14.3.10

Τέλος στην οδύσσεια των υποβρυχίων


Posted: 13 Mar 2010 09:14 AM PST

Κίελο 4/3 : Το Παπανικολής έξω απο το νερό αναμένει τις εξελίξεις..

Τίτλοι τέλους για την πολύκροτη υπόθεση των γερμανικών υποβρυχίων, καθώς μετά απο εντατικές 3ήμερες συνομιλίες επετεύχθει συμφωνία μεταξύ του ΥΠΕΘΑ και των ιδιοκτητών των ναυπηγείων (παλαιό και νέο ιδιοκτησιακό σχήμα). Τα κύρια σημεία της συμφωνίας είναι τα εξής :
  • Παραλαβή απο το ΠΝ και των 4 ναυπηγηθέντων U-214 ,συμπεριλαμβανομένου δηλαδή του Παπανικολή. Σύμφωνα με το ΥΠΕΘΑ αυτό γίνεται με σκόπο να πουληθεί σε τρίτη χώρα, ελπίζοντας να κοστολογήσουν το υ/β αρκετά πάνω απο τα 300εκ ευρώ που δίναν οι Γερμανοί. Όμως είναι πολύ πιθανόν οι σχετικές διαρροές να αποτελούν προσπάθεια να "χρυσωθεί το χάπι" της παραλαβής για να περιοριστεί οσο το δυνατόν περισσότερο το πολιτικό κόστος απο μια τέτοια εξέλιξη (λόγω της αρνητικής δημοσιότητας). Η ουσία είναι οτι το Παπανικολής δεν έχει πλέον προβλήματα (όπως είχε παραδεχτεί ρητά και ο πρώην Α/ΓΕΝ Γ.Καραμαλίκης τον περασμένο Μάιο) και το κύριο εμπόδιο στην παραλαβή του ήταν οι λεγόμενοι "λόγοι γοήτρου" και τα περι "δυσφημισμένου υποβρυχίου".. Ήδη βολιδοσκοπούνται πιθανές αντιδράσεις με διαρροές που αναφέρουν ότι "διαφαίνεται ενδιαφέρον από το Πολεμικό Ναυτικό να το κρατήσει", εξέλιξη απολύτως θεμιτή, εάν ισχύουν τα λεγόμενα Καραμαλίκη.
  • Σταματάει ο εκσυγχρονισμός των υπολοίπων 2 U-209/1200 υπέρ της ναυπήγησης 2 καινούργιων U-214 απο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με αρκετά υψηλό τίμημα (500 εκ έκαστο σύμφωνα με τις πρώτες αναφορές). Το ήδη εκσυγχρονισθέν "Ωκεανός" θα ενταχθεί κανονικά στην δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού. Ωστόσο οι συσκευές που παραγγέλθηκαν για τον εκσυγχρονισμό των 209/1200 πάνε σε ένα ποσοστό χαμένες.
  • Παραιτούνται τα δύο μέρη από δικαιώματα ρητρών καθυστέρησης (ύψους μεχρι κι 400 εκ ευρώ) και από διεθνή διαιτησία.
  • Άμεση καταβολή από ελληνικής πλευράς 165 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο προκύπτει από την διαφορά του καταβληθέντος ποσού και για τα δυο προγράμματα (ναυπήγησης των U-214 και εκσυγχρονισμού των U-209) ύψους περίπου 2 δισ ευρώ και του συνολικού κόστους των 2,8 δισ ευρώ, μετά από συμψηφισμό του κοστολογίου κατόπιν της μετατροπής του προγράμματος εκσυγχρονισμού Neptune II σε ναυπήγηση 2 νέων υποβρυχίων. Το υπόλοιπο που δημιουργείται από την ναυπήγηση των νέων U-214 θα καταβληθεί τμηματικά κατά τα επόμενα 9 έτη.
Οι τελευταίες εξελίξεις, παρά το γεγονός ότι η επιτευχθείσα συμφωνία είναι ξεκάθαρα ετεροβαρής υπέρ των Γερμανών, δεν μπορούν παρα να χαρακτηριστούν θετικές για έναν απλούστατο λόγο. Τον περασμένο Φεβρουάριο (15/2) συμπληρώθηκαν 10 χρόνια (120 μήνες) από την ημέρα (15/2/2000) που υπεγράφη η σύμβαση για την απόκτηση των 3 πρώτων U-214..Tο επόμενο έτος, η ελληνική κυβέρνηση άσκησε το δικαίωμα προαίρεσης που είχε, αυξάνοντας τα παραγγελθέντα υποβρύχια σε 4 και στις 31 Μαΐου 2002 υπεγράφη η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό 3 ήδη σε υπηρεσία υποβρυχίων Type 209, σύμφωνα με τις τεχνολογίες που είχαν υιοθετηθεί και για τα 4 U-214. Το αδιέξοδο στο οποίο οδήγησε η μετατροπή ενός προβλήματος εμπορικής σύμβασης σε γόρδιο δεσμό, απο την μικροπολιτική διαχείριση της προηγούμενης ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, λίγο έλλειψε να αφήσει το ΠΝ χωρίς στόλο υποβρυχίων, κάτι το οποίο θα είχε ολέθριες συνέπειες για την ισορροπία στο Αιγαίο.

Στο μεταξύ διάστημα, η παραγγελία 6 Τype 214 απο την τουρκική πλευρά (στην εξαιρετικά συμφέρουσα τιμή των320 εκ ευρώ ανα υ/β) και η ματαίωση -πλέον- του εκσυγχρονισμού των 209/1200, σε συνάρτηση με την σταδιακή απαξίωση των 209/1100 που πλησιάζουν τα 40 χρόνια υπηρεσίας (ασχέτως αν εκσυγχρονίστηκαν), δημιουργεί μια ζοφερή εικόνα για την πορεία της ισορροπίας δυνάμεων στον κρίσιμο τομέα των υποβρυχίων. Και αυτό γιατί οι δρομολογηθείσες εξελίξεις πιθανότατα θα οδηγήσουν σε έναν "μικρότερο, ευέλικτο κλπ κλπ" στόλο έξι με επτά υποβρυχίων, ο οποίος σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει τις αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Ας ελπίσουμε να έχουν γνώση οι φύλακες..

enkripto/EFENPRESS