3.10.16

ΑΔΕΙΑΖΕΙ ΤΟΝ ΦΙΛΗ ο Τσίπρας

wake him up!


Κεραυνοί του Αρχιεπισκόπου - Οργή για τα σχέδια να γίνει η Ελλάδα... ουδετερόθρησκο κράτος!


ΩΣ άδειασμα του υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη για τις προκλητικές και ανιστόρητες απόψεις του για την Εκκλησία ερμηνεύεται η παρατεταμένη σιωπή της κυβέρνησης και πολύ περισσότερο του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα. Παρά τον γενικό σάλο που προκάλεσαν τα λεγόμενα του κ. Φίλη στο τηλεοπτικό σταθμό Kontra, παρά τις οξύτατες αντιδράσεις της Ιεραρχίας, προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, το Μέγαρο Μαξίμου απέφυγε να πάρει έστω και εμμέσως θέση. Γεγονός πρωτόγνωρο, δεδομένου ότι κατ’ επανάληψη τους προηγούμενους μήνες το πρωθυπουργικό γραφείο παρενέβη πυροσβεστικά προκειμένου να βάλει τέρμα σε μια σύγκρουση ή μια κρίση που άγγιζε την κυβέρνηση.

Πόσω μάλλον που στη συ­γκεκριμένη περίπτωση είναι κάτι περισσότερο από ορατός ο κίνδυνος ρήξης στις σχέσεις κυβέρνησης και Εκκλησίας.

Αποτελεί κοινή εκτίμηση ότι αν ο κ. Τσίπρας συμφωνούσε με τις θέσεις του κ. Φίλη θα έβγαινε έστω και με έμμεσο τρόπο να τον στηρίξει απέναντι στο κύμα επιθέσεων που δέχεται για τα λεγόμενά του. Κάτι που κατ’ επανάληψη έχει κάνει στο παρελθόν με άλλα κυβερνητικά στελέχη.

Αλλά ακόμη κι αν ο πρωθυπουργός συμφωνεί μαζί του, το γεγονός ότι δεν βγήκε να τον στηρίξει για να μην οξύνει τις αντιδράσεις της Εκκλησίας συνιστά ψήφο αποδοκιμασίας για τον κ. Φίλη. Την ίδια στιγμή, μετρημένα στα δάκτυλα ήταν τα κυβερνητικά στελέχη που βγήκαν να υπερασπιστούν τον υπουργό Παιδείας, ενώ αρκετοί είναι οι βουλευτές που επίσημα ή ανεπίσημα εκφράζουν τη διαφωνία τους με τα λεγόμενά του.

Οι κατηγορίες που διατύπωσε ο τελευταίος για τη συμβολή της Εκκλησίας στην ηθική κατάπτωση της κοινωνίας, αλλά κυρίως οι υπαινιγμοί για συνεργασία της Εκκλησίας με τη χούντα και τους γερμανούς κατακτητές έχουν προκαλέσει κύματα οργής στους κόλπους της Ιεραρχίας.

Ο Αρχιεπίσκοπος σε επιστολές του προς τον πρόεδρο της Βουλής Ν. Βούτση αλλά και προς τον ίδιο τον κ. Φίλη χαρακτήρισε «ανιστόρητες» και «προσβλητικές» τις απόψεις του, ενώ υπεραμύνθηκε του ρόλου που διαδραμάτισε η Εκκλησία στις κρίσιμες περιόδους, όπως αυτή της γερμανικής Κατοχής και της δικτατορίας.

Οργή έχει προκαλέσει και η προαναγγελία του υπουργού Παιδείας για το σχέδιο να αλλάξει το άρθρο 13, να απαλειφθεί η αναφορά ότι επικρατούσα θρησκεία είναι η Ορθοδοξία και η Ελλάδα να μετατραπεί σε ουδετερόδοξο κράτος. Κάτι που ακούγεται για πρώτη φορά τόσο ξεκάθαρα και από τον αρμόδιο υπουργό. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν είχε γίνει η παραμικρή νύξη ούτε από τον κ. Φίλη ούτε από τον πρωθυπουργό στις συναντήσεις και τα γεύματα που είχαν μέχρι τώρα με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Ένα ακόμη γεγονός που έχει προκαλέσει μεγάλη αίσθηση είναι η σιωπή του Κυρ. Μητσοτάκη σ’ ένα ζήτημα που θα περίμενε κανείς να αντιδράσει με ιδιαίτερη ένταση, δεδομένου ότι ο κορμός των στελεχών και των ψηφοφόρων της Νέας Δημοκρατίας έχει στενούς δεσμούς με την Εκκλησία και ισχυρές αναφορές στην Ορθοδοξία.

***

Στα χαρακώματα η Εκκλησία

ΚΡΙΣΗ στις σχέσεις κυβέρνησης - Εκκλησίας, η σοβαρότερη αφότου ανέλαβε την εξουσία ο ΣΥΡΙΖΑ, προκαλούν οι προκλητικές και κατά πολλούς ανιστόρητες απόψεις του υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη. Απόψεις που ήρθαν να επιδεινώσουν περαιτέρω το ήδη τεταμένο κλίμα που έχουν δημιουργήσει οι αλλαγές που επέβαλλε στο μάθημα των Θρησκευτικών, χωρίς προηγούμενη συνεννόηση με την Εκκλησία. Η οργισμένη αντίδραση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, που μίλησε για «συμπλεγματικές» και «προσβλητικές» αναφορές, αντανακλά την αναταραχή που επικρατεί στους κόλπους της Ορθοδοξίας, ενώ ανάστατη είναι και η ελληνική κοινωνία. Από πολλές πλευρές ζητείται η παραίτηση του υπουργού Παιδείας. Διαφωνίες και αντιδράσεις καταγράφονται και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, με ορισμένους βουλευτές να εκφράζουν ανοιχτά την αγωνία τους για το κόστος (πολιτικό και όχι μόνο) των επιλογών του υπουργού Παιδείας.

Τον ασκό του Αιόλου άνοιξε ο κ. Φίλης με όσα ανέφερε το βράδυ της περασμένης Τετάρτης σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Kontra και στην εκπομπή «Επί του πιεστηρίου». Συ­γκεκριμένα, μεταξύ των άλλων αμφισβήτησε ευθέως τη ρητή αναφορά στο Σύνταγμα ότι η Ορθοδοξία είναι η επικρατούσα θρησκεία στη χώρα, ενώ προανήγγειλε ότι στην αναθεώρηση η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να μετατρέψει την Ελλάδα σε… ουδετερόθρησκο κράτος!

Δεν περιορίσθηκε ωστόσο εκεί, επέρριψε ακόμη ευθύνες στην Εκκλησία για την «ηθική έκπτωση της κοινωνίας», ενώ διατύπωσε υπαινιγμούς και για τον ρόλο της Εκκλησίας την περίοδο της γερμανικής Κατοχής και της δικτατορίας, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι συνεργάστηκε αντίστοιχα με τους κατακτητές και τους συνταγματάρχες. «Δεν προέχει η Ορθοδοξία των άλλων, ανεξιθρησκία έχουμε στην Ελλάδα», ανέφερε, ενώ στην ερώτηση αν η Ορθοδοξία είναι η επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα ο κ. Φίλης απά­ντησε αρνητικά! «Ακόμη και το σημερινό Σύνταγμα δεν δέχεται ότι είναι πάνω από τις άλλες θρησκείες. Το ‘‘επικρατούσα’’ έχει να κάνει με τη διαπίστωση ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ελλήνων πολιτών, στον βαθμό που δηλώνει τι πιστεύει, δηλώνει ότι είναι ορθόδοξη», είπε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ανήγγειλε ότι στη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος η κυβέρνηση θα προωθήσει αλλαγές στο άρθρο 3 που αναφέρει την Ορθοδοξία ως επικρατούσα θρησκεία στη χώρα. «Έχουμε αποφασίσει και το ‘χουμε πει ότι στη συνταγματική αναθεώρηση θα προχωρήσουμε στο ουδετερόθρησκο κράτος», ανέφερε, συνδέοντας το ζήτημα αυτό με την κατάσταση που επικρατεί ευρύτερα στη χώρα. Στην παρατήρηση ότι δεν ευθύνεται η Εκκλησία για το γεγονός ότι χρεοκόπησε η Ελλάδα, ο κ. Φίλης ξεπέρασε τον… εαυτό του: «Να αρχίσουμε τη συζήτηση τώρα, εάν η Εκκλησία έχει συμβάλει στην ηθική έκπτωση της κοινωνίας μας; Θέλετε να κουβεντιάσουμε αυτό το θέμα; Συγγνώμη, έχει συμβάλει όμως διαχρονικά; Είναι γνωστό ότι πέρασε η ελληνική ιστορία από κρίσιμες στιγμές στον 20ό αιώνα. Με το μέρος ποιων ήταν η Εκκλησία;». Στην επισήμανση ότι τα περί «ηθικής έκπτωσης» συνιστούν σκληρό χαρακτηρισμό ο υπουργός Παιδείας επέμεινε: «Ξέρω τι λέω, δεν είναι δικός μου χαρακτηρισμός, είναι των ανθρώπων της Εκκλησίας. Πού ήταν στη χούντα η Εκκλησία; Πού ήταν στην Κατοχή η Εκκλησία;».

Ως προς τις αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών ισχυρίσθηκε ότι ήταν προϊόν εξαντλητικού (;) διαλόγου, ενώ όλες σχεδόν οι πλευρές κάνουν λόγο για αιφνιδιαστικές και βεβιασμένες κινήσεις, που εν κατακλείδι αλλοιώνουν τον τρόπο διδασκαλίας της ορθόδοξης πίστης. Ο κ. Φίλης αμφισβήτησε ακόμη το δικαίωμα της Εκκλησίας να έχει λόγο στον τρόπο διδασκαλίας όσο και στη διδακτέα ύλη του μαθήματος.

Aρχιεπίσκοπος: Ανιστόρητος και συμπλεγματικός!

Οι αντιδράσεις στα όσα είπε στη συνέντευξή του στο Kontra ήταν καταιγιστικές. Την επομένη ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος απέστειλε στον πρόεδρο της Βουλής Ν. Βούτση βιβλίο υπό τον τίτλο «Μνήμες και μαρτυρίες από το ’40 και την Κατοχή», το οποίο περιέχει συγκλονιστικά ντοκουμέντα για την αντίσταση της Εκκλησίας την περίοδο της γερμανικής Κατοχής. Στο συνοδευτικό σημείωμα υπογράμμιζε μεταξύ των άλλων: «Μέσα στον χρόνο, ο λόγος της αληθείας υπερισχύει πάντα στη συλλογική μνήμη αλλά και στη χάραξη της πορείας του Έθνους μας έναντι των ανιστόρητων, συμπλεγματικών και προσβλητικών, εντέλει, για την ίδια την κοινωνία μας απόψεων, που μάλλον χωρίς συναίσθηση ατυχώς εκφέρονται». Οι τελευταίες αυτές αναφορές ερμηνεύθηκαν κι όχι άδικα ως απάντηση στα λεγόμενα του κ. Φίλη.

Ο κ. Ιερώνυμος επανήλθε προχθές (Παρασκευή) και σε επιστολή που απέστειλε αυτήν τη φορά προς τον υπουργό Παιδείας, στην οποία σημειώνει ότι η υπόθεση της Εκκλησίας «είναι υπόθεση ενός λαού και όχι βεβαίως ενός υπουργού, όταν μάλιστα παραθεωρούνται θεμελιώδεις συνταγματικές διατάξεις (άρθρο 13) και διατάξεις του εκτελεστικού νόμου του ισχύοντος Συ­ντάγματος».

Ως προς το επίμαχο δε ζήτημα τονίζει: «Ο επίσημος ρόλος της Εκκλησίας στην περίοδο της δικτατορίας ήταν συνεπής και αδιάβλητος για την αποστολή της, γι’ αυτό αποκλείει πλήρως τις οποιεσδήποτε ιδεοληπτικές ερμηνείες των οποιωνδήποτε επικριτών της». Κι αφού χαρακτηρίζει «παντελώς αβάσιμες και πλασματικές» τις επικρίσεις ότι δήθεν η Εκκλησία συνεργάστηκε με τη δικτατορία, προς επίρρωση των θέσεών της διατυπώνει σειρά ερωτημάτων: Γιατί ενθρονίστηκε, αυθαιρέτως, παρανόμως και αντικανονικώς, ο σθεναρώς αρνηθείς να παραιτηθεί γηραιός Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος; Γιατί απαγορεύθηκε η συνέλευση της Συνόδου της Ιεραρχίας της Ελλάδος και γιατί συγκροτήθηκε μια ολιγομελής «αριστίνδην»

Σύνοδος εκλεκτών της αρχιερέων, τόσο για την εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου όσο και για τη διοίκηση της Εκκλησίας, αντί της Ιεραρχίας; Γιατί εκδιδόταν ανά εξάμηνο μια νέα νομοθετική παράταση για την απαγόρευση της Συνελεύσεως της Συνόδου της Ιεραρχίας μέχρι το 1970; Γιατί σε ολόκληρη την επταετία απαγορεύθηκε οποιοσδήποτε διορισμός έστω ενός θεολόγου στη Μέση Εκπαίδευση; Γιατί δεν συνδέθηκε το πλασματικό σύνθημα «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» με τις θεσμικές εκφράσεις μιας πρόθυμης σε συνεργασία, όπως υποστηρίζουν σκοπίμως οι επικριτές της, εκκλησιαστικής ηγεσίας;

Θεολόγοι: Να παραιτηθεί ο Φίλης!

Οξύτατες είναι οι αντιδράσεις σε πολλά επίπεδα και από διάφορες πλευρές και για τις αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος χαρακτήρισε «απαράδεκτα» και «επικίνδυνα» τα νέα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας, που θα προκαλέσουν ζημιά στην παιδεία, την κοινωνία και ρήξη στις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας.

Απηύθυνε δε έκκληση προς τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα να σταματήσει όλη αυτή την προσπάθεια, να αναβάλει κάθε πρωτοβουλία ενός ή μερικών ανθρώπων και να ακολουθήσει εξαντλητικός διάλογος με τη συμμετοχή όλων των πλευρών.

Από την πλευρά της, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων ζητάει την παραίτηση του υπουργού Παιδείας με το επιχείρημα ότι τα νέα προγράμματα, που βεβιασμένα επιβάλλει, εκτός από «απαράδεκτα» και «επικίνδυνα» είναι και «αντορθόδοξα».

Κι αυτό διότι -όπως τονίζει- από τη διδακτέα ύλη «έχουν εσκεμμένα αφαιρεθεί ορισμένα από τα βασικότερα θέματα διδασκαλίας της ορθόδοξης πίστης». Ακόμη, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων καλεί τον ελληνικό λαό να αφυπνιστεί και να αντιδράσει δυναμικά έναντι όλων αυτών που επιβουλεύονται την ορθόδοξη πνευματική καλλιέργεια.

πηγη:paron.gr