2.5.20

Που πήγαν τα 20 εκατ. της καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι»

Τα κανάλια έπρεπε να υποχρεωθούν- όπως προβλέπεται σε έκτακτες περιπτώσεις σαν και αυτή- να μεταδώσουν τα όποια μηνύματα  ΑΔΑΠΑΝΩΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ.
Η χρηματοδότησή τους είναι μη παραδεκτή.

Juan

Πληθαίνουν οι ενδείξεις και αυξάνονται καθημερινά οι ενστάσεις αλλά και οι καταγγελίες για τον τρόπο διαχείρισης από την κυβέρνηση του διαφημιστικού μέρους της μεγάλης επικοινωνιακής καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι» και στην συνέχεια το δεύτερο μέρος της, «Μένουμε Ασφαλείς».
Τα ζητήματα που τίθενται και απαιτούν εξηγήσεις από τους αρμοδίους διαχειριστές του συνολικού πακέτου και που παραπέμπουν ενδεχομένως στις πολιτικές διαστάσεις της υπόθεσης είναι, το κατά πόσο η διαχείριση των κονδυλίων για τις δύο καμπάνιες πραγματοποιήθηκαν με τους κανόνες της διαφάνειας καθώς και με τους αυτονόητους κανόνες δίκαιης κατανομής των πόρων στα ΜΜΕ που είναι και οι εκτελεστές του επικοινωνιακού εγχειρήματος.

Μετά την υπόθεση των Vouchers και την πασίδηλη όσο και εξόφθαλμη παραβίαση όλων των κανόνων σωστής διαχείρισης ενός πακέτου στήριξης (ΕΣΠΑ) που απευθυνόταν στο επιστημονικό δυναμικό της κοινωνίας, το λεγόμενο «Επιτελικό Κράτος» που τόσο διαφημίστηκε στην αρχή της θητείας αυτής της κυβέρνησης, αναγκάστηκε να απολογηθεί. Ομολογουμένως η «απολογία» του δεν ήταν ιδιαίτερα πειστική.
Είναι λοιπόν η δεύτερη, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, υπόθεση, η οποία φέρνει τον κυβερνητικό πυρήνα αντιμέτωπο με μία προβληματική διαχείριση ενός από τα φλέγοντα ζητήματα της ζωής μας (Κρίση Covid-19) και την εφαρμογή της επικοινωνιακής καμπάνιας που ήταν και το μείζον στρατηγικό μέσο ώστε να πληροφορηθεί ο πολίτης τις πραγματικές διαστάσεις του κινδύνου και την πραγματική ανάγκη της επιλογής «Μένουμε Σπίτι» και αργότερα «Μένουμε Ασφαλείς». Με λίγα λόγια δεν μιλάμε για μία διαφημιστική καμπάνια ενός προϊόντος στα ράφια ενός Σουπερμάρκετ αλλά για την αιχμή του δόρατος της στρατηγικής επέμβασης του Κράτους στη διαμόρφωση μίας πολιτικής ελέγχου της διασποράς του Κορωνοϊού.
Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο το ζήτημα της διαχείρισης αυτών των κονδυλίων έφθασε στη Βουλή και συζητήθηκε μάλιστα και την Πέμπτη που μας πέρασε σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών. Μιλάμε για μείζον πολιτικό ζήτημα και όχι για μία απλή «δυστοκία» στην διαχείριση κρατικών κονδυλίων όπου εντοπίζεται ζήτημα διαφάνειας.
Η κυβέρνηση για τους δικούς της λόγους απέφυγε μέχρι στιγμής να εκθέσει το όλο ζήτημα με στοιχεία, αριθμούς και αποδείξεις στη βάσανο της «Διαύγειας» ως όφειλε. Άλλωστε δεν διεξήχθη ποτέ διαγωνισμός για να επιλεγεί ο ανάδοχος όστις θα εκτελούσε το διαφημιστικό αυτό έργο. Ένας λόγος παραπάνω δηλαδή να υπάρξει πλήρης διαφάνεια.
Ήδη, έχουν κατατεθεί στην σφαίρα του δημοσίου διαλόγου, αρκετά ερωτήματα αλλά και καταγγελίες σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης αυτών των κονδυλίων και κυρίως όσον αφορά τον εξόφθαλμο ΕΞΟΣΤΡΑΚΙΣΜΟ συγκεκριμένων ΜΜΕ από αυτό το πακέτο. Σε άλλες περιπτώσεις διαπιστώθηκαν πώς ορισμένα ΜΜΕ ήταν, ως φαίνεται, πιο «ίσα από τα άλλα» με αποτέλεσμα να καρπωθούν μεγαλύτερα ποσά από εκείνα που ενδεχομένως τους αναλογούσαν. Περιέργως και ενώ μία ξεκάθαρη εξήγηση και μία διάφανη ανάρτηση στη «Διαύγεια» θα είχε λύσει το πρόβλημα και θα είχε απαλλάξει την κυβέρνηση από τις υποψίες περί κακοδιαχείρισης, ακόμη και από τις καταγγελίες περί «δολιότητας» λόγω αποκλεισμού μη φίλιων προς το Μαξίμου ΜΜΕ από την καμπάνια, ο κυβερνητικός πυρήνας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Πέτσας προσωπικά και το επιτελείο του προτίμησαν την «σιγή ασυρμάτου».
Τα ερωτήματα και οι καταγγελίες δεν κατατέθηκαν εν κρυπτώ. Αντιθέτως ο Όμιλος ΜΜΕ του κ. Φιλιππάκη δια ανοικτής επιστολής η οποία δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Εστία» έθεσε τον δάκτυλο επί των τύπων των ύλων. Ξεκάθαρα πράγματα. Ανοικτές επιστολές αναρτήθηκαν στο Διαδίκτυο με συγκεκριμένα ερωτήματα που απαιτούν απαντήσεις. Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη Βουλή κ. Τσίπρας αναφερόμενος σε αυτό το ζήτημα έκανε λόγο για συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης η οποία διαχώρισε τα ΜΜΕ σε «Φίλια και εχθρικά», σε ατάκτους και υπάκουους εκδότες, σε δικά μας Μέσα Ενημέρωσης και σε εκείνα των άλλων. Αν όντως συμβαίνει κάτι τέτοιο αντιλαμβάνεται ο καθένας και η καθεμία πώς η κοινωνία παραμονές μείζονος οικονομικής κρίσης λόγω των επιπτώσεων από τον Covid-19 εισέρχεται σε ένα προβληματικό σπιράλ αντιπαραθέσεων και αντιθέσεων.
Η αλήθεια για το επικοινωνιακά πακέτα «Μένουμε Σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς»
 Η πρώτη φάση της καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι» αφορούσε συνολικά ένα κονδύλι της τάξης των 11.000.000 ευρώ. Από αυτό στο συνολικό ποσό αφαιρείται αμέσως το ποσοστό του ΦΠΑ ,δηλαδή 2.640.000 ευρώ, αν και εφόσον το ποσοστό του Φόρου Προστιθεμένης Αξίας ήταν 24%. Επιμένουμε σε αυτήν την υπόμνηση διότι κυκλοφορούν κάποιες πληροφορίες περί «Μειωμένου ΦΠΑ». Για τον λόγο αυτό χρειάζεται η «Διαύγεια» και οι ξεκάθαρες κουβέντες.
Επίσης από το συνολικό ποσό θα πρέπει να υπολογιστεί ένα κονδύλι 1.500.000 ευρώ για το λεγόμενο «Δημιουργικό», το καλλιτεχνικό δηλαδή μέρος της καμπάνιας. Ηθοποιό, κομπάρσοι, σκηνοθέτες κλπ. Εδώ να σημειωθεί πώς ο εκ των βασικών πρωταγωνιστών αυτής της καμπάνιας ο ηθοποιός Σπύρος Παπαδόπουλος δήλωσε δημόσια πως δεν έλαβε αμοιβή για την συμμετοχή του (;) !!
Από το σύνολο των 11 εκατομμυρίων ευρώ αφαιρείται επίσης το κέρδος της ανάδοχης εταιρείας που ανέρχεται στο 3,5% και αντιστοιχεί σε 240.000 ευρώ. Η εταιρεία στην οποία ανατέθηκε η εξυπηρέτηση του έργου είναι η “INITIATIVE Media”, διευθύνων σύμβουλος της οποίας είναι ο κ. Μιχάλης Γκάλκος.
Τελικά, από το συνολικό ποσό μένουν για να διατεθούν ως αμοιβή στα διάφορα ΜΜΕ που θα προωθήσουν την καμπάνια περίπου 6.600.000 ευρώ. Αυτά τα χρήματα θεωρητικά θα έπρεπε να διατεθούν στα ΜΜΕ στη βάση συγκεκριμένων κανόνων που είναι οι εξής παγκοσμίως: Θέση στην αγορά και απήχηση – επιρροή στο κοινό, μεγέθη που υπολογίζονται με τις μετρήσεις αναγνωσιμότητας, επισκεψιμότητας, τηλεθέασης, ακρόασης κλπ. Ευτυχώς η επιστήμη έχει προχωρήσει αρκετά και υπάρχουν μέθοδοι οι οποίες λειτουργούν. Ιδιαίτερα για τα ΜΜΕ στο Διαδίκτυο δεν υπάρχουν μυστικά. Όλα καταμετρώνται. Τίποτε δεν κρύβεται. Με λίγα λόγια υπάρχουν αντικειμενικά μεγέθη βάσει των οποίων μία κυβέρνηση, ένας φορέας, οι θεσμοί κλπ. έχουν την δυνατότητα να καταρτήσουν τον πίνακα των ΜΜΕ που κατά τεκμήριο δικαιούνται να συμμετέχουν σε αυτό το έργο.
Ήδη λοιπόν όπως επισημάνθηκε και παραπάνω, υφίστανται ερωτήματα όσον αφορά το τελικό ύψος του ΦΠΑ αλλά και το πώς διατέθηκε επακριβώς το ποσό που αφορούσε το Δημιουργικό. Στο σημείο αυτό θα ήταν χρήσιμο να επισημανθεί το εξής: Είναι εντυπωσιακό ότι και το Δημιουργικό (εκτός από το συνολικό πακέτο «κατευθύνθηκε» σε μία και μόνον εταιρεία – γραφείο ενώ πρακτικά υπήρχε ήδη και η ταινία με τον Παπαδόπουλο (ο οποίος υποστηρίζει ότι δεν έλαβε αμοιβή) αλλά και τα Banners "Μένουμε σπίτι" που χρησιμοποιούσαν αντίγραφο και μετατροπή ενός υπάρχοντος και διατιθέμενου ΔΩΡΕΑΝ δημιουργικού από το Freepik από το εξωτερικό.
Το σημαντικότερο ωστόσο ερώτημα αφορά την δημοσιοποίηση του τρόπου (μεθόδου) επιλογής των ΜΜΕ που θα εκτελούσαν την καμπάνια. Δηλαδή ποια ΜΜΕ επιλέχθηκαν και τι ποσό έλαβαν. Δεν υπάρχει τέτοιος πίνακας πουθενά. Ούτε σε ανάρτηση δημοσίου φορέα ούτε σε κάποια ανακοίνωση της εταιρείας «INITIATIVE» η οποία εκτέλεσε το έργο.
Έφθασε η ώρα να επισημανθεί και ένα νέο στοιχείο. Συμπληρωματικά ως προς την πρώτη καμπάνια «Μένουμε Σπίτι», προβλέφθηκε και η διενέργεια μιας δεύτερης καμπάνιας μικρότερου κόστους (9.000.000 ευρώ) αλλά στη συνέχεια αποφασίστηκε η εφαρμογή άλλων στάνταρτ, όπως επί παραδείγματι, ο αυθαίρετος αποκλεισμός των Διαδικτυακών ΜΜΕ που δεν προκύπτει από καμία προκήρυξη και από καμία διαδικασία. Κυκλοφορεί εντόνως η υποψία πώς αυτή η «αυθαιρεσία» είναι δόλια για να εξυπηρετήσει υπόγεια και χωρίς κανόνες την χρηματοδότηση συγκεκριμένων ΜΜΕ ιδιαιτέρως στην ελληνική Περιφέρεια και ο νοών νοήτω. Το «Επιτελικό Κράτος» στη διάθεση του «Πελατειακού Κράτους» δηλαδή αλλά όλα αυτά είναι υποψίες δεδομένου ότι δεν υπάρχουν επίσημα έγγραφα και αναρτήσεις στην διάθεση της δημοσιογραφικής έρευνας όπως θα έπρεπε.
Το χρονολόγιο της απόφασης – εκτέλεσης του έργου
Η αρχική απόφαση ήταν η 227/2020 ΦΕΚ 948/Β/21-3-2020 δείτε εδώ
Η απόφαση  [Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 227/2020 (Β’ 948)] Αρθρο 1.Va κοινοποιηται δείτε εδώ Κοινή Υπουργική Απόφαση 337/2020 - ΦΕΚ 1583/Β/25-4-2020
Εδώ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ και το δεύτερο κονδύλι των 9.000.000€ ως «Πιστώσεις για δράσεις που σχετίζονται με την υλοποίηση μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον Κορωνιό».
Άρα δεν είναι ένα νέο κονδύλι και υπακούει αναγκαστικά στην αρχική προκήρυξη που δεν εξαιρεί τα διαδικτυακά Μέσα.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Στην αρχική απόφαση 227 όπου προβλέπονται και τα 9.000.000€ η διαδικασία υλοποίησης περιγράφεται αναλυτικά και αφορά ΟΛΑ τα Μέσα και ρητώς τα δικτυακά. Πουθενά δεν αναφέρεται ότι στο δεύτερο κύμα εξαιρούνται τα Δικτυακά Μέσα!!! Πρόκειται δηλαδή για μία εντελώς αυθαίρετη ερμηνεία.
Επίσης, η απόφαση αναφέρει ότι θα γίνουν προτάσεις κατανομής του κονδυλίου στα Μέσα από τον ανάδοχο (την Initiative δηλαδή) τις οποίες πολύ θα θέλαμε να γνωστοποιηθούν!!!
Και κάτι ακόμη. Είναι απορίας άξιο πώς το δεύτερο κύμα της καμπάνιας που αφορά πρωτίστως το νεότερο ηλικιακά κομμάτι του πληθυσμού το οποίο θα κινείται εκτός σπιτιού και θα πρέπει να ακολουθεί τα μέτρα προστασίας, δεν λαμβάνει υπ’όψιν πως αυτή ακριβώς η ηλικιακή κατηγορία βρίσκεται μονίμως συνδεδεμένη στο ΙΝΤΕPΝΕΤ. Μέσω αυτού επικοινωνεί, από το Διαδίκτυο πληροφορείται τα πάντα. Είναι η ηλικιακή κατηγορία η οποία πολύ λίγο παρακολουθεί τηλεόραση, δεν διαβάζει έντυπα, δεν ακούει ραδιόφωνο. Όλες οι σύγχρονες μελέτες επί αυτού του ζητήματος το έχουν καταδείξει. Δεν υπάρχει λοιπόν δικαιολογία εκτός εάν στα ανώτερα κλιμάκια της κυβέρνηση κυριαρχεί πλήρης άγνοια επί των επικοινωνιακών δεδομένων. Κανείς βεβαίως δεν θα το πίστευε.
Δείτε τι προβλέπει η απόφαση 227:
Άρθρο 1
Ανάθεση εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών
1.Σύμφωνα με το άρθρο τριακοστό της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64) «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19», η Προεδρία της Κυβέρνησης, κατά παρέκκλιση των κείμενων εθνικών διατάξεων, αναθέτει την παροχή υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης, ήτοι την εκπόνηση σχεδίου για κάθε είδους εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών, με βάση τις εκάστοτε ομάδες και κατηγορίες κοινού στις οποίες απευθύνονται τα επί μέρους μηνύματα (γενική κοινή γνώμη, ευπαθείς ομάδες, εργαζόμενοι, επιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες κ.λπ.), προς το σκοπό της εμπέδωσης των μέτρων πρόληψης και αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 καθώς και κάθε συναφή υπηρεσία που απαιτείται για την υλοποίηση εκάστης.

2.Η εκπόνηση σχεδίου εκστρατείας περιλαμβάνει:
Α) το σχεδιασμό, τη δημιουργία και την παραγωγή κατά περίπτωση οπτικοακουστικού, λεκτικού, με απεικόνιση ή μη, υλικού για τη μετάδοση ή καταχώρηση σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, και ειδικότερα: τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών μηνυμάτων διάρκειας άνω του ενός (1) λεπτού, μακέτας για εφημερίδες/περιοδικά, μακέτας για αφίσα, μηνυμάτων για το διαδίκτυο (συμπεριλαμβανομένων μέσων κοινωνικής δικτύωσης).

Β) τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης που θα περιλαμβάνει τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά.

Γ) τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Η παρούσα απόφαση αφορά σε έντυπα, ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

3.Ως συναφής υπηρεσία, για την εφαρμογή της παρούσας, λογίζεται η υπηρεσία παρακολούθησης της ομαλής υλοποίησης του εγκεκριμένου προγράμματος με την προσκόμιση στοιχείων, μετρήσεων και αναφορών απόδοσης, καθώς και βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης με βάση τις οποίες γίνεται η αποπληρωμή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας που φιλοξενούν τα σχετικά μηνύματα, καθώς και κάθε άλλη τυχόν αναγκαία υπηρεσία για την υλοποίηση της εκστρατείας.

4.Οι ειδικότεροι όροι παροχής των υπηρεσιών θα καθορισθούν στη σύμβαση που θα υπογραφεί με τον ανάδοχο.
Αναμφίβολα υπάρχει ένα ζήτημα. Οπωσδήποτε διαχέεται μία οσμή κακοδιαχείρισης. Βεβαίως τίθεται θέμα πολιτικής και ηθικής τάξης. Χωρίς αμφιβολία πρέπει να ερωτηθεί επιμόνως  το επικοινωνιακό επιτελείο του Μαξίμου για τον τρόπο επιλογής της εταιρείας εκτέλεσης του έργου και για τον τρόπο που αυτή η εταιρεία « Initiative Media» επέλεξε, με την σειρά της, ως ανάδοχος τα ΜΜΕ στα οποία ανατέθηκε η καμπάνια. Για να μην γίνει εκ των υστέρων «κωλοτούμπα» όπως στην υπόθεση των «Vouchers» ας φροντίσει η κυβέρνηση και ο κ. Πέτσας να απαντήσουν πειστικά στα ερωτήματα που τίθενται.