15.12.21

Εξελίξεις για κορβέτες, ΜΕΚΟ αλλά και ευρωκορβέτες: Τα χρονικά περιθώρια είναι εξαιρετικά στενά…

 

Οι ΜΕΚΟ καλούνται να σηκώσουν το βάρος μέχρι την άφιξη των νέων Γαλλικών φρεγατών στον στόλο καθώς έως τότε θα αρχίσει η απόσυρση ορισμένων από τις παλαιότερες φρεγάτες τύπου S. Πηγή : Hellasjournal

Τις χρονικές διαστάσεις που έλαβε το θέμα επιλογής των νέων φρεγατών, προσπαθούν ν’ αποφύγουν στο Πολεμικό Ναυτικό, στις νέες «ναυμαχίες» που άρχισαν τόσο για τις νέες κορβέτες, όσο και για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.

  • Οι «μνηστήρες» παρά την ήττα από τους Γάλλους ουσιαστικά διεκδικούν τον δικό τους χώρο μέσα στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού. Ενός όπλου που πάντα έδινε ηχηρό παρόν στο Αιγαίο και την Μεσόγειο, αλλά πλέον η αποστολή του αναβαθμίζεται καθημερινά. Κατά συνέπεια οι εταιρείες έχουν κάθε λόγο να θέλουν να μπουν σ’ έναν από τους πιο ισχυρούς στόλους στη Μεσόγειο και μέσω αυτού να πάρουν και το διαφημιστικό μερίδιο, από την στιγμή που το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό πέραν της ισχύς του διαθέτει η ναυτοσύνη του ξεχωρίζει.

Αλλά τα γεγονότα μαρτυρούν ότι ακόμη κι αν γίνει άμεσα η επιχειρησιακή αξιολόγηση από το Πολεμικό Ναυτικό για τις κορβέτες και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, υπάρχουν ζητήματα που θα καθυστερήσουν την υλοποίηση των αποφάσεων.

Βεβαίως οι καθυστερήσεις που έζησαν όλοι στο Πολεμικό Ναυτικό κατά τη διάρκεια της «φρεγατομαχίας», μόνο καλό έκαναν στον Ελληνικό στόλο, διότι και αξιόπιστο πλοίο επελέγη στο τέλος της ημέρας και η τιμή στην οποία προσφέρονται οι τρεις νέες Γαλλικές φρεγάτες δεν έχει απολύτως καμία σχέση με εκείνες που αρχικά ήθελαν οι Γάλλοι.

Όμως τουλάχιστον σ’ ότι έχει να κάνει με τις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ, είναι εκείνες που καλούνται να σηκώσουν ίσως το πιο σημαντικό βάρος διότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ολοένα και πιο μόνες στα Ελληνικά ή όποια άλλα νερά πρέπει να πλεύσουν.

  • Οι προτάσεις για τις ΜΕΚΟ από Γαλλία, Ολλανδία, Ηνωμένες Πολιτείες ήδη βρίσκονται υπό επεξεργασία στη Διεύθυνση Εξοπλισμών του Πολεμικού Ναυτικού. Και μπορεί μια απόφαση να είναι εύκολη επιχειρησιακά σε αυτή την φάση, όμως η υλοποίηση αυτού του έργου κάπου πρέπει να γίνει και μάλιστα με ταχύς ρυθμούς. Οι ΜΕΚΟ είναι πλοία που δεν μπορεί κανείς να τα καθυστερήσει μέσα σ’ ένα ναυπηγείο, ειδικά τώρα που οι αποφάσεις δείχνουν πως δεν πρόκειται να γίνει ένας χρονοβόρος εξ ολοκλήρου εκσυγχρονισμός.

Και μπορεί το Πολεμικό Ναυτικό να έχει ως αποστολή καθαρά την επιχειρησιακή αξιολόγηση των προτάσεων, δεν παύει όμως οι Επιτελείς να ζουν στην Ελλάδα, να βιώνουν τα υφιστάμενα προβλήματα που υπάρχουν και ν’ αναζητούν μέσα σ’ όλα και το «πακέτο» εκείνο που θα φέρει καλύτερες ημέρες στον στόλο.

Μέσα σε αυτό το πακέτο είναι τοποθετημένα και θέματα, όπως των Ελληνικών ναυπηγείων και η τυχόν εμπλοκή που μπορεί να έχουν και στα δυο αυτά προγράμματα.

Το back up είναι η ευρωκορβέτα

Την ίδια στιγμή όμως υπήρξε μια ακόμη εξέλιξη που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη στο Πολεμικό Ναυτικό καθώς αφορά τη συνεργασία των τριών κολοσσών του Ευρωπαϊκού νότου στο θέμα των ευρωκορβετών οι οποίες δεν αποκλείεται να είναι πλοία των επόμενων γενεών για τον στόλο.

Η Fincantieri, (σ.σ. που πολύ πρόσφατα δήλωσε το ενδιαφέρον της για τα ναυπηγεία Ελευσίνας) η Naval Group, (σ.σ. ο Γαλλικός κολοσσός που χτίζει τις φρεγάτες Belh@rra) με την κοινοπραξία Naviris που έχουν συστήσει, και η Navantia ενισχύουν τη συνεργασία τους για το πρόγραμμα Modular Multirole Patrol Corvette (MMPC) και επιβεβαιώνουν τη βούλησή τους να συνεργαστούν προκειμένου να αναπτύξουν την πρώτη κοινή ναυτική δυνατότητα στην Ευρώπη.

Η κοινή εκτίμησή τους είναι ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει ολοένα και περισσότερους τύπους απειλών (αυξημένες εντάσεις μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων, ζητήματα παράνομης μετανάστευσης, τρομοκρατία κ.λπ.).

  • Ως ευρωπαϊκοί βιομηχανικοί παράγοντες στον τομέα της ναυτικής άμυνας, πιστεύουν ότι αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσει μια πραγματική συνεργασία γύρω από ένα πρόγραμμα που θα είναι η πρώτη κοινή ναυτική δυνατότητα στην Ευρώπη. Αυτό το στρατηγικό πρόγραμμα υπάρχει ήδη: η European Patrol Corvette (EPC), η πιο σημαντική ναυτική πρωτοβουλία στο πλαίσιο της Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας (PESCO).

Η κοινοπραξία με επικεφαλής τους τρεις βιομηχανικούς ναυτικούς εταίρους και με συντονιστή την Naviris υπέβαλε τη βιομηχανική πρόταση σχετικά με την πρόσκληση MMPC του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας (EDF) προκειμένου να αναπτύξει αυτό το κοινό έργο.

Εκεί μέσα βρίσκεται και η Ελληνική σημαία διότι η ευρωκορβέτα εξ αρχής ήταν ένα θέμα που απασχόλησε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό.

Το  σχέδιο που θα παραχθεί θα αποτελέσει μια σημαντική εξέλιξη σε σχέση με τα σημερινά πολεμικά πλοία, καθώς θα είναι αρθρωτό, ευέλικτο, καθώς και πιο ενεργειακά αποδοτικό, πιο πράσινο, ασφαλέστερο, πιο διαλειτουργικό και ασφαλές στον κυβερνοχώρο. Το MMPC θα χαρακτηριστεί τελικά ότι ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες εθνικές απαιτήσεις, διατηρώντας το καθορισμένο σχέδιο ως κοινή αναφορά.

 https://hellasjournal.com/