6.10.21

Εκσυγχρονισμός F-16: Θέατρο παραλόγου σε “γαλάζιο-κόκκινο θίασο” και κάποιους να κουνάνε και το δάχτυλο



 Για τρίτη φορά από τον Ιούλιο, το ΥΠΕΘΑ θα προσπαθήσει να περάσει τον εκσυγχρονισμό 38 αεροσκαφών F-16 block 50. Για να μην μπερδεύεστε με τα block και τους αριθμούς είναι τα αεροσκάφη που είχαν αγοραστεί επί πρωθυπουργίας του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στις αρχές της δεκαετίας του 1990. 

Ήταν προφανές ότι αυτά τα αεροσκάφη θα ήταν εντός του πακέτου αναβάθμισης που χρόνια συζητούσε η ΠΑ, γιατί διαφορετικά θα είχαν την τύχη των F-16 block 30 των οποίων η αναβάθμιση λόγω παλαιότητας κρίθηκε μη συμφέρουσα.

Κι όμως τα αεροσκάφη F-16 Block 50 έμειναν εκτός του πακέτου εκσυγχρονισμού από την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με την υπόσχεση ότι θα “αναβαθμιστούν” αργότερα.

Ποια ήταν η αιτιολογία της από κάθε άποψη παράδοξης απόφασης;

  Ότι τα χρήματα που είχαμε να διαθέσουμε δεν μας έφθαναν κι έτσι αποφασίσαμε να εκσυγχρονίσουμε τα πιο σύγχρονα F-16 που είχαν αγοραστεί επί κυβέρνησης Καραμανλή το 2005 και τα F-16 που είχαν αγοραστεί επί Σημίτη. Σύνολο αεροσκαφών 85 και εκτιμώμενο κόστος 1,528 δις δολάρια. 

Το militaire.gr και κάποια ακόμη λίγα ΜΜΕ γράψαμε και ξαναγράψαμε για το πρόβλημα που υπάρχει με την εξαίρεση των F-16 Block 50 από το πακέτο εκσυγχρονισμού. Η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επικαλούνταν το κόστος χωρίς όμως να δίνει απαντήσεις για τα επιχειρησιακά και η τότε αξιωματική αντιπολίτευση της ΝΔ σιωπούσε …εκκωφαντικά! 

Και μια και το κόστος ήταν το πρόβλημα που οδήγησε στην εξαίρεση των αεροσκαφών F-16 που φυσιολογικά πρώτα θα έπρεπε να εκσυγχρονιστούν ας θυμηθούμε κάποιους αριθμούς:

  • Η πρώτη απάντηση που είχε πάρει η ΠΑ από τις ΗΠΑ για τον  εκσυγχρονισμό 123 F-16 ( Block 50/52 +ADVANCED), ήρθε το 2017 και μιλούσε για κόστος 2,4 δις δολάρια.
  • Το 2018 η ΠΑ και η ελληνική κυβέρνηση εγκρίνουν τελικά τον εκσυγχρονισμό 85 F-16 των Block 52+ με κόστος 1,528 δις.
  • Πολύ σύντομα το militaire.gr αποκαλύπτει έγγραφο της αεροπορίας των ΗΠΑ με το οποίο επισημαίνεται ότι το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS θα έχει προβλήματα συνδεσιμότητας με  το νέο ραντάρ AESA που θα τοποθετηθεί στα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη.

•Το έγγραφο έχει ημερομηνία 6 Οκτωβρίου 2017. Μ΄ αυτό η αμερικανική αεροπορία ενημερώνει το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ότι η “συνύπαρξη” του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS, που διαθέτουν σήμερα τα υπό εκσυγχρονισμό F-16 της Lockheed Martin, με το νέο σούπερ-ραντάρ AESA που θα τοποθετηθεί μπορεί να μην είναι τόσο “αρμονική”.

  • Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν απαντά τι θα κάνει μ΄ αυτό το  πρόβλημα και η αξιωματική αντιπολίτευση της ΝΔ συνεχίζει να παριστάνει την ανήξερη και να επιμένει στην παράδοξη σιωπή της.
  • Μέχρι και σήμερα είναι αδιευκρίνιστο πως έχει επιλυθεί, αν έχει επιλυθεί ή πρόκειται να επιλυθεί το πρόβλημα της “μη αρμονικής συνεργασίας” του ραντάρ και του συστήματος αυτοπροστασίας. Έμπειροι αεροπόροι επισημαίνουν ότι “πατέντες” σε τέτοιες περιπτώσεις δεν μπορούν να γίνουν και συνεπώς η μόνη λογική λύση είναι να αλλάξουμε και σύστημα αυτοπροστασίας στα αεροσκάφη. Αυτό σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα ανεβάσει το κόστος κατά 300 έως 400 εκατομμύρια δολάρια.

Τον Ιούλιο του 2019, γίνονται εκλογές , η ΝΔ γίνεται κυβέρνηση και το πρόβλημα του μη εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών F-16 της κυβέρνησης πατέρα Μητσοτάκη, καλείται να το χειριστεί η κυβέρνηση του υιού. Επανέρχεται λοιπόν η σκέψη αυτά τα αεροσκάφη να “ξηλωθούν” και να τοποθετηθούν τα ραντάρ που θα βγουν από τα εκσυγχρονισμένα F-16! Το ραντάρ που έχουν τα αεροσκάφη που αγοράστηκαν επί υπουργίας Σπήλιου Σπηλιωτοπούλου είναι ότι καλύτερο υπάρχει σ΄ όλο το ΝΑΤΟ, λένε αεροπόροι. Κι αυτό βέβαια κάνει ακόμη πιο παράδοξη την επιλογή να εκσυγχρονίσουμε πρώτα αυτά τα αεροσκάφη και να αφήσουμε απ΄ έξω αεροσκάφη της δεκαετίας του ΄90.

Έστω κι έτσι , η μερική αναβάθμιση των F-16 block 50 κρίνεται θετική και οι διαδικασίες για να προχωρήσει, ξεκινούν. Μόνο που αυτή η διαδικασία έχει 3 φορές “κολλήσει” από τον Ιούλιο και παρά την επίκληση του κόστους που κρίνεται υψηλό φαίνεται ότι η αιτία δεν είναι αυτή. Την πρόοδο του προγράμματος “κολλάει” ο ΣΥΡΙΖΑ που ζητά εξηγήσεις για το κόστος. Την πρώτη φορά τον Ιούλιο ήταν ο πρώην ΑΝΥΕΘΑ που ζητούσε διευκρινίσεις για το κόστος της διόρθωσης του λάθους που η κυβέρνηση του έκανε. Το Σεπτέμβριο η κυβέρνηση για λόγους που θα πρέπει να εξηγήσει κάποια στιγμή ανέβαλε ξανά την συζήτηση με όχι και τόσο πειστική δικαιολογία. Τώρα λέει ότι θα ξαναφέρει το ζήτημα στο Βουλή. Θα το πράξει;

Σημαντική λεπτομέρεια: τελικά το κόστος του εκσυγχρονισμού προσεγγίζει και ίσως και να ξεπεράσει τα 2,4 δις δολάρια που είχαν προτείνει οι ΗΠΑ τον Οκτώβριο του 2017 και την απορρίψαμε ως ακριβή! Τελικά φαίνεται ότι θα πληρώσουμε όσα μας είχε ανακοινώσει ο Τραμπ, έχοντας δίπλα του τον τότε πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα κι όλοι αναρωτιόμαστε γιατί μιλά για 2,5 δις για το κόστος του εκσυγχορνισμού.

Για το θέμα θα επανέλθουμε όσες φορές χρειαστεί, γιατί κάποιοι εντός της χώρας, μας “περνάνε για αμερικανάκια” και κουνάνε και το δάχτυλο.

ΥΓ. Ελπίζουμε ότι η κυβέρνηση θα σταματήσει να “παίζει” με το θέμα και θα προχωρήσει στην αναβάθμιση των 38 F-16 block 50.

https://www.militaire.gr/