Γράφει ο Β.Κ. από το AmynaGR.
Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πόσο μακριά είναι το θέατρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, κι αν η Ελλάδα (σ.σ οι Ένοπλες Δυνάμεις) μπορεί τελικά να αμυνθεί σε αυτό τον χώρο έναντι της Τουρκίας. Τέλος, θα δούμε τι προσθήκες χρειάζονται για να βελτιωθεί η θέση μας στο συγκεκριμένο θέμα, με αποτέλεσμα να ανατραπούν οι ισορροπίες υπέρ μας.
Γεωγραφία
Η Ανατολική Μεσόγειος είναι ένα μεγάλο τμήμα της Μεσογείου, με έκταση 700.000 τ.χλμ, όσο δηλαδή η έκταση της Τουρκίας, ή 5,5 φορές η έκταση της Ελλάδας (κατά προσέγγιση).
Η περιοχή όμως της Ανατολικής Μεσογείου όπου αναμένεται να υπάρξουν αψιμαχίες σε μια μελλοντική αντιπαράθεση Ελλάδας-Τουρκίας, είναι μόνο ένα μικρό τμήμα της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου, έκτασης 75.000 τ.χλμ. Η περιοχή συνεπώς της Ανατολικής Μεσογείου που αναφερόμαστε, έχει σαν σύνορα τις εξής χερσαίες περιοχές (από δυτικά προς ανατολικά)
- Ανατολική Κρήτη.
- Κάσος.
- Κάρπαθος.
- Ρόδος.
- ΝΔ-Νότια ακτή της Τουρκίας.
- Δυτική Κύπρος.
Σε Ελληνική κυριότητα βρίσκονται όλες οι παραπάνω περιοχές, πλην της ΒΔ Κύπρου και των ακτών της Τουρκίας, που ανήκουν στην τελευταία. Συνεπώς τα σύνορα της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου είναι μοιρασμένα.
Το μοναδικό χερσαίο έδαφος που υπάρχει εντός της παραπάνω περιοχής, είναι το σύμπλεγμα Μεγίστης, το οποίο ανήκει κι αυτό στην Ελλάδα.
Συνεπώς από γεωγραφικής άποψης, τα πράγματα είναι μοιρασμένα, χωρίς κάποιος να έχει σοβαρό γεωγραφικό πλεονέκτημα.
Υποδομές
Η Γεωγραφία είναι ο βασικός παράγοντας για την διαμόρφωση των επιχειρήσεων, αλλά από μόνη της δεν λέει πολλά. Βασικό και συνδετικό ρόλο παίζουν επίσης και οι υποδομές που υπάρχουν σε ένα Θέατρο Επιχειρήσεων. Διότι χωρίς υποδομές, το έδαφος από μόνο του δεν μπορεί να υποστηρίξει επαρκώς επιχειρήσεις σύνθετες και μεγάλης διάρκειας.
Αεροδρόμια
Σε περίοδο επιχειρήσεων, όλα τα αεροδρόμια μια χώρας μπορούν να μετατραπούν σε στρατιωτικά αεροδρόμια, με την ανάπτυξη τεχνικών κλιμακίων, καθώς και υλικών (ανταλλακτικών, όπλων κοκ). Τα συγκεκριμένα αεροδρόμια δεν θα λειτουργούν σαν ένα κανονικό αεροδρόμιο στρατιωτικών προδιαγραφών, αλλά σαν χώροι ανεφοδιασμού των μαχητικών σε καύσιμο και όπλα (αν απαιτείται). Τα αεροδρόμια που μπορούν να υποστηρίξουν μαχητικά αεροσκάφη εκατέρωθεν φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.
Για την Ελλάδα, τα αεροδρόμια που βρίσκονται πιο κοντά στην Ανατολική Μεσόγειο, είναι τα εξής:
- Ρόδου
- Μαριτσών (Ρόδος)
- Καρπάθου.
- Σητείας
- Πάφου (Κύπρος).
- Μεγίστης (το εξαιρέσαμε λόγω εγγύτητας με την Τουρκία).
Όσον αφορά την Τουρκία, τα πιο κοντινά αεροδρόμιά της είναι τα εξής:
- Ντάλαμαν
- Αττάλειας
- Γκαζίπασα
- Ψευδοκράτους.
Από τα παραπάνω είναι κατανοητό πως τα Ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη μπορούν να εξυπηρετηθούν εξίσου καλά με τα Τουρκικά μαχητικά.
Λιμάνια
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στον τομέα της εξυπηρέτησης των πλοίων-υποβρυχίων του Πολεμικού μας Ναυτικού, καθώς η χώρα μας διαθέτει αρκετά λιμάνια στην περιοχή.
Θέσεις χερσαίων ραντάρ (μόνο ΣΑΕ)
Όσον αφορά τους αισθητήρες των ΣΑΕ της Ελλάδας και της Τουρκίας, κι εδώ τα πράγματα είναι «μοιρασμένα», με την έννοια πως και οι δυο χώρες έχουν προηγμένα 3D ραντάρ στην περιοχή, τα οποία όμως λόγω της καμπυλότητας της Γης (όπως εξηγήσαμε σε παλαιότερο άρθρο μας), έχουν περιορισμένες εμβέλειες εντοπισμού μαχητικών αεροσκαφών που κινούνται σε χαμηλά (κυρίως) και χαμηλά-μέσα υψόμετρα. Συνεπώς το κύριο έργο της έγκαιρης αεροπορικής προειδοποίησης θα το αναλάβουν τα μη χερσαία τμήματα του ΣΑΕ, όπως είναι τα ρανταρ των πλοίων και τα ΑΣΕΠΕ (κυρίως).
Αναμενόμενες Αποστολές των ΕΕΔ στην Ανατολική Μεσόγειο
Οι αποστολές που αναμένεται να κληθούν να φέρουν εις πέρας οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις στην Ανατολική Μεσόγειο, είναι οι κάτωθι:
- Άμυνα στο σύμπλεγμα της Μεγίστης.
- Αποστολή ενισχύσεων δια θαλάσσης, ή αέρος στην Κύπρο.
- Καταστροφή του Τουρκικού στόλου.
Για το σύμπλεγμα της Μεγίστης, έχουμε αναφερθεί διεξοδικά σε παλαιότερο άρθρο μας. Πιστεύουμε πως η σωστή οργάνωση που γίνεται και η ενδεχόμενη υποστήριξη του συμπλέγματος από τη Ρόδο με MLRS (ATACMS), μπορεί να διατηρήσει τα επίπεδα αποτροπής σε υψηλά επίπεδα.
Για την αποστολή ενισχύσεων όμως στην Κύπρο, καθώς και για τον έλεγχο της παραπάνω περιοχής, απαιτούνται πλοία ισχυρά, τόσο σε όπλα, όσο και σε αισθητήρες. Πλοία τα οποία θα έχουν την ακτίνα δράσης και το εκτόπισμα για να μπορούν να επιχειρούν ανεξάρτητα και μερικώς απομονωμένα στις ανοιχτές θάλασσες της Ανατολικής Μεσογείου.
Η καλύτερη λύση γι’αυτές τις αποστολές είναι τα πλοία αεράμυνας περιοχής, με εκτόπισμα φρεγάτας έως αντιτορπιλικού.
Μία από τις πολλές αξιόλογες λύσεις που επιλέξαμε να εξετάσουμε είναι οι Γαλλικές φρεγάτες FTI (Belh@rra) και για την οποία έχουν γίνει εκτενή άρθρα παλαιότερα.
Πρόκειται για πλοίο με μεγάλο εκτόπισμα (<4 .000="" 30="" aster="" mm40blk3="" p="" xocet="">4>