1.2.10

Πρόταση της ΕΛΒΟ για προμήθεια και εργοστασιακή αξιοποίηση των Marder-1A3 αντί των BMP-3HEL



31-01-2010 21:38:09

Πρόταση για προμήθεια μεταχειρισμένων γερμανικών TOMA Marder-1A3 από τον Ελληνικό Στρατό και παράλληλη εργοστασιακή αξιοποίηση τους από την ΕΛΒΟ κατέθεσε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας η κρατική εταιρεία της Βορείου Ελλάδος. Η πρόταση, αν γίνει δεκτή, θα οδηγήσει στην ματαίωση της προμήθειας των BMP-3HEL και κατατέθηκε την στιγμή που η ρωσική πλευρά, κατόπιν υπόδειξης και επιμονής της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας υπέβαλε βελτιωμένη πρόταση στην ΕΛΒΟ για την συμμετοχή της στο πρόγραμμα του BMP-3HEL.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και βασικά ο υπουργός Ευάγγελος Βενιζέλος ο οποίος προφανώς λόγω εντοπιότητας ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αυξημένη βιομηχανική συμμετοχή της ΕΛΒΟ στο πρόγραμμα του BMP-3HEL, έχει αποφασίσει, όπως φάνηκε και από τις συνομιλίες ΕΛΒΟ και Ρώσων που διεξάγονται αυτή την στιγμή στην Θεσσαλονίκη, να αναλάβει η βορειοελλαδίτικη κρατική(;) εταιρεία ρόλο κύριου υποκατασκευαστή-συντονιστή για το σύνολο της ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής που δεν θα αφορά τα ηλεκτρονικά-ηλεκτροοπτικά συστήματα του οχήματος.

Αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές εταιρείες που θα εμπλακούν στην παραγωγή του οχήματος δεν θα συνεργάζονται με την ρωσική πλευρά απ’ευθείας, αλλά μόνο μέσω ΕΛΒΟ. Δηλαδή οι Έλληνες κατασκευαστές, βάσει του σχεδιασμού του ΥΠΕΘΑ, θα τιμολογούν την EΛΒΟ και αυτή μετά θα κοστολογεί το προϊόν τους στον κύριο κατασκευαστή, τους Ρώσους, κατά το δοκούν σε σχέση με το αρχικό κόστος. Οι τελευταίοι θα καταβάλουν το κόστος του έργου για τις μηχανολογικές-μηχανουργικές εργασίες στην ΕΛΒΟ και όχι απ’ευθείας στους Έλληνες κατασκευαστές. Τον αντίστοιχο ρόλο στα ηλεκτρονικά θα αναλάβει η ΙΝΤΡΑΚΟΜ.

H πρόταση της ΕΛΒΟ για τα Marder την στιγμή που οι Ρώσοι είχαν αποδεχθεί τον ρόλο της στο πρόγραμμα (ένας ρόλος που αποτιμάται μαζί με την εγκατάσταση κάποιων υποσυστημάτων σε 100 εκατ. ευρώ) «πάγωσε» την ρωσική πλευρά η οποία έχει φτάσει πλέον την ελληνική βιομηχανική συμμετοχή κοντά στα 400 εκατ. ευρώ (150-180 εκατ. ευρώ. είναι το κόστος των ηλεκτρονικών συστημάτων, δηλαδή επικοινωνίες, συστήματα διαχείρισης μάχης, ηλεκτροοπτικά συστήματα κλπ τα οποία θα είναι εξ ολοκλήρου ελληνικής κατασκευής και περί τα 100 εκατ. θα είναι η αξία των λοιπών εμπλεκομένων ελληνικών εταιρειών για μηχανουργικές, μηχανολογικές εργασίες, των ΕΑΣ κλπ).

Και όλα αυτά δύο εβδομάδες πριν το κρίσιμο ταξίδι του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου στην Μόσχα στις 16 Φεβρουαρίου.

Σήμερα η εφημερίδα ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ σε ρεπορτάζ συνήθως καλά ενημερωμένου συντάκτη σε ότι αφορά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναφέρει ότι «Παρ’ότι ουδείς στην κυβέρνηση το παραδέχεται, η ρωσική πολιτική ηγεσία είναι επιφυλακτική απέναντι στον πρωθυπουργό» και προφανώς καταγράφει το κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην ρωσική πρωτεύουσα μετά από την πρόταση της κρατικής ΕΛΒΟ, που οδηγεί ουσιαστικά στην κατάργηση της διακρατικής συμφωνίας για τα BMP-3HEL.

Ο λόγος που "πάγωσε" η ρωσική πλευρά είναι ο εξής, κατά τους ίδιους: Η κυβέρνηση δικαιολογεί το ενδιαφέρον της για την ΕΛΒΟ με το επιχείρημα ότι πρόκειται περί «κρατικής» εταιρείας (έστω και αν το μάνατζμεντ το έχει ο Ε.Μυτιληναίος, ένας από τους κορυφαίους Έλληνες επιχειρηματίες και άνθρωπος με ιδιαίτερες ικανότητες, επικεφαλής ενός ομίλου-κολοσσού για τα ελληνικά δεδομένα). "Πως λοιπόν η ΕΛΒΟ που είναι κρατική εταιρεία σε μία κρίσιμη στιγμή για τις διαπραγματεύσεις με το BMP-3HEL, καταθέτει όχι απλώς ανταγωνιστική πρόταση, αλλά ουσιαστικά ζητεί την ακύρωση του προγράμματος του ρωσικού οχήματος;" διερωτάτο υψηλά ιστάμενος Ρώσος κυβερνητικός αξιωματούχος. Το αρχικό πρόγραμμα των Μarder-1A3, αφορούσε 415 οχήματα και είχε προϋπολογισμό κοντά στα 400 εκατ. ευρώ.

Τα οχήματα είναι κατασκευής της δεκαετίας του ’80 και είναι εξοπλισμένα με ένα πυροβόλο RH-202 Mk. 20 των 20 χιλ. και ένα συζυγές πολυβόλο MG-3 των 7,62 χιλ. Ανάλογα με τη διαθεσιμότητα είναι δυνατή η παραχώρηση των οχημάτων εξοπλισμένων και με ένα εκτοξευτή αντιαρματικών κατευθυνόμενων βλημάτων MILAN.

«Ακόμα και αν η πρόταση απορριφθεί τίθεται θέμα αξιοπιστίας», υποστηρίζουν οι Ρώσοι

Η πρόταση μάλιστα, απασχολεί την ίδια την επιτροπή που ασχολείται με τον BMP-3HEL (η πρόταση της ΕΛΒΟ βρίσκεται στο γραφείο αντισυνταγματάρχη του Τεχνικού που είναι μέλος της επιτροπής).

Μέσα σε όλα αυτά υπεισέρχεται και η αυξημένη ρωσική δυσπιστία για ένα άλλο θέμα που αφορά εμμέσως το πρόγραμμα και την κυβερνητική προώθηση των ΕΛΒΟ-ΜΕΤΚΑ (θεωρείται βέβαιο ότι θα ζητηθεί από κυβερνητικής πλευράς εμπλοκή και της ΜΕΤΚΑ): Ο ενεργειακός παράγων ο οποίος μπορεί να μην αφορά ευθέως το πρόγραμμα, αλλά το πως κορυφαίοι πολιτικοί παράγοντες της Μόσχας αντιμετωπίζουν τον όμιλο Μυτιληναίου λόγω της ανταγωνιστικής συμπεριφοράς του στον South Stream με την υλοποίηση του project της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Την προώθηση της πρότασης της ΕΛΒΟ έχουν αναλάβει δύο ισχυροί όμιλοι στις προμήθειες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, πέραν βέβαια του ομίλου Μυτιληναίου.

Πάντως το ανωτέρω επεισόδιο στο σίριαλ «ΤΟΜΑ», μπορεί να είναι και το τελευταίο. Με όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά...

defencenet/EFENPRESS