4.11.22

Αν οι κορβέτες αποφασιστούν έως το τέλος του χρόνου, ποιο το μέλλον της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ;



 ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΔΕΡΗΣ//HELLAS JOURNAL

Μπορεί να έγινε γνωστό πριν λίγα 24ωρα, ότι βούληση της κυβέρνησης είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να έχουν ληφθεί οι αποφάσεις για το πρόγραμμα των κορβετών, αλλά αυτό σε κάθε περίπτωση, αν δεν λυθεί το θέμα των Ελληνικών ναυπηγείων, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εκκινήσει.

Αυτό σημειώνουν στρατιωτικές πηγές αναφερόμενες στη νεότερη «ναυμαχία» των κορβετών, κατά την οποία οι μνηστήρες του Πολεμικού Ναυτικού επιδιώκοντας μια θέση γι’ αυτούς στον ισχυρότατο Ελληνικό στόλο, υπόσχονται νέα δεδομένα σε αυτό τον αγώνα που δεν έχει σταματήσει και που οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται παρά την ολοκλήρωση της επιχειρησιακής αξιολόγησης από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο.

Όμως εκκρεμούν δύο μείζονα θέματα για το Ναυτικό, εκτός των άλλων που έχουν προκύψει λόγω της δεκαετούς δημοσιονομικής κρίσης. Το πρώτο που θεωρείται και από την κυβέρνηση ως επείγον είναι το τι θα γίνει με τις υφιστάμενες φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ.

  • Από το ναυτικό έχουν επισημάνει προς την πολιτική ηγεσία ότι η απόφαση πρέπει να ληφθεί άμεσα ώστε να εκκινήσει η διαδικασία της συμβασιοποίησης, η οποία απαιτεί τον δικό της χρόνο, και από κει και πέρα το πρώτο πλοίο θα πρέπει άμεσα να αποσυρθεί για μακρά συντήρηση στο ναυπηγείο που θα αποφασιστεί ότι θα γίνει η αναβάθμιση. Όμως το θέμα της συμβασιοποίησης, όπως ορθά επισημαίνεται, πιθανά να απαιτήσει ακόμη και 365 ημέρες μέχρι να μπουν οι τελικές υπογραφές.

Ακολουθεί η απόσυρση του πλοίου στο ναυπηγείο, ο έλεγχος από τους ναυπηγούς, μηχανικούς και τεχνικούς, ενώ σημαντική δουλειά θα έχει το ίδιο το πλήρωμα της φρεγάτας που δουλεύει πάνω σε αυτό πολλά χρόνια.

Κατά συνέπεια ακόμη και στις αρχές του 2023 θα ξεκαθαρίσει η κατάσταση και να δοθεί το πράσινο φως για την πρώτη ΜΕΚΟ, πριν το 2024 οι πηγές μας αποκλείουν ότι θα έχει ξεκινήσει η αναβάθμιση.

Οι ίδιες πηγές εξηγούν πως το πρώτο πλοίο, κλάσης ΥΔΡΑ, μέχρι να ολοκληρωθεί ο κύκλος των συντηρήσεων και οι αλλαγές στα συστήματα που αναβαθμίζονται, είναι βέβαιο πως θα απαιτήσει περίπου δύο χρόνια εκτός υπηρεσίας.

Δηλαδή αν η φρεγάτα ΥΔΡΑ περάσει στο ναυπηγείο για την αναβάθμισή της στις αρχές του 2024, οι εκτιμήσεις από τους ανθρώπους του Πολεμικού Ναυτικού είναι πως το πλοίο θα τεθεί ξανά σε λειτουργία στις αρχές του 2026, δηλαδή όταν ο στόλος θα έχει ήδη παραλάβει τις δυο πρώτες ψηφιακές φρεγάτες Belh@rra οι οποίες θα τον ενισχύσουν από το 2025.

  • Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, στην πρώτη ΜΕΚΟ θα γίνει η πλήρης ακτινογραφία η οποία θα είναι το «Ευαγγέλιο» των ανθρώπων που έχουν αναλάβει την αναβάθμιση των πλοίων.

Από την ΥΔΡΑ θα εντοπιστούν, εκτιμηθούν και αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της μακράς χρήσης του πλοίου (σ.σ. το Πολεμικό Ναυτικό εξ αρχής έχει επισημάνει ότι πρόκειται για έναν εκσυγχρονισμό υψηλότατου ρίσκου) και κάπου εκεί θα ξεκινήσουν οι μαθηματικές πράξεις ώστε να μην εκτοξευτεί το κόστος που έχει υπολογιστεί, έως τα 600 εκ. ευρώ.

Ήδη τα δεδομένα από τις διεθνείς αγοράς δείχνουν πως όλα όσα πρέπει να χρησιμοποιηθούν έχουν υποστεί ανατιμήσεις λόγω της παρατεταμένης ενεργειακής κρίσης η οποία έχει εκτοξεύσει κυριολεκτικά τις τιμές.

Η Γερμανική κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands και η Lockheed Martin είναι οι δυο «μνηστήρες» της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ.

Το δεύτερο θέμα που καίει το ναυτικό είναι το τι θα γίνει με την ενεργοποίηση της προαίρεσης για την τέταρτη φρεγάτα κλάσης ΚΙΜΩΝ, διότι σε αυτή την περίπτωση ο στόλος όπως λένε στρατιωτικές πηγές πρόκειται να βγει κερδισμένος καθώς η τιμή του πλοίου είναι «κλειδωμένη» και οι μόνοι που έχουν να χάσουν εφόσον ενεργοποιηθεί η option είναι οι Γάλλοι οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν το μάρμαρο των ανατιμήσεων που έχουν επέλθει στην αγορά, συνέπεια της ενεργειακής κρίσης.

https://hellasjournal.com