27.7.22

Φυσικό αέριο: Ο ρωσικός εκβιασμός… πιάνει τόπο στη Γερμανία φέρνοντας σε αντιπαράθεση βιομηχανία και νοικοκυριά


 Η συμφωνία της Ε.Ε. για εθελοντική μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου δεν άφησε ιδιαίτερα ευχαριστημένη τη Γερμανία που, λόγω του σημαντικού προβλήματος που έχει, πίεζε για δυναμικότερα και υποχρεωτικά μέτρα. Ωστόσο το Βερολίνο βρίσκεται σε δυσχερή θέση απέναντι και στη διαμάχη που έχει ξεσπάσει στο εσωτερικό της χώρας, για το ποιος τελικά θα πρέπει να έχει προτεραιότητα όταν φτάσει η δύσκολη ώρα των διακοπών, οι επιχειρήσεις ή οι καταναλωτές.

Σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε., τα νοικοκυριά και οι υποδομές κρίσιμης σημασίας, όπως τα νοσοκομεία και τα γηροκομεία, είναι τα πρώτα που προστατεύονται από πιθανές διακοπές σε φυσικό αέριο ή ηλεκτρικό ρεύμα. Όμως, οι βιομηχανικοί ηγέτες της χώρας έχουν περάσει στην αντεπίθεση ζητώντας η ευθύνη των περικοπών να βαρύνουν ισοδύναμα τόσο τα νοικοκυριά όσο και τις επιχειρήσεις.

Διαβάστε επίσης: Γερμανία: Από το ρωσικό «μαρτύριο της σταγόνας», στη χαλάρωση του «ταμπού» της πυρηνικής ενέργειας

Βιομηχανία vs νοικοκυριών 

«Η όλη προσέγγιση πως τα ιδιωτικά νοικοκυριά θα πρέπει να έχουν προτεραιότητα και η βιομηχανία απλά να τα βγάλει πέρα, απλά δεν πρόκειται να λειτουργήσει. Η βιομηχανία είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνία» τόνισε σε δηλώσεις του, στους Financial Times, ο Καρλ Χάουσγκεν του βιομηχανικού λόμπι VDMA.

Ο εκνευρισμός από τη γερμανική βιομηχανική μηχανή αναπόφευκτα έφτασε στα «αυτιά» της κυβέρνησης, που δεν αγνόησε τις επισημάνσεις της. Ο υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ σχολίασε, προ ημερών, πως πιθανότατα οι κανόνες που αφορούν το ποιος θα έχει προτεραιότητα θα πρέπει να επανεξεταστούν, καθώς όταν διαμορφώθηκαν βασίστηκαν στην πιθανότητα μικρών, βραχυπρόθεσμων διακοπών και όχι στο δυσοίωνο σενάριο που μπορεί να αντιμετωπίσει η Γερμανία το χειμώνα, αν η Μόσχα κλείσει τελείως τις στρόφιγγες.

«Δεν υπάρχει περίπτωση να διαχειριστούμε μια τόσο μεγάλη έλλειψη φυσικού αερίου, αν αυτή έρθει, χωρίς να αναμείξουμε και τους απλούς πολίτες» συμφώνησε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών, Ρόμπερτ Σέβεριν, βάζοντας στο κάδρο ενός σχεδίου περικοπών ή και διακοπών της παροχής φυσικού αερίου και τα νοικοκυριά. Μια δήλωση, ωστόσο, που ξεσήκωσε αντιδράσεις και εντός του κυβερνητικού συνασπισμού, από βουλευτές των Πρασίνων ή και των Σοσιαλδημοκρατών.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η εθνική ένωση ενοικιαστών της χώρας που έσπευσε να ξεκαθαρίσει πως πρώτη προτεραιότητα θα πρέπει να έχει ο απλός κόσμος και η ανάγκη του να έχει θέρμανση στο σπίτι του το χειμώνα, όπως άλλωστε ορίζει ρητά και η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Τα σχέδια Β

Σε κάθε περίπτωση, όσο η διαμάχη μαίνεται, οι περισσότερες επιχειρήσεις και βιομηχανίες έχουν ήδη ξεκινήσει να επεξεργάζονται έκτακτα σχέδια εν όψει της χειμερινής περιόδου, προκειμένου να καταλήξουν σε ένα σχεδιασμό, όμως για τις περισσότερες οι εναλλακτικές επιλογές είναι ελάχιστες. Σχέδια όπως η τροποποίηση στους θερμοστάτες στα γραφεία, κάτι που ήδη εφαρμόζουν οι περισσότερες εταιρείες, δεν κάνει μεγάλη διαφορά. Στην ουσία τα περισσότερα σχέδια καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι εξοικονόμηση της ενέργειας θα επιτευχθεί μόνο μέσω περικοπών στην παραγωγή, κάτι που θα έχει αλυσιδωτές επιδράσεις για τις ίδιες και την αγορά ευρύτερα.

Κάποιες επιχειρήσεις στρέφονται στην εγκατάσταση δεξαμενών πετρελαίου ή άνθρακα προκειμένου να αντικαταστήσουν την χρήση φυσικού αερίου. Όμως, αυτό, πρώτον απαιτεί από το Βερολίνο να επιταχύνει την έγκριση των νέων κανονισμών που χαλαρώνουν τα όρια των εκπομπών των ρύπων (διότι, δυστυχώς, το Κλίμα είναι αυτό που θα πληρώσει το τίμημα) και δεύτερον δεν είναι εύκολα εφικτό για κάποιες βιομηχανίες και σίγουρα απαιτεί πολύ μεγάλες και άμεσες επενδύσεις.

Για παράδειγμα η Mercedes-Benz έχει ανακοινώσει ότι έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να τροποποιήσει κάποιες μονάδες της, ώστε να χρησιμοποιούν πράσινο ηλεκτρικό ρεύμα, αντί για φυσικό αέριο, χωρίς όμως να δώσει παραπάνω στοιχεία.

Η ένωση βιομηχάνων αυτοκινήτου VDA έχει υποστηρίξει πως πολλά από τα μέλη της επεξεργάζονται ανάλογα μέτρα, όμως έχει προειδοποιήσει επίσης πως, αν όλη η γερμανική βιομηχανία αυτοκινήτου προχωρήσει σε μια τέτοια μετατροπή, η ζήτηση για ηλεκτρικό ρεύμα μέσω του δικτύου θα αυξηθεί κατά 15%. Κάτι που από μόνο του θα αποτελέσει ένα ακόμη πρόβλημα.

«Όλες οι (εναλλακτικές) επιλογές προϋποθέτουν αυξήσεις του κόστους για την βιομηχανία και απαιτούν ένα σταθερό δίκτυο ηλεκτρικού ρεύματος, όπως και γρήγορη γραφειοκρατική έγκριση των διαδικασιών μετάβασης» σχολίασε, μιλώντας στο Reuters, ο πρόεδρος του VDA, Χίλντεγκαρντ Μίλερ.

Το εθνικό σχέδιο

Στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου για την απεξάρτηση της χώρας από το ρωσικό φυσικό αέριο, η Γερμανία έχει ήδη μειώσει το μερίδιο της παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από φυσικό αέριο περίπου στο 6% φέτος από το 15,2% πέρυσι, ενώ παράλληλα ανοίγει και πάλι άρον-άρον όλα τα θερμικά εργοστάσια παραγωγής ρεύματος που επρόκειτο να κλείσουν στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και της πράσινης μετάβασης της οικονομίας.

Η ένωση των χημικών βιομηχανιών της χώρας, VCI, από την πλευρά της υποστήριξε πως η προσπάθεια για την ενεργειακή τροποποίηση βιομηχανιών του κλάδου, με στροφή από το φυσικό αέριο στο πετρέλαιο, θα μπορούσε να μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου κατά 2% έως 3%. Όμως ζήτησε επίσης την… κατάλληλη κρατική στήριξη.

Βέβαια το ποιες θα είναι οι ανάγκες αυτές συνολικά, στην ουσία ούτε οι αρχές γνωρίζουν ακόμη με ακρίβεια. Η κρατική εποπτική ενεργειακή αρχή, η Bundesnetzagentur, βρίσκεται ακόμη στο στάδιο μελέτης και επεξεργασίας των στοιχείων που συγκεντρώνονται από τους περίπου 2.500 βιομηχανικούς καταναλωτές φυσικού αερίου της χώρας, τα οποία αφορούν τις ανάγκες αλλά και τα σχέδια που διαμορφώνουν για την εξοικονόμηση ενέργειας. Τα στοιχεία θα συγκεντρωθούν συνολικά σε μια πλατφόρμα ενεργειακής ασφάλειας φυσικού αερίου, η οποία αναμένεται να «ανοίξει» από τον Οκτώβριο.

Επίσης, η κυβέρνηση σκοπεύει να επιτρέψει σε μεγάλους χρήστες φυσικού αερίου να προχωρήσουν σε δημοπρασίες ποσοτήτων αερίου που, ενδεχομένως δεν θα χρησιμοποιήσουν από τα συμβόλαια τους, προκειμένου επίσης να βοηθήσουν την αγορά να ισορροπήσει. Αν και η ιδέα προκάλεσε αρκετά ειρωνικά… χαμόγελα, καθώς πιθανότατα ουδείς δεν θα έχει πλεόνασμα σε σημείο που να μπορεί και να το διαθέσει προς πώληση στην ανοιχτή αγορά.

https://www.ot.gr/


___________________

Αναρτήθηκε από τον Μιχάλη Τσολάκη