2.12.19

Ανωμαλίες;

Απαράδεκτο πρόγραμμα σεξουαλικής «διαπαιδαγώγησης» για... νήπια!



Πρόσφατα (Οκτώβριος 2019), με αφορμή τη βράβευση του προγράμματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης «Παίζω με το Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις»,1 από διεθνή Οργανισμό2, ήρθε στην επιφάνεια η προσπάθεια «διαφώτισης» των νηπίων για το σοβαρό θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.


Τό θέμα είναι πολύπλευρο και είναι αδύνατο να καλυφθεί στο παρόν άρθρο. Στόχος μας είναι να προβληματίσουμε και να προκαλέσουμε γονείς, εκπαιδευτικούς και γενικά όποιον νοιάζεται για τα νέα παιδιά, να σκεφθεί και να πράξει ανάλογα.

Τό να επιθυμούν κάποιοι να «επιβάλλουν» τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση σε παιδιά και μάλιστα στην ευαίσθητη ηλικία των 5, 6, 7 ετών, παρακάμπτοντας3 ουσιαστικά τους φυσικούς, αλλά και νομικά υπευθύνους για τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, τους γονείς, είναι απαράδεκτο. Πολύ περισσότερο δέ, όταν πρόκειται για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση παιδιών προσχολικής και πρώιμης σχολικής ηλικίας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τέτοιου είδους προγράμματα θεωρούν τον τρόπο διαπαιδαγώγησης των γονέων εκ των προτέρων ανεπαρκή!

Είναι βασικό να σημειώσουμε ότι είναι τουλάχιστον αντιπαιδαγωγικό, η σεξουαλική «αγωγή», όπως αυτή προωθείται, να γίνεται σε αυτές τις τόσο ευαίσθητες ηλικίες οριζόντια και ισοπεδωτικά. Το κάθε παιδάκι έχει τη δική του ιδιοσυγκρασία, το δικό του χαρακτήρα και το δικό του βαθμό ωριμότητας, αλλά και τα δικά του ενδιαφέροντα. Πως είναι λοιπόν δυνατόν, να φορτώνουμε τα αθώα παιδάκια με γνώσεις, που σε αυτήν την ηλικία δεν τις χρειάζονται, και να έρχονται «ακατάλληλοι» άνθρωποι (ούτε κάν ειδικοί-παιδοψυχολόγοι) να «απαντούν» σε ερωτήματα που στην πλειοψηφία τους τα νήπια ή τα πρωτάκια δεν έχουν κάν σκεφτεί;
Ο μακαριστός π. Κων/νος Στρατηγόπουλος όταν είχε τεθεί ξανά το θέμα εισαγωγής της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα Δημοτικά σχολεία, είχε εκφράσει την έντονη διαφωνία του καί, μάλιστα, είχε αναρωτηθεί:
«Ποιός θα τα διδάξει (τά παιδιά) σεξουαλική αγωγή; Συγγνώμη, όταν μπαίνει ο φυσικός στην τάξη, έχει σπουδάσει φυσική. Ο χημικός, χημεία. Ποιός σπούδασε σέξ και είναι ειδικός; Που έγινε ειδικός;... Και ποιός καθηγητής (σ.σ.: νηπιαγωγός ή δάσκαλος) θα τη διδάξει αυτή την ειδικότητα; Ποιός θα τη διδάξει; Είναι παράλογο, γιατί ο καθένας θα κατεβάζει, συγγνώμη, τα δικά του σεξουαλικά βίτσια στα παιδιά μας... Από ποιόν διδάσκαλο; Θα ξέρει χριστιανικά τίποτε ή θα λέει ό,τι θέλει. Θα λέει στα παιδιά μας, αν δεν κάνεις σέξ θα γίνεις άρρωστος. Τα γνωστά δηλαδή».4

Είναι απερίσκεπτο, αλλά και πολύ επικίνδυνο να επιτρέπουμε σε οποιονδήποτε, είτε αυτός λέγεται παιδαγωγός είτε συγγενής5 είτε τηλεόραση, διαδίκτυο κλπ., να πονηρεύει τα παιδιά μας, και μετά να προσπαθούμε να τους διδάξουμε το ήθος, τις αξίες, τις αρετές, την πνευματική ζωή. Τότε η πνευματική βλάβη, ίσως και η ηθική, θα έχει ήδη γίνει, και μάλιστα κάποιες φορές ανεπανόρθωτα.6

Επειδή οι υπέρμαχοι προγραμμάτων αναλόγου χαρακτήρα λοιδωρούν κατ' εξακολούθηση τον εκκλησιαστικό χώρο και τον χαρακτηρίζουν «οπισθοδρομικό», θα θέλαμε να γίνει κατανοητό ότι η Εκκλησία δεν αντιτίθεται άκριτα σε κάθε νεωτερισμό. Προσλαμβάνει, όμως, τον άνθρωπο ως «όλον», ως αθάνατη ψυχή με σώμα τίμιο που την περιβάλλει. Δεν διαχωρίζει τις λειτουργίες του σώματος, δεν τις αυτονομεί. Και ως εκ τούτου, δεν εξετάζει τη σεξουαλικότητα του ανθρώπου ως ανεξάρτητη από την ψυχική του κατάσταση, αλλά την αντιμετωπίζει ως απόρροια της αγάπης του ανδρογύνου. Δεν την υποτιμά τοποθετώντας τη στο επίπεδο των βιολογικών αναγκών.7

Τό θέμα είναι πολύ σοβαρό,8 γι' αυτό η Π.Ε.ΦΙ.Π., ως μέλος των «Ορθοδόξων Χριστιανικών Σωματείων Αθηνών»9, συμμετέχοντας στην αντίδρασή τους, καλεί, τους γονείς, τους Συλλόγους Γονέων και τους Εκπαιδευτικούς, εάν τεθεί στη σχολική μονάδα τους θέμα εφαρμογής αυτού του Προγράμματος (ή άλλου παρόμοιου) σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των νηπίων ή των παιδιών του δημοτικού, να μην το αποδεχθούν και να αντιδράσουν με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο, προκειμένου να περιφρουρήσουν την ψυχική και πνευματική υγεία των αθώων παιδιών τους.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ


Στό πλαίσιο της διδασκαλίας του προγράμματος «Φρίξος», σε Νηπιαγωγείο της Κρήτης, τα νήπια ζωγράφισαν ένα κορίτσι κι ένα αγόρι, και σημείωσαν πάνω τους τα διάφορα μέλη και όργανα (πχ. μύτη, στόμα, χέρια, καρδιά κλπ.). Μέσα σε αυτά ζωγράφισαν και τα αντίστοιχα γεννητικά όργανα γράφοντας δίπλα την επιστημονική ονομασία τους! Στο τέλος, ζωγράφισαν εσώρουχα και τα κόλλησαν από πάνω. Σεβόμενοι τους αναγνώστες μας, δεν δημοσιεύσαμε τα «γυμνά» ζωγραφισμένα όργανα, αλλά τα καλυμμένα.


Καί αναρωτιώμαστε: Ποιός γονέας θα έδειχνε στο 5χρονο παιδί του γυμνά γεννητικά όργανα (έστω σε σκίτσο), πόσο μάλλον να το προτρέψει να τα ζωγραφίσει; Κι όμως, αυτή τη δραστηριότητα την μαθαίνουν τα νήπια (τό επαναλαμβάνουμε, τα νήπια) από τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, «παίζοντας με το Φρίξο»! (Περισσότερα για του λόγου το αληθές, βλ. https://blogs.sch.gr/11niprethymn/2016/02/07/προγραμμα-σεξουαλικησ-αγωγησ-παιζω-μ/#prettyPhoto).


Μάλιστα, το εγχειρίδιο του προγράμματος «Παίζω με το Φρίξο...», στο σημείο όπου πρέπει τα παιδιά να ζωγραφίσουν τα γεννητικά όργανα πάνω στις «κούκλες» (αγόρι και κορίτσι), αναφέρει: «Εάν τα παιδιά ντρέπονται να ζωγραφίσουν τα γεννητικά όργανα, το κάνει η δασκάλα. Μπορεί να δείξει και την παρακάτω εικόνα» (σ.σ. παραθέτουν τα γεννητικά όργανα του άντρα και της γυναίκας σε σκίτσο), και συνεχίζει: «Γιά να δούμε, ο Φρίξος μας έχει στείλει μιά ζωγραφιά με τα γεννητικά όργανα. Θα τη χρησιμοποιήσουμε για να ζωγραφίσουμε τα γεννητικά όργανα στις κούκλες μας. Η δασκάλα μπορεί να έχει κόψει τις αντίστοιχες φωτογραφίες και να τις κολλήσει στο κατάλληλο σημείο»! («Παίζω με το Φρίξο...», σελ. 25–26).


Πόσο, στ’ αλήθεια, σωστή παιδιαγωγικά είναι αυτή η οδηγία; Σώνει και καλά να «βιάσουμε» την προσωπικότητα των παιδιών, να την «ισοπεδώσουμε», παραβλέποντας την αθωότητα και την έλλειψη πονηρίας που διακρίνει τα παιδιά αυτής, τουλάχιστον, της ηλικίας, να τα πονηρέψουμε, να τα μεγαλώσουμε πρίν την ώρα τους...!

Μιά μητέρα μας εμπιστεύσθηκε ότι, όταν πρίν λίγα χρόνια είχε γίνει μιά τέτοια ενημέρωση στο νηπιαγωγείο του παιδιού της, υπήρξε αλλαγή στη συμπεριφορά του. Δεν την άφηνε να το κάνει μπάνιο, γιατί δεν ήθελε να το δεί η μητέρα του γυμνό, ενώ πρίν δεν είχε τέτοιο θέμα.


Άς αφήσουμε, αγαπητές κυρίες του προγράμματος, τα παιδιά να παραμείνουν παιδιά, όσο μπορούν...! Έχουν όλη τη ζωή μπροστά τους, για να ζήσουν ως ενήλικες.


Είδαμε και τα αποτελέσματα που είχε η εισαγωγή, εδώ και πολλά χρόνια, της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία άλλων Χωρών. Δείτε ενδεικτικά, τι δήλωσε ο Σουηδός Καθηγητής της Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα Ιωακείμ Ισραέλ, που πρέπει να σημειωθεί ότι ήταν παλαιότερα υπέρ­μαχος του θεσμού: «Στίς Χώρες που εισήγαγαν το σέξ στα σχο­λεία, όπως απέδειξαν οι στατιστικές, αυξήθηκε καταπληκτικά ο αριθμός των 12χρονων και 14χρονων που έμειναν έγκυες».10

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ–ΣΧΟΛΙΑ


1. https://frixos.weebly.com/ (ενώ το υλικό του προγράμματος ήταν ανεβασμένο στην ιστοσελίδα του, απ’ όπου το τυπώσαμε και αντλείσαμε πληροφορίες, ξαφνικά κατέβηκε με τη σημείωση ότι ετοιμάζεται η έντυπη εκδοσή του).


2. Πρόκειται για τον Οργανισμό: «Παγκόσμια Ένωση Σεξουαλικής Υγείας» («World Association For Sexual Health» – WAS), ο οποίος υποστηρίζει την αντισύλληψη, τις εκτρώσεις, την ομοφυλοφιλία κλπ. Χαρακτηριστικό είναι, ότι χρυσός χορηγός της (gold sponsor, βλ. www.was2019.org/sponsors/) είναι η περιβόητη «International Planned Parenthood Federation» (IPPF), γνωστή για τις εκατοντάδες χιλιάδες εκτρώσεις που πραγματοποιεί ετησίως. Η αμερικάνικη εκδοχή της [«Planned Parenthood» (PP), βλ. www.afistemenaziso.gr/texts/epikairotita/planned-parenthood], έχει κατηγορηθεί για εμπόριο οργάνων και ιστών εκτρωμένων βρεφών. Μάλιστα πέρυσι δημοσιεύθηκαν κρυφά βίντεο, που δείχνουν στελέχη της να βοηθούν διακινητές παιδιών, κάνοντας αμβλώσεις στα ανήλικα θύματά τους. Η ΡΡ καλύπτει πολλά χρόνια τη σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση παιδιών.


Στό πρόσφατο – 24ο Συνέδριο του Παγκόσμιου αυτού Οργανισμού για τη Σεξουαλική Υγεία (WAS), που πραγματοποιήθηκε στο Μεξικό από 12–15 Οκτωβρίου 2019, το κεντρικό σύνθημα ήταν: «Σεξουαλική Αγωγή για όλους: Γέφυρα για τη Σεξουαλική Υγεία». Δείτε τι ακριβώς εννοούν με αυτό το σύνθημα: «Η γέφυρα βοηθά να περάσουμε ποτάμια, ωκεανούς, εμπόδια που είναι γεμάτα με μύθους, βία, σεξισμό, μάτσο-ανδρισμό, ομοφοβία, τρανσφοβία, ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες, δυσκολίες πρόσβασης σε ασφαλείς και νόμιμες αμβλώσεις...». (Βλ. https://rethemnos.gr/draseis-sto-rethymno-gia-tin-pagkosmia/). Σε αυτό το Συνέδριο βραβεύθηκε το ελληνικό πρόγραμμα. Και οι συντελεστές του «Φρίξου» και κάποιοι τοπικοί παράγοντες του Ρεθύμνου κι όχι μόνο, επαίρονται γι’ αυτό το βραβείο. Κρίμα!


3. Όσο αυτό το πρόγραμμα (ή οποιοδήποτε άλλο παρόμοιο) είναι πιλοτικό και μη υποχρεωτικό, υπάρχει κάποια ενημέρωση των γονέων από τους εκπαιδευτικούς, όχι όμως από ειδικούς παιδοψυχολόγους, και οι γονείς μπορούν να αρνηθούν να διδαχθεί στα παιδιά τους. Εάν, όμως, επιβληθεί υποχρεωτικά στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά (όπως, δυστυχώς, ακούγεται ότι θα γίνει), τότε θα είναι πολύ δύσκολο για τους γονείς να αρνηθούν τη συμμετοχή των παιδιών τους. Η μόνη λύση που θα υπάρξει τότε, θα είναι η προσφυγή των διαφωνούντων γονέων στη δικαιοσύνη (ήδη στην Κρήτη ένας γονέας επικαλούμενος τη βλάβη που υπέστη το παιδί του από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, που διδάχθηκε στο Νηπιαγωγείο του, κατέθεσε μήνυση εναντίον των εκπαιδευτικών). Γι’ αυτό πρέπει όλοι να αντιδράσουμε, πρίν φτάσουμε σε αυτό το σημείο.


4. Απόσμασμα από ομιλία του π. Κων/νου Στρατηγόπουλου, 20. 2. 2009, βλ. www.floga.gr/08/05/08050004.asp


5. Είναι, δυστυχώς, διαπιστευμένο ότι το μεγαλύτερο ποσοστό (70–90%) παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης γίνεται από πρόσωπα του κοντινού οικογενειακού περιβάλλοντος του παιδιού (συγγενείς, φίλους κλπ.), καθώς και από άτομα του εκπαιδευτικού ή αθλητικού περιβάλλοντός του. Και αυτό πρέπει να προβληματίζει τους γονείς που εμπιστεύονται σε εκπαιδευτικούς και μάλιστα μη ειδικούς (ένα ή δύο σεμινάρια δεν σε κάνουν ειδικό), την «σεξουαλική» αγωγή των παιδιών τους.


Χρειάζεται, λοιπόν, ανύστακτη προσοχή, από τους γονείς, αλλά και υπεύθυνη ενημέρωση, ώστε να διακρίνουν έγκαιρα τυχόν ύποπτα σημάδια, τόσο στη συμπεριφορά του παιδιού τους, όσο και στο περιβάλλον τους. Βασικό, επίσης, είναι να μην εμπιστεύονται εύκολα σε άλλους τα παιδιά τους.


6. Ο Άγιος Παίσιος συμβούλευε τους γονείς: «Πρώτα–πρώτα τα παιδιά αντιγράφουν εμάς και μάλιστα από μωρά. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να ενεργούμε επάνω τους όπως στα ρολόγια. Όσο παίρνει το ελατήριό τους, τα κουρδίζουμε γρήγορα. Μετά σιγά σιγά, προσέχοντας να μη σπάσουμε το ελατήριό τους με το ζόρισμα...


»Όταν κάτι δεν πάει καλά, πάντα κάτι φταίει. Μήπως φταίει το παράδειγμά μας; Μήπως φταίνε τίποτε κακά θεάματα, τίποτε άσχημες πράξεις, άσχημα λόγια μέσα στο σπίτι; Πάντως την ευσέβεια τη δίνουμε στα παιδιά με το γάλα και όχι με την ξηρά τροφή. Ποτέ με πίεση και προσταγή. Και προπαντώς με το παράδειγμά μας». (Άγιος Παίσιος ο Αγιορείτης, «Υπαίθριο Αρχονταρίκι», βλ. www.imkifissias.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=329:o-dyskolies-t-s-gog-s-t-n-paidi-n-e-x-t-n-goneoncatid=610 &Itemid=1238).


Ομοίως, ο σύγχρονος Άγιος Πορφύριος έλεγε: «Εκείνο που σώζει και φτιάχνει καλά παιδιά είναι η ζωή των γονέων μέσα στο σπίτι. Οι γονείς πρέπει να δοθούνε στην αγάπη του Θεού. Πρέπει να γίνουν άγιοι κοντά στα παιδιά με την πραότητά τους, την υπομονή τους, την αγάπη τους. Να βάζουνε κάθε μέρα νέα σειρά, νέα διάθεση, ενθουσιασμό κι αγάπη στα παιδιά. Και η χαρά που θα τους έλθει, η αγιοσύνη που θα τους έχει επισκεφθεί, θα εξακοντίσει στα παιδιά την χάρη...». (Αγίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου, «Βίος και Λόγοι», εκδ. Ι. Μονής Χρυσοπηγής, σελ. 416–417).


7. «Η εγκράτεια από τα σαρκικά πάθη είναι η φυσική κατάσταση, ενώ αντίθετα η πτώση στις σαρκικές αμαρτίες είναι στην πραγματικότητα κάτι το αφύσικο. Σήμερα όμως έχει τόσο πολύ παραπλανηθή ο κόσμος, ώστε θεωρεί το φώς σαν σκότος και το σκότος σαν φώς. Χαρακτηρίζει τους εγκρατείς και σώφρονες “καθυστερημένους” και “οπισθοδρομικούς”, ενώ αυτούς, που κυλιόνται στο βούρκο των σαρκικών ηδονών, τους θεωρεί... προοδευτικούς! Τους θαυμάζει και τους εκθειάζει! Ήλθε η εποχή, που αναφέρει ο Μέγας Αντώνιος, ότι θα βλέπουν αυτοί, που είναι άφρονες, εκείνους, που σωφρονούν, και θα τους θεωρούν σαν παρά-φρονες, μη μπορώντας να διακρίνουν ότι στην πραγματικότητα παράφρονες είναι οι ίδιοι!» (Γέροντος Γερμανού Σταυροβουνιώτου, «Περί σωφροσύνης και αγνότητος», βλ. www.impantokratoros.gr/geron-germanos-sofrosynh-agnothta.el.aspx).


8. Διαβάστε (καί φρίξτε) ποιοί είναι, βάση του «Διεθνούς Οδηγού για τη Σεξουαλική Αγωγή» της UNESCO (!), οι «παιδαγωγικοί στόχοι», για τις ηλικίες από 5 έως 8 ετών(!), στην ενότητα: «Σεξουαλική συμπεριφορά», και ειδικότερα στην υποενότητα: «Τό βιολογικό φύλο, η σεξουαλικότητα και ο σεξουαλικός κύκλος της ζωής»:


«● Τα περισσότερα παιδιά εκφράζουν περιέργεια για τα μέρη του σώματος ● Είναι φυσιολογικό να εξερευνούμε και να αγγίζουμε μέρη του σώματός μας ● Το άγγιγμα του σώματος μπορεί να δημιουργήσει αίσθημα απόλαυσης ● Αυνανισμός (αυτοϊκανοποίηση) ονομάζεται η πράξη όπου αγγίζουμε και τρίβουμε τα γεννητικά μας όργανα ● Μερικοί άνθρωποι αυνανίζονται, άλλοι όχι ● Η αυτοϊκανοποίηση δεν είναι επιβλαβής, αλλά είναι ιδιωτική υπόθεση». (Μαργαρίτας Γερούκη, «Η Σεξουαλική Αγωγή στο Σχολείο. Θεωρία και πράξη – Οι απόψεις των εκπαιδευτικών», Αθήνα 2011, σελ. 234).


Η κα Γερούκη είναι η βασική συντάκτρια και συντονίστρια του προγράμματος «Φρίξος». Μάλιστα, το ανωτέρω βιβλίο της προτείνεται, ως «υποστηρικτικό υλικό», στην επίσημη ιστοσελίδα του προγράμματος,. Σε αυτό παρατίθενται οι ενότητες του εν λόγω «Οδηγού» της UNESCO, που αφορούν τις μαθήτριες και μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την εξής αναφορά της συγγραφέως: «Στόχος είναι να παρουσιαστεί στο ελληνικό κοινό ένα αξιόπιστο πλαίσιο για τη δημιουργία και εφαρμογή δραστηριοτήτων σεξουαλικής αγωγής»! (ό. α. σελ. 215). Ενώ σε κάποιο άλλο σημείο του βιβλίου της, περιγράφοντας τον όρο παιδική σεξουαλικότητα, γράφει: «Αυτό που ονομάζουμε παιδική σεξουαλικότητα έχει περισσότερο να κάνει με την αυθόρμητη ανάγκη του παιδιού καταρχάς να εξερευνήσει το σώμα και τις αισθήσεις του και να αναζητήσει μέσω αυτής της εξερεύνησης πηγές απόλαυσης, τόσο σε αισθησιακό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο» (ό.π., σελ. 30). Τα σχόλια δικά σας...!


9. Την ανακοίνωση των «Ορθοδόξων Χριστιανικών Σωματείων Αθηνών» μπορείτε να τη διαβάσετε στο διαδίκτυο: www.tideon.org/paideia/172-2017-02-04-17-07-23/14970-deltio-typou-gia-to-elliniko-ekpaideftiko-programma-seksoualikis-agogis-gia-tin-prosxoliki-kai-tin-proti-paidiki-ilikia-friksos.


Επίσης, σας συστήνουμε να δείτε κι ένα αναλυτικότερο αξιόλογο κείμενο, που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα «Μαμά, Μπαμπάς και Παιδιά» («Mum, Dad & Kids»): https://mumdadandkids.gr/oikogeneia/frikson-ilie-stenaksate-goneis-aparadekto-programma-seksoualikis-diapaidagogisis-gia-nipia


10. Έγγραφο της «Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος» (25. 5. 2009), στον τότε Υπουργό Παιδείας, για την σχεδιαζόμενη εισαγωγή μαθήματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στο Δημοτικό Σχολείο, βλ. www.aspe.gr/index2.php?option=com_content&task=emailform&id=684&itemid=99999999
---------------------------------------------------------
Τό άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Ελληνορθόδοξη ΠΟΛΥΤΕΚΝΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ» (αρ. τ. 164/Δεκέμβριος 2019, σελ. 7–9, βλ. http://pefip.gr/wp-content/uploads/2019/11/No-164-web.pdf ). Εδώ αναδημοσιεύεται με λίγες προσθήκες.


Πηγή: tideon.org

Πηγή: i-epikaira.blogspot.com
https://i-epikaira.blogspot.com/