25.7.14

Συνέντευξη του Α/ΓΕΝ Ε.Αποστολάκη στο Jane's - Tι λέει για Type 214, Super Vita, P-3B Orion

Ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, αντιναύαρχος, Ευάγγελος Αποστολάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό Jane’s προβαίνει σε εκτενείς αναφορές στο νυν και μελλοντικό πρόγραμμα εξοπλισμών του ΠΝ σε σχέση με την οικονομική συγκυρία, όπως επίσης κάνεις αναφορές στην επικείμενη έναρξη παραλαβής των υποβρυχίων Type 214 και στο πρόγραμμα των πυραυλακάτων Super Vita που επίσης βρίσκεται σε καλό σημείο, στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των ΑΦΝΣ P-3B Orion κλπ
Όλο το κείμενο του περιοδικού όπως παρουσιάζει την συνέντευξη του Ελληνα Α/ΓΕΝ, έχει ως εξής:

"Από τις 13 Φεβρουαρίου, έπειτα από δύο χρόνια απουσίας, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ξανασυμμετέχει στις επιχειρήσεις καταπολέμησης της πειρατείας ανοικτά του Κέρατος της Αφρικής, αναπτύσσοντας τη φρεγάτα (τύπου MEKO - HN200) Ψαρά για την υποστήριξη της επιχείρησης ‘Atlanta’ της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
Μιλώντας στο HIS Jane’s, ο Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, Αρχηγός του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, δήλωσε πως η προσωρινή αποχή από τις επιχειρήσεις αποτελεί ένα δείγμα των μέτρων λιτότητας, που πάρθηκαν από το ΠΝ, με σκοπό την αντιμετώπιση της οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα. «Από την αρχή της κρίσης, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό κατέδειξε την αποφασιστικότητα του να διατηρήσει τις βασικές δυνατότητές του, ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της κύριας αποστολής του: την υπεράσπιση της εδαφικής ακεραιότητας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της (Ελλάδας)», δήλωσε.
« Επιπλέον αποφασίσαμε να διατηρήσουμε τον αριθμό των ανεπτυγμένων μέσων για εθνικούς σκοπούς στα ίδια περίπου επίπεδα των προηγουμένων ετών, αλλά επαναξιολογώντας την συμμετοχή μας στην Μόνιμη Ναυτική Δύναμη του NATO. Ωστόσο , διατηρήσαμε το επίπεδο συμμετοχής μας στις επιχειρήσεις ‘ Active Endeavour’ και ‘’UNIFIL Maritime Task Force 488.»
Η μείωση των δαπανών, παράλληλα με την διατήρηση του απαραίτητου προσωπικού και των προγραμμάτων συντήρησης του Στόλου, απαιτεί συνεχείς αναθεωρήσεις της δομής του προϋπολογισμού και απαραίτητες προσαρμογές των προτεραιοτήτων, είπε ο ναύαρχος.
«Καθώς οι επιχειρησιακές μας δεσμεύσεις παραμένουν υψηλές, αναζητούμε καινοτόμους μεθόδους ώστε να επιτύχουμε την αποστολή μας με λιγότερους πόρους» δήλωσε ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης. «Γι’ αυτό τον σκοπό ενθαρρύνουμε τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, και την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών σε συνεργασία με ερευνητικά και επιστημονικά ιδρύματα, και τυποποιούμε το υφιστάμενο σύνολο των όπλων και των συστημάτων μας. Επιπλέον, θεσπίζουμε μια ευέλικτη και πιο λιτή δομή διοίκησης, επικεντρώνοντας σε καλύτερες δυνατότητες C2 στο επιχειρησιακό επίπεδο».
Παρά τους δύσκολους καιρούς , το ΠΝ αναμένει την ένταξη νέων μονάδων στο Στόλο. Τον Απρίλιο το Ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε τροποποίηση σχετικά με την ολοκλήρωση του προγράμματος των υποβρυχίων Τύπου 214. "Με την λήξη της μακροχρόνιας διαμάχης μεταξύ της κυβέρνησης και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τα υπόλοιπα τρία (από τα τέσσερα) Υ/Β Τύπου 214, που έχουν παραγγελθεί βρίσκονται στο τελικό στάδιο της κατασκευής», δήλωσε ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης.
Το πρώτο της κλάσης Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, παραδόθηκε στο τέλος του 2010 και το μοναδικό πλοίο Τύπου 214 στην υπηρεσία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, έχει επιδείξει τις δυνατότητές του σε πολλές εθνικές ασκήσεις και στην επιχείρηση «Active Endeavour», σημείωσε.
«Διαθέτοντας την τελευταία τεχνολογία, τα συγκεκριμένα υποβρύχια μας προσδίδουν ένα ποιοτικό πλεονέκτημα», πρόσθεσε. Το παλαιότερο υποβρύχιο Τύπου 209, το Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ, παροπλίστηκε το 2011, αλλά τα υπόλοιπα πλοία τύπου 209/1200 Ωκεανός (αυτή την στιγμή εντάχθηκε στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού Neptune II), Ποσειδών, Αμφιτρίτη και Πόντος – παραμένουν σε ενέργεια. Μεταξύ των πλοίων επιφανείας, τα ΤΠΚ τύπου ΛΑΣΚΟΣ και οι φρεγάτες τύπου ΈΛΛΗ έχουν εκσυγχρονιστεί εκτενώς. Παράλληλα, από τα σημαντικότερα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού αποτελούν, η απόκτηση νέων φρεγατών πολλαπλών χρήσεων και η ολοκλήρωση του προγράμματος Super Vita, είπε. Τέσσερις από τις επτά Super Vita έχουν παραδοθεί, ενώ οι υπόλοιπες προβλέπεται να ενταχθούν στο στόλο μέχρι το 2016. Άλλα σχέδια περιλαμβάνουν τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων φρεγατών τύπου ΎΔΡΑ. Η ταχεία υλοποίηση του εκσυγχρονισμού των πέντε αεροσκαφών θαλάσσιας περιπολίας του ναυτικού P-3B Orion, βρίσκεται επίσης υπό εξέταση.
Ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης σημειώνει επίσης πως ως παραδοσιακά ναυτική χώρα, το ενδιαφέρον της Ελλάδας για την εξασφάλιση του διεθνούς εμπορίου και των θαλάσσιων ενεργειακών οδών «είναι προφανές».
«Υπάρχουν δύο συγκεκριμένες προκλήσεις για την Ελλάδα που απαιτούν την προσοχή μας σήμερα: η ασφάλεια των δρομολογίων ενεργειακού εφοδιασμού και πόρων, καθώς και το ενδιαφέρον που παρουσιάζουν διεθνείς εταιρείες στα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου που ανακαλύφθηκαν στο δυτικό και νότιο τμήμα της Μεσογείου. Αυτό, σε συνδυασμό με την απόφαση σχετικά με την πορεία που θα ακολουθήσει η Trans Adriatic Pipeline, είναι πιθανόν να αλλάξει τις παραμέτρους ασφαλείας στο Ιόνιο Πέλαγος και νότια της Κρήτης, και απαιτούν εντονότερη την παρουσία του Πολεμικού Ναυτικού».
Ο αντιναύαρχος τόνισε την σημασία της περιφερειακής και διεθνούς συνεργασίας για την αποτελεσματική αντιμετώπιση προκλήσεων ασφαλείας.
«Οδηγούμενοι από την δέσμευση μας για την επίτευξη επίγνωσης της θαλάσσιας ασφάλειας (Maritime Situational Awareness- MSA), θα ήθελα να δούμε βελτιώσεις στην ανάπτυξη των πρωτοκόλλων σχετικά με τα διακλαδικά δίκτυα θαλάσσιας επιτήρησης και των δικτύων διακίνησης πληροφοριών πέραν των στρατηγικών συμφερόντων και των θαλασσίων συνόρων, την προσιτή θαλάσσια στρατηγική μεταφορά (strategic sea-lift), την ενδεχόμενη σχεδίαση για επιχειρήσεις εκκένωσης αμάχων και την ασφάλεια των στρατηγικών ενεργειακών υποδομών και των θαλάσσιων ροών των ενεργειακών πόρων, καθώς και περαιτέρω βελτιώσεις στη διαλειτουργικότητα των συμμαχικών ναυτικών δυνάμεων και των συνεργαζόμενων (PfP) ναυτικών», είπε. Η Ελλάδα έχει ήδη ενισχύσει την MSA μέσω διμερών συμφωνιών με τις γειτονικές χώρες και της συμμετοχής σε πρωτοβουλίες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, όπως για παράδειγμα η Πρωτοβουλία Αδριατικής-Ιονίου.
Ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης έχει επίγνωση πως το Πολεμικό Ναυτικό θα αντιμετωπίσει περισσότερες προκλήσεις τα επόμενα χρόνια και πως θα πρέπει να παρθούν σκληρές αποφάσεις και να γίνουν κάποιοι συμβιβασμοί .
«Ο στρατηγικός και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός, καθώς και οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι, σίγουρα θα επηρεάσουν τα κριτήρια για τα μελλοντικά μας προγράμματα εκσυγχρονισμού και αντικατάστασης. Στόχος μου είναι να εξασφαλιστεί η κατάλληλη σύνθεση της Δομής Δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού», είπε.
 defencenet.gr