3.6.19

Στρατιωτικοί προς Μαξίμου: «Μέχρις εδώ» οι παραχωρήσεις στην Τουρκία

Ως βαρύ μπορεί να περιγραφεί το κλίμα που επικρατεί ανάμεσα στους στρατιωτικούς κατά των κυβερνητικών πολιτικών αναφορικά με τα μέτρα («αποδόμησης» αναφέρεται σκωπτικά) εμπιστοσύνης με την Τουρκία.

Το  αρνητικό αυτό κλίμα, που εκδηλώθηκε σήμερα με την παραίτηση του επικεφαλής της ελληνικής επιτροπής για τα ΜΟΕ αντιστράτηγου Νίκου Ζαχαριάδη (που συνιστά επι του πρακτέου την κορυφή και μόνο του παγόβουνου) εκφράζεται και προς το πρόσωπο του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Αποστολάκη, ως πολιτικού προϊστάμενου του υπουργείου.
Αν και πρώην στρατιωτικός και έχοντας ήδη σωρευμένη «γκρίνια» για τη στάση του στο Σκοπιανό, τη υπόθεση των ΜΟΕ και οι πρωτοφανείς τουρκικές απαιτήσεις για την εγκαθίδρυση ενός υποτιθέμενου κλίματος ασφαλείας στο Αιγαίο, φαίνεται να τα ξεπερνά όλα.
Ο φόβος που υπάρχει στις τάξεις του στρατεύματος είναι πως τα ΜΟΕ που μπορεί να συμφωνηθούν ουσιαστικά θα γίνουν η αιτία της υπονόμευσης της αμυντικής ικανότητας της χώρας, όπως και της δυνατότητας έγκαιρης προειδοποίησης στο Αιγαίο.
Αυτό  γιατί και σύμφωνα με το πλαίσιο των ΜΟΕ που έχει συμφωνηθεί συζήτηση επ΄ αυτού η Άγκυρα ούτε λίγο ούτε πολύ ζητά από τα αεροσκάφη της ΠΑ να ενημερώνουν το τουρκικό  1ο ΑΤΑ για τις πτήσεις που πραγματοποιούν πέραν του 25ου Μεσημβρινού ο οποίος διχοτομεί το Αιγαίο!
Η Τουρκία εξειδικεύει ακόμα περισσότερο τα ΜΟΕ πέραν των ήδη υπαρχόντων προτάσεων της  για εγκατάσταση διαύλου CROSS-TEL μεταξύ ΑΤΑ Λάρισας και 1ου ΑΤΑ Τουρκίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ για ενημέρωση πτήσεων και κατάθεση ημερησίου προγράμματος τουρκικών πτήσεων(DFS) στο Αιγαίο- και οι δύο περιπτώσεις χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσης.
H Άγκυρα απαιτεί τώρα αυτά τα ΜΟΕ να εφαρμόζονται και από την Ελλάδα και από την Τουρκία, αλλά κυρίως από την... Ελλάδα.
Για οποιαδήποτε πτήση τουρκικών αεροσκαφών με δυτική πορεία μέσα στο Αιγαίο θα ενημερώνεται το ΑΤΑ Λάρισας.
Αλλά και για κάθε πτήση ελληνικού αεροσκάφους με  ανατολική πορεία στο Αιγαίο θα ενημερώνεται αντιστοίχως το τουρκικό ΑΤΑ.
Δι’ αυτού του τρόπου η Άγκυρα επιδιώκει την εξουδετέρωση-κατάργηση του FIR Αθηνών και την μετατροπή του διεθνούς θαλασσίου και εναερίου χώρου στο Κεντρικό Αιγαίο κυρίως, σε «κοινό γήπεδο προπόνησης» για όποιον «ενοικιαστή «προλάβει πρώτος.
Και δεν είναι μόνο αυτό: Η Τουρκία ζητά κατάργηση πεδίων βολής του ΠΝ και της ΠΑ στο Αιγαίο, όπως και  οριοθέτηση της περιοχής Έρευνας και Διάσωσης για θαλάσσια ατυχήματα στο Αιγαίο, στο πλαίσιο του ΙΜΟ, όπου η Τουρκία έχει κατοχυρώσει την δική της θαλάσσια περιοχή από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά, ενώ η Αθήνα  έχει κατοχυρώσει στον ICAO την περιοχή έρευνας και διάσωσης για αεροπορικά ατυχήματα το FIR  Αθηνών. Επιδιωκόμενος στόχος της Άγκυρας είναι να οριοθετηθεί η θαλάσσια περιοχή  στο Αιγαίο για ναυτικά ατυχήματα χωρίς αναφορά στο FIR Αθηνών, ώστε να εγκλωβιστούν και να απομονωθούν στην τουρκική περιοχή τα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου.
Ακόμη  και για τις παραβιάσεις η  Τουρκία οχυρωμένη πίσω από τις παράνομες διαταγές του ΝΑΤΟ  για το (ανύπαρκτο) καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης 20 ελληνικών νησιών του Αν.Αιγαίου  επιμένοντας ότι η Ελλάδα είναι αυτή που κάνει παραβιάσεις κάθε φορά που αεροσκάφη της περνάνε πάνω από τα νησιά αυτά. Και γι’ αυτό και η Τουρκία, ως απάντηση, κάνει και αυτή παραβιάσεις των νατοϊκών διαταγών.
Η Τουρκία δηλαδή, απαιτώντας από την Αθήνα να μην πετούν τα ελληνικά αεροσκάφη πάνω από τα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου-δηλαδή να μην υπερίπτανται ή να ασκούνται  στην ελληνική κυριαρχία -έχει στόχο την αποποίηση της ελληνικής κυριαρχίας στα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου.
Συνολικά η Άγκυρα έχει θέσει 9 εξωφρενικούς όρους στην Αθήνα  για τον διάλογο των δύο χωρών σε σημείο που να καταργείται ολοκληρωτικά η ελληνική κυριαρχία στο Α.Αιγαίο.
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω η υπόθεση των ΜΟΕ είναι μια πολύ επικίνδυνη υπόθεση στην οποία η Αθήνα προχωρά βαδίζοντας επικινδύνως κάτι που έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις στους στρατιωτικούς.

Χάρτης όπου  απεικονίζονται τρεις  περιοχές ελληνικής άσκησης  (7-GK, 8-GL και 9-GP) με μπλε χρώμα στο χάρτη και οποίες επικαλύπτουν τρεις παράνομες τουρκικές περιοχές. Η Τουρκία ζητά οι ελληνικές περιοχές να τροποποιηθούν!  
Οι εννέα όροι που θέτει η Άγκυρα:
1.Δήλωση- συμφωνία της ελληνικής πλευράς ότι στο εξής θα εφαρμόζεται ανελλιπώς το Μνημόνιο Παπούλια- Γιλμάζ του 1988 και της επέκτασης του στη συμφωνία Μπακογιάννη- Γκιουλ το 2006. 
Η Άγκυρα έχει επιμείνει ιδιαιτέρως σ' αυτή τη διατύπωση, την οποία ζήτησε μετ’ επιτάσεως ο Τούρκος ΥΕΘΑ Χ.Ακάρ από τον Έλληνα ΥΕΘΑ Ε.Αποστολάκη  κατά την πρόσφατη συνάντηση τους στις Βρυξέλλες.
Μια ρητή δέσμευση της ελληνικής πλευράς στην τήρηση του Μνημονίου, διευκολύνει την Άγκυρα να επιχειρηματολογήσει  ότι και η Αθήνα δεν έχει εφαρμόσει στο ακέραιο το Μνημόνιο, το οποίο επομένως χρήζει αποσαφηνίσεων, διευκρινίσεων και προσθηκών. 
Και τούτο διότι το υφιστάμενο Μνημόνιο Παπούλια-Γιλμάζ δίνει σε αμφότερα τα μέρη «το δικαίωμα χρήσης της ανοιχτής θάλασσας και του διεθνούς εναερίου χώρου του Αιγαίου»...
Η μη σαφής  και ρητή αναφορά του Μνημονίου στο FIR  Αθηνών, ούτε και σε συγκεκριμένη περιοχή του Αιγαίου, επιτρέπει τώρα στην Άγκυρα να προχωρήσει σε προτάσεις εξουδετέρωσης του και συγκυριαρχίας στο Αιγαίο.
2.Σχέδια πτήσης
Η Άγκυρα επιμένει σταθερά ότι δεν προβλέπονται από τον ICAO  κατάθεση σχεδίων πτήσης στρατιωτικών αεροσκαφών μέσα στο FIR Αθηνών, επικαλούμενη το άρθρο 3 του ICAO  (τα στρατιωτικά αεροσκάφη εξαιρούνται των κανόνων  του ICAO) και το άρθρο 39 της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (τα στρατιωτικά αεροσκάφη πετούν ιδία ευθύνη – due regard- στο διεθνή εναέριο χώρο). 
3. Παραβιάσεις
Η Τουρκία οχυρωμένη πίσω από τις παράνομες διαταγές του ΝΑΤΟ (βλέπε pronews) για το (ανύπαρκτο) καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης 20 ελληνικών νησιών του Αν.Αιγαίου  επιμένει ότι η Ελλάδα είναι αυτή που κάνει παραβιάσεις κάθε φορά που αεροσκάφη της περνάνε πάνω από τα νησιά αυτά. Και γι’ αυτό και η Τουρκία, ως απάντηση, κάνει και αυτή παραβιάσεις των νατοϊκών διαταγών.
Το θέμα αυτό επανέφερε όσο πιο γλαφυρά μπορούσε ο πρόεδρος Ρ.Τ,Ερντογάν σε πρόσφατη συνέντευξη του «όσο πετάνε ελληνικά αεροπλάνα θα πετάμε κι εμείς στο Αιγαίο». Το θέμα είναι γνωστό και επισήμως στην ελληνική πλευρά από το 2010, όταν ο τότε Τούρκος ΥΠΕΞ Α.Νταβούτογλου στην Αθήνα κατηγόρησε την Ελλάδα ότι «κάνει παραβιάσεις» χωρίς καμιά απάντηση από την τότε ελληνική κυβέρνηση..
Η Τουρκία δηλαδή, απαιτώντας από την Αθήνα να μην πετούν τα ελληνικά αεροσκάφη πάνω από τα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου-δηλαδή να μην υπερίπτανται ή να ασκούνται  στην ελληνική κυριαρχία -έχει στόχο την αποποίηση της ελληνικής κυριαρχίας στα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου.
4. Συνθήκες
Η Τουρκία επιμένει να ανοίξει το κεφάλαιο της Αναθεώρησης των Συνθηκών με γνώμονα  τη δική της έκνομη «ερμηνεία» με αρωγό τις διαταγές του ΝΑΤΟ.
5. ΜΟΕ
Η Τουρκία εξειδικεύει ακόμα περισσότερο τα ΜΟΕ πέραν των ήδη υπαρχόντων προτάσεων της  για εγκατάσταση διαύλου CROSS-TEL μεταξύ ΑΤΑ Λάρισας και 1ου ΑΤΑ Τουρκίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ για ενημέρωση πτήσεων και κατάθεση ημερησίου προγράμματος τουρκικών πτήσεων(DFS) στο Αιγαίο- και οι δύο περιπτώσεις χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσης. (βλέπε pronews).
H Άγκυρα απαιτεί τώρα αυτά τα ΜΟΕ να εφαρμόζονται και από την Ελλάδα και από την Τουρκία:
Για οποιαδήποτε πτήση τουρκικών αεροσκαφών με δυτική πορεία μέσα στο Αιγαίο θα ενημερώνεται το ΑΤΑ Λάρισας. 
Αλλά και για κάθε πτήση ελληνικού αεροσκάφους με  ανατολική πορεία στο Αιγαίο θα ενημερώνεται αντιστοίχως το τουρκικό ΑΤΑ.
Δι’ αυτού του τρόπου η Άγκυρα επιδιώκει την εξουδετέρωση-κατάργηση του FIR Αθηνών και την μετατροπή του διεθνούς θαλασσίου και εναερίου χώρου στο Κεντρικό Αιγαίο κυρίως, σε «κοινό γήπεδο προπόνησης» για όποιον «ενοικιαστή «προλάβει πρώτος.
6. Θαλάσσια Έρευνα και Διάσωση (SAR)
Η Άγκυρα επιμένει να συμφωνήσουν οι δύο χώρες στην οριοθέτηση της περιοχής Έρευνας και Διάσωσης για θαλάσσια ατυχήματα στο Αιγαίο, στο πλαίσιο του ΙΜΟ, όπου η Τουρκία έχει κατοχυρώσει την δική της θαλάσσια περιοχή από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά, ενώ η Αθήνα  έχει κατοχυρώσει στον ICAO την περιοχή έρευνας και διάσωσης για αεροπορικά ατυχήματα το FIR  Αθηνών. Επιδιωκόμενος στόχος της Άγκυρας είναι να οριοθετηθεί η θαλάσσια περιοχή  στο Αιγαίο για ναυτικά ατυχήματα χωρίς αναφορά στο FIR Αθηνών, ώστε να εγκλωβιστούν και να απομονωθούν στην τουρκική περιοχή τα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου (βλέπε pronews).
7. ΑΟΖ
Η θέση της Τουρκίας παραμένει σταθερή ότι το υπέδαφος στη θάλασσα μέχρι το μέσο του Αιγαίου  και στην Κύπρο αποτελεί προέκταση των ακτών της Τουρκίας. Ως εκ τούτου, η θέση της Τουρκίας «Καζάν – Καζάν» (μισά- μισά)  διατηρείται ανέπαφη για την ΑΟΖ στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο στα όρια του FIR  Αθηνών.
8. Κατάργηση πεδίων βολής
Η Τουρκία ζητεί την κατάργηση των ελληνικών μονίμων Πεδίων Βολής και πεδίων εκπαιδευτικών πτήσεων (πεδία βολής στην Άνδρο, στα Καράβια, (στον Αργοσαρωνικό), στην Ψαθούρα (Χαλκιδική), αλλά και στην ελληνική περιοχή εκπαιδευτικών πτήσεων στην Χρυσή , νοτίως του Καστελίου. Επικαλείται προς τούτο ότι τα πεδία βολής  καταλαμβάνουν διεθνή εναέριο χώρο και παραβιάζουν το Μνημόνιο διότι δεσμεύουν περιοχές για μεγάλο χρονικό διάστημα.
9.Προσφυγικό
Η Τουρκία επανέρχεται στην αρχική επιδίωξη της -στο Σχέδιο Δράσης ΕΕ- Τουρκίας για το προσφυγικό 2015- να υπάρξουν κοινές περιπολίες, Ελλάδας- Τουρκίας  υπό Τούρκο διοικητή στη διεθνή θάλασσα για τον εντοπισμό και περισυλλογή προσφύγων.
pronews