7.6.25

Fake News: Η κατάθεση «πρότασης νόμου» στη Βρετανία για απευθείας πτήσεις στα κατεχόμενα



Φανούλα Αργυρού


Παραπλανητικό τουρκικό δημοσίευμα μεταδόθηκε ανεξέλεγκτα από το ΚΥΠΕ – ξανά αναπαραγωγή τουρκικής προπαγάνδας.
Η είδηση με τίτλο «Νομοθετική πρόταση για απευθείας πτήσεις από Ηνωμένο Βασίλειο προς τα κατεχόμενα» που κυκλοφόρησε το ΚΥΠΕ, παίρνοντας ως δεδομένο ένα τουρκικό παραπλανητικό δημοσίευμα, δίχως να ερευνήσει πρώτα και να εξηγήσει περί τίνος πρόκειται, είναι απαράδεκτη το ελάχιστον.

Δεν πρόκειται καθόλου για «νομοθετική πρόταση» αλλά μια συνηθισμένη προσπάθεια φίλων του ψευδοκράτους να προβάλουν το ίδιο παραμύθι για απευθείας πτήσεις, που κάνουν κάθε χρόνο ειδικά σε τουριστικές περιόδους και όταν σε έξαρση όταν βρίσκεται εδώ στο Λονδίνο ο κάθε εγκάθετος της Άγκυρας, στις ημέρες μας ο Ερσιν Τατάρ.

Εξηγώ: Πρόκειται για μια πρακτική του Κοινοβουλίου, πρόκειται για ένα EDM - EARLY DAY MOTION, και όχι για νομοσχέδιο, δεν έγινε καμία κατάθεση νόμου, ως εκ τούτου καμία προοπτική δεν έχει να γίνει… «βρετανικό νομοσχέδιο»!!
Απλά με ένα EDM, ένας βουλευτής καταθέτει για κάτι που υποστηρίζει, ευελπιστώντας να συζητηθεί το θέμα που καταθέτει στη Βουλή των Κοινοτήτων. To συγκεκριμένο λοιπόν Early Day Motion αναρτήθηκε σε ιστοσελίδα του Κοινοβουλίου στις 2 Ιουνίου 2025 και μέχρι σήμερα υποστηρίχτηκε από τρεις (3) από τους 650 βουλευτές στη Βουλή των Κοινοτήτων με τον ένα να έχει ήδη αποσύρει την υπογραφή του. Αφήνοντάς το με τους δύο Βορειο-Ιρλανδούς, που υποστηρίζουν την ένωση της Βορείου Ιρλανδίας με το Ηνωμένο Βασίλειο (Shannon, Jim και Wilson, Sammy).
Δέστε εδώ -
https://edm.parliament.uk/early-day-motion/63709
Ενημερωθείτε εδώ τι είναι ένα EDM:
https://www.parliament.uk/about/how/business/edms/
https://simerini.sigmalive.com/media/documents/SHMERINH_15226_03.12.2023.pdf 3.12.2023 έντυπη ΣΗΜΕΡΙΝΗ σελ. 12
https://www.onisilos.gr/?p=40037 από Σημερινή
Τον ίδιο λανθασμένο τίτλο έβαλε και η Cyprus Mail «Bill tabled in UK parliament to allow direct flights to northern Cyprus». Δεν κατατέθηκε για κανένα «Bill» κύριοι και κυρίες. Η Βρετανική κυβέρνηση επανειλημμένα κατέθεσε επίσημα τόσο στη Βουλή των Κοινοτήτων όσο και στη Βουλή των Λόρδων, όπου εγείρουν το θέμα κάποιοι υποστηρικτές του κατοχικού καθεστώτος, ότι δεν πρόκειται να αναγνωρίσει και να επιτρέψει απευθείας πτήσεις. Πρώτα απ’ όλα της το απαγορεύουν ως παράνομη τέτοια ενέργεια, δύο δικαστικές αποφάσεις τις οποίες δεν μπορεί να παραβιάσει.
Μόνο η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να αναγνωρίσει το κατεχόμενο αεροδρόμιο της Τύμπου λεγόμενο «Ερτζάν» και κανένας άλλος. Και αυτή είναι η θέση και της ICAO.
Τον Νοέμβριο του 2019 είχαμε τη δημοσιοποίηση της απάντησης προς τον πιλότο κ. Χάρη Θεοχάρους (31.10.2019) από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) στην οποία υπογραμμίστηκε εμφαντικά ότι δεν υπάρχει κανένα αεροδρόμιο «Ερτζάν» και ότι τα αεροδρόμια που ελέγχονται από το μοναδικό FIR της Κύπρου δηλαδή της Λευκωσίας, είναι αυτά της Λάρνακας και της Πάφου.
Στις 12 Οκτωβρίου 2010 το Αγγλικό Εφετείο (Court of Appeal) στο Λονδίνο με δικαστές τους Lord Justice Ward, Lord Justice Richards και Sir David Keene, απέρριψε την έφεση που έκαναν η ψευτο-αερογραμμή των κατεχομένων “Kibris Turk Hava Yollari” και η εταιρεία “CTA Holidays Ltd” εναντίον του Βρετανού Υπουργού Μεταφορών, ο οποίος αρνήθηκε να παραχωρήσει άδεια για πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο προς τα κατεχόμενα. Η δίκη έγινε το 2009 και ο δικαστής Justice Wyn Williams απέρριψε το τουρκικό αίτημα. Στην συνέχεια οι Τούρκοι έκαναν έφεση εξού και η απόφαση του Αγγλικού Εφετείου 12 Οκτωβρίου 2010.
Απορρίπτοντας την έφεση των Τούρκων ο δικαστής Lord Justice Richards είπε ότι πρώτιστος λόγος για την άρνηση του Υπουργού Μεταφορών ήταν ότι τέτοια άδεια θα παραβίαζε τα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας βάση της Σύμβασης του Σικάγου 7 Δεκεμβρίου 1944 την οποία υπέγραψε το Ηνωμένο Βασίλειο και ως εκ τούτου θα αποτελεί παραβίαση των υποχρεώσεων που έχει το Ηνωμένο Βασίλειο να σέβεται τα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας και θα ήταν παράνομο.
Στην υπόθεση της Εφέσεως συμμετείχε ως ενδιαφερόμενο μέρος (τριτοδιάδικος) και η Κυπριακή Δημοκρατία με τους δικηγόρους Professor Vaughan Lowe QC and Akhil Shah QC (instructed by DLA Piper UK LLP) for the Interested Party.
(Ήμουν η μόνη που μετέδωσα τότε την είδηση από τη Σημερινή και το Ράδιο Πρώτο).
Οι κύριες υποχρεώσεις του Ηνωμένου Βασιλείου μεταξύ άλλων αφορούν α) Τη Συνθήκη Εγγυήσεως του 1960 β) τη Σύμβαση του Σικάγου της 7ης Δεκεμβρίου 1944 η οποία μπήκε σε εφαρμογή στις 4 Απριλίου 1947 και γ) το γεγονός ότι η κυβέρνηση του ΗΒ θα διέπραττε Contempt of Court , ασέβεια/ανυπακοή προς τις δικαστικές αποφάσεις της χώρας.Έχουμε τη δήλωση της βαρόνης Charlotte Sarah Emily Vere of Norbiton του Τμήματος Μεταφορών στις 26.10.2023.
«…Σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σικάγο, μόνο η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να καθορίσει (designate) το Ερτζάν ως ένα διεθνές αεροδρόμιο με τελωνείο και να δώσει άδεια για πτήσεις από και προς αυτή τη περιοχή. Δεν το έχει κάνει… Το να πράξουμε διαφορετικά, θα είναι αντίθετο με τις υποχρεώσεις του ΗΒ σύμφωνα με τη Σύμβαση
16 Οκτωβρίου 2017, γραπτή απάντηση σε ερώτηση στη Βουλή των Λόρδων του Υφυπουργού τότε στο Φόρεϊν Όφις λόρδο Ahmad of Wimbledon:
«Το κάνω ξεκάθαρο ότι το ΗΒ δεν αναγνωρίζει τη μονομερή ανακήρυξη της ΤΔΒΚ, σύμφωνα με το Ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας 550… Διαβεβαιώνω τον έντιμο φίλο ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν κρύβεται πίσω από κανένα όμως είμαστε δεσμευμένοι με τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας να μην αναγνωρίσουμε την μονομερώς ανακηρυχθείσα ΤΔΒΚ…».
Βλέπε άρθρο γράφουσας Σημερινή, 3.12.2023 που αναδημοσιεύθηκε σε πολλές ιστοσελίδες και που περιλαμβάνει και άλλα σχετικά άρθρα.
«Βρετανικά δικαστήρια: Παράνομη η αναγνώριση πτήσεων από Ηνωμένο Βασίλειο. Μόνο η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να αναγνωρίσει το «Ερζάν»!»
https://www.onisilos.gr/?p=40037
https://www.olympia.gr/1572803/apopsi/vretanika-dikastiria-paranomi-i-anagnorisi-ptiseon-apo-inomeno-vasileio-mono-i-kypriaki-dimokratia-mporei-na-anagnorisei-to-erzan/ από έντυπη Σημερινή 3.12.2023
Στο παρελθόν είχα σε διάφορα διαστήματα ειδικά τη δεκαετία του 1990 εξηγήσει από το Ράδιο Πρώτο τι σημαίνουν αυτά τα «ψηφίσματα».
Όπως εξηγείται και στην ιστοσελίδα του Κοινοβουλίου, ένα Early Day Motion απλά χρησιμοποιείται για να καταγράφονται οι απόψεις βουλευτών ή να τραβούν την προσοχή σε ορισμένα και διάφορα γεγονότα.
Η Κυπριακή Δημοκρατία από το 1974 και τις δύο τουρκικές εισβολές μέχρι σήμερα έχει πάρει ένα μεγάλο αριθμό τέτοιων EDMs, αλλά με κανένα αποτέλεσμα, απλά εκφράζεται κάποια υποστήριξη…
Π.χ. όπως εξηγεί η ιστοσελίδα του Κοινοβουλίου, μεταξύ 2016-2017 κατά την περίοδο της λειτουργίας του Κοινοβουλίου κατατέθηκαν 1.205 EDMs από διάφορους για διάφορα. Και μόνο 6-7 από όλα αυτά σε μια περίοδο λειτουργίας της Βουλής, ίσως να εξασφαλίζουν 200 υπογραφές. Περίπου 70-80 πάνω από 100, και τα υπόλοιπα μόνο μία ή δύο υπογραφές, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση. Που και εκατοντάδες να εξασφάλιζαν δεν είχαν προοπτική συζήτησης του θέματος στη Βουλή πόσο μάλλον… «πρόταση νόμου»!!
*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος