11.11.14

"Γαλλική" σφήνα καθυστέρησε τον εκσυγχρονισμό των F 16 - Τα σενάρια που κυκλοφορούν


Σενάριο προμήθειας μεταχειρισμένων μαχητικών αεροσκαφών Rafale από την Γαλλία ή Mirage 2000-9 από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, διακινείται στους διαδρόμους του ΓΕΑ! Και αποτελεί την -μέχρι στιγμής- πιο λογική εξήγηση για τον σκεπτικισμό με τον οποίο κυκλοι της ηγεσίας της ΠΑ αντιμετώπισαν το θέμα του εκσυγχρονισμού των μαχητικών αεροσκαφών F 16.

Παρά την επιμονή της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας υπό τον Δημήτρη Αβραμόπουλο να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τον εκσυγχρονισμό 130 F 16,οι ταχύτητες με τις οποίες ανταποκρίθηκε το ΓΕΑ δεν χαρακτηρίζονται “ικανοποιητικές”.

Μέχρι την περασμένη εβδομάδα υπήρχε και τυπικά “ζωντανή” η περίπτωση της BAE η οποία είχε στα χέρια της το συμβόλαιο εκσυγχρονισμού F 16 στην Νότια Κορέα. Την περασμένη Πέμπτη η κυβέρνηση της χώρας ακύρωσε την συμφωνία αφήνοντας έτσι το “μονοπώλιο” της κατασκευάστριας εταιρείας των F 16 Lockheed Martin ανεπηρέαστο. 

Η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΘΑ είχε κατ΄ επανάληψη προειδοποιήσει και συμβουλεύσει την ΠΑ να “κρατάει μικρό καλάθι” για την αντοχή της πρότασης της BAE. Δυστυχώς οι εκτιμήσεις αυτές επαληθεύτηκαν και αυτό σημαίνει δυο πράγματα:

1. Χάσαμε πολύτιμο χρόνο
2. Το κοστος του εκσυγχρονισμού των 130 F 16 ανεβαίνει σημαντικά με τον αποκλεισμό της BAE. Εφοσον υποτίθεται θέλαμε να εκμεταλλευθούμε τον ανταγωνισμό γιατί δεν το πράξαμε; Μας πρόλαβαν τα γεγονότα.


Μετά από την πίεση του ΥΠΕΘΑ το ΓΕΑ έστειλε στις ΗΠΑ αίτημα για προσφορά σ΄ ότι έχει να κάνει με τον εκσυγχρονισμό των F 16. Όπως λένε οι πληροφορίες η αόριστη διατύπωση του αιτήματος θα προκαλέσει απάντηση που θα είναι …πολύ τσουχτερή. Οι Αμερικανοί αν δεν τους καθορίσεις ακριβώς τι θες να κάνεις απαντούν για όλες τις εκδοχές εκσυγχρονισμού. Συνεπώς η απάντηση που θα λάβουμε θα είναι ακριβότερη από το εκτιμώμενο κόστος που προσδιορίζεται -μετά από την αποχώρηση της BAE από το παιχνίδι- κάπου μεταξύ 1 και 1,5 δις.

“Γαλλική σφήνα”;


Με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στην ΠΑ αλλά και τις εξελίξεις στην περιοχή κάθε λογικός άνθρωπος θα ανέμενε ότι το ΓΕΑ θα ήταν αυτό που θα βιαζόταν να τρέξει μια λύση ενδυνάμωσης του Όπλου. Συμβαίνει το αντίθετο. Γίνονται πολλές σκέψεις . Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό .Αλλά δυστυχώς μας λείπουν δυο πολύ σημαντικά πράγματα : Χρόνος και χρήμα! 

Το 2017 η Τουρκία αρχίζει να παραλαμβάνει τα πρώτα F 35.

Μέχρι τότε ελπίζουμε αλλά δεν πιστεύουμε ότι τα οικονομικά της Ελλάδας θα της επιτρέψουν να προχωρήσει σε αγορά νέου μαχητικού αεροσκάφους. Ακόμη κι αν διαψευστούμε και γίνει παραγγελία -υποθετικά μιλάμε πάντα- σε δύο ή τρία χρόνια,είναι γνωστό ότι θα χρειαστεί σημαντικός χρόνος για τις παραλαβές των αεροσκαφών. Αλλά δυστυχώς αυτό είναι το …αισιόδοξο σενάριο!

Συνεπώς η μοναδική λύση που είναι ρεαλιστική είναι να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου της ΠΑ. Επισημαίνουμε ότι η θέση του Onalert είναι πως είναι απαράδεκτο η Ελλάδα να είναι η μοναδική χώρα της Συμμαχίας που ακόμη και σήμερα δεν έχει επιλέξει ποιο θα είναι το επόμενο μαχητικό της. Αλλά ο ρεαλισμός επιβάλλει τον εκσυγχρονισμό.

Με δεδομένη την απόσυρση 100 αεροσκαφών -των Α 7- έχει λογική η μαζική αναβάθμιση των 130 F 16, ώστε να μπορούν να “σταθούν” απέναντι στο νέο “προϊόν” που θα μπει στο Αιγαίο, το F 35.

Όμως στην ΠΑ υπάρχουν κι άλλες σκέψεις οι οποίες προκαλούν και τον σκεπτικισμό για τον εκσυγχρονισμό των F 16. Σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζονται δύο σενάρια …από Γαλλία. Το ένα αφορά σε προμήθεια μεταχειρισμένων Rafale από την γαλλική ΠΑ.Πρόκειται για τα πρώτα Rafale που παρήχθησαν. Η δεύτερη αφορά στην προμήθεια Mirage 2000-9 από την ΠΑ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Μεταχειρισμένα εννοείται. Η δεύτερη λύση έχει ακουστεί και στο παρελθόν.


Η πρώτη λύση δεν γνωρίζουμε με ποια λογική συζητείται καν. Όχι επειδή αμφισβητειται η αξια του Rafale. Αλλά με δεδομένη την οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην χώρα κι έχει αντίκτυπο και στην λειτουργία της ΠΑ,ποιος στα σοβαρά προτείνει την εισαγωγή ενός ακόμη νέου τύπου αεροσκάφους χωρίς να πρόκειται για την επιλογή και αγορά του νέου αεροσκάφους που προαναφέραμε;

Η δεύτερη λύση από τα ΗΑΕ επίσης προβληματίζει για την αποδοτικότητά της.

Τις τελικές αποφάσεις θα τις λάβει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ. Η σημερινή ή η επόμενη.Την κοινή λογική επικαλούμαστε για να εξηγήσουμε την βραδύτητα με την οποία οι άμεσα ενδιαφερόμενοι αντιμετωπίζουν την επείγουσα ανάγκη ενδυνάμωσης της ΠΑ. Που δεν είναι και δεν μπορεί να είναι μόνο το σμήνος ΖΕΥΣ.

Δεν γνωρίζουμε αν ο νέος ΥΕΘΑ έχει την πρόθεση να ασχοληθεί με το ζήτημα γρήγορα. Νομίζουμε όμως ότι μόλις δει τους αριθμούς διαθεσιμοτήτων θα χάσει για αρκετές νύχτες τον υπνο του ,όπως συνάδελφός του , μόλις ανέλαβε και είδε τα νούμερα . Ο οποίος μάλιστα προειδοποίησε τους συνομιλητές του που τον ενημέρωσαν ότι “θα μας πάνε στο Γουδή”!



onalert