9.7.19

Εγκαταλείπουν το Yavuz τα πλοία υποστήριξης: Φοβήθηκαν το κυπριακό ένταλμα σύλληψης

Αποδίδει κάποιους «καρπούς» η πολιτική διεθνοποίησης των παράνομων ερευνών της Άγκυρας μέσα στην κυπριακή υφαλοκρηπίδα, από την Λευκωσία αφού τα τουρκικά πλωτά γεωτρύπανα κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πλοία υποστήριξης.

Απέδωσε επίσης η πολιτική έκδοσης ενταλμάτων σύλληψης για όσους συνεργαστούν με την Άγκυρα στις παράνομες γεωτρήσεις.
Τα τουρκικά πληρώματα μπορούν να αγνοήσουν ένα τέτοιο ένταλμα αν είναι αποφασισμένα να διαβιούν εντός της Τουρκίας μέχρι την ημέρα του θανάτου τους, αλλά τα πληρώματα που εργάζονται στα πλοία υποστήριξης αποτελούνται από υπήκοους ευρωπαϊκών χωρών που σημαίνει ότι κινυνεύουν με σύλληψη με το που θα γυρίσουν στα σπίτια τους.
Ειδικά οι ευρωπαϊκές χώρες είναι υποχρεωμένες να εκτελέσουν το ένταλμα σύλληψης της Λευκωσίας.
«Γνωρίζουμε τις πολιτικές ευαισθησίες μεταξύ Τουρκίας και Κύπρου σε σχέση με την τοποθεσία γεώτρησης του Yavuz και γι’ αυτό τα πλοία μας δεν θα υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις του Yavuz σε κυπριακά ύδατα», ήταν η απάντηση σε σχετικά ερωτήματα του «Φ», της μητρικής ολλανδικής εταιρείας «Vroon Offshore Services», ιδιοκτήτριας εταιρείας των πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων VOS PRIME, VOS PRINCE. 
Σύμφωνα με τον κυπριακό «Φιλελεύθερο» πρόκειται για τα δύο από τα τρία πλοία υποστήριξης που αναφέρονται στην παράνομη τουρκική Navtex για τη γεώτρηση του Yavuz στον στόχο «Καρπασία-1» (Karpaz-1) στο λεγόμενο «τεμάχιο Ε» των κατεχομένων, εντός της υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
 
Η απάντηση του εκπροσώπου της «Vroon Offshore Services» στον «Φ», ήταν ξεκάθαρη, ότι τα πλοία της βρίσκονται μεν στο λιμάνι της Σελεύκειας, αλλά δεν θα ακολουθήσουν το Yavuz από τη στιγμή που αυτό θα επιχειρήσει παράνομα σε κυπριακά ύδατα.
Το ερώτημα βέβαια είναι γιατί τότε στην αρχή είχαν συμφωνήσει με την Άγκυρα ώστε να παράσχουν την σχετική βοήθεια. Η απάντηση είναι ότι άλλαξαν γνώμη λόγω της απειλής έκδοσης του κυπριακού εντάλματος. Επρόκειτο για μια κίνηση την οποία δεν την περίμεναν.
Να θυμίσουμε πως εκτός της βρετανικής BP και η Ολλανδοβρετανική Shell δεν έχει πάρει συμβόλαια εκμετάλλευσης στην κυπριακή ΑΟΖ οπότε δεν είναι τυχαίο ότι η Άγκυρα απευθύνεται σε Βρετανούς και Ολλανδούς με «δόλωμα» την «ΑΟΖ» του Ψευδοκράτους, η οποία όμως δεν υφίσταται καθώς αποτελεί τμήμα της νόμιμης ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας της μόνης αναγνωρισμένης νόμιμης κρατικής οντότητας.
 
Ο «Φ» απευθύνθηκε με ανάλογα ερωτήματα, σε σχέση με το αν θα υποστηρίζουν την παράνομη δραστηριότητα του Yavuz στην κυπριακή υφαλοκρηπίδα και στην εταιρεία που σύμφωνα με την τουρκική Navtex, διαθέτει το τρίτο πλοίο υποστήριξης, το POSH SINCERO. Πρόκειται για την PACC Offshore Services με έδρα τη Σιγκαπούρη, που μέχρι και αργά χθες δεν είχε απαντήσει στα ερωτήματα του «Φ».
 
Η απάντηση της «Vroon Offshore Services», φέρνει προφανώς νέα εμπόδια στην Τουρκία για την πραγματοποίηση –τουλάχιστον μέσα στα επόμενα 24ωρα– του χρονοδιαγράμματος γεώτρησης με το Yavuz.
Υπενθυμίζεται ότι στην παράνομη γεώτρηση με το Fatih, δυτικά της Πάφου, η Τουρκία συμφώνησε τελικά να αγοράσει τα τρία πλοία υποστήριξης της νορβηγικής Siem. 
 
Για την εξυπηρέτηση της γεώτρησης στα ανοικτά της Καρπασίας, η Τουρκία μετέφερε τις αναγκαίες λιμενικές υποδομές από το λιμάνι της Αττάλειας, όπου εγκαταστάθηκαν στις αρχές περασμένου Μαΐου, ανατολικότερα και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Σελεύκειας.
 
Οι εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν μονάδα παραγωγής λάσπης που χρησιμοποιείται ως λιπαντικό στη γεώτρηση, αποθηκευτικούς χώρους και χώρους συντήρησης του εξοπλισμού που χρησιμοποιείται. Λόγω της μετακίνησης των εγκαταστάσεων υποστήριξης, από το περασμένο Σάββατο χρειάστηκαν νέες ρυθμίσεις για το γεωτρύπανο Fatih, που πραγματοποιεί παράνομη γεώτρηση δυτικά της Πάφου. Η αύξηση της απόστασης μεταξύ βάσης υποστήριξης και Fatih, ενεργοποίησε από το Σάββατο για πρώτη φορά την πτήση ελικοπτέρου από την Αττάλεια προς το τουρκικό γεωτρύπανο δυτικά της Πάφου, για μεταφορά του προσωπικού που μέχρι τώρα γινόταν με τα πλοία υποστήριξης.
 
Το σημείο που δηλώθηκε μέσω της παράνομης τουρκικής Navtex ότι θα γίνει η γεώτρηση από το Yavuz, βρίσκεται 20 χιλιόμετρα νότια των ακτών του Αποστόλου Αντρέα. Πρόκειται για θαλάσσια περιοχή 14 τετρ. χλμ. ενώ προβλέπεται ότι η γεώτρηση θα συνεχιστεί μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου. Το τουρκικό γεωτρύπανο έφτασε στην περιοχή χθες τα ξημερώματα, ενώ αργά χθες το απόγευμα το Yavuz προχώρησε σε διορθωτική κίνηση, μετακινούμενο βορειότερα κατά 500 μέτρα περίπου από το αρχικό σημείο που είχε σταθεροποιηθεί.
 
Στο σημείο του στόχου «Καρπασία-1» (Karpaz-1) το θαλάσσιο βάθος είναι περίπου 950 μέτρα, ενώ ο «στόχος» της γεώτρησης είναι σε βάθος της τάξης των 1.000 μέτρων κάτω από τον βυθό. Δηλαδή πρόκειται για συνολικό βάθος 2.000 μέτρων, έναντι των 4.500-5.000 που έγιναν μέχρι τώρα όλες οι γεωτρήσεις στην περιοχή.
 
Στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή η Τουρκία διεξήγαγε παράνομες σεισμογραφικές έρευνες με το Μπαρμπαρός την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου 2017. Πρόκειται για το λεγόμενο «τεμάχιο Ε» που εντελώς παράνομα και χωρίς καμία νομική βάση η Τουρκία ως κατοχική δύναμη ανέθεσε το 2011 για έρευνες και γεωτρήσεις στην Τουρκική Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίου (TPAO). 
 
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για περιοχή που η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει επίσημα χαρακτηρίσει ως ΑΟΖ λόγω των προβλημάτων στην απέναντι χώρα, τη Συρία. Ωστόσο, η θέση του Yavuz βρίσκεται εντός της υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας, γεγονός που δείχνει και την παραβίαση της κυριαρχίας εκ μέρους της Τουρκίας. 
 
Ο Ταγίπ Ερντογάν διαμηνύοντας πως τα τουρκικά γεωτρύπανα Φατίχ και Γιαβούζ συνεχίζουν συντονισμένα τις δραστηριότητές τους στην Ανατολική Μεσόγειο και κανένας δεν μπορεί να τα εμποδίσει δήλωσε:
«Μπορεί να υπάρξουν φωνές ενοχλητικές δεξιά κι αριστερά. Αλλά έχουμε δηλώσει ότι καμιά φωνή δεν θα μας εμποδίσει. Και σήμερα λέμε το ίδιο πράγμα. Αυτή τη στιγμή τόσο εμείς ως Τουρκία όσο και οι Τ/κ συνεχίζουμε τη διαδικασία με την ίδια αποφασιστικότητα. Στην τελευταία συνάντηση της G20, εκφράσαμε αυτή την ευαισθησία μας σε κάποιους ηγέτες με τους οποίους συναντηθήκαμε», ανέφερε ο Τούρκος Πρόεδρος.
 
Σημειώνεται ότι η Άγκυρα ενεργοποίησε και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στα κατεχόμενα, σύμφωνα με την εφημερίδα Γενί Σαφάκ η οποία αναφέρει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθούν και δυτικά της Κύπρου.
Η εφημερίδα Μιλλιέτ με τίτλο «Προστασία ντρόουν στο Μπαρμπαρός και το Φατίχ», γράφει ότι δέκα ντρόουν «Bayraktar TB2» πετούν συνεχώς σε Αιγαίο και Μεσόγειο.
Απογειώνονται από το Ντάλαμαν της Τουρκίας και πετούν στα ανοιχτά του Αιγαίου, στην Κύπρο και τις περιοχές που γίνονται γεωτρήσεις.
Σύμφωνα πάντως με πηγές που έχουν καλή εικόνα των πτήσεων των τουρκικών μη επανδρωμένων αεροπλάνων, τις τελευταίες μέρες πραγματοποίησαν πτήση στην περιοχή ανατολικά του Αποστόλου Αντρέα δύο «Bayraktar TB2», κυρίως σε σχέση με κατασκόπευση περιοχών της Συρίας κοντά στα σύνορα με την Τουρκία.
pronews