7.5.19

Λόγοι που οδήγησαν στον «θαλάσσιο Αττίλα» και μέτρα ανατροπής


ΟΙ προκλητικές ενέργειες των Τούρκων στην Κυπριακή ΑΟΖ και η επερχόμενη γεώτρηση από τον «Πορθητή» έχουν πυροδοτήσει ποικίλες αντιδράσεις στο εσωτερικό μέτωπο αναφορικά με τα μέτρα που θα έπρεπε προληπτικά να λάβει η Κυβέρνηση, αλλά και τη διαχείριση της υφιστάμενης κρίσης. Γεωπολιτικοί αναλυτές, αλλά και πολιτικοί αξιωματούχοι, εστιάζουν σε μια σειρά από νομικά, διπλωματικά και στρατιωτικά μέσα που θα μπορούσε ν’ αξιοποιήσει η Κυπριακή Δημοκρατία προκειμένου να αποτραπούν ενεργειακά τετελεσμένα.  

Η Τουρκία εδώ και αρκετό διάστημα προειδοποιεί ότι θα πραγματοποιήσει γεώτρηση στην Κύπρο, κάτι που υποτιμήθηκε από την Κυβέρνηση. Πριν ξεσπάσει η υφιστάμενη κρίση, τα προηγούμενα χρόνια η Κυπριακή Δημοκρατία έδειξε μια εγκληματική αμέλεια για την ενίσχυση και αναβάθμιση της αεροναυτικής άμυνας. Θα έπρεπε το Κράτος να φροντίσει να έχει δική του ναυτική-αμυντική θωράκιση, προκειμένου να αναπτύξει αποτρεπτική ισχύ, την οποία η Άγκυρα θα λάμβανε σοβαρά υπ’ όψιν πριν προβεί σε οποιεσδήποτε ενέργειες.
Αρχικά, η Κυβέρνηση, ήδη από το 2014, όταν άρχισε τις παράνομες έρευνές του το Barbaros στην κυπριακή ΑΟΖ, θα έπρεπε να επιστρατεύσει νομικά όπλα και να ασκήσει διώξεις για το πλήρωμα του πλοίου.
Από εδώ και πέρα, θα πρέπει να υπάρξει απόφαση Δικαστηρίου στην Κύπρο για έκδοση από την Europol διεθνούς εντάλματος σύλληψης τού προσωπικού του «Πορθητή», που διεξάγει παράνομες εργασίες και εμπλέκεται στις παράνομες ενέργειες εντός της κυπριακής ΑΟΖ.
Κατάθεση συντεταγμένων οριοθέτησης ΑΟΖ για την περιοχή βορείως της Κύπρου και συγκεκριμένα στη Διεύθυνση Ωκεανικών Υποθέσεων και Δικαίου της Θάλασσας των Ηνωμένων Εθνών, και κάλεσμα στην Άγκυρα να αρχίσουν συζητήσεις επί του θέματος.
Προειδοποίηση εκ μέρους της Κυβέρνησης προς όλες τις ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα του φυσικού αερίου-πετρελαίου πως, τυχόν υποστήριξη της Τουρκίας στις έκνομες αυτές ενέργειες στην ΑΟΖ, θα επιφέρει νομικές κυρώσεις.
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η Κυβέρνηση μπορεί να προχωρήσει σε τερματισμό συνεργασίας με εταιρείες που έχουν πλοία υπό κυπριακή σημαία. Στην προκειμένη περίπτωση, η “Siem Offshore”, τα πλοία της οποίας υποστηρίζουν τον Πορθητή, διαθέτει μάλιστα επιπλέον και τέσσερα πλοία που έχουν κυπριακή σημαία.
Ενεργοποίηση της ρήτρας αμοιβαίας συνδρομής (άρθρο 42.7 Συνθήκης για την Ε.Ε.), κατά την οποία, σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης κατά της εδαφικής ακεραιότητας ενός κράτους μέλους, τα λοιπά κράτη μέλη της ΕΕ οφείλουν να συνδράμουν τον εταίρο που δέχθηκε επίθεση, σύμφωνα με το άρθρο 51 του Χάρτη των Η.Ε. Η παρουσία τουρκικών πολεμικών πλοίων και συνοδεία του Πορθητή και του Barbaros αποτελούν κινήσεις στρατιωτικής φύσεως. Η ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2015, όταν, την επαύριον της τρομοκρατικής επίθεσης στο Παρίσι, η Γαλλία έκανε επίκληση στο άρθρο 42.7.
Επίσπευση της διαδικασίας οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου που εκκρεμεί από το 2014, από την τριμερή Σύνοδο Κορυφής στο Κάιρο μεταξύ των Αλ Σίσι-Σαμαρά-Αναστασιάδη. Η τριπλή οριοθέτηση αποτελεί και τον πραγματικό εφιάλτη της Τουρκίας.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να απαιτήσει και να διασφαλίσει οικονομικές κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας από την Ε.Ε., όπως έπραξε η Ένωση για την περίπτωση της Ρωσίας.  Στο ίδιο πλαίσιο, θα μπορεί να διακόψει κάθε διαδικασία ένταξης της Άγκυρας στην Ε.Ε.
Η Λευκωσία να επιδιώξει περαιτέρω εμπλοκή της Γαλλίας στην περιοχή, ενθαρρύνοντας τη γαλλική TOTAL να αδειοδοτήσει περισσότερα τεμάχια μέσω κοινοπραξίας με άλλες εταιρείες. Πρακτικά, θα πρέπει το συντομότερο δυνατόν, το Υπουργείο Ενέργειας με νέο γύρο παραχωρήσεων, να θωρακίσει τα γεωτεμάχια 4 και 5 που είναι ελεύθερα.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει στην περιοχή δικές της φρεγάτες, όπου, μαζί με το Γαλλικό και Αιγυπτιακό ναυτικό, θα δρούσαν ως επιτηρητές για αποτροπή εργειών που θέτουν σε κίνδυνο την ευρύτερη σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο.