Προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον η προσπάθεια που γίνεται από την κυβέρνηση να ανασυρθεί στην επιφάνεια η υπόθεση του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3 Orion. Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα υπήρξε πολύ »ζωηρή» συζήτηση, αντιρρήσεις, ενστάσεις αλλά τελικά εγκρίθηκε με «διακομματική ομοψυχία» . Αποφάσεις έγκρισης του, φέρουν ακόμη και την υπογραφή του σημερινού πρωθυπουργού.
Ωστόσο η δικαστική έρευνα που πρόσφατα ξεκίνησε επικεντρώνεται στους δύο πρώην ΥΕΘΑ που παρέλαβαν τις αποφάσεις και ολοκήρωσαν το πρόγραμμα. Η υποψία της υποκρισίας αλλά και της κομματικής καθοδήγησης της «έρευνας» είναι κάτι παραπάνω από βάσιμη και άπαντες στο παρασκήνιο το παραδέχονται.
Όμως η ανάσυρση του θέματος P-3 επαναφέρει αναγκαστικά και το ερώτημα, γιατί αυτά τα αεροσκάφη δεν έχουν πετάξει; Γιατί επί 5 χρόνια που πρωθυπουργός είναι ο Κ. Μητσοτάκης που είχε υπογράψει το πρόγραμμα, δεν κατόρθωσε να το ολοκληρώσει;
Μια πρώτη απάντηση -θα ακολουθήσουν κι άλλες- έχει δοθεί από τον Απρίλιο του 2022. Την έχει δώσει ο τότε ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος ,απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή. Όποιος τη διαβάσει καταλαβαίνει γιατί τα P-3 ακόμη δεν πετάνε.
Η απάντηση Παναγιωτόπουλου στις 30 Απριλίου 2022 στη Βουλή:
«Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές της κοινοποίησης, με θέμα «Αναβάθμιση των πέντε (5) αεροσκαφών P-3B Orion του Πολεμικού Ναυτικού» σας γνωρίζω, κατά το μέρος που αφορά στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), τα ακόλουθα:
Το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών (Α/Φ) ναυτικών επιχειρήσεων (ΑΦΝΕ) P-3B Orion εξελίσσεται, συναρτήσει των επικαιροποιημένων χρόνων παραδόσεων που εξαρτώνται άμεσα από την αποδοτικότητα των εμπλεκόμενων εγχώριων αμυντικών βιομηχανιών, λαμβανομένης υπόψη της σημαντικής εγχώριας βιομηχανικής συμμετοχής στο εν λόγω πρόγραμμα, και χωρίς να υφίστανται επί του παρόντος τεχνικά προβλήματα στην υλοποίηση της αναβάθμισης των εν λόγω Α/Φ.
Η υφιστάμενη διολίσθηση του χρονοδιαγράμματος του προγράμματος, εκτός των απρόσμενων επιπτώσεων εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης σε συνδυασμό με τα προβλήματα που προκλήθηκαν από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων λόγω διεκδικήσεων, οφείλεται και στην έλλειψη έμπειρου τεχνικού προσωπικού στην ΕΑΒ, το οποίο το τελευταίο διάστημα μειώθηκε περαιτέρω λόγω μετακινήσεων του σε έτερα προγράμματα εντός της ΕΑΒ, όπως το πρόγραμμα αναβάθμισης των Α/Φ F-16.
Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα παράδοσης των Α/Φ, όπως αυτό πρόσφατα διαμορφώθηκε εκ νέου εξαιτίας των παραπάνω λόγων αλλά και της μειωμένης στελέχωσης της ΕΑΒ, η έναρξη παραλαβών των ΕΜΖ αεροσκαφών είναι προγραμματισμένη εντός του 2023 και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί εντός δύο έως τριών ετών.
Επιπλέον σας γνωρίζουμε ότι, η ανάπτυξη του λογισμικού ΜΙΜS καθώς και ο εργαστηριακός έλεγχος μέσω προσομοίωσης έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς εντός χρονοδιαγράμματος. Το εν λόγω λογισμικό προβλέπεται να εγκατασταθεί και να ενεργοποιηθεί επί των αεροσκαφών σύμφωνα με προγραμματισμό των εργασιών αναβάθμισης, προκειμένου να αποτελέσει αντικείμενο παραλαβής κατά την παράδοση των αεροσκαφών με βάση με το προαναφερθέν χρονοδιάγραμμα.
Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΕΘΑ αποτελεί τον αντισυμβαλλόμενο με την ΕΑΒ ΑΕ, σε προγράμματα που εξελίσσονται για ιπτάμενα μέσα του, και έχει την αξίωση της πιστής εφαρμογής των συμπεφωνημένων με την εταιρεία.
Κατά τα λοιπά αρμόδιο να σας απαντήσει είναι τα συνερωτώμενο Υπουργείο Οικονομικών, ως εποπτεύον την ΕΑΒ ΑΕ, και το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ»
______________________________________
_Αναρτήθηκε από τον Στρατηγό κ. Αθαν. Καραντζίκο