14.6.19

Αυτές είναι οι εξελίξεις στο πρόγραμμα της αναβάθμισης των ελληνικών F-16 σε “V” (Viper)

Το πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, ως γνωστόν διέπεται από τη διακρατική συμφωνία Ελλάδας-ΗΠΑ με την μορφή της Επιστολής Προσφοράς και Αποδοχής (LOA: Letter of Offer & Acceptance) που υπεγράφη στις 30 Απριλίου 2018.
Η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin Aeronautics έλαβε τη σχετική εντολή από την αμερικανική κυβέρνηση, δηλαδή αυτή της ενεργούς συμβατικής συμμετοχής στο πρόγραμμα στα τέλη Δεκεμβρίου 2018, με τη μορφή της αποκαλούμενης ως “συμφωνίας UCA” (Undefinitized Contract Authorization).
Το πρόγραμμα αναβάθμισης των 84 ελληνικών F-16 σε διαμόρφωση F-16V (Viper) εξελίσσεται ομαλά, παρά τα όσα φημολογούνται. Πολλοί ξεχνούν – ίσως βολικά – ότι μέχρι το τέλος του 2021 θα βρίσκεται σε εξέλιξη το αναπτυξιακό μέρος (engineering development, demonstration and testing) της αναβάθμισης που πραγματοποιείται από ειδικούς της κατασκευάστριας στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σε αυτό συμπεριλαμβάνετε η ανάπτυξη της μελέτης αναβάθμισης, της τροποποίησης του πρωτοτύπου στην ΕΑΒ και οι εργαστηριακές και πτητικές δοκιμές στις ΗΠΑ. Παράλληλα, όπως πληροφορηθήκαμε, έχει προχωρήσει η παραγγελία των απαρτίων από τους υποκατασκευαστές του προγράμματος.
Επιπρόσθετα, στην Ελλάδα έχουν έρθει τρεις φορές πολυάριθμες αποστολές από τις ΗΠΑ (ομάδες αποτελούμενες από αξιωματικούς της USAF και ειδικούς της εταιρίας), έχουν πραγματοποιηθεί επιτόπου επιθεωρήσεις (on site inspections) και συνεννοήσεις με την Πολεμική Αεροπορία για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν τα αεροσκάφη που θα επιλεγούν, ιδιαίτερα το πρωτότυπο δοκιμών και τα βιομηχανικά πρωτότυπα.
Αυτά θα πρέπει να έχουν αρκετές ώρες πτήσης διαθέσιμες, ώστε όλα να μπορέσουν να εξελιχθούν ομαλά, χωρίς να απαιτείται η προγραμματισμένη καθήλωση του αεροσκάφους για προγραμματισμένη επιθεώρηση. Ας μην ξεχνάμε, ότι στο πλαίσιο της αναβάθμισης τα ελληνικά F-16 θα αλλάξουν εντελώς. Θα αποσυναρμολογηθούν ώστε να αλλάξουν συστήματα, καλωδιώσεις, λογισμικό… τα πάντα.
Καταληκτικά, οι ημερομηνίες που τα ελληνικά μαχητικά θα πετάξουν στις ΗΠΑ είναι καθορισμένες. Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι τα πρωτότυπα θα φτιαχτούν εδώ, στην ΕΑΒ και θα πετάξουν στις Ηνωμένες Πολιτείες για πτητικές δοκιμές και εγκρίσεις από την USAF, επειδή δεν υπάρχουν οι δυνατότητες μετρήσεων και πραγματοποίησής τους στην Ελλάδα.
Όταν όλες αυτές οι διαδικασίες ολοκληρωθούν, τότε το “στοίχημα” θα είναι η ΕΑΒ να βρίσκεται σε θέση να προωθήσει όσο πιο “επιθετικά” γίνεται, ώστε η Πολεμική Αεροπορία να λαμβάνει προς αξιοποίηση τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη με ταχείς ρυθμούς.
Αυτό προϋποθέτει την πρόσληψη και εκπαίδευση του απαιτούμενο αριθμού προσωπικού και τη διαμόρφωση των σχετικών απαιτούμενων υποδομών, έτσι ώστε να υποδεχτούν τα προς αναβάθμιση αεροσκάφη σε ένα ρυθμό πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα.
Επίσης, προϋποθέτει την έγκριση και έναρξη υλοποίησης των αποκαλούμενων ως “προγραμμάτων SSI” (Security of Supply & Information), τα μέχρι πρότινος γνωστά ως Αντισταθμιστικά Ωφελήματα, άρα άμεσου ενδιαφέροντος για την ελληνική αμυντική βιομηχανία.
defence-point.gr