6.8.21

Τι συμβαίνει με τα πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair;


 
Γράφει ο

Υποπτέραρχος (ΜΑ) ε.α. Δημήτριος Μ. Πετρίδης*

Με βάση τις πρόσφατες εικόνες που όλοι παρακολουθήσαμε στις τηλεοράσεις μας από τις πυρκαγιές σε Αίγιο, Βαρυμπόμπη, Ροβιές και Ολυμπία αλλά και τις μικρότερες σε όλη την Επικράτεια θα ήθελα σαν απλός πολίτης να κάνω τις ακόλουθες επισημάνσεις:

  1. Χωρίς αμφιβολία αξίζουν συγχαρητήρια στην Κυβέρνηση που κατάφερε για πρώτη φορά στην ιστορία της προετοιμασίας για την αντιπυρική περίοδο, να θωρακίσει την Χώρα εξασφαλίζοντας πέραν των υφισταμένων εναερίων μέσων και εκείνων που τα τελευταία δέκα χρόνια ενοικιάζονται, το Ρώσικο υδροπλάνο μεγάλης ικανότητας Be-200, αλλά και τα μικρότερα Air Tractors, που ήταν κατά κόρον αυτά που είδαμε στους δέκτες μας να προσπαθούν να οριοθετήσουν και να σβήσουν στο μέτρο των δυνατοτήτων τους τις μεγάλες φωτιές που αντιμετωπίστηκαν, μαζί με τα ελικόπτερα βαρέως τύπου Erickson που σήκωσαν και το μεγαλύτερο φορτίο των στοχευμένων ρίψεων νερού στις παραπάνω πυρκαγιές. Αξίζει επίσης να σημειωθεί και η τεράστια προσπάθεια που κατέβαλε το ελικότερο Chinook στην φωτιά της Βαρυμπόμπης και οι προσπάθειες των αεροσκαφών PZL στα μέτωπα της Λακωνίας και Μεσσηνίας.
  2. Αυτό όμως που πιστεύω ότι σίγουρα έκανε εντύπωση σε πολύ κόσμο είναι η χαρακτηριστική απουσία των αεροσκαφών Canadair CL-215 & CL-415 από τις πυρκαγιές σε Βαρυμπόμπη, Ροβιές και Ολυμπία σε συνδυασμό με τα παράπονα των πολιτών για την μή συνδρομή περισσότερων εναερίων μέσων στις τρείς αυτές μεγάλες πυρκαγιές, ώστε να γίνει έγκαιρα η οριοθέτησή τους, προκειμένου να μπορέσουν με μεγαλύτερη ευκολία να επέμβουν οι επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις. Ακούσαμε μάλιστα τις απορίες των κατοίκων της Ευβοίας, γιατί τα Canadair CL-215 πρέπει να έλθουν από την Σκύρο, που για μεν τους απλούς πολίτες θεωρείται εύλογο ερώτημα, αλλά για τους γνωρίζοντες τις τεχνικές λεπτομέρειες, είναι γνωστό ότι αυτά τα αεροσκάφη που διαθέτουν εμβολοφόρους κινητήρες δεν μπορούν να απογειωθούν όταν η θερμοκρασία εδάφους υπερβεί τους 38 βαθμούς Κελσίου. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο τα υπόψη αεροκάφη διασπείρονται έγκαιρα σε περιοχές πολύ μικροτέρων θερμοκρασιών, ώστε τουλάχιστον να μπορούν να επιχειρήσουν από εκεί. 
  3. Όμως παραμένει ανεξήγητο το γιατί δεν είδαμε να επιχειρούν τα Canadair CL-415 που διαθέτουν ελικοστρόβιλους κινητήρες και δεν υπόκεινται στον παραπάνω περιορισμό, ο στόλος των οποίων είναι 150% μεγαλύτερος από τον στόλο των Canadair CL-215.

Δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να ισχυρισθεί ότι φταίνε οι τηλεοπτικοί σταθμοί που δεν έδειξαν τα αεροσκάφη Canadair CL-415 να επιχειρούν. Πρέπει να υπάρχουν άλλοι αποχρώντες λόγοι προς τούτο, πλήν όμως η αποψή μου είναι ότι θα έπρεπε η Πολιτεία να δώσει μια πειστική εξήγηση για την απουσία αυτών των σύγχρονων εναερίων μέσων δασοπυρόσβεσης έστω και καθυστερημένα, αφού τα παράπονα για την μη έγκαιρη αποστολή εναερίων μέσων ήταν τόσο πολλά και απολύτως δικαιολογημένα!

*Υποπτέραρχος (ΜΑ) ε.α. Δημήτριος Μ. Πετρίδης (22ας ΣΜΑ, τάξη 1974)

Μηχανολόγος Μηχανικός Πανεπιστημίου Πατρών (1981)

Αεροναυπηγός Μηχανικός US NAVAL Postgraduate School (1986)

Εκπρόσωπος Ελλάδος στο Δ.Σ της NAMSA (νυν NSPA 2001-2004)

Aviation Programme Manager NATO Support & Procurement Agency (NSPA 2009-2017)

Μέλος Επιστημονικού Συλλόγου Μηχανικών Αεροπορίας (ΕΣΜΑ), Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων (ΣΑΣΙ), Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ) & Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ε.Δ

Μέλος ΔΣ Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδος (ΑΑΚΕ), & Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Στρατιωτικών (ΠΟΣ) 

https://www.militaire.gr/