Ἡ ἀρετή τῆς νηστείας
(Ἀποσπάσματα ἀπό κήρυγμα τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση, ὁμοτίμου καθηγητοῦ Πατρολογίας τοῦ Α.Π.Θ.)
Κατά τήν Κυριακή τῆς Τυροφάγου, καί στά δύο ἀναγνώσματα, καί στό εὐαγγελικό καί στό ἀποστολικό, γίνεται λόγος γιά τήν μεγάλη σημασία πού ἔχει ἡ ἀρετή τῆς νηστείας.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν Πρός Ρωμαίους ἐπιστολή μᾶς λέγει: «Ἀδελφοί, ὥρα ὑμᾶς ἤδη ἐξ ὕπνου ἐγερθῆναι», εἶναι καιρός πλέον πνευματικά νά ἀφυπνισθοῦμε.
Καί ἡ σύστασή του: «ἄς παρατήσουμε, λοιπόν, τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἄς ντυθοῦμε τά ὅπλα τοῦ φωτός».
Πῶς;
«Μή κώμοις καί μέθαις», ὄχι μέ γλεντοκόπια αἰσχρά καί μέ μεθύσια, «μή κοίταις καί ἀσελγείαις», ὄχι μέ παράνομα κρεβάτια καί ἀσέλγειες, «μή ἔριδι καί ζήλῳ».
Γιά νά μᾶς δείξουν οἱ Ἅγιοι Πατέρες πόσο ὠφέλιμο φάρμακο εἶναι ἡ νηστεία στήν ἀνθρώπινη φύση, μᾶς ἔβαλαν στήν σημερινή εὐαγγελική περικοπή τή μνήμη τῆς ἐξορίας τοῦ Ἀδάμ ἀπό τόν Παράδεισο.
Ἡ πρώτη ἐντολή πού ἐδωσε ὁ Θεός στούς ἀνθρώπους στόν Παράδεισο, ἦταν ἡ ἐντολή τῆς νηστείας. Ἀπ’ ὅλα τά δένδρα θά φᾶτε, ἀπό ἐκεῖνο ὅμως τό δένδρο δέν θά φᾶτε.
Ἡ ἀνάμνηση τῆς ἐξορίας τοῦ Ἀδάμ ἐκ τοῦ Παραδείσου ἔχει σάν στόχο νά διδάξει, κατά τήν εἴσοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Σαρακοστῆς, ὅτι πρέπει νά ὑποδεχθοῦμε τή νηστεία μέ χαρά, ὥστε νά ἐπιτύχουμε τή σωτηρία καί τή θέωση, τίς ὁποῖες ἀστόχησε νά ἐπιτύχει ὁ Ἀδάμ.
Λέγει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος: «καί ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός καί Αὐτός ἀφοῦ νήστευσε σαράντα ἡμέρες, ἔτσι μετά ἀπό νηστεία σαράντα ἡμερῶν ἄρχισε νά παλαίει μέ τόν Διάβολο, στούς γνωστούς πειρασμούς. ... παρακαλῶ τήν ὑμετέραν ἀγάπην, ἐπειδή γνωρίζετε τό κέρδος, πού παρέχει ἡ νηστεία, μή ραθυμήσετε, μή ἀμελήσετε νά νηστέψετε».
---------------------------------------
Ἀπό τό τρίτομο ἔργο τοῦ πατρός Θεοδώρου Ζήση «ΟΜΙΛΙΕΣ στίς Κυριακές καί στίς Ἑορτές τοῦ ἔτους», τόμος Β΄, ἐκδόσεις «Τό Παλίμψηστον», Θεσσαλονίκη Δεκέμβριος 2024.
Ἐπιμέλεια ἀντιγραφῆς
Φ.Μ.