10.12.18

«Φουλ» για East Med από Ελλάδα-Κύπρο-Ισραήλ: Χρηματοδοτούν και τα ΗΑΕ - Ποια θα είναι η αντίδραση της Άγκυρας;

Eυρωπαίοι και Αμερικανοί προχωρούν ολοταχώς τα σχέδια τους για την δημιουργία του East Med παρά το ακριβό του κόστος κατασκευής και μάλιστα στην χρηματοδότησή του θα συμμετάσχουν ακόμα και τα ΗΑΕ παρά τις αντιδράσεις που αναμένεται να προκληθούν από τον μουσουλμανικό κόσμο καθώς πρόκειται για ένα έργο ισραηλινών συμφερόντων.

Το Ισραήλ επέλεξε την άμεση ευρωπαϊκή διαδρομή για σημαντικούς στρατηγικούς και οικονομικούς λόγους, αναφέρει σε άρθρο της η Jerusalem Post αν και γνωρίζει ότι θα το φέρει σε άμεση σύγκρουσή με την Ρωσία αλλά και την Τουρκία η οποία θα παρακαμφθεί ενώ ο Eat Med θα ανταγωνιστεί τον Turkish Stream.
O αρθρογράφος Barry Shaw, που είναι ανώτερος συνεργάτης δημόσιας διπλωματίας στο Ισραηλινό Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών, αναφέρει πως το αέριο του Ισραήλ θα είναι μια πολύτιμη πρόσθετη προσφορά στις ανάγκες της Ε.Ε., της οποίας σημαντικότερος προμηθευτής είναι η ρωσική εταιρεία Gazprom.
Σε αυτό το πλαίσιο, σημειώνει πως ο Έλληνας πρώην Υφυπουργός κ. Δημήτρης Δόλλης δήλωσε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, «Η Ε.Ε. θα προτιμήσει τον αγωγό του Ισραήλ από το έργο TurkStream, επειδή εμπλέκονται χώρες της Ε.Ε. (στο ισραηλινό πρόγραμμα). Επίσης, δεδομένου ότι η Ευρώπη εξαρτάται ήδη σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό φυσικό αέριο, το έργο έχει μεγάλη γεωπολιτική σημασία για το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Ευρώπη και γι’ αυτό υποστηρίζεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες».
Ο αρθρογράφος σημειώνει, επιπλέον, πως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν ήδη επενδύσει 100 εκατομμύρια δολάρια στον αγωγό στον East Med, έχουν κερδίσει την έγκριση των Ηνωμένων Πολιτειών, και η πολιτική ομπρέλα του έργου είναι σημαντική για τη μελλοντική σταθεροποίηση και για περαιτέρω εμπορικά και στρατηγικά κοινά συμφέροντα. 
Για τη χρηματοδότηση από τα ΗΑΕ, ισραηλινά δημοσιεύματα έκαναν αναφορά σε εταιρεία από το Άμπου Ντάμπι που θα πραγματοποιήσει την επένδυση. Αξίζει να σημειωθεί πως τα ιρανικά ΜΜΕ και συγκεκριμένα το αγγλόφωνο Press Tv σημειώνει για αυτό το θέμα πως «μια επένδυση των ΗΑΕ στο έργο (αγωγό EastMed) θα μπορούσε να προκαλέσει διαδηλώσεις στον μουσουλμανικό κόσμο». 
Υπενθυμίζεται ότι στις 13 Δεκεμβρίου η Ελλάδα θα διεξάγει «στρατηγικές συνομιλίες» στην Ουάσινγκτον, υπό την προεδρία του Αµερικανού ΥΠΕΞ Ποµπέο, προτού πραγματοποιηθεί στην Ιερουσαλήμ η τριμερής  Ελλάδος, Κύπρου, Ισραήλ.
Διπλωματικές πηγές αναφέρουν στον ελληνικό Τύπο ότι ο Στρατηγικός Διάλογος Ελλάδας-ΗΠΑ θα έχει ως επίκεντρο τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας και τα βήματα που έχει πραγματοποιήσει η Αθήνα για την ενίσχυση της περιφερειακής ενεργειακής διασυνδεσιμότητας (τερματικοί σταθμοί υγροποίησης φυσικού αερίου σε Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη, αγωγοί Trans-Atlantic Pipeline-TAP, Greece-Bulgaria Interconnector – IGB και EastMed Pipeline).
Πρόκειται για ένα στρατηγικό σχέδιο το οποίο φυσικά ως απώτερο στόχο δεν έχει την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων του Ισραήλ, της Αιγύπτου και της Κύπρου αλλά των ελληνικών που βρίσκονται νότια της Κρήτης.
Για να γίνουν όλα αυτά όμως θα έχει προωθηθεί από την Ουάσινγκτον μια «λύση όπως να ναι»στο Κυπριακό και πιθανότατα και στα ελληνοτουρκικά, διότι οι Αμερικανοί δεν θέλουν να χάσουν άλλο χρόνο και θέλουν να ανταγωνιστούν το ρωσικό φυσικό αέριο και τον ρωσικό αγωγό άμεσα.
Πιο πιθανή πάντως φαίνεται πως θα είναι μια λύση δύο κρατών στην Κύπρο αφού η άλλη της «χαλαρής» ομοσπονδίας θα είναι κυριολεκτικά καταστροφή για την Κυπριακή Δημοκρατία την οποία ουσιαστικά την καταλύει.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στην κυπριακή ΑΟΖ τουρκικές ναυτικές δυνάμεις βρίσκονται στα 179 μίλια για προστασία του Μπαρμπαρός σύμφωνα με τη «Γενί Σαφάκ» η οποία έχει και πρωτοσέλιδο τίτλο «Η ασπίδα της Μεσογείου»
Η εφημερίδα αυτή αποτελεί ένα είδος γραφείου τύπου του ίδιου του Ερντογάν, συνεπώς ότι δημοσιεύει έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα.
Στα 179 μίλια (300 χιλιόμετρα περίπου) ανοιχτά της Τουρκίας στη Μεσόγειο βρίσκονται τουρκικές πολεμικές ναυτικές δυνάμεις με στόχο “να προστατεύσουν το ερευνητικό πλοίο Μπαρμπαρός από ελληνικές παρενοχλήσεις”, σύμφωνα με δημοσίευμα της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας Γενί Σαφάκ, ρεπόρτερ της οποίας πέρασαν μια μέρα στο πολεμικό πλοίο TCG Kalkan (Άξονας) με πλήρωμα 47 ατόμων.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η ‘φρούρηση’ του Μπαρμπαρός γίνεται εκ περιτροπής και πως την ημέρα που οι ρεπόρτερ της Γενί Σαφάκ επισκέφθηκαν το τουρκικό Ναυτικό “καθήκοντα προστασίας”, είχαν αναλάβει οι φρεγάτες Γκαζιάντεπ και Γκιοκσέαντα μαζί με τις κορβέτες Μποζτζάαντα και Μπαντίρμα.
Η εφημερίδα γράφει ότι η παραμικρή κίνηση περνάει από τον έλεγχό τους. Ο ναύαρχος Γιαλτσίν Οζκουτούκ, ο οποίος είναι επικεφαλής της δύναμης που “προστατεύει” το Μπαρμπαρός δήλωσε στην εφημερίδα: “Δεν δίνουμε καμία ευκαιρία για παρενόχληση ή παρεμπόδιση».
pronews