17.5.23

Tέλος εποχής με τον εξωπραγματικό αριθμό 430.000 ωρών πτήσης με Τ-2 και το όραμα της Αεροπορίας για διεθνές κέντρο εκπαίδευσης με τα Μ-346

 

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ,HELLAS JOURNAL

Πάνω από 430.000 ώρες εκπαιδευτικών πτήσεων μέσα σε 48 έτη και 2.455 ιπτάμενοι από συνολικά 44 συνολικά τάξεις της Σχολής Ικάρων μυήθηκαν στα μυστικά της ελληνικής αεροπορικής τακτικής στο cockpit του Τ-2 Buckeye.

Αυτός είναι ο μέχρι τώρα απολογισμός των Τ-2, όπου εκπαιδεύθηκαν στα χρόνια της νιότης τους χιλιάδες ιπτάμενοι, πολλοί εκ των οποίων σήμερα υπερασπίζονται τον ελληνικό ουρανό.

Η προμήθεια 40 εκπαιδευτικών αυτού του τύπου το 1976 είχε αναμορφώσει ριζικά το σύστημα της αεροπορικής εκπαίδευσης. Οι δυνατότητες του νέου εκπαιδευτικού της εποχής εκείνης παρείχαν στην προκεχωρημένη εκπαίδευση αλλά και στην εκπαίδευση όπλων πρωτόγνωρες δυνατότητες που δεν μπορούσαν να συγκριθούν μ’ εκείνες των Τ-33 που αντικατέστησαν.

Θεωρούνταν πρωτόγνωρη η εμπειρία 48 χρόνια πριν ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος, όπως το Τ-2 να μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 3500 λίβρες οπλισμού σε 6 πτερυγικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένων και ατρακτιδίων πολυβόλων και ρουκετών. Και γι’ αυτό το λόγο η πολεμική αεροπορία πέραν της εκπαίδευσης υπολόγιζε πάντα το Τ-2 και σε πολεμικό ρόλο.

Πάντως οι ώρες πτήσης του Τ-2 Buckeye δεν θα μείνουν στις 430.000 καθώς η «συνταξιοδότησή τους», μπορεί να μην αργεί αλλά θα του δώσει την ευκαιρία να ολοκληρώσει την εκπαίδευση της σειράς των νέων ιπταμένων που ήδη πετούν με αυτό.

Πριν από το αδιέξοδο…

Στην Καλαμάτα εδώ και λίγες ώρες ξεκίνησε να γράφεται ο επίλογος για τα Τ-2 Buckeye που 48 χρόνια υπηρέτησαν πιστά την εκπαίδευση των Ελλήνων ιπταμένων αποδίδοντας στην πολεμική αεροπορία ετοιμοπόλεμα στελέχη για τις πολεμικές μοίρες.

Βεβαίως όλες τις γνώσεις και την εμπειρία που απέκτησαν στη Μεσσηνιακή πρωτεύουσα και την 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος τους την παρείχαν οι έμπειροι εκπαιδευτές που σε κανέναν αεροπόρο δεν χαρίστηκαν…

Στο «φυτώριο» της αεροπορίας τα πρώτα έργα ανεγέρθηκαν ήδη στην πίστα του αεροδρομίου, όπως για παράδειγμα τα υπόστεγα που θα φιλοξενούν στο μέλλον τα δέκα Μ-346.

Ο υπουργός Εθνικής άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος κατά την ομιλία του στην τελετή για την ένταξη των Μ-346 jet εκπαιδευτικών αεροσκαφών μεταξύ άλλων σημείωσε ότι «αν δεν λαμβάνονταν η απόφαση και δεν υλοποιούνταν η συμφωνία με την Ισραηλινή εταιρεία το αδιέξοδο για την πολεμική αεροπορία πλησίαζε». Και αυτό, τόνισε ο υπουργός, «θα ήταν μοιραίο και απαράδεκτο για μια πολεμική αεροπορία του επιπέδου της ελληνικής».

Ο υφυπουργός Εθνικής άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς σημείωσε ότι «αναβαθμίζεται η εκπαίδευση των νέων αεροπόρων και μέσα από συμμαχίες η Ελλάδα βγαίνει πιο δυνατή. Μετά από πολλά χρόνια και παλινωδίες καταφέραμε να ολοκληρώσουμε μια σημαντική συμφωνία με τους Ισραηλινούς που αλλάζει τα δεδομένα στην εκπαίδευση των ιπταμένων όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά στην ευρύτερη περιοχή.», εννοώντας ο υφυπουργός ότι η Καλαμάτα μετατρέπεται σταδιακά σε Διεθνές Κέντρο εκπαίδευσης ιπταμένων.

Το όραμα για το μέλλον…

Κατά γενική ομολογία πηγών της πολεμικής αεροπορίας, το νέο εκπαιδευτικό jet αεροσκάφος συγκεντρώνει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που βοηθούν τους νέους αεροπόρους να αισθάνονται εξοικειωμένοι με το cockpit που θα έχουν στα χέρια τους στις πολεμικές μοίρες.

Και παρόντων των Ισραηλινών που έκοψαν το νήμα της συμφωνίας με την Ελλάδα αφήνοντας έξω τους Καναδούς, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κων/νος Φλώρος θέλησε να δώσει το στίγμα του ελληνικού οράματος για το μέλλον σημειώνοντας ότι «Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πτήσεων στην Καλαμάτα, με την ολοκαίνουργια υποδομή του, τους προσομοιωτές πτήσης τελευταίας τεχνολογίας, τον παραδοσιακό μας στόλο εκπαιδευτικών αεροσκαφών T-6 και τα δύο πρώτα από τα δέκα εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346, θα προσφέρει στους πιλότους μας και στους πιλότους των συμμάχων, εταίρων και φίλων τη θεωρητική και πτητική εκπαίδευση που θα επιτρέψει την ομαλή μετάβασή τους στις πολεμικές μοίρες. Το M-346 jet εκπαιδευτικό είναι μια δοκιμασμένη λύση, που προσφέρει ένα ευρύ φάσμα δυνατοτήτων εκπαίδευσης.»

Ο Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς που πέταξε στην Ιταλία με αεροσκάφος Μ-346 μίλησε για το νέο απόκτημα των «μπλε φτερών».

«Οι πρωταρχικοί στόχοι, που τέθηκαν κατά τον σχεδιασμό και την κατασκευή του M-346, περιλαμβάνουν: Υψηλό επίπεδο ελιγμών και ενεργειακής απόδοσης, συγκρίσιμο σε αυτά των μαχητών της σημερινής γενιάς. Εξαιρετικά χαρακτηριστικά χειρισμού, λόγω της εξίσου εξαιρετικής του αεροδυναμική σχεδίαση και το ψηφιακό σύστημα ελέγχου πτήσης που ενσωματώνει. Ευρεία φάσμα ικανότητας επιθετικών ενεργειών, για ρεαλιστική εκπαίδευση και εξοικείωση με σενάρια αερομαχιών {…} Δυνατότητα προσομοίωσης κατά την πτήση, λόγω των προηγμένων ηλεκτρονικών του, συμπεριλαμβανομένων των ολοκληρωμένων συστημάτων προσομοίωσης τακτικής εκπαίδευσης και σύνδεσης δεδομένων, που επιτρέπουν στον πιλότο να εκπαιδεύεται στα πιο σύγχρονα οπλικά συστήματα που συναντάμε στις μέρες μας, σε μια άκρως απαιτητικό και γεμάτο προκλήσεις περιβάλλον.»

Ξεκινούν οι πτήσεις των εκπαιδευτών…

Από την πλευρά τους οι παράγοντες της Ισραηλινής εταιρείας Elbit εξήραν τις δυνατότητες των αεροσκαφών Μ-346 και την από κοινού προσπάθεια με την πολεμική αεροπορία για την σταδιακή μετατροπή της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος σε Διεθνές κέντρο εκπαίδευσης που θα προσελκύει μελλοντικά ολοένα και περισσότερους νέους αεροπόρους από διάφορες χώρες είτε της Δύσης είτε της Ανατολής.

Και αυτό το στοίχημα μπορεί να το κερδίσει η πολεμική αεροπορία μέσω του μισθωμένου Μ-346 καθώς διαθέτει ισχύ που κάνει κάθε νέο αεροπόρο να προσεγγίζει τα όρια. Άλλωστε το συγκεκριμένο αεροσκάφος της Leonardo ξεπερνά τα 8 θετικά G και τα 3 αρνητικά, ενώ αναπτύσσει ταχύτητα που αγγίζει το 1 Mach.

Στο Ισραήλ οι Έλληνες εκπαιδευτές που μετέβησαν στο Τελ Αβίβ πέρασαν πολλές ώρες εκπαίδευσης στον εξομοιωτή του Μ-346 και με τα δυο αεροσκάφη που έφτασαν στην Καλαμάτα ξεκινούν τις πτήσεις εξοικείωσης αλλά και προκεχωρημένων ελιγμών. Άλλωστε οι ίδιοι έχουν «γράψει» χιλιάδες ώρες σε μαχητικά αεροσκάφη και είναι έτοιμοι να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους στους Ικάρους. Στην θέση του έχει επιστρέψει και ο πυρήνας των μηχανικών που εκπαιδεύτηκε από τους Ιταλούς κατασκευαστές του αεροσκάφους.

https://hellasjournal.com