Είναι γνωστό ότι, η Άγκυρα δεν φαίνεται να λαμβάνει και ιδιαίτερα σοβαρά το θέμα της ασφάλειας των πτήσεων, καθώς οι τούρκοι πιλότοι δεν υπακούουν στις υποδείξεις των Eλλήνων χειριστών και σε πολλές περιπτώσεις το αποτέλεσμα είναι οι αναχαιτίσεις να εξελίσσονται σε αερομαχίες. Το τελευταίο διάστημα δεν διαφεύγει της προσοχής πως, η Άγκυρα στέλνει στο FIR Αθηνών μαχητικά της, προσομοιώνοντας ακόμα και σε βομβαρδισμό καθώς μετά από καιρό εμφανίστηκαν και τουρκικά Phantom στο Αιγαίο.
Η Τουρκία υφίσταται εκτεταμένες αναβαθμίσεις του στόλου της με μαχητικά αεροσκάφη F-16, τη ραχοκοκαλιά της αεροπορίας της. Τέτοιες προσπάθειες είναι αναμφίβολα απαραίτητες, γιατί η Άγκυρα είναι απίθανο να προμηθευτεί αντικαταστάτες πέμπτης γενιάς για πολύ καιρό ακόμη.
Η Τουρκία κάνει δομικές βελτιώσεις για να βελτιώσει τη διάρκεια ζωής των παλαιότερων F-16 του στόλου της, των μαχητικών Block 30 που άρχισε να παραλαμβάνει στα τέλη της δεκαετίας του 1980 από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σύμφωνα με το Forbes, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει πάνω από 200 F-16, από αυτές τις παλιές εκδόσεις Block 30 έως τις πιο σύγχρονες Block 50. Είναι ο τρίτος μεγαλύτερος χειριστής F-16 στον πλανήτη πίσω μόνο από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ, και μία από τις πέντε μόνο χώρες εκτός από τις ΗΠΑ, που κατασκευάζουν τοπικά αυτό το εμβληματικό μαχητικό αεροσκάφος.
Ωστόσο, φαίνεται ότι η απόλυτη αναγκαιότητα και οι σοβαρές ελλείψεις στις προμήθειες, θα μπορούσαν να κάνουν την Τουρκία να μείνει με ελάχιστες επιλογές από το να διατηρήσει αυτά τα μαχητικά αεροσκάφη, για πολύ περισσότερο από το προγραμματισμένο.
Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία είχε προηγουμένως αναζητήσει έως και, 100 μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35A Lightning II από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτά αναμενόταν να αντικαταστήσουν τον στόλο των παλαιών αεροσκαφών F-4E Phantom II και, πιθανώς τελικά, μερικά από αυτά τα παλαιότερα Block 30 F-16 που αναβαθμίζει σήμερα.
Το Κογκρέσο των ΗΠΑ έχει επίσης παγώσει τις πωλήσεις όπλων στην Τουρκία από τα μέσα του 2018 , οι οποίες πιστεύεται ότι περιλαμβάνουν τη βοήθεια των ΗΠΑ στις δομικές αναβαθμίσεις των τουρκικών F-16. Επίσης, οι πιο πρόσφατες κυρώσεις σε συνδυασμό με αυτό το πάγωμα των αδήλωτων όπλων, είναι πιο πιθανό παρά όχι, να σημαίνουν ότι η Τουρκία δεν μπορεί να περιμένει από τις ΗΠΑ να τη βοηθήσουν να αναβαθμίσει πολλά από τα F-16 της, στην πιο πρόσφατη διαμόρφωση F-16 Block 70/72 Viper, την οποία η Lockheed Martin κάνει επί του παρόντος για το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού στόλου F-16 .
Εκ των πραγμάτων, αυτό δηλώνει ότι τα ήδη γερασμένα τουρκικά F-16 φορτώνονται με πτητικές ώρες και σε συνδυασμό με την έλλειψη ανταλλακτικών, λόγω εμπάργκο, αναγκάζουν την τουρκική πολεμική αεροπορία να βγάζει στο προσκήνιο τα απαρχαιωμένα F-4E Phantom II για τιε επεκτατικές της βλέψεις στο Αιγαίο. Με ότι συνεπάγεται αυτό εις βάρος της, σε περίπτωση μιας πραγματικής εμπλοκής.
Στο μεταξύ, η Τουρκία έχει λίγες επιλογές για την προμήθεια αεροσκαφών πέμπτης γενιάς από άλλες πηγές. Η αγορά ρωσικών Su-57 θα ανταγωνιζόταν περαιτέρω τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ. Ούτως ή άλλως, αυτό το αεροπλάνο είναι απίθανο να εξάγεται σε σημαντικό αριθμό για πολλά χρόνια ακόμα. Επιπλέον, το εγχώριο σχέδιο μαχητικών πέμπτης γενιάς της Τουρκίας, το TF-X, δεν αναμένεται επίσης να αναπτυχθεί πλήρως αυτή τη δεκαετία .