25.10.23

“Πέρασαν” από τη Βουλή εξοπλιστικά περί το 1,5 δισ. ευρώ… εν αναμονή ΚΥΣΕΑ και Συμβάσεων



Δεν εμφανίστηκε τελικά στην ενημέρωση της ειδικής διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, όπου ήταν προγραμματισμένη η ενημέρωση για σειρά εξοπλιστικών προγραμμάτων και παρόλο που το πρωί στην ανακοίνωση που αναρτήθηκε στον ιστοχώρο του Κοινοβουλίου, αναφερόταν το όνομά του. Η απουσία του, ενώ την περασμένη Παρασκευή είχε προαναγγελθεί ότι θα παραστεί, έδωσε υπόσταση στην υφέρπουσα τον τελευταίο καιρό φημολογία, ότι ο υπουργός, μετά την πρώτη του εμπειρία από τη μελέτη της εξέλιξης των ουκ ολίγων ανοικτών ζητημάτων που άπτονται του επανεξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων που ετέθησαν και στην ανώτατη στρατιωτική ηγεσία, επιθυμεί, διακριτικά – συμβολικά, να αποστασιοποιηθεί.
Αυτό πιθανότατα παραπέμπει σε «απορίες» που έχουν ανακύψει κατά τη μελέτη των φακέλων, γνωρίζοντας ότι στο τέλος της ημέρας αυτός θα χρεωθεί το τελικό αποτέλεσμα, ως ο πολιτικός προϊστάμενος. Με την απουσία του ΥΕΘΑ, την ενημέρωση ανέλαβε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Γιάννης Κεφαλογιάννης. Οι πληροφορίες αναφέρουν, ότι συζητήθηκε σειρά από εξοπλιστικά προγράμματα, εκ των οποίων η επιτροπή έδωσε θετική γνωμοδότηση για πέντε. Πιο συγκεκριμένα και αφού διευκρινίσουμε, ότι η απόσπαση θετικής γνωμοδότησης δεν συνεπάγεται ολοκλήρωση της διαδικασίας και συμβασιοποίηση, ούτε ήταν ομόφωνη για όλα τα προγράμματα:
Το πρώτο εξοπλιστικό πρόγραμμα που «πέρασε» ήταν αυτό της σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης (FOS: Follow-on-Support) του Αεροφερόμενου Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης & Ελέγχου (ΑΣΕΠΕ), έναντι ποσού 83.106.036 ευρώ. Πρόκειται για όντως κρίσιμο και απόλυτα επείγον πρόγραμμα, το οποίο είναι από αυτά που έχει καθυστερήσει υπερβολικά και αδικαιολόγητα, δεδομένης και της υψηλότατης επιχειρησιακής σημασίας για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συνολικότερα.
Το πρόγραμμα δεν προχωρούσε, επειδή οι αρμόδιες υπηρεσίες αρνούνταν να αποδεχθούν ότι οι τιμές, συν τω χρόνω αναπροσαρμόζονται, πολύ συντομότερα από την ταχύτητα διεκπεραίωσης από την πλευρά της στρατιωτικής γραφειοκρατίας και ότι για υλικά για τα οποία η Saab είναι ο κατασκευαστής (OEM: Original Equipment Manufacturer) δεν μπορεί να υποκατασταθεί από άλλον ανάδοχο.
Ως αποτέλεσμα, οι πιστώσεις που διέθετε η ελληνική πλευρά δεν επαρκούσαν και ταυτόχρονα δεν προσερχόταν ουδείς στις σχετικές διαδικασίες. Ο δε νόμος Βενιζέλου επέβαλε την κήρυξη διαγωνιστικής διαδικασίας, ακόμα και σε τέτοια προγράμματα όπου είναι μόνο ο κατασκευαστής (OEM) μπορεί να εκτελέσει το έργο. Δηλαδή, επί μια περίπου δεκαετία, η Πολεμική Αεροπορία δεν μπορούσε να υποστηρίξει ένα κύριο οπλικό σύστημα, εξαιτίας ενός μη λειτουργικού νόμου που ακόμα τελεί εν ισχύ, παρόλο που αναθεωρήθηκε, με τις μισές αλλαγές όμως που προτείνονταν από όλους τους εμπλεκόμενους, (επιτελεία, αμυντική βιομηχανία κ.λπ.) να παραπέμπονται στις καλένδες.
Το δεύτερο είναι αυτό του προγράμματος αναβάθμισης του συστήματος πολλαπλών εκτοξευτών πυραύλων (ΠΕΠ) M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System) με ανάθεση, μέσω διακρατικής συμφωνίας, στην αμερικανική Lockheed Martin Missiles and Fire Control (MFC), προϋπολογισμού 1,081,860.000 ευρώ. Η σημασία του πυροβολικού είναι ίσως το σημαντικότερο δίδαγμα τουλάχιστον του πολέμου στην Ουκρανία.
Ένα τρίτο πρόγραμμα αφορά τη συμμετοχή της Ελλάδας με ποσοστό 2% στο δορυφορικό πρόγραμμα τηλεπισκόπησης της γαλλικής κυβέρνησης (CSO), έναντι ποσού 119.800.000 ευρώ. Ο δορυφορικός τομέας παίζει κρίσιμο ρόλο στις στρατιωτικές επιχειρήσεις σε πολλαπλά επίπεδα, οπότε οι ανάγκες συνολικά των Ενόπλων Δυνάμεων είναι δεδομένες.
Θετική γνωμοδότηση απέσπασε και η δαπάνη 160 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο προγράμματος για την αναβάθμιση υποδομών στην Κρήτη, χωρίς περισσότερες διευκρινήσεις. Παρόλο που η πιο προβεβλημένη περίπτωση είναι αυτή για νέο Ναύσταθμο, ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν, ότι οι δαπάνες αφορούν κατά κύριο λόγο εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Ίδωμεν…
Θετική γνωμοδότηση έλαβε, εν κατακλείδι και πρόγραμμα ύψους 46 εκατ. ευρώ, για την εν συνεχεία υποστήριξη (FOS)των ελικοπτέρων Apache, ως χρηματοδότηση υφιστάμενης Επιστολής Προσφοράς και Αποδοχή (LOA: Letter of Offer and Acceptance). Κατασκευάστρια των Apache είναι η Boeing.
Στο μεταξύ όμως προέκυψε η τραγωδία του Στεφανοβικείου, με αποτέλεσμα οι ανάγκες άμεσης, κατά το δυνατόν, κάλυψης ανελαστικών αναγκών, να έχουν οδηγήσει στην ανάγκη έκτακτης εκταμίευσης σημαντικών κονδυλίων. Δεν έχει όμως γίνει γνωστό, εάν κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, τέθηκε θέμα ενημέρωσης της Επιτροπής, καθότι το παρόν έδωσε και ο Α/ΓΕΕΘΑ Φλώρος

Πηγή: defence-point.gr

Πηγή: i-epikaira.blogspot.com