15.10.25

Πολλαπλές κρίσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις


Του Ιωάννη Ιντζέ *

Το Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα μια πολύ μεγάλη συγκέντρωση και πορεία διαμαρτυρίας των στρατιωτικών που αντιτίθενται στο νέο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Μια ακόμα καινοτομία που θα επιφέρει βίαιη αλλαγή της βαθμολογικής πυραμίδας και του μισθολογίου (με αναδρομική ισχύ και χωρίς μεταβατική περίοδο), καθήλωση προαγωγών, απώλεια βαθμών και μείωση συντάξιμων αποδοχών.

Παράλληλα θα φέρει την υπαγωγή του συνόλου των στρατιωτικών σχολών σε έναν νέο φορέα, πάλι με σημαία τον «εξορθολογισμό». Αλλαγές για τις αλλαγές. Να επισημανθεί μόνο ότι σε αντίστοιχη ενέργεια προέβη ο Τούρκος Πρόεδρος Ερντογάν αμέσως μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα το 2016, ιδρύοντας το «Εθνικό Πανεπιστήμιο Άμυνας» και διορίζοντας Πρύτανη της απολύτου εμπιστοσύνης του, με προφανή σκοπό τον έλεγχο των νέων αξιωματικών!


Την ίδια στιγμή έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ένα άλλο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας με το οποίο προβλέπεται (προφανώς με την σύμφωνη γνώμη του κ. Δένδια) η δυνατότητα «παραχώρησης άνευ αντιτίμου» των εγκαταστάσεων των Στρατιωτικών Νοσοκομείων στο Δημόσιο (ΕΣΥ) την ίδια ώρα που οι οφειλές του ΕΟΠΠΥ στα Στρατιωτικά νοσοκομεία υπερβαίνουν τα 120 εκατομμύρια. Μια ακόμα ενέργεια απαξίωσης των στρατιωτικών νοσοκομείων για την σταδιακή τους υπαγωγή στο ΕΣΥ παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις του ΥΠΕΘΑ.

Τα όσα όμως τελευταία συμβαίνουν στον χώρο της Εθνικής μας Άμυνας εγείρουν σοβαρές ανησυχίες για τα κίνητρα επιβολής σαρωτικών αλλαγών, που προκαλούν μια γενική αποδιοργάνωση στις ΕΔ. Αλλαγές που περιέχονται στην περιβόητη «agenda2030», οι οποίες  δεν έχουν πάρει την έγκριση της Βουλής και δεν είναι γνωστές στον ελληνικό λαό. Και όλα αυτά σε μία εποχή που χαρακτηρίζεται από αστάθεια και με πολλές απειλές για τα Εθνικά μας συμφέροντα.

Ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα απαξίωσης των ΕΔ είναι τα μεγάλα κενά κάλυψης των Στρατιωτικών Σχολών, αλλά και οι αθρόες παραιτήσεις έμπειρων στελεχών. Χωρίς ικανά στελέχη πως θα υπηρετηθούν τα σύγχρονα οπλικά συστήματα που προμηθευόμαστε;

Η σταδιακή απαξίωσης της Εθνικής μας Άμυνας αποτελεί μία συνειδητή απόφαση της Κυβέρνησης η οποία ενεργεί με γνώμονα το «οικονομικό αποτύπωμα» και την δημοσιονομική σταθερότητα. Τα παραδείγματα πολλά.

Οι δυνατότητες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας συρρικνώθηκαν, εγκαταστάσεις παραγωγής πυρομαχικών σχεδιάζεται να γίνουν «πάρκα Υπουργείων» και για να στεγάσουν το Υπερταμείο. Την ίδια ώρα δαπανούμε πολλά δισεκατομμύρια για αγορά σύγχρονων οπλικών συστημάτων, χωρίς να εξασφαλίζουμε κανένα αντισταθμιστικό όφελος και υποκατασκευαστικό έργο, από το οποίο θα αποκτούσαμε τεχνογνωσία, θέσεις εργασίας και δυνατότητα επισκευών με μειωμένο κόστος στον κύκλο ζωής των συστημάτων. Έτσι γινόμαστε ολοένα πιο εξαρτημένοι από το εξωτερικό. Φαίνεται ότι τα βασικά συμπεράσματα από τις σύγχρονες πολεμικές συρράξεις αγνοούνται.

Και όλα αυτά σε μια περίοδο που η Ευρωπαϊκή Ένωση κινείται σε ρυθμούς πολεμικής οικονομίας και διαθέτει χρηματοδοτικά προγράμματα που δεν τα αξιοποιούμε.

Και ενώ δεν έχουμε δυνατότητες εγχώριας παραγωγής, η Κυβέρνηση συνεχίζει τον παραλογισμό της διάθεσης κρίσιμων συστημάτων και πυρομαχικών στην Ουκρανία. Μια διαδικασία για το εύρος της οποίας δεν έχει ενημερωθεί επίσημα ο ελληνικός λαός, καθόσον οι αποφάσεις λαμβάνονται στην Ειδική Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής, της οποίας τα έγγραφα είναι διαβαθμισμένα (απόρρητα). Και απορίας άξιο είναι πως κάποια πυρομαχικά δεν είναι αναγκαία για εμάς και είναι για κάποιους άλλους! Η ίδια απορία τίθεται και για την επιχειρούμενη πώληση των αεροσκαφών Mirage 2000-5.

Το ίδιο παράλογη και ακατανόητη είναι η συνεχιζόμενη, από το 2021, διάθεση μίας Μοίρας αντιαεροπορικών PATRIOT στην Σαουδική Αραβία, με όλο το προσωπικό υποστήριξης και λειτουργίας της, χωρίς να δίνεται καμία εξήγηση για τον σκοπό της αποστολής της. Δηλαδή ο Ελληνικός Λαός φορολογείται για να εξοπλίζει τις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες αναπτύσσονται για την ασφάλεια τρίτης χώρας. Πραγματικά   πρωτόγνωρες καταστάσεις που δεν μπορούν δικαιολογηθούν με κανένα επιχείρημα.

Σε θέματα καινοτομίας και ανάπτυξης είμαστε πολύ πίσω σε όλη την Ευρώπη. Τόσα χρόνια παρά τις επιτακτικές ανάγκες δεν υπήρξε η απόφαση να κατασκευάσουμε ούτε ένα ελληνικό drone (UAV) το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, τόσο για αμυντικούς σκοπούς, όσο και στην επιτήρησης των δασών, την αστυνόμευση, τον έλεγχο της λαθρομετανάστευσης, κλπ. Και αντί αυτού, ιδρύθηκε το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), το οποίο, όμως, θα λειτουργεί πιο πολύ ως μεσάζων σε ξένους προμηθευτές με τη συμμετοχή και του γνωστού μας ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟΥ και όχι για την ανάπτυξη ελληνικών συστημάτων.

Σε εφαρμογή της Νέας Δομής Δυνάμεων έκλεισαν και συγχωνεύθηκαν στρατόπεδα και Μονάδες με μοναδικό κριτήριο το «οικονομικό αποτύπωμα», μη λαμβάνοντας υπόψη επιχειρησιακούς και εθνικούς λόγους, όπως η εγκατάλειψη κρίσιμων παραμεθόριων περιοχών. Μάλιστα για να υποστηριχθούν οι αποφάσεις αυτές το ΥΠΕΘΑ (δηλώσεις κ. Κεφαλογιάννη talk radio, 17 Νοε 2024) ισχυρίσθηκε ότι θα επέλθει εξοικονόμηση 2 δις σε βάθος δεκαετίας, ή 200 εκατομμύρια ετησίως από το κλείσιμο στρατοπέδων. Μια εξαγγελία τελείως ψευδής, αν συγκριθεί με τον λειτουργικό προϋπολογισμό του ΓΕΣ που δεν ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια.

Παράλληλα ξεκίνησε η δήθεν αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ. Με τον ν.5223/2025 πέρασε όλη η ακίνητη περιουσία των ΕΔ σε έναν νέο φορέα, που θα τον διαχειρίζεται «εν λευκώ», με αδιαφανή κριτήρια και χωρίς καμία προηγούμενη αποτίμηση της αξίας της. Ουσιαστικά, θα επαναληφθεί το «ξεπούλημα» της δημόσιας περιουσίας που πραγματοποιήθηκε με το ΤΑΙΠΕΔ λόγω μνημονίων.

Και σε όλα αυτά υπήρξε η απαξίωση του στρατιωτικού προσωπικού. Χρησιμοποιήθηκαν, σε δημόσιες αναφορές, χαρακτηρισμοί όπως «ψάρακες», «υδροκεφαλισμός», «καρκινώματα», και αποσπασματικά και ψευδή στοιχεία για να κατηγορηθεί η στρατιωτική ηγεσία για αποφάσεις που, δήθεν, έχουν επιφέρει οικονομική ζημία (π.χ. διαμέρισμα των 800.000 ευρώ στην Ακαδημίας, πισίνα στην Λάρισα κλ.π). Για λόγους, δήθεν, «εξορθολογισμού» πραγματοποιήθηκαν μαζικές αποστρατείες στελεχών και μειώθηκαν οι βαθμοί των ανωτάτων για να εξοικονομηθούν πιστώσεις, που λίγο αργότερα παρουσιάσθηκαν ως αυξήσεις για το προσωπικό.

Και όλα αυτά συμβαίνουν όταν το Υπουργείο και η Κυβέρνηση δεν κάνουν απολύτως τίποτα για να περιορίσουν τον πολύ μεγάλο αριθμό ανυπότακτων στράτευσης (μόνο το 2024 ήταν 36.663) και αυτών που λαμβάνουν απαλλαγή λόγω ψυχολογικών προβλημάτων. Αριθμοί που αποτελούν ντροπή για την Κυβέρνηση αφού στα σχολεία απουσιάζει κάθε προσπάθεια καλλιέργειας της φιλοπατρίας και αναφοράς στο καθήκον της στράτευσης, ενώ προάγονται αντιλήψεις WOKE και εθνομηδενισμού.

Ο μεγάλος Στρατηγός και ιστορικός Θουκυδίδης μας θυμίζει ότι «ο πόλεμος είναι βίαιος διδάσκαλος».

Εμείς πρέπει να αναρωτηθούμε, τι  Ένοπλες Δυνάμεις θα έχουμε μέχρι το 2030;

Και πώς θα είναι ο Στρατός που θα αναλάβει να υπερασπιστεί την εθνική κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της πατρίδας μας;

* Ο Ιωάννης Ιντζές είναι Αντιστράτηγος ε.α. απόφοιτος της Σχολής Εθνικής Άμυνας και κάτοχος Μεταπτυχιακού στην «Εφαρμοσμένη Στρατηγική και τη Διεθνή Ασφάλεια». Είναι Διευθυντής του Πολιτικού Γραφείου του Προέδρου της ΝΙΚΗΣ και Επιστημονικός Συνεργάτης στην Βουλή, Υπεύθυνος του Τομέα Εθνικής Άμυνας και αναπληρωματικό μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής.


 https://www.militaire.gr

_____________

Αναρτήθηκε από τον Στρατηγό κ. Αθαν. Καραντζίκο

______________________________

Στο τέλος θα μας κάνουν να ψάχνουμε όχι για Λοχία αλλά για...υποδεκανέα !

F