6.2.22

Η αντίδραση για την Παναγία Σουμελά ήρθε από την Μόσχα όχι από το Πατριαρχείο!

Αν το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, κωλύεται να αντιδράσει, ως εδρεύον σε υπό τουρκική κατοχήν έδαφος, τότε ίσως θα πρέπει να μετακινηθεί, προσωρινά, σε ελεύθερη περιοχή.
ΑΛΕΞ
 

«Είμαι πεπεισμένος, ότι οι Ρώσοι τουρίστες, οι οποίοι στην Τουρκία είναι πλειονότητα, ποτέ δεν θα ενέκριναν μια τόσο κυνική ιεροσυλία ενός χριστιανικού ιερού. Στη Ρωσία αυτή η αντιμετώπιση ενός ναού ή τζαμιού οδηγεί στην τιμωρία των ενόχων» ανέφερε στην ανακοίνωση του ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας, επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, για την νέα τουρκική πρόκληση στην Παναγία Σουμελά.

Χτες η ιστορική μονή μετατράπηκε σε… κλαμπ, με την άδεια του τουρκικού κράτους, «στα πλαίσια της προώθησης του τουρισμού στην Τραπεζούντα», όπως ανέφερε περιχαρής ο πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων Τραπεζούντας, Βολκάν Κανταρτζί. Στα βίντεο που έκαναν τον γύρο των social media, φαίνονται τουρίστες να χορεύουν υπό τον ρυθμό  ηλεκτρονικής μουσικής, γνωστού Τούρκου DJ, ο οποίος μάλιστα χρησιμοποίησε τις καμπάνες της μονής ως μουσικό εφέ!

Πάντως δεν επικροτεί το σύνολο του τουριστικού κλάδου της γείτονος την νέα τουρκική πρόκληση. «Εάν μια τέτοια εκδήλωση πραγματοποιούνταν σε τζαμί μας σε άλλη χώρα, πώς θα αντιδρούσαμε;» αναρωτήθηκε ρητορικά ο πρόεδρος των Ταξιδιωτικών Γραφείων Τραπεζούντας Μουράτ Τσαβγκά, σημειώνοντας σκωπτικά πως «είναι από τις στιγμές που ο εγκέφαλός μας καίγεται και το μυαλό μας σταματάει»!

Ο κ. Τσαβγκά αναφέρθηκε και στις πολυετείς εργασίες αναστήλωσης της ιστορικής μονής, οι οποίες περιλάμβαναν κατεδαφίσεις τεράστιων βράχων από ειδική ομάδα αναρριχητών. Οι πτώσεις βράχων ήταν η βασική αιτία που είχε κλείσει το μοναστήρι για τις εργασίες αναστήλωσης. Ορθώς ο Τσαβγκά εγείρει ερωτήματα και για την ασφάλεια της διοργάνωσης, σε έναν χώρο που «κινδυνεύουν να πέσουν πέτρες», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Επίθεση από το Πατριαρχείο Μόσχας

Να υπενθυμίσουμε πως ο εκπρόσωπος του προέδρου Πούτιν Ντιμίτρι Πεσκόφ δεν είχε δει ως “ιεροσυλία” την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί από τον πρόεδρο Ερντογάν, ο οποίος είχε στήσει και μεγαλοπρεπές νεοοθωμανικό σόου στην τελετή εγκαινίων. Στον αντίποδα, ο Πεσκόφ είχε χαρακτηρίσει «κερδισμένους» τους Ρώσους τουρίστες, επειδή θα μπαίνουν πλέον στην Αγία Σοφία χωρίς εισιτήριο!

Ο δε Πατριάρχης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Κύριλλος είχε χαρακτηρίσει την αλλαγή του καθεστώτος της Αγίας Σοφίας ως μία «τιμωρία του Θεού» στο πρόσωπο του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, επειδή αναγνώρισε το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας! Το γεγονός αυτό έφερε την ρήξη στις σχέσεις των δύο Εκκλησιών. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία προχωρά σε κινήσεις αμφισβήτησης της Οικουμενικότητας του Πατριαρχείου, με την ίδρυση Ρωσικής Εξαρχίας στην Αφρική, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να ιδρύσει και Ρωσική Εξαρχία στην Τουρκία.

«Η Ρωσική Εκκλησία δεν μπορεί να αρνηθεί τους Ορθόδοξους στην Τουρκία» είχε δηλώσει (και πάλι) ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας. Το Πατριαρχείο της Μόσχας διεκδικεί την οικουμενική εκπροσώπηση των απανταχού Ορθόδοξων από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Εκεί εντάσσεται η σκληρή δήλωση του Μητροπολίτη Ιλαρίωνα για την Παναγία Σουμελά, του θεωρούμενου ως “αρχιτέκτονα” της εκκλησιαστικής διπλωματίας της Μόσχας, ο οποίος έχει παρασημοφορηθεί από τον ίδιο τον πρόεδρο Πούτιν.

Μάλιστα, η αναφορά του Μητροπολίτη ότι «ελπίζουμε η (τουρκική) πολιτειακή ηγεσία δεν θα κλείσει τα μάτια στο πλαίσιο της ενίσχυσης των ρωσοτουρκικών σχέσεων», ίσως μπορεί να εκληφθεί και ως μία ένδειξη της δυσαρέσκειας της Ρωσίας, από την όλο και μεγαλύτερη εμπλοκή της Τουρκίας στο μαλακό της υπογάστριο, με την Μόσχα να απορρίπτει την απόπειρα μεσολάβησης που επιχείρησε ο Ερντογάν στο Ουκρανικό.

Σιωπή από το Οικουμενικό Πατριαρχείο

Πάντως, την στιγμή που υπάρχουν αντιδράσεις στο εσωτερικό του τουρκικού τουριστικού κλάδου (στις οποίες έκανε εκτενή αναφορά ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας) εντύπωση προκαλεί η σιγή τόσο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όσο και της Εκκλησίας της Ελλάδος, σε μία προσβλητική για την Ορθοδοξία κίνηση του καθεστώτος Ερντογάν.

Ένας λόγος για την στάση του Πατριάρχη είναι και το γεγονός ότι ο Ερντογάν έχει επιτρέψει την τέλεση της Λειτουργίας του Δεκαπενταύγουστου στην ιστορική μονή, στα πλαίσια των (υποκριτικών) του ανοιγμάτων προς την ορθόδοξη κοινότητα της Τουρκίας, ανοίγματα που ο ίδιος φροντίζει να “διαφημίζει” για να παρουσιάσει το προσωπείο του “ισλαμοδημοκράτη”.

Το είχε κάνει τον περασμένο Μάρτιο, όταν είχε ανακοινώσει την αναδιάρθρωση του κανονισμού των μειονοτικών βακουφίων, ικανοποιώντας ένα αίτημα της ελληνικής-ορθόδοξης κοινότητας. Τότε είχε παρουσιάσει σε εκδήλωση στο προεδρικό μέγαρο ένα “Σχέδιο Δράσης για τα Δημοκρατικά Δικαιώματα”, μία σωρεία ψευδεπίγραφων “θρησκευτικών” και “δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων”, εκδήλωση στην οποία είχε παρευρεθεί και ο Οικουμενικός Πατριάρχης.

«Κάποιος πρέπει να κάνει μία δήλωση για το σημαντικότερο πολιτιστικό αγαθό της περιοχής μας, τη Μονή (Παναγία) Σουμελά, που είναι υποψήφια για ένταξη στην UNESCO», ανέφερε με έκδηλη απογοήτευση ο κ. Τσαβγκά. Δυστυχώς αυτή η δήλωση δεν ήρθε ούτε από την Εκκλησία της Ελλάδος, ούτε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο…

https://slpress.gr/

_____________

Efenpress/ Μιχάλης Τσολάκης