29.6.22

Η συμφωνία που επέβαλε ο Ερντογάν στη Σουηδία μπορεί να του λύσει και το θέμα του νέου μαχητικού αεροσκάφους της Τουρκίας;



 Η συμφωνία που επέβαλε ο Ερντογάν σε ΝΑΤΟ, Σουηδία και Φινλανδία, ενδέχεται να του λύσει ένα επιπλέον πρόβλημα! Αυτό που έχει με την αεροπορία του μετά από τον αποκλεισμό της από το πρόγραμμα F-35 και τον αμφίβολο ακόμη εκσυγχρονισμό των F-16. Η συμφωνία που επέβαλε ο Ερντογάν προβλέπει ότι αποκλείεται οποιοδήποτε εμπάργκο αμυντικού υλικού από  Σουηδία και Φινλανδία. Αυτό θεωρητικά τουλάχιστον σημαίνει ότι η Τουρκία μπορεί να προμηθευτεί ένα πολύ καλό μαχητικό αεροσκάφος, το οποίο για άγνωστους και ανεξήγητους λόγους η Ελλάδα ποτέ δεν μπήκε στον κόπο να εξετάσει: το Gripen!

To 2005 τέσσερις Έλληνες δημοσιογράφοι είχαμε προσκληθεί στη Σουηδία για να μας παρουσιάσουν το αεροσκάφος. Ταίριαζε γάντι στις ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες με μοναδικό μειονέκτημα ,ότι δεν μπορούσε να επιχειρήσει μέχρι την Κύπρο. Αυτό θα μπορούσε να επιλυθεί με την προμήθεια ενός ακόμη τύπου αεροσκάφους, όπως καλή ώρα κάναμε τώρα με το Rafale.

Τα χαρακτηριστικά του αεροσκάφους εκπληκτικά, τα όπλα που μπορούσε να μεταφέρει εξαιρετικά και το κόστος ωριαίας χρήσης, όπως έλεγαν οι Σουηδοί πολύ κάτω από τα 5.000 ευρώ! Μία από τις δυνατότητες του αεροσκάφους ήταν πως μπορούσε να προσγειωθεί με ευκολία ακόμη και σε… επαρχιακό δρόμο και να υποστηριχθεί εκεί πριν απογειωθεί ξανά!

Οι Σουηδοί σχεδίασαν το Gripen  κυρίως για αποστολές αναχαίτισης ,γιατί κάνουν αναχαιτίσεις σε οποιοδήποτε αεροσκάφος παραβιάζει τον εναέριο χώρο της, ειδικά στο νότο, όπου σχεδόν σε καθημερινή βάση υπάρχουν τέτοια περιστατικά από νατοϊκά αεροσκάφη. Οι παραβιάσεις σε κάποια σημεία του εναέριου χώρου τους μπορεί να γίνονται πράγματι από λάθος, αλλά οι Σουηδοί απογειώνουν Gripen για αναγνώριση-αναχαίτιση. Αυτά μας είπαν στην επίσκεψη μας σε αεροπορική τους βάση στη νότια Σουηδία.

Συμπτωματικά στην αποστολή στη Σουηδία , βρεθήκαμε οι τέσσερις δημοσιογράφοι που μερικά χρόνια πριν γράφαμε ότι ίσως θα έπρεπε η Ελλάδα να εξετάσει την περίπτωση του Rafale. Διάφοροι … φωστήρες που παριστάνουν μέχρι και σήμερα τους ειδικούς μας αντιμετώπισαν περίπου ως γραφικούς! Τώρα κάνουν εξώφυλλο τα Rafale γράφοντας ακόμη και υπερβολές! Είναι να γελά κανείς , όπως θα έλεγε και ο μακαρίτης Φίλιππος Συρίγος….

Καταλαβαίνετε τι έγινε όταν γράψαμε για το Gripen! Οι  «ειδικοί» που φαίνεται ότι έχουν πειστεί ότι στους ελληνικούς ουρανούς πρέπει να πετάνε μόνο αεροσκάφη της Lockheed Martin γελούσαν, προσπερνώντας ότι το Gripen είχε ήδη πουληθεί σε πολλές χώρες εκτός Σουηδίας! Οι Σουηδοί γρήγορα κατάλαβαν ότι στην Ελλάδα αεροπλάνα πουλάει μόνο η Lockheed Martin και δεν ασχολήθηκαν ποτέ ξανά!

Μετά από τη συμφωνία που επέβαλε ο Ερντογάν τίποτα δεν αποκλείει να εξετάσει η Τουρκία την αγορά  Gripen E που  είναι η πιο προηγμένη και αναβαθμισμένη έκδοση της «οικογένειας» μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων τέταρτης γενιάς. Χρησιμοποιούν κινητήρα turbofan τύπου GE F414G, έχουν μέγιστο ωφέλιμο φορτίο 16.500 κιλά (16,5 τόνους) και μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες 2 Mach.

Έχουν ενσωματωμένο ραντάρ AESAInfraRed Search and Track System για την παρακολούθηση απειλών σε μεγαλύτερες αποστάσεις, καθώς επίσης και εξαιρετικά προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και επικοινωνίας που επιτρέπουν στον πιλότο να έχει πιο ολοκληρωμένη επιχειρησιακή εικόνα του πεδίου.

Ειδοποιός διαφορά της έκδοσης μαχητικών Gripen E είναι η δυνατότητα «Συνεργασίας Ανθρώπου και Μηχανής» (Human-Machine Collaboration – HMC) που με απλά λόγια «φιλτράρει» τα τακτικά δεδομένα, παρουσιάζοντας στον πιλότο μόνο τις απαραίτητες και πιο σημαντικές πληροφορίες για το επιχειρησιακό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να είναι σε θέση να λαμβάνει κρίσιμες αποφάσεις και να ενεργεί αμέσως κατά την διάρκεια επιχειρήσεων.

Τι όπλα «ρίχνει»;

ΑGM-65 Maverick, AFDS, LGBs, LaGS – Laser Guided Sidewinder), Taurus KEPD 350 (ακτίνα 500 χιλιομέτρων τουλάχιστον!). Σε ρόλο αέρος-αέρος φέρει αμερικανικά και ευρωπαϊκά όπλα (ΑΙΜ-9, ΑΙΜ-120, ΙRIS-T και METEOR και ο νοτιοαφρικάνικος A-Darter).

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μαχητικά Gripen E δεν θεωρούνται «stealth» ως μαχητικά 4++ γενιάς, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι «μειονεκτεί» σημαντικά από αεροσκάφη της κατηγορίας του, γεγονός που αποδεικνύεται από την προτίμηση αρκετών κρατών στον κόσμο, μεταξύ των οποίων η Βραζιλία, η Ουγγαρία, η Νότια Αφρική και προφανώς η Σουηδία, με αρκετούς αναλυτές να επισημαίνουν και το συγκριτικά «χαμηλό» κόστος απόκτησής τους αλλά και χρήσης τους.

https://www.militaire.gr/