι μέχρι σήμερα έχει δώσει κυριολεκτικά τα πάντα στον Στρατό Ξηράς, όμως επειδή το πεδίο των απαιτήσεων αλλάζει, το σύγχρονο μέσο μεταφοράς πλέον πρωταγωνιστεί. Η αλήθεια για τους επιτελείς της Αεροπορίας Στρατού πως ο αεροπορικός στόλος, ναι μεν μικραίνει σταδιακά, πλην όμως τα νέα μέσα είναι εντελώς διαφορετικά από εκείνα του πολέμου του Βιετνάμ.

Με τα παραπάνω ως δεδομένα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που επεξεργάζονται οι επιτελείς στην Αεροπορία Στρατού και την Πολεμική Αεροπορία, ένα εκ των προγραμμάτων που φέρεται να πρωτοστατεί είναι αυτό της ενίσχυσης με ελικόπτερα για να καλυφθούν οι υφιστάμενες ανάγκες, τόσο της έρευνας διάσωσης στο Αιγαίο- που αποτελεί και μια υποχρέωση της Αθήνας- όσο και εκείνη της μεταφοράς δυνάμεων σε οποιοδήποτε σημείο της επικράτειας.

Μετά τις εκλογές τα Black Hawk

Επειδή βρισκόμαστε σε μια άτυπη προεκλογική περίοδο, αφού επισήμως δεν έχουν προκηρυχθεί εκλογές, πηγές από το επιτελείο σημειώνουν ότι μια εκ των προτεραιοτήτων γι’ αυτούς (σ.σ. έτσι κρίνουν) είναι να προχωρήσουν οι συζητήσεις για την προμήθεια των ελικοπτέρων Black Hawk, τόσο για τον Στρατό Ξηράς, όσο και για την Πολεμική Αεροπορία, αμέσως μετά τις εκλογές, όποτε κι αν αυτές γίνουν.

Η Αθήνα φέρεται να έχει συζητήσει για την προμήθεια 30 συνολικά ελικοπτέρων Black Hawk, 20 για την Αεροπορία Στρατού και άλλων 10 για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία εξετάζει κι άλλες προτάσεις, ίσως και πιο οικονομικές, που έχουν φτάσει σε αυτήν ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες της, κυρίως στο Αν. Αιγαίο.

Στόχος της Αεροπορίας Στρατού είναι να υπάρξει επιτέλους η ουσιώδης αντικατάσταση των ελικοπτέρων Χιούι, ενώ για την Πολεμική Αεροπορία τα δεδομένα είναι διαφορετικά, καθώς έχει στην διάθεσή της τα αξιόπιστα Super Puma τα οποία όμως «υποφέρουν» τόσο από FOS όσο κι από την ώρες πτήσης που έχουν γράψει για πάσης φύσεων αποστολές.

Πάντως το ελληνικό επιτελείο έχει εκφράσει εδώ και καιρό, εγγράφως, το ενδιαφέρον προς την αμερικανική πλευρά για τα ελικόπτερα Black Hawk σε δυο τύπους, που να καλύπτουν τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού αλλά και της Πολεμικής Αεροπορίας.

Και μάλιστα οι Αμερικανοί στο επίσημο ελληνικό έγγραφο (σ.σ. Price and Availability) έχουν απαντήσει θετικά, κοστολογώντας το κάθε ελικόπτερο περίπου στα 20 εκ.

Τριάντα νέα Black Hawk αθροίζονται σε περίπου 600 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένης της Follow On Support που έως στιγμής βέβαια ακόμη αναζητείται για τα πολύπαθα ΝΗ-90 που διαθέτει η Αεροπορία Στρατού. Και εδώ ας κρατήσουμε τη λεπτομέρεια πως στην περίπτωση που υπάρξει οποιαδήποτε συμφωνία, η Αθήνα θα παραλάβει ελικόπτερα στην ίδια τιμή που τα αγοράζουν και οι ΗΠΑ.

Επιπλέον το Πολεμικό Ναυτικό ήδη διαθέτει τα ελικόπτερα S-70 Sikorsky και πρόκειται στο άμεσο μέλλον να επιχειρούν και τα ΜΗ-60 Romeo, δηλαδή η ναυτική «παραλλαγή» των Black Hawk με ότι αυτό σημαίνει για τα θέματα εκπαίδευσης, ανταλλακτικών, αναβαθμίσεων, συντήρησης, κ.ο.κ.

https://hellasjournal.com