Γράφει ο υποναύαρχος ε.α. Κώστας Βουλγαράκης
Παρακολούθησα προσεκτικά, όλες αυτές τις απόψεις που εκφράστηκαν, σχετικά με την μετακίνηση του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, από το μόνιμο αγκυροβόλιο του στην Θεσσαλονίκη, για να συμμετάσχει στις εκεί εορταστικές εκδηλώσεις για την απελευθέρωση της πόλης και για τους εορτασμούς της Εθνικής Επετείου της 28ης Οκτωβρίου1940!
Οι περισσότερες απόψεις, ήταν έντονα επικριτικές, κυρίως, τόσο ως προς το ενδεχόμενο πολιτικής εκμετάλλευσης του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, όσο και ως προς το κόστος και το ρίσκο της κίνησης αυτής!
Ακούστηκαν και γράφτηκαν πολλά, πάρα πολλά σχετικά, πολύς λόγος έγινε για το Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, αναδρομές στο παρελθόν και στην ιστορία του, τη δράση, την αξία του …. και τον «συμβολισμό» του, με αντίστοιχες –εύστοχες ή άστοχες- αντιπαραβολές και αντιστοιχίσεις, του χθες και του σήμερα, εκείνων τότε και εμάς τώρα!!
Και μόνο η κουβέντα αυτή που έγινε, ήταν ο πρώτος πολύ σημαντικός στόχος, που επιτεύχθηκε …. από τα βαριά απόνερα που άφησε πίσω του, ο απόπλους του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ!
Όμως, ας αφήσουμε τις επιφανειακές προσεγγίσεις και ας δούμε «σε βάθος», το όλο εγχείρημα της κίνησης αυτής και ας αξιολογήσουμε, ποιοι είναι οι πραγματικοί Αντικειμενικοί Στόχοι … της «Αποστολής του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ»:
2. Η Απόφαση της κίνησης του, δεν ήταν μια τυχαία περιστασιακή παρόρμηση, μια απαίτηση κάποιας ευτελούς σκοπιμότητας, αλλά έγινε «βάση σχεδίου» μετά από σχολαστική προηγούμενη Επιτελική Μελέτη και μεθοδική προετοιμασία …. πολλών μηνών!
Η προ μηνών μεθόρμιση του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος (ΝΣ), η ναυπηγική του επιθεώρηση, η επισκευή, η συντήρηση και η προετοιμασία του –που τότε ξάφνιασε ευχάριστα πολλούς- δεν έγινε τυχαία, για να βαφτεί και να είναι όμορφο!
Ήταν βάση ΣΚΟΠΟΥ ανάληψης της Αποστολής του … και την επανένταξη του Πλοίου ΜΑΣ, στην «ενεργό» δράση!
3. Τόσο το κόστος της επισκευής, όσο και το κόστος της σημερινής κίνησης του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ –για το οποίο τόσο πολύ μέμφθηκε η Ηγεσία του ΠΝ- καλύφθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από επώνυμους και ανώνυμους χορηγούς, οι οποίοι αντιλαμβάνονταν την αξία και το συμβολισμό της κίνησης αυτής και οι οποίοι, δεν είμαι σίγουρος ότι θα χορηγούσαν τα αντίστοιχα αυτά ποσά, για να αγοράσει απλά αρβύλες και βούτυρο το Στράτευμα!
4. Το ενδεχόμενο, η κίνηση αυτή να έγινε για μια πολιτική εκμετάλλευση «Ρωμαϊκού Θριάμβου», κάποιου πολιτικού προσώπου, ήταν πράγματι υπαρκτό και εάν γίνονταν, θα αμαύρωνε, θα ευτέλιζε το εγχείρημα και θα βεβήλωνε τη λάμψη και το ΣΚΟΠΟ του μεγάλου αυτού Εθνικού Συμβόλου μας!
Αυτός ήταν και ο μεγαλύτερος κίνδυνος, όλου αυτού του μεγάλου και δύσκολου εγχειρήματος, αλλά αυτός είναι γενικότερα και ο μεγαλύτερος Εθνικός μας Κίνδυνος …. δηλαδή, η βεβήλωση και απαξίωση των Συμβόλων της Χώρας μας και κατ’ επέκταση της Ιστορίας του Ελληνικού Γένους!
Η αποστέρηση των Συμβόλων αναφοράς και των Ιστορικών προτύπων, από την αγωγή των νεότερων γενεών!! Ενάντια αυτού του κινδύνου, κινήθηκε σήμερα ξανά, το ιστορικό αυτό πλοίο μας!!
5. ΝΑΙ !! Η κίνηση του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, ήταν πράγματι «υψηλού ρίσκου», από πολλές πλευρές!! Δεν ήταν μόνο η τεράστια ηθική, συναισθηματική, ιστορική και συμβολική αξία, αυτού του «Ιερού Κειμηλίου» των Αγώνων του Έθνους!
Ήταν και οι μεγάλες τεχνικές και επιχειρησιακές δυσχέρειες, της κίνησης του. Πρόκειται για ένα ανενεργό «ψυχρό πλοίο», χωρίς καμιά δυνατότητα αυτονομίας κινήσεων και ελάχιστες δυνατότητες αυτοπροστασίας, από κινδύνους πυρκαγιάς και διαρροής, που έπρεπε να διανύσει μια μεγάλη απόσταση, να διαπλεύσει όλο το Αιγαίο …. ξανά!
Όμως, το Πολεμικό Ναυτικό μας, είχε προετοιμασθεί και είχε σχεδιάσει με κάθε λεπτομέρεια, τον ιστορικό αυτό πλου του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ!! Περί τα εβδομήντα (70) έμπειρα και πλήρως εκπαιδευμένα στελέχη του και επιλεγμένοι Αξιωματικοί, επάνδρωσαν το πλοίο, κατά τον πλου του, ενώ είχε διαρκώς και την ανάλογη εγγύς και μακράν συνοδεία, από κατάλληλα πλοία του Στόλου μας …. ΚΑΙ ΟΛΑ ΠΗΓΑΝ ΚΑΛΑ!
ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ – ΣΥΜΠΕΡΑΙΝΟΝΤΑΣ
α. Τίποτα δυσάρεστο ή μεμπτόν δεν συνέβη κατά τον πλου και τώρα η Μεγάλη Σημαία του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, κυματίζει υπερήφανα στη Θεσσαλονίκη, καλώντας εκεί, πάνω στο κατάστρωμα του, τα Ελληνόπουλα ….. για να τους πει, τα ένδοξα κατορθώματα των παππούδων τους, να νιώσουν τη μυρουδιά τους, να αφουγκραστούν τους ήχους και ίσως, να ονειρευτούν τις φωνές του, την ώρα της Ναυμαχίας!
β. Όμως, πίσω από την εθιμοτυπία και το συμβολισμό, υπάρχει και μια ΑΛΛΗ πραγματικότητα στο όλο αυτό εγχείρημα!
Οι ιδιόμορφες και μεγάλες δυσκολίες και το υψηλό ρίσκο της όλης κίνησης, ΔΕΙΧΝΕΙ την μεθοδικότητα λειτουργίας του ΠΝ, τις μεγάλες δυνατότητες του, να ξεπερνά μεγάλες φουρτούνες και τον επαγγελματισμό, την κατάρτιση των στελεχών μας, να επιτυγχάνουν, αυτό που στους πολλούς …. φαίνεται αδύνατο!
Δείχνει όμως και την αποφασιστικότητα της Ηγεσίας του ΠΝ, να λαμβάνει δύσκολες αποφάσεις, υψηλού ρίσκου …. πολλές φορές «κόντρα» στις πιθανότητες και στην κοινή λογική!
Αυτό το τελευταίο σκέπτομαι συγκινημένος, αναλογιζόμενος …. όλη την πορεία, την ιστορία του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, να πλέει πάντοτε κόντρα στις πιθανότητες, να ενεργεί πάντοτε, υπό συνθήκες υψηλού ρίσκου, να μη κωλώνει πουθενά και για κανένα λόγο, ακόμα και έτσι τώρα, χωρίς δικές του μηχανές!
«Τα Πολεμικά Πλοία, προορίζονται δια να κινδυνεύουν», είπε ο Μεγάλος Κυβερνήτης του πλοίου, Ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης, στους φοβισμένους τότε επικριτές του και παραμερίζοντας ρίσκα, πιθανότητες και ενδοιασμούς, έκανε την υπέρβαση του Ηγέτη, αποσπάσθηκε και έπλευσε ΜΟΝΟΣ του, εναντίον ΟΛΟΥ του Τουρκικού Στόλου, τσακίζοντας τους και ανατρέποντας την Ελληνική –και όχι μόνο- Ιστορία!
Νιώθω λοιπόν πολύ υπερήφανος, που διαπιστώνω ότι και η Ηγεσία του Στρατεύματος, η Ηγεσία του ΠΝ, συνεχίζει να διέπεται από το ΙΔΙΟ πνεύμα και αποφασιστικότητα, του Μεγάλου Ναυμάχου μας!
Άξιοι συνεχιστές του πνεύματος και των παραδόσεων του Πολεμικού μας Ναυτικού!!
Τα ΣΥΜΒΟΛΑ δεν προορίζονται, δεν πρέπει, δεν τους αξίζει, να μουχλιάζουν στην ναφθαλίνη των Μουσείων!! Πρέπει να προπορούν, να ξεσηκώνουν, να διδάσκουν και να εμπνέουν, ανατρέχοντας όλα τα πεδία της Επικράτειας και όχι μόνο!
Πρόταση
Η μπουρού του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, την ώρα που απέπλεε, με κάνει να ονειρεύομαι ….. τον επόμενο πλου του, ως εξής (πρόταση στην Ηγεσία):
«Το Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ με πλήρωμα τους Ναυτικούς Δοκίμους μας, επιστρέφοντας, να εκτελέσει ξανά προσομοιάζοντας, τον ιστορικό πλου των μεγάλων ναυμαχιών του, στο Ανατολικό Αιγαίο, να διδάξει Ιστορία επί του πεδίου της μάχης να εμπνεύσει τα νέα στελέχη μας και να ανατριχιάσει ξανά, τους Τούρκους απ’ τα διπλανά παράλια, ξαναβλέποντας μπροστά τους ζωντανό …. το Πλοίο Φάντασμα»!!
Συγχαρητήρια σε όλο το ΠΝ!
armyvoice.gr
___________________________________
Εμείς θα προσθέταμε, ότι αντί των 3 ευρώ εισιτηρίου (αδιανόητο...)που ζητείται από τους επισκέπτες του θωρηκτού στη Θεσσαλονίκη (θα έπρεπε η είσοδος να είναι ελευθέρα αφού δεν πρόκειται για ένα οποιοδήποτε "θέαμα" αλλά για το θωρηκτό όλων των Ελλήνων) να ζητηθεί η οικονομική συμβολή όλων για την αποκατάσταση των κινητήρων του σκάφους, ώστε να έχει τη δυνατότητα να πλέει αυτοδύναμα και όχι να έχει ανάγκη ρυμουλκών, σαν μαούνα.
Είμαστε σίγουροι ότι θα υπήρχε τεράστια συμμετοχή, παρά την οικονομική ανέχεια και ότι υπάρχει η τεχνική δυνατότητα να επισκευασθούν οι κινητήρες του σκάφους.
Efenpress