4.2.22

Όλοι θέλουν από την πίτα του Πολεμικού Ναυτικού: Τα 2 δισ. ευρώ αιτία ναυμαχίας για τους μνηστήρες

Το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας καθημερινά έχει δεκάδες μονάδες επιφανείας εν πλω και εκατοντάδες στελέχη του στην θάλασσα. Αυτό και μόνο φέρνει τις εταιρείες- μνηστήρες στην Ελλάδα καθώς στην περίπτωση που επιλεγεί δικό τους πλοίο για το μέλλον του στόλου, αυτομάτως εντάσσονται σ’ ένα από τα ναυτικά με τις πιο αυξημένες δραστηριότητες. Πηγή εικόνας: Πολεμικό Ναυτικό

 

Τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ που έχει στον «κουμπαρά» το Πολεμικό Ναυτικό φαίνεται ότι είναι αυτά που δελεάζουν τους μνηστήρες.

Κατέρχονται στην «αρένα» με ότι έχουν διαθέσιμο, αν και όπως επισημαίνεται από στρατιωτικές πηγές, στην Παγκόσμια βιβλιογραφία ορίζεται επακριβώς ποια είναι η κορβέτα και ποια τα χαρακτηριστικά του πλοίου, κυρίως το εκτόπισμά του.

Η προσπάθεια από την πλευρά των εταιρειών να δελεάσουν το ναυτικό Επιτελείο και για τις κορβέτες, λαμβάνει πλέον διαστάσεις που θυμίζουν κατά πολύ τον αγώνα δρόμου που είχε γίνει κατά την διαδικασία επιλογής της επόμενης φρεγάτας, όπου το νήμα έκοψε στο τέλος η Γαλλία με τρεις Belh@rra/ FDI.

  • Από την μια πλευρά αυτό το γεγονός δημιουργεί ανταγωνισμό, άρα ενδεχομένως και μια καλύτερη πρόταση, από την άλλη όμως τι έχουν ζήσει με τις φρεγάτες στο ναυτικό επιτελείο, το υπουργείο Εθνικής άμυνας και την κυβέρνηση; Πολιτικές πιέσεις και καθυστερήσεις στο πρόγραμμα. Και το πρόγραμμα των κορβετών που προβλέπεται στη Νέα Δομή Δυνάμεων είναι από εκείνα που δεν χωρούν καθυστερήσεις μιας και σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, τουλάχιστον το πρώτο πλοίο πρέπει να φτάσει στο ναύσταθμο πριν τον κατάπλου της πρώτης φρεγάτας.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το Πολεμικό Ναυτικό είχε κληθεί ν’ αξιολογήσει τις τρεις προτάσεις, από την Γαλλία, την Ολλανδία και την Ιταλία, για τις κορβέτες Gowind, Sigma, Doha, τώρα έχουν προστεθεί δυο επιπλέον «μνηστήρες». Από την μια πλευρά οι Αμερικανοί με τις MMSC ή HF2 (σ.σ. εκτόπισμα που δεν είναι κορβέτας) ή τις μεταχειρισμένες LCS κι από την άλλη πλευρά οι Άγγλοι με την επαφορά της πρότασης για τις φρεγάτες Type 31, η οποία ανακατεύει την τράπουλα σε συνδυασμό με την πρόταση για τα ναυπηγεία.

Μέσα σε αυτές τις προτάσεις πρέπει να προσθέσουμε και το γεγονός πως όλοι έχουν στην άκρη των προτάσεων, να πουν μια επιπλέον λέξη και για τις υφιστάμενες φρεγάτες ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού.

Την ίδια στιγμή η ομάδες εργασίας στο Πολεμικό Ναυτικό και η Διεύθυνση Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας συνεχίζουν τις αξιολογήσεις επί των προτάσεων που έχουν κατατεθεί, ενώ περιμένουν να φτάσουν και άλλες, όπως επί παραδείγματι η Βρετανική και ταυτόχρονα παρακολουθούν τις εξελίξεις από το bras de fer.

Αυτά έχουν  να κάνουν με την αμιγώς επιχειρησιακή αξιολόγηση των πλοίων που προτείνονται από την κάθε εταιρεία για το μέλλον του Ελληνικού στόλου.

Ο γρίφος των ναυπηγείων…

Όμως το νόμισμα των κορβετών έχει δυο όψεις, με το άλλο να συμπεριλαμβάνει τα ναυπηγεία, δηλαδή κάτι που δεν ανήκει στην επιχειρησιακή αξιολόγηση του ναυτικού, αλλά στον ευρύτερο σχεδιασμό της κυβέρνησης η οποία θέλει μέσω αυτών των πλοίων, να βρεθεί η χρυσή τομή που θα δώσει και πάλι ζωή στα ναυπηγεία.

  • Παρά την εμπλοκή Αμερικανών και Ιταλών στα ναυπηγεία της Ελευσίνας η κατάσταση παραμένει προς ώρας θολή ενώ σ’ ότι έχει να κάνει τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, η κυβέρνηση συνεχίζει τις  συζητήσεις με τον ιδιοκτήτη για το πως θα γίνει επικερδές στο μέλλον η πιθανή ναυπήγηση κορβετών.

Μάλιστα στην περίπτωση των ναυπηγείων Ελευσίνας στα οποία έχουν εμπλακεί οι Ιταλοί, σύμφωνα με πληροφορίες, το Πολεμικό Ναυτικό ρωτήθηκε από κυβερνητικό στέλεχος αν η κορβέτα Doha καλύπτει επιχειρησιακά τις ανάγκες που έχει, με τους Αξιωματικούς ν’ απαντούν θετικά αλλά ταυτόχρονα να θέτουν το καίριο γι’ αυτούς ερώτημα, που δεν είναι άλλο από την ημερομηνία παράδοσης του πρώτου πλοίου, διότι όπως γράψαμε στην αρχή το ΠΝ θέλει την πρώτη κορβέτα νωρίτερα από την πρώτη Belh@rra.

Πάντως και από το υπουργείο Εθνικής άμυνας έχουν εξηγήσει και αναλύσει προς άπαντες ότι ναι μεν στηρίζουν μια επένδυση προς τα εγχώρια ναυπηγεία αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το άλογο- δηλαδή το Πολεμικό Ναυτικό- θα πρέπει να βρεθεί «πίσω από το κάρο», δηλαδή τα ναυπηγεία.

Παράλληλα το ναυτικό Επιτελείο έχει εξηγήσει καιρό τώρα ότι το ενδιαφέρον πρέπει να είναι εστιασμένο στα νέα πλοία που μπορούν να προσφέρουν οικονομία κλίμακος, δυνατότητα εναλλαγής πληρωμάτων και τα συστήματά του να έχουν διαλειτουργικότητα με εκείνα των νέων φρεγατών.

Το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει πρόθεση επίσης να καταναλώσει μεγάλο μέρος από τα χρήματα που περισσεύουν στις φρεγάτες ΜΕΚΟ, διότι αυτές εκείνο που μπορούν είναι να προσφέρουν υπηρεσίες- ακόμη και με πλήρη αναβάθμιση- το πολύ 15 χρόνια ή το πολύ μια 20ετία.

Η νέα μονάδα επιφανείας θα έχει πλήρη εκμετάλλευση από τον Πολεμικό Ναυτικό για 30- 35 χρόνια και αυτό είναι κάτι που μαρτυρούν οι επιχειρησιακές εκπαιδεύσεις και δραστηριότητες των πλοίων του στόλου, πολλά από τα οποία έχουν ξεπεράσει προ πολλού την 40ετία επιχειρησιακής δράσης.

https://hellasjournal.com/