1.8.10

72 ΕΚΑΤ. ΣΕ ΔΕΙΠΝΑ-ΚΑΡΤΕΣ…

«ΟΡΓΙΟ» ΣΠΑΤΑΛΗΣ 72 ΕΚΑΤ. ΣΕ ΔΕΙΠΝΑ-ΚΑΡΤΕΣ…



http://www.thedailygreen.com/cm/thedailygreen/images/Db/reach-sky-money-md.jpgMεγάλη αδυναμία στη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος έχει ο Ελληνας, είτε βρίσκεται ψηλά είτε χαμηλά στην ιεραρχία, δείχνοντας μεγάλη εφευρετικότητα αλλά και ικανότητα στον τομέα της κακοδιαχείρισης των οικονομικών.Οι έλεγχοι των αρμόδιων αρχών, παρά τον αναγκαστικά περιορισμένο χαρακτήρα τους, αναδεικνύουν «πάρτι» παρανομιών στις προμήθειες (ιδίως στον τομέα της υγείας) υπερβολικές δαπάνες σε κάθε δραστηριότητα της κρατικής μηχανής, αδικαιολόγητες απευθείας αναθέσεις για να αποφεύγονται οι νόμιμες επιλογές με διαγωνισμούς, προσπάθεια εξυπηρέτησης προσωπικών και πελατειακών συμφερόντων.
Ο καθένας από τη θέση του κάνει αλόγιστες σπατάλες, ....
προσπαθεί να τακτοποιήσει φιλικά αιτήματα (ρουσφέτια), κάνοντας παράνομες επιχορηγήσεις από τον κρατικό κορβανά, αδιαφορώντας για τη ζημιά που προκαλείται στο Δημόσιο.
Τη θλιβερή αυτή εικόνα έρχεται να επιβεβαιώσει η ετήσια έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που περιγράφει το όργιο των παρανομιών που έγιναν ή που αποτράπηκαν χάρη στην έγκαιρη παρέμβαση του ΕΣ (μέχρι το 2008).
Οι διαπιστώσεις του ΕΣ μοιάζουν να γίνονται κάθε χρόνο με «καρμπόν», καθώς εντοπίζονται χιλιάδες παρόμοιες περιπτώσεις κρατικών οργάνων, λειτουργών, υπαλλήλων αλλά και ιδιωτικών φορέων κ.λπ. που εξαπατούν το κράτος ή συνεργάζονται στην προσπάθεια να βάζουν «το χέρι στο μέλι». Είναι τόσες πολλές οι περιπτώσεις αυτές, που κάνουν να φαίνονται η διασπάθιση και η σπατάλη δημόσιου χρήματος ως το αγαπημένο μας χόμπι.
Ευτυχώς, με τους προληπτικούς ελέγχους του, το ΕΣ κατόρθωσε να αποτρέψει παράνομες δαπάνες ύψους 72 εκατ. ευρώ, ενώ και ο κατασταλτικός του έλεγχος εντόπισε «μαργαριτάρια». Από την ατέλειωτη λίστα με παρανομίες και παρατυπίες, που περιλαμβάνεται στις 450 σελίδες, σταχυολογούμε διάφορες περιπτώσεις που εντόπισε το ΕΣ αντιδρώντας και σταματώντας την εκταμίευση χρημάτων:
Δήμαρχος στη Β. Ελλάδα ήθελε την προμήθεια τζιπ τύπου Land Rover έναντι 25.000 ευρώ, ενώ μπορούσε να κάνει αποκλειστική χρήση ενός μόνο ΙΧ που ήδη διέθετε. Στην προσπάθεια αγοράς του έγινε επίκληση κάλυψης πλασματικών αναγκών (για τη μεταφορά υλικών, ανταλλακτικών για ύδρευση, αποχέτευση, καθαριότητα), ενώ πραγματικός σκοπός ήταν η μετακίνηση του δημάρχου.
Παρόμοια ήταν η περίπτωση αντιδημάρχου, πάλι στη Β. Ελλάδα, που ήθελε ΙΧ αξίας 20.000 ευρώ για τις ανάγκες της αντιδημαρχίας και το οποίο «κόπηκε», αφού δεν προβλέπεται όχημα για κανέναν άλλον πέραν του δημάρχου.
Πολλές ήταν οι δαπάνες δημοτικών αρχόντων που κρίθηκαν αδικαιολόγητες, γιατί αποσκοπούσαν στην προσωπική προβολή τους και δεν μπορούσαν να γίνουν με κρατικό χρήμα. Σε μία περίπτωση χρειάστηκαν 7.600 ευρώ για δημοσίευση ευχών για τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά και το Πάσχα με μετάδοση των ευχών και ραδιοφωνικά. Αλλοι ήταν φθηνότεροι, αφού χρειάστηκαν για τον ίδιο σκοπό 3.700 ευρώ και 4.900 ευρώ αντίστοιχα μαζί με επιστολόχαρτα και ημερολόγια. Ωστόσο σε άλλη περιοχή της Αττικής, δήμαρχος χρειάστηκε 9.500 ευρώ για δημοσίευση ευχετηρίων, συγχαρητηρίων αλλά και απαντήσεων σε προσωπικές του αντιδικίες, καθώς και για την προεκλογική προβολή του. Ολα τα χρηματικά εντάλματα «κόπηκαν», όπως επίσης δαπάνες 14.700 ευρώ για χριστουγεννιάτικη εκδήλωση εργαζομένων σε δήμο, 8.700 ευρώ για προμήθεια αναμνηστικών για χριστουγεννιάτικη εκδήλωση, 8.700 ευρώ για την προμήθεια CD.ROM για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, 14.600 ευρώ για ορείχαλκους χαρτοκόπτες για βράβευση μαθητών που μπήκαν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, 7.200 ευρώ για προμήθεια ποτών για εκδήλωση.
Σε αρκετές περιπτώσεις δεν εγκρίθηκαν δαπάνες για κινητά τηλέφωνα, καθώς υπήρξε υπέρβαση των επιτρεπτών ορίων από δημάρχους και αντιδημάρχους (9.200 ευρώ σε δήμο στη Β. Ελλάδα), ενώ σε άλλη περίπτωση κόπηκε η έγκριση προκαταβολικής μάλιστα δαπάνης 6.600 ευρώ για ετήσια χρήση κινητού από δήμαρχο στην Αττική. Σε άλλες περιπτώσεις δεν εγκρίθηκαν δαπάνες 7.700 ευρώ για λογαριασμούς κινητών σχολικών φυλάκων, καθώς δεν προβλέπεται από τον νόμο.
Δεν εγκρίθηκε δαπάνη 10.500 ευρώ για περισυλλογή και φύλαξη αδέσποτων σκύλων σε Δήμο της Θεσσαλίας εν όψει της επίσκεψης επιτροπής για τους Μεσογειακούς Αγώνες, καθώς η σχετική σύμβαση καλυπτόταν από όμοια προηγούμενη με τον ίδιο ιδιώτη.
Μη νόμιμη κρίθηκε δαπάνη 70.000 ευρώ για κατασκευή κεραμοσκεπής σε Ι. Ναό, καθώς η δημοτική αρχή χρησιμοποίησε πιστώσεις για την πολιτική προστασία, που όμως προβλέπονται μόνο για την κάλυψη αναγκών σχετικά με την περιουσία των πολιτών, που θίγεται από φυσικές καταστροφές, καταστάσεις έκτακτης ανάγκης κ.λπ. Επίσης κόπηκε η προσπάθεια δήμου για προμήθεια εκκλησιαστικών παραθύρων έναντι 3.600 ευρώ καθώς και αγοράς υλικών για γεύμα σε εκδήλωση ναού αξίας 6.300 ευρώ.
Κόπηκαν επίσης γιατί ξεπερνούσαν τις νόμιμες δραστηριότητες και αρμοδιότητες δημοτικών αρχών, επιχορηγήσεις 45.000 ευρώ για σχολικό τουρνουά ποδοσφαίρου, επιχορήγηση 88.000 ευρώ σε ιδιωτική επαγγελματική σχολή, σε κυνηγετικούς συλλόγους, στο Σώμα Ελληνίδων Οδηγών, σε σωματεία φιλόπτωχων αδελφοτήτων κυριών και δεσποινίδων.
Κόκκινη κάρτα πήραν τα έξοδα 18.000 ευρώ για γεύματα φιλοξενίας σε υπηρεσιακούς παράγοντες, που έγιναν από δήμο τουριστικού νησιού, αφού δεν προέκυπτε ότι συνέβαλλαν με οποιονδήποτε τρόπο στην κοινωνική, πολιτιστική, κ.λπ. ανάπτυξη του δήμου, ενώ κόπηκαν και τα έξοδα 3.300 ευρώ για δείπνο και γεύμα σε μέλη τουρκικής ορχήστρας, που βρέθηκε στην περιοχή και επισκέφθηκε εθιμοτυπικά τον δήμο χωρίς να είναι προσκεκλημένη σε συναυλία.
Μη νόμιμη κρίθηκε δαπάνη 42.700 ευρώ για την προμήθεια και εκτύπωση 3.000 ημερολογίων το 2007 για τις ανάγκες του γραφείου του υπουργού Υγείας, γιατί η σχετική δαπάνη δεν προβλέπεται στον νόμο ούτε συμβάλλει στις δραστηριότητες της υπηρεσίας. Κόπηκαν επίσης δαπάνες 9.500 ευρώ για την πληρωμή φωτογράφου, για τη φωτογραφική κάλυψη διαφόρων δραστηριοτήτων του τότε υφυπουργού Υγείας, καθώς κρίθηκε ότι οι δαπάνες συναθροιζόμνες υπερβαίνουν το προσήκον μέτρο για συνήθεις και όχι εξαιρετικές δραστηριότητες του υφυπουργού, που αφορούσαν και μικρό διάστημα.
Σε άλλη περίπτωση κόπηκε η προμήθεια 20 αγιογραφιών από το Πανελλήνιο Ιερό Ιδρυμα Παναγίας Σουμελά έναντι 4.600 ευρώ, καθώς δεν προέκυπτε η ταυτότητα των τιμώμενων προσώπων ώστε να θεωρηθεί η σχετική δαπάνη λειτουργική.
»Οχι» είπε το ΕΣ σε δαπάνη 3.100 ευρώ για το γραφείο προέδρου κέντρου παιδικής μέριμνας θηλέων καθώς υπερέβαινε το προσήκον μέτρο και δεν προέκυπταν οι λόγοι για τους οποίους έπρεπε να είναι από ξύλο καρυδιάς και χειροποίητο σκαλιστό.
Κόπηκε η δαπάνη 17.800 ευρώ για προμήθεια νησιωτικού νοσοκομείου με ηλεκτρικά είδη (τηλεόραση, πλυντήρια, ψυγεία οικιακής χρήσης, τοστιέρες, κλιματιστικά, φωτογραφικές μηχανές, λεμονοστύφτες κ.λπ.), γιατί δεν βεβαιωνόταν ποια τμήματα του νοσοκομείου αφορούσε και δεν προέκυπτε η εξυπηρέτηση λειτουργικών αναγκών.
Κόπηκαν τα έξοδα διανυκτέρευσης 12.700 ευρώ λιμενοφύλακα σε ξενοδοχείο, γιατί είχε αποσπαστεί σε υπηρεσία μόλις 50 χλμ. από το σπίτι του.
Δεν εγκρίθηκε δαπάνη 1,2 εκατ. ευρώ για αμοιβή ιδιωτικών εταιρειών για φύλαξη τριών αεροδρομίων, γιατί έγινε με απευθείας ανάθεση μετά τη λήξη των συμβάσεων και 6μηνη παράταση, χωρίς να υπάρχουν απρόβλεπτες περιστάσεις.
Κόπηκαν έξοδα 6.000 ευρώ του υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης για δεξίωση παρουσίασης βιβλίου, γιατί η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε από άλλους, καθώς και δαπάνη 7.200 ευρώ για προμήθεια επιτραπέζιων ρολογιών που προσέφερε σε εκδήλωση που διοργάνωσε δικηγορικός σύλλογος.
Δεν εγκρίθηκε δαπάνη δήμου 1,5 εκατ. ευρώ για απευθείας ανάθεση για προμήθεια υγρών καυσίμων.
Σε πολλές περιπτώσεις κόπηκαν επιδοτήσεις για αγορά κατοικιών λόγω υπηρεσίας σε παραμεθόριες περιοχές, καθώς διαπιστώθηκε ότι οι δικαιούχοι διέθεταν ήδη κατοικίες εκεί, σε μία μάλιστα περίπτωση υπάλληλος είχε μαζί με τη σύζυγό του τρία ακίνητα.
Κόπηκε η αμοιβή 10.000 ευρώ εξωτερικού δικηγόρου συνεργάτη οργανισμού για 4σέλιδη αγωγή απαλλοτρίωσης, καθώς η υπόθεση δεν ήταν δυσχερής με συνέπεια να υπερβαίνει η αμοιβή τα εύλογα όρια.
Το χρεωμένο ΙΚΑ
Αναψυκτικά και καφέδες στις εθνικές επετείους
Δεν εγκρίθηκαν δαπάνες της διοίκησης του ΙΚΑ 17.100 ευρώ για προμήθεια καφέδων, αναψυκτικών, εδεσμάτων για εορτασμούς 25ης Μαρτίου, 28ης Οκτωβρίου 2006 και 25ης Μαρτίου 2007, γιατί δεν βεβαιωνόταν ότι αφορούσε πράγματι αυτές τις εκδηλώσεις, αφού τα σχετικά τιμολόγια είχαν ημερομηνίες Αυγούστου, Σεπτεμβρίου, Δεκεμβρίου 2006 και Μαΐου 2007. Εξάλλου μη νόμιμη κρίθηκε δαπάνη για μίσθωση ακινήτου του ΙΚΑ, καθώς στο ακίνητο υπήρχε κεραία κινητικής τηλεφωνίας.
Επίσης εντοπίστηκε περίπτωση υπαλλήλου του ΙΚΑ που υπεξαίρεσε 19.500 ευρώ προφασιζόμενος ότι έπεσε θύμα ληστείας, καθώς και περιπτώσεις υπαλλήλων που παράνομα έδιναν ασφαλιστική ενημερότητα σε επιχειρήσεις της περιοχής τους και καταλογίστηκε σε βάρος τους ποσό 35.300 ευρώ.
Τεράστια προβλήματα νομιμότητας εντοπίστηκαν σε δαπάνες για προμήθειες νοσοκομείων ύψους τεράστιων ποσών, που κόπηκαν είτε γιατί έγιναν με απευθείας αναθέσεις είτε γιατί δεν ήταν νόμιμη η επιτροπή επιλογής, είτε γιατί έλειπαν ουσιαστικά δικαιολογητικά των προμηθευτών, έγιναν παράνομες κατατμήσεις δαπανών, δεν πληρούνταν τεχνικές προδιαγραφές κ.λπ.
Ετσι κόπηκαν απευθείας ανάθεση σε νοσοκομεία του ΙΚΑ για προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης τεχνητού νεφρού αξίας 306.000 ευρώ, όπως δαπάνη 3,5 εκ. ευρώ για παράταση υφιστάμενης σύμβασης για προμήθεια αντιδραστηρίων.
Ακόμα κόπηκαν δαπάνες 169.000 ευρώ για συντήρηση μονάδας λιθοτριψίας στο Σισμανόγλειο λόγω απευθείας ανάθεσης αν και η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ήταν 1,3 εκ. ευρώ και έπρεπε να γίνει προσυμβατικός έλεγχος από το ΕΣ, ενώ δεν εγκρίθηκε δαπάνη νοσοκομείου στην Πάτρα για υγειονομικό υλικό αξίας 3,2 εκ. ευρώ χωρίς διαγωνισμό.
Δεν εγκρίθηκαν προμήθειες 5 εκ. ευρώ για χειρουργικά αναλώσιμα είδη του ΙΚΑ, για ορθοπεδικό υλικό 22 εκ. ευρώ στην Κεντρική Μακεδονία, για χειρουργικά εργαλεία και όργανα συσκευών 5 εκ. ευρώ στο νοσοκομείο Γ. Γεννηματάς κ.λπ.
Εξάλλου κόπηκαν δαπάνες 2,4 εκ. ευρώ της ΕΡΤ για προμήθεια ψηφιακών πομπών, καθώς και 14,4 εκ. ευρώ του ΟΣΕ για τεμάχια στρωτήρων από προεντεταμένο σκυρόδεμα.
Αθεώρητα επιστράφηκαν εντάλματα 5 εκ. ευρώ του στρατού για δαπάνη προμήθειας καυσίμων θέρμανσης και υγρών καυσίμων, γιατί εκδόθηκαν χρηματικά εντάλματα χωρίς να υπάρχει επείγουσα ανάγκη και χωρίς να τεθεί σε προηγούμενο έλεγχο του ΕΣ, όπως απαιτείται για προμήθειες τέτοιου ύψους.
Κόπηκε δαπάνη 36.000 ευρώ για προμήθεια επίπλων, συσκευών, ψυγείων, ψυκτικών μηχανημάτων για τον εξοπλισμό ΣΟΑ αξιωματικών, που γινόταν με μη νόμιμες διαδικασίες, αφού δεν υπήρχε καμία επείγουσα ανάγκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ/ realpolitics