13.9.22

Να Απεγκλωβιστούμε από Δ.Δ.0


 

Του Φοίβου Κλόκκαρη*

Οι υποψήφιοι για την προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ), οι οποίοι υποστηρίζουν ως λύση του Κυπριακού την Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία (ΔΔΟ), που έχει υιοθετηθεί  από όλες τις κυβερνήσεις μας, αποφεύγουν να εκθέτουν αναλυτικά τις θέσεις τους για το περιεχόμενο της και περιορίζονται σε γενικές τοποθετήσεις ωραιοποίησης της (αποτρέπει τη διχοτόμηση, επανενώνει το κράτος μας, διασφαλίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα  κ.α.) που δεν ανταποκρίνονται στα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί με τις υποχωρήσεις μας στις διαπραγματεύσεις.

Αποφεύγουν να αναφέρουν, ότι η ΔΔΟ περιλήφθηκε στα ψηφίσματα του ΣΑ/ΗΕ, κατόπιν εισήγησης τής Βρετανίας προς εξυπηρέτηση των δικών της συμφερόντων και αυτών της Τουρκίας, ότι τέθηκε σε δημοψήφισμα το 2004 (σχέδιο Ανάν) και απορρίφθηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία του Κυπριακού Ελληνισμού, ότι η εφαρμογή  παρόμοιας λύσης στη Βοσνία κατέρρευσε και ότι στην πραγματικότητα δεν υπήρχε συμφωνημένη  βάση επί της οποίας έγινε η μακροχρόνια διαπραγμάτευση για τη λύση ΔΔΟ. Αυτό που ήταν συμφωνημένο είναι ο Αγγλικός όρος  constituent states, τα οποία εμείς μεταφράζαμε ως συνιστώσες πολιτείες ή ομοσπονδιακές μονάδες αλλά οι Τούρκοι ως ιδρυτικά κράτη.

Μετά την Τουρκική εισβολή, ο Ελληνισμός ακολούθησε την  λανθασμένη πολιτική τού κατευνασμού έναντι της Τουρκίας, έκφραση της  οποίας υπήρξαν οι χρονοβόρες  διακοινοτικές συνομιλίες  με την υποτελή διοίκηση της Τουρκίας στη Κύπρο για λύση ΔΔΟ, υπό την απειλή των Τουρκικών δυνάμεων κατοχής (ΤΔΚ), που μετέτρεψαν το διεθνές έγκλημα  τής Τουρκίας σε βάρος της Κύπρου σε δικοινοτική διαφορά. Η Τουρκία με την τακτική της κωλυσιεργίας στις συνομιλίες εκμεταλλεύθηκε τον χρόνο για να παγιώσει τα τετελεσμένα της κατοχής και να προχωρήσει σε νέα επί του εδάφους και στη τράπεζα των διαπραγματεύσεων.

Επί του εδάφους, ολοκλήρωση της εκρίζωσης του Ελληνικού στοιχείου από τα κατεχόμενα, πλήρης Τουρκοκοποίηση / Ισλαμοποίηση και μετατροπή τους σε οιονεί Τουρκική επαρχία (πλειοψηφία εποίκων, εμφύτευση τζαμιών, διμερείς συμφωνίες εξάρτησης σε όλους τους τομείς) ενίσχυση των ΤΔΚ, προωθήσεις στην ουδετέρα ζώνη, επέκταση της κατοχής και σε μεγάλο τμήμα της ΑΟΖ/ΚΔ, αναβάθμιση της παράνομης «ΤΔΒΚ»,μεταφορά νερού με αγωγό από Τουρκία (επίκειται και ρεύματος), δημογραφική αλλοίωση και των ελεύθερων περιοχών με την παράνομη προώθηση μουσουλμάνων μεταναστών, έναρξη εποικισμού τής κλειστής περιοχής Αμμοχώστου και ανάπτυξης αεροναυτικής βάσης στο Λευκόνοικο – Μπογάζι κ.α.

Στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων, συνεχής προβολή νέων Τουρκικών απαιτήσεων, και συνεχείς υποχωρήσεις των Ελληνοκυπρίων(ΕΚ) προς τις Τουρκικές θέσεις ,που διαμόρφωσαν την ΔΔΟ σε συγκεκαλυμμένη μορφή συνομοσπονδίας δύο κρατών, η οποία εξυπηρετεί το στόχο της Τουρκίας για έλεγχο όλης της Κύπρου. Σήμερα η Τουρκία εγκατέλειψε την ΔΔΟ, που επέβαλε η ίδια και υποστηρίζει την λύση δύο κρατών (συνομοσπονδία δύο κρατών), που  εξυπηρετεί ακόμα καλύτερα το στόχο της. Οι διακοινοτικές συνομιλίες για λύση ΔΔΟ  κατέληξαν σε αποκλίσεις και συγκλίσεις (ουσιαστικά οι δικές μας υποχωρήσεις) χωρίς να λυθεί το Κυπριακό.

Οι αποκλίσεις είναι τόσο μεγάλες, που προκάλεσαν  αγεφύρωτο χάσμα στις συνομιλίες. Εστιάζονται στις απαιτήσεις της Τουρκίας να διατηρεί την Κύπρο υπό τον στρατηγικό έλεγχο της με τη διατήρηση  εγγυητικών / επεμβατικών δικαιωμάτων, στρατευμάτων και εποίκων. Να καταλυθεί η ΚΔ και να αντικατασταθεί από δύο Constituent States, τα οποία η Τουρκία μεταφράζει ώς ιδρυτικά κράτη με πολιτική ισότητα και ίση κυριαρχία. Η πολιτική ισότητα συμφωνήθηκε και στο κοινό ανακοινωθέν των συνομιλιών  τής 11.02.2014, που εμπεριέχει και στοιχεία αμφισβήτησης τής μίας κυριαρχίας-ιθαγένειας-διεθνούς προσωπικότητας.

Οι συγκλίσεις (όσες γνωρίζει ο πολίτης από διαρροές και όχι από επίσημη ενημέρωση  με την αδικαιολόγητη επίκληση του απορρήτου!) είναι και αυτές προβληματικές. Παραβιάζουν τις βασικές αρχές λειτουργίας ενός ανεξάρτητου κυρίαρχου δημοκρατικού κράτους. Παραβιάζονται οι αρχές:

  •  Τής ενότητας του κράτους και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών, με την σύγκλιση να  επιβληθούν εδαφικές ζώνες με εγγυημένες πλειοψηφίες κατοίκων και περιουσιών, που παραβιάζουν τα δικαιώματα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, της ατομικής ιδιοκτησίας και της ελευθερίας εγκατάστασης (σελ. 33 και 69 του εγγράφου συγκλίσεων Ντάουνερ).
  • Τής στρατιωτικής και πολιτικής ασφάλειας, με την σύγκλιση  να μην έχει ένοπλες δυνάμεις το Κυπριακό κράτος (στέρηση δικαιώματος αυτοάμυνας που κατοχυρώνεται από το άρθρο 51 του καταστατικού χάρτη των ΗΕ) (σελ 70 συγκλίσεων Νταουνερ) και  την σύγκλιση να απαιτείται μία θετική ψήφος τής μειοψηφίας για τη λήψη αποφάσεων (παραβίαση της αρχής της πλειοψηφίας στη λήψη αποφάσεων με συνέπεια τα αδιέξοδα και την αδικία λόγω εξίσωσης τής πλειοψηφίας με την μειοψηφία)
  • Τής λειτουργικότητας και οικονομικής ασφάλειας με την σύγκλιση  συγκρότησης πολύπλοκου διχοτομικού κράτους (4 βουλές, 3 κυβερνήσεις, 3 αστυνομίες, εις διπλούν ή τριπλούν ημικρατικοί οργανισμοί σε ένα μικρό εδαφικό χώρο, δυαρχία αξιωματούχων κ.α.) .
  • Τής δημογραφικής ασφάλειας, με την νομιμοποίηση  των εποίκων και τη σύγκλιση οι Τούρκοι υπήκοοι να απολαμβάνουν το δικαίωμα των τεσσάρων βασικών ελευθεριών  (σελ. 68 συγκλίσεων Ντάουνερ).

Οι συγκλίσεις διαμόρφωσαν τις βασικές πτυχές του περιεχομένου της λύσης ΔΔΟ, που ουσιαστικά νομιμοποιεί τη διχοτόμηση, που επέβαλε βίαια η Τουρκία με την εισβολή και την αρπαγή των ΕΚ περιουσιών, καταλύει την Κυπριακή Δημοκρατία και συγκροτεί ένα  διχοτομικό  και δυσλειτουργικό κράτος, εξαρτημένο από την Τουρκία, το οποίο θα στερείται ασφάλειας και θα παραβιάζει τα ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα καθώς και τις βασικές ελευθερίες των πολιτών. Το κρίσιμο ερώτημα που τίθεται είναι γιατί η κυβέρνηση μας συνεχίζει να εμμένει στη ΔΔΟ και γιατί οι υποψήφιοι για την προεδρία τής ΚΔ ,που  υποστηρίζουν αυτή τη λύση, περιορίζονται σε γενικές τοποθετήσεις ωραιοποίησης της και δεν τοποθετούνται στις βασικές πτυχές τού περιεχομένου της  και ιδιαίτερα εάν συμφωνούν με τις συγκλίσεις που έχουν επιτευχθεί ;

 Ο πρόεδρος της ΚΔ, την 26 Αυγ. 2022 σε ομιλία του στην εκδήλωση του συνδέσμου εφέδρων αξιωματικών Λεμεσού χαρακτήρισε πολιτική ανισότητα την αξίωση τής Τουρκικής πλευράς για πολιτική ισότητα, δηλαδή για κάθε απόφαση του κεντρικού κράτους να απαιτείται μία ψήφος των ΤΚ.

Επιβάλλεται  επανατοποθέτηση τού Κυπριακού στην ορθή βάση του ως θέμα εισβολής, κατοχής, εποικισμού, εθνοκάθαρσης. Να απεγκλωβιστούμε από τη ΔΔΟ ,που εξυπηρετεί το στόχο τής Τουρκίας για έλεγχο όλης της Κύπρου, να διαφυλάξουμε την ΚΔ και ο αγώνας μας με πολιτικά, νομικά και διπλωματικά μέσα να επικεντρωθεί στην απαίτηση εφαρμογής τού διεθνούς δικαίου (απομάκρυνση  ΤΔΚ και  εποίκων,  κατάργηση τών εγγυήσεων και τής «ΤΔΒΚ», επιστροφή των προσφύγων, επανενσωμάτωση των κατεχομένων). Παράλληλα να ενισχυθεί επειγόντως η αμυντική μας θωράκιση   και  να αναζωογονηθεί το δόγμα του ΕΑΧ Κύπρου–Ελλάδας, προς αποτροπή επέκτασης τής Τουρκικής κατοχής και στις ελεύθερες περιοχές. Να ενισχυθεί και η δυνατότητά τής ΚΔ να παρεμποδίζει την είσοδο σε αυτές, παράνομων μουσουλμάνων μεταναστών, που προωθεί μαζικά η Τουρκία μέσω της γραμμής καταπαύσεως του πυρός και των ακτών, προς εξυπηρέτηση του στόχου της για έλεγχο όλης τής Κύπρου.

(*) Αντιστράτηγος ε.α.


(αναρτήθηκε από τον Στρατηγό εα κ. Αθανάσιο Καραντζίκο)