29.8.21

Επιχείρηση “Κοσμάς Αιτωλός”! Όταν η Ελλάδα έκανε επιχειρήσεις εκκένωσης εκτός συνόρων

 

Λογικά το κάζο με την αδυναμία της Ελλάδας να απεγκλωβίσει Αφγανούς διερμηνείς που είχαν συνεργαστεί με τις ελληνικές ΕΔ, θα έχει προβληματίσει πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Υπάρχουν προηγούμενες περιπτώσεις στις οποίες οι ελληνικές ΕΔ είχαν αποδείξει ότι μπορούν να κάνουν δύσκολες επιχειρήσεις ,εκτός συνόρων.

Αναφερθήκαμε στην επιχείρηση Χρυσόμαλλο Δέρας στο Σοχούμι. 

Υπάρχουν όμως κι άλλες επιχειρήσεις. Μία απ΄ αυτές είχε καταγραφεί και από τις τηλεοπτικές κάμερες.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΟΣΜΑΣ ΑΙΤΩΛΟΣ
ΑΛΒΑΝΙΑ
ΑΠΟΣΤΟΛΗ:ΑΠΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΣ 240 ΞΕΝΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

Οι μάχες ένοπλων μαίνονται στην Αλβανία την άνοιξη του 1997 μετά την κατάρρευση των «παρατραπεζικού συστήματος» .

Η κρατική μηχανή είχε παραλύσει από τις πολύ μεγάλες αντιδράσεις κατά της κυβέρνησης. Αποθήκες του αλβανικού στρατού παραβιάστηκαν από το πλήθος και όπλα βρέθηκαν στα χέρια ανεξέλεγκτων ομάδων.

Στις αρχές Μαρτίου του 1997,  η κατάσταση ήταν  άκρως επικίνδυνη για κάθε ξένο που διέμενε στην Αλβανία.

Πρεσβείες άρχισαν να κλείνουν. Με μια επιχείρηση αερομεταφοράς, διάρκειας τριών ημερών, οι Αμερικανοί πεζοναύτες μερίμνησαν για την απομάκρυνση του συνόλου των Αμερικανών και ενός μεγάλου αριθμού Ευρωπαίων που βρίσκονταν τότε στα Τίρανα (διπλωμάτες, επιχειρηματίες, στρατιωτικοί και άλλοι ιδιώτες). Το ίδιο έπραξαν οι Γερμανοί και οι Ιταλοί.

Στις 14 Μαρτίου απομακρύνθηκαν με τα πλοία του Π.Ν. 52 Έλληνες και μεταξύ αυτών και μεγάλο μέρος του προσωπικού της Ελληνικής Πρεσβείας όπως επίσης πέντε Βέλγοι καθώς και ολιγάριθμοι Ιορδανοί και Παλαιστίνιοι.

Η επιδείνωση της κατάστασης οδήγησε στη συγκέντρωση εκατοντάδων πολιτών σε καθημερινή βάση έξω από την ελληνική πρεσβεία που παρέμεινε ανοιχτή. Όλοι ζητούσαν βοήθεια για να εγκαταλείψουν τη χώρα.

 Οι αιτήσεις αυτές απευθύνονταν και προς το Υπουργείο Εξωτερικών, ιδιαίτερα από κράτη των οποίων η απόσταση δεν επέτρεπε την οργάνωση της διαφυγής των υπηκόων τους. Το ΥΠΕΞ ζήτησε τη συνδρομή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το οποίο μεταβίβασε στο ΓΕΕΘΑ την ευθύνη της όλης σχεδίασης και εκτέλεσης της επιχείρησης.

Την νύχτα της 14ης Μαρτίου 1997, μετά από διαδοχικές συσκέψεις του Έλληνα ΑΚΑΜ Τιράνων με τον ομόλογό του της Κίνας, τον Πρέσβη και τον Α΄ Γραμματέα της Αιγυπτιακής Πρεσβείας, τον επιτετραμμένο της Πρεσβείας του Ιράν και τον Πρέσβη της Παλαιστίνης οριστικοποιήθηκε ο χρόνος και ο συνολικός αριθμός των ξένων υπηκόων οι οποίοι θα μεταφέρονταν από τα Τίρανα στο Δυρράχιο για επιβίβαση στα Ελληνικά πλοία. Επρόκειτο για 171 Κινέζους, 40 Αιγυπτίους, 10 Ιρανούς και 20 Ιορδανούς και Παλαιστινίους υπηκόους.

Για την εν λόγω αποστολή διατέθηκαν η Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ, η ΤΠΚ ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ, το Ν/Α ΚΛΕΙΩ, η Τ/Α ΛΑΙΛΑΨ και διμοιρία ανδρών της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών.

 Αξιωματικός του ΠΝ, ο Γ.Ροίδης ,ανέλαβε την προετοιμασία της επιχείρησης στην Αλβανία.

Μετά από συντονισμένες προσπάθειες τόσο οι ξένοι υπήκοοι όσο και τα πλοία του Π.Ν. έφθασαν ταυτόχρονα στο λιμάνι του Δυρραχίου. Η Τ/Α ΛΑΙΛΑΨ εκτέλεσε παραπλανητικές κινήσεις πλησίον του δεξιού προβλήτα του λιμένα ενώ η ΤΠΚ ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ ταυτόχρονα προσέγγισε στον αριστερό προβλήτα, ο οποίος είχε αποκλειστεί από τη διμοιρία Ελλήνων βατραχανθρώπων με αποτέλεσμα ο όχλος των περίπου 4.000 ανδρών να παραμείνει μακριά και να επιβιβαστούν ασφαλώς οι ξένοι υπήκοοι. Μετά την επιβίβαση και της ομάδας της ΜΥΚ, η ΤΠΚ και η Τ/Α απομακρύνθηκαν και οι ξένοι υπήκοοι επιβιβάστηκαν στη Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ. Ακολούθως, όλα τα πλοία απομακρύνθηκαν και κατέπλευσαν στο λιμάνι της Κέρκυρας το βράδυ της ίδιας μέρας, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Η όλη επιχείρηση μεταφοράς από τα Τίρανα και η επιβίβαση στα πλοία του Π.Ν. ήταν άκρως επικίνδυνη, καθότι πραγματοποιήθηκε σε ένα ιδιαίτερα ταραχώδες περιβάλλον και μέσω μιας χαώδους κατάστασης, όπου η ανθρώπινη ζωή δεν είχε καμία αξία. Τεράστια ήταν η συμβολή των πλοίων του Π.Ν., τα οποία ενήργησαν συντονισμένα και ανταποκρίθηκαν πλήρως στις απαιτήσεις της επιχείρησης, ενώ παράλληλα εντυπωσιακή ήταν η παρουσία των ανδρών της ΜΥΚ και η συνδρομή του ΑΚΑΜ Τιράνων.

https://www.militaire.gr/

_____________

Μιχάλης Τσολάκης/ Efenpress