10.11.19

Η δυνητική σερβική εξοπλιστική διείσδυση στον Ελληνικό Στρατό: Ανταπόκριση από το Βελιγράδι (Μέρος Α’)


Είναι κοινώς παραδεκτό πως η Σερβική αμυντική βιομηχανία και συγκεκριμένα η Yugoimport–SDPR παρουσιάζει πολύ αξιόλογες λύσεις τόσο για τον ΕΣ όσο και για την Εθνική Φρουρά. Η τελευταία μάλιστα προμήθεια της Εθνικής Φρουράς για τα Nora B52 αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον της εταιρείας και για τον Ελληνικό Στρατό ενώ οι άριστες εντυπώσεις που έχουν αφήσει ως τώρα τα Σερβικά Nora B52 δίνουν τη δυνατότητα επέκτασης με νέες παραγγελίες. Βρεθήκαμε στο Βελιγράδι για 4 ημέρες στο οποίο οι μνήμες από τους αεροπορικούς βομβαρδισμούς του 1999 είναι ακόμα νωπές.
Από τα πλέον εντυπωσιακά μουσεία που έχουμε επισκεφθεί το Πολεμικό Μουσείο στο Βελιγράδι καθώς και το Αεροπορικό εκεί όπου εκτίθενται συντρίμμια από το καταρριφθέν αμερικανικό βομβαρδιστικό F-117. Θα ετοιμάσουμε σύντομα μια νέα παρουσίαση.
Σήμερα παρατίθεται το πρώτο μέρος του αφιερώματος.
Αντιαρματικά και παράκτιας άμυνας βλήματα ALAS
Το ALAS (Advanced Light Attack System) είναι ένα βλήμα πολλαπλού ρόλου, αντιαρματικό και παράκτιας άμυνας. Στην αντιαρματική έκδοση ALAS-A το βλήμα επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 25 χιλιόμετρα, ενώ στην έκδοση ALAS-B, το μέγιστο βεληνεκές έχει αυξηθεί σημαντικά στα 60 χιλιόμετρα. Και στις δύο εκδόσεις τα βλήματα πετούν σε μέγιστο ύψος 500 μέτρων, ενώ μπορούν να διατρήσουν θωράκιση πάχους 800 χιλιοστών (RHA : Rolled Homogenous Armor).
Στην έκδοση παράκτιας άμυνας ALAS-C, η οποία αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (HAE) για τα ΗΑΕ, η μέγιστη εμβέλεια είναι της τάξεως των 25 χιλιομέτρων, με προοπτική-στόχο την αύξηση του μέγιστου βεληνεκούς στα 60 χιλιόμετρα, στο εγγύς μέλλον. Στην έκδοση παράκτιας άμυνας το ALAS φέρεται επί τροχοφόρου οχήματος 6 x 6 με έξι (6) βλήματα έτοιμα προς βολή. Η έκδοση ALAS-C έχει αναπτυχθεί ως σύστημα που ολοκληρώνει τα βλήματα παράκτιας άμυνας μεγάλου βεληνεκούς, όπως είναι οι MM-40 Exocet, για παράδειγμα, και ενδείκνυται για χρήση κατά μικρών και ευέλικτων απειλών όπως είναι τα ταχύπλοα σκάφη και τα μη-επανδρωμένα θαλάσσια συστήματα.
Το ALAS είναι ιδανική προσθήκη για ΕΣ και Εθνική Φρουρά.
Το ALAS ενσωματώνει αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, ενώ μπορεί να εφοδιαστεί και με σύστημα καθοδήγησης GPS, άρα να αποκτήσει δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους. Φέρει πολεμική κεφαλή θραυσμάτων. Κατά την πτήση το βλήμα ακολουθεί προ-προγραμματισμένη διαδρομή, ενώ στην τερματική φάση χρησιμοποιεί αισθητήρα θερμικής απεικόνισης. Τα δεδομένα που συλλέγει ο θερμικός αισθητήρας αποστέλλονται, σε πραγματικό χρόνο, στο κέντρο διοίκησης και ελέγχου, μέσω οπτικής ίνας. Έτσι υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης του πλήγματος ή επιλογής στόχου ενώ το βλήμα βρίσκεται σε πτήση.
Το Ground Control Station (GCS) εκεί όπου γίνεται η καθοδήγηση των βλημάτων. Δύναται να εγκατασταθεί σε οχήματα.
Στη διεθνή έκθεση «IDEX 2019» η Yugoimport παρουσιάστηκε την έκδοση RALAS (Rocket Advanced Light Attack System). Στην έκδοση αυτή το βλήμα δεν ενσωματώνει στροβιλοκινητήρα (turbojet) και πυραυλοκινητήρα (rocket), αλλά μόνο πυραυλοκινητήρα. Έχει μεγαλύτερο μήκος και μεγαλύτερο βάρος από τον ALAS, αλλά διατηρεί το ίδιο διαμέτρημα των 175 χιλιοστών. Το μέγιστο βεληνεκές του όμως έχει περιοριστεί στα 10 χιλιόμετρα. Διαφορά υπάρχει και στο σύστημα ελέγχου πτήσης όπου το ALAS ενσωματώνει πτερύγια (canard), ενώ το RALAS πηδάλια κλίσης (ailerons). Η χρήση πηδαλίων κλίσης αυξάνει τη σταθερότητα κατά την πτήση, αλλά περιορίζει την ευελιξία.
Προσθήκη που θωρακίζει την ΑΣΔΕΝ και το Δ Σώμα Στρατού.
Το RALAS μπορεί να ενσωματώσει δύο (2) διαφορετικούς ερευνητές: Θερμικής απεικόνισης ή τηλεοπτικό και σύστημα καθοδήγησης INS/GPS (ο ερευνητής ενεργοποιείται στην τερματική φάση). Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή βάρους 10,5 κιλών με ικανότητα διάτρησης θωράκισης πάχους 1.000 χιλιοστών RHA. Εναλλακτικά μπορεί να ενσωματώσει πολεμική κεφαλή θραυσμάτων θανατηφόρας ακτίνας 25 μέτρων. Το RALAS έχει πιστοποιηθεί επί τεθωρακισμένου οχήματος Lazar-3 (δύο δίδυμοι εκτοξευτές).
Το βλήμα LORANA (LOng RAnge Non line of sight Attack system) είναι μια έκδοση του ALAS με σύστημα προώθησης στερεού καυσίμου, αντί του στροβιλοκινητήρα, με μέγιστο βεληνεκές 9 χιλιόμετρα, αλλά με μεγαλύτερη ταχύτητα. Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας (HEAT) βάρους 10 κιλών και ικανότητα διάτρησης 1.000 χιλιοστών θωράκισης RHA.
Αυτοκινούμενο τροχοφόρο πυροβόλο Aleksandar
Το αυτοκινούμενο τροχοφόρο πυροβόλο Aleksandar των 155 χιλιοστών αποτελεί μια βελτιωμένη έκδοση του Nora B52. Το Nora B52 είναι τοποθετημένο επί οχήματος 8 x 8 και ενσωματώνει αυτόματο σύστημα γέμισης με αναχορηγία 36 βλημάτων, εκ των οποίων 12 βλήματα εντός του αυτόματου συστήματος γέμισης και 24 βλήματα σε αποθήκευση. Με συμβατικά βλήματα το μέγιστο βεληνεκές ανέρχεται στα 32 χιλιόμετρα, ενώ με βλήματα αυξημένου βεληνεκούς το μέγιστο βεληνεκές είναι 40 χιλιόμετρα (η μέγιστη εμβέλεια που έχει καταγραφεί είναι αυτή των 56 χιλιομέτρων με βλήματα HE ERFB/RA-BB VLAP). Ο μέγιστος ρυθμός βολής είναι 6-12 βλήματα το λεπτό, ανάλογα της έκδοσης.
Το Aleksandar θα αποτελούσε μια σχετικά οικονομική απόκτηση για το Ελληνικό πυροβολικό.
Το Aleksandar είναι τοποθετημένο επί τροχοφόρου οχήματος της γερμανικής MAN (8 x 8). Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2017, επί οχήματος της ρωσικής Kamaz. Ενσωματώνει πλήρως αυτόματο σύστημα γέμισης χωρητικότητας 12 πυρομαχικών, ενώ άλλα 12 πυρομαχικά είναι σε αποθήκευση. Το μέγιστο βεληνεκές εξαρτάται από τον τύπου του πυρομαχικού. Έτσι με συμβατικά πυρομαχικά το μέγιστο βεληνεκές ανέρχεται στα 32,5 χιλιόμετρα, ενώ με τη χρήση των πυρομαχικών υψηλής εκρηκτικότητας αυξημένου βεληνεκούς ERFB RA/BB το μέγιστο βεληνεκές ανέρχεται στα 49-62 χιλιόμετρα. Έχει ταχυβολία έξι (6) βλημάτων το λεπτό.
Πολλαπλοί εκτοξευτές ρουκετών Shumadia και Tamnava
Ο πολλαπλός εκτοξευτής ρουκετών Shumadia παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2017, στη διεθνή έκθεση «Partner 2017», που έγινε στο Βελιγράδι. Είναι τοποθετημένος σε όχημα 8 x 8 της ρωσικής Kamaz, με θωρακισμένη καμπίνα για την ασφάλεια του πληρώματος (μέγιστη ταχύτητα: 100 χιλιόμετρα την ώρα, μέγιστη εμβέλεια: 600 χιλιόμετρα). Το Shumadia μπορεί να εκτοξεύσει δύο τύπους πυρομαχικών: Τον πύραυλο Jerina-1, μέγιστου βεληνεκούς 285 χιλιομέτρων, και τις ρουκέτες Jerina-2, μέγιστου βεληνεκούς 70 χιλιομέτρων. Συνολικά, το Shumadia μπορεί να εκτοξεύσει 4-8 Jerina-1 (2-4 κάνιστρα με δύο πυραύλους έκαστο κάνιστρο) ή 12 Jerina-2 (4 κάνιστρα με τρείς ρουκέτες έκαστο κάνιστρο). Η μη κατευθυνόμενη ρουκέτα Jerina-2 είναι διαμετρήματος 262 χιλιοστών και μέγιστου βεληνεκούς 70 χιλιομέτρων. Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή βάρους 110 κιλών.
O κατευθυνόμενος πύραυλός Jerina-1 είναι διαμετρήματος 400 χιλιοστών και μπορεί να καταστρέψει εχθρικές δυνάμεις, τόσο σε επίπεδο περιοχής όσο και σε επίπεδο σημείου, σε αποστάσεις από τα 70 έως τα 285 χιλιόμετρα. Ο διττός ρόλος του βλήματα, δηλαδή ως πυρομαχικό προσβολής περιοχής και σημείου, προκύπτει από την ικανότητα του να ενσωματώνει δύο (2) διαφορετικές πολεμικές κεφαλές: Υψηλής εκρηκτικότητας, για προσβολή στόχων σημείου, και θραυσμάτων, για την προσβολή στόχων περιοχής. Και στις δύο (2) περιπτώσεις το βάρος της πολεμικής κεφαλής είναι 200 κιλά. Χρησιμοποιεί σύστημα καθοδήγησης INS/GPS. Σύμφωνα με την Yugoimport η πιθανότητα κυκλικού σφάλματος (CEP) του Jerina-1 είναι κάτω των 50 μέτρων, στο μέγιστο βεληνεκές, με καθοδήγηση INS/GPS ή κάτω των 150 μέτρων, στο μέγιστο βεληνεκές, με καθοδήγηση INS.
Το Shumadia μπορεί να εκτοξεύσει 4-8 Jerina-1 (2-4 κάνιστρα με δύο πυραύλους έκαστο κάνιστρο) ή 12 Jerina-2 (4 κάνιστρα με τρείς ρουκέτες έκαστο κάνιστρο). Η μη κατευθυνόμενη ρουκέτα Jerina-2 είναι διαμετρήματος 262 χιλιοστών και μέγιστου βεληνεκούς 70 χιλιομέτρων.
Το Tamnava είναι ένα σύστημα πολλαπλής εκτόξευσης ρουκετών διαμετρήματος 122 ή 267 χιλιοστών, μέγιστου βεληνεκούς 40 και 70 χιλιομέτρων αντίστοιχα. Συνολικά το Tamvana μπορεί να μεταφέρει 25 ρουκέτες των 122 χιλιοστών ή έξι (6) ρουκέτες των 267 χιλιοστών. Το όχημα-φορέας είναι το Kamaz 6560 (8 x 8). Υπηρετείται από τρία (3) άτομα και το ολικό βάρος μάχης είναι 35 τόνοι. Ο κύκλος δράσης του συστήματος (ανάπτυξη-βολή-αποχώρηση) είναι 3 λεπτά. Στην κατηγορία των ρουκετών 122 χιλιοστών, υπάρχουν οι G2000 με μέγιστο βεληνεκές 40,1 χιλιομέτρων. Το μήκος της είναι 2,87 μέτρα και το βάρος της 69,1 κιλά, εκ των οποίων τα 27,3 κιλά είναι το βάρος του κινητήρα συνθετικής θερμοπλαστικής ύλης. Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας βάρους 19 κιλών. Εξέλιξη της G2000 είναι και η ρουκέτα G2000/52 μέγιστου βεληνεκούς 52 χιλιομέτρων. Το μήκος της είναι 2,86 μέτρα και το βάρος της 64 κιλά. Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας ή θραυσμάτων βάρους 18,4 κιλών.
Το Tamvana μπορεί να μεταφέρει 25 ρουκέτες των 122 χιλιοστών ή έξι (6) ρουκέτες των 267 χιλιοστών
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Yugoimport έχει αναπτύξει και ένα σύστημα πολλαπλής εκτόξευσης ρουκετών (φορέας) με σπονδυλωτή σχεδίαση έτσι ώστε να μπορεί να δεχθεί, σε σύντομο χρόνο και με μικρή τεχνική υποστήριξη, ρουκέτες διαφορετικού διαμετρήματος: Μ07 των 107 χιλιοστών, μέγιστου βεληνεκούς 11,5 χιλιομέτρων, Grad-2000 των 122 χιλιοστών, μέγιστου βεληνεκούς 40 χιλιομέτρων, Plamen-A των 128 χιλιοστών, μέγιστου βεληνεκούς 8,6 χιλιομέτρων, Plamen-D των 128 χιλιοστών, μέγιστου βεληνεκούς 12,6 χιλιομέτρων και Oganj M77 των 128 χιλιοστών, μέγιστου βεληνεκούς 20,6 χιλιομέτρων. Ο εκτοξευτής μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε πελάτη. Οι λειτουργίες είναι πλήρως αυτοματοποιημένες και ενσωματώνει σύστημα διοίκησης και ελέγχου πυρός με INS/GPS συστήματα και αισθητήρα μετεωρολογικών δεδομένων. Ο κύκλος δράσης του (ανάπτυξη-βολή-αποχώρηση) είναι μόλις 90 δευτερόλεπτα.
Συνεχίζεται...
https://defencereview.gr/