6.5.20

UAV Heron: Υπογράφθηκε η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ


Mέσω ανάρτησης στο twitter, το Ισραηλινό Υπουργείο Άμυνας γνωστοποίησε σήμερα την υπογραφή συμφωνίας με το ελληνικό υπουργείο Άμυνας για την ενοικίαση αριθμού UAV HALE τύπου Heron για χρονικό διάστημα τριών ετών, με την προοπτική, όπως αναφέρεται, της αγοράς των συστημάτων από την ελληνική πλευρά μετά τη λήξη της περιόδου ενοικίασης.
Σύμφωνα με την Jerusalem Post, η συμφωνία υπογράφτηκε ψηφιακά, από ελληνικής πλευράς από τον γενικό διευθυντή της ΓΔΑΕΕ, αντιπτέραρχο ε.α. Θεόδωρο Λάγιο και από ισραηλινής πλευράς από τον γενικό διευθυντή του ισραηλινού υπουργείου Άμυνας, υποστράτηγο ε.α. Ούντι Άνταμ.
Γράφει ο Στέργιος Δ. Θεοφανίδης
Πρόκειται για την πρώτη συμφωνία ανάμεσα στα υπουργεία Άμυνας των δυο χωρών και όλα δείχνουν ότι θα ακολουθήσουν κι άλλες στα προσεχή χρόνια. Άλλο σημαντικό στοιχείο που αποκαλύπτεται στην ανάρτηση του ισραηλινού ΥΠΑΜ, είναι ότι τα ελληνικά HERON θα είναι “ναυτικής διαμόρφωσης”. Γεγονός που παραπέμπει σε εξοπλισμό θαλάσσιας επιτήρησης και μέσω δορυφορικής σύνδεσης, δεδομένου ότι τα αεροσκάφη θα επιχειρούν πολλές φορές υπό συνθήκες BLOS (Beyond Line of Sight).
Η Πολεμική Αεροπορία επομένως εισέρχεται σε μία εντελώς νέα εποχή για τα μέχρι σήμερα επιχειρησιακά της δεδομένα, καθώς θα μπορεί να καλύπτει από οπουδήποτε στην Ελλάδα, τις τεράστιες θαλάσσιες εκτάσεις μεταξύ Κρήτης και Κύπρου, αλλά και τον ευαίσθητο πλέον θαλάσσιο χώρο νοτίως της Κρήτης, προς παρακολούθηση των τουρκικών κινήσεων στη θάλασσα, προς και από τη Λιβύη…
Αξίζει εδώ να σημειωθεί επίσης ότι η Πολεμική Αεροπορία που ήδη έχει ξεκινήσει τη διαδικασία εκπαίδευσης χειριστών UAV σε ειδικό προσομοιωτή που έχει στηθεί για το σκοπό αυτό σε μία από τις Πτέρυγες Μάχης της, προσπαθεί να κερδίσει το χαμένο χρόνο και έδαφος έναντι της Τουρκίας στο συγκεκριμένο κομμάτι.
Μέσω Νατοϊκού προγράμματος, εκπαιδεύσει λοιπόν ήδη χειριστές UAV, κυρίως σε ζητήματα εφαρμογής τακτικών. Ο εν λόγω προσομοιωτής, στον οποίο θα αναφερθούμε μελλοντικά με περισσότερες λεπτομέρειες, παρέχει μέσω αποδεσμευμένου λογισμικού από την πλευρά του ΝΑΤΟ τη διεξαγωγή εκπαιδευτικών εξόδων σε πλήθος τύπων UAV όλων σχεδόν των κατηγοριών…
Σημαντική είναι η διευκρίνιση, που προφανώς περιλαμβάνει και σχετική μνεία στη σύμβαση, “lease to buy”. Ενοικίαση δηλαδή με την προοπτική αγοράς. Και αυτό γιατί όπως ήταν λογικό, δεν θα υπήρχε κανένα όφελος από το να ενοικιαστούν τα συστήματα HERON για να επιστρέψουμε μετά από τρία χρόνια…
Η Πολεμική Αεροπορία επομένως θα έχει τη δυνατότητα αξιόπιστης αξιολόγησης του συστήματος υπό πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες και θα κερδίσει πολύτιμη εμπειρία μέσα από τη διαδικασία αυτή. Θα εκπαιδεύσει πληρώματα και θα μάθει να το υποστηρίζει.
Από εκεί και πέρα εξαιρετικά κρίσιμο ρόλο στην αύξηση του βαθμού αξιοποίησης των νέων συστημάτων, θα διαδραματίσουν και τα P-3H του Πολεμικού Ναυτικού. Τα Orion στη νέα τους μορφή παρέχουν τη δυνατότητα λειτουργίας ως πολλαπλασιαστές ισχύος, από τη στιγμή που μέσω του νέου εξοπλισμού αποστολής που θα φέρουν μπορούν να λειτουργήσουν ως ιπτάμενα κέντρα διοίκησης και ελέγχου (C4I) με καθαρά διακλαδικό χαρακτήρα.
Θα μπορούν δηλαδή να αναμεταδώσουν εικόνα από τα HERON σε πραγματικό χρόνο σε μονάδες επιφανείας του στόλου, σε κέντρα διοίκησης και ελέγχου στο έδαφος, τα EMB-145H της Πολεμικής Αεροπορίας και σε μαχητικά αεροσκάφη εξοπλισμένα με Link-16.
Κάνουμε αυτή τη διευκρίνιση γιατί είναι πολλοί αυτοί που αναρωτιούνται αν τα ελληνικά P-3H μπορούν να μεταδώσουν εικόνα ακόμη και μέσω Link-11. Η απάντηση είναι ότι ασφαλώς και μπορούν. Βασικός συντελεστής αυτής της νευραλγικής δυνατότητας είναι το νέο σύστημα ανταλλαγής δεδομένων της πρώην ISI, νυν Scytalys. Μίας αμιγώς ελληνικής εταιρείας.
Πρόκειται για σπονδυλωτής (Modular) στην εγκατάσταση και λειτουργία του αρχιτεκτονικής σύστημα ασφαλούς ανταλλαγής δεδομένων, συμβατό με όλα τα πρωτόκολλα επικοινωνιών του ΝΑΤΟ. Το σύστημα μπορεί να μεταδώσει και να λάβει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και να επικοινωνεί με άλλα συστήματα Data-Link όπως Link 16, Link 11A, Link 11B, Link1, ATDL-1, IJMS, JREAP και τέλος Link 22!
Το παραπάνω σημαίνει ότι όλα τα δεδομένα από τους αισθητήρες του αεροσκάφους (ραντάρ, IRST, ESM) θα αποστέλλονται σε σκάφη του Στόλου, σε αεροσκάφη όπως το ΑΣΕΠΕ EMB-145H και σε κέντρα διοίκησης, ελέγχου και επικοινωνιών του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας!
Γίνεται επομένως αμέσως αντιληπτός ο στρατηγικός ρόλος που θα έχουν στον ευρύτερο χώρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου οι δύο αυτές πλατφόρμες. Το Heron και το P-3H δηλαδή σε συνδυασμό με τα EMB-145H ΑΣΕΠΕ της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ελπίζουμε και ευχόμαστε τα ζητήματα που έχουν προκύψει με την ΕΑΒ να μην οδηγήσουν σε περαιτέρω καθυστερήσεις το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων P-3B σε -Η… Στο ζήτημα θα επανέλθουμε με περισσότερες πληροφορίες.
https://www.defence-point.gr/