13.9.18

Συνετρίβη UAV SPERWER του Ελληνικού Στρατού


Mη επανδρωμένο αεροσκάφος του Στρατού Ξηράς UAV SPERWER από τα λίγα πολύτιμα UAV που έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις, συνετρίβη πριν από λίγο στην περιοχή της Κομοτηνής λόγω μηχανικής βλάβης.

Τα SPERWER είναι γαλλικής κατασκευής της εταιρείας SAGEM και πουλήθηκαν στην Ελλάδα από τον αντιπρόσωπο Κωνσταντίνο Βαλασάκη.
Όπως όλα τα οπλικά συστήματα των ΕΔ στην Ελλάδα των μνημονίων και αυτό υποφέρει από έλλειψη ανταλλακτικών.
Σε ελληνική υπηρεσία χρησιμοποιείται σε αποστολές παρατήρησης και ανίχνευσης στόχων για τις Μοίρες του Πυροβολικού.
Από την πρώτη στιγμή υπήρξε κινητοποίηση από Στρατό, Πυροσβεστική και Αστυνομία υπό τον συντονισμό του Στρατού. Ο Στρατός απέκλεισε την περιοχή και δεν επιτρέπει την πρόσβαση σε κανέναν.
Εντός του χωραφιού βρίσκεται αυτή τη στιγμή και ο ιδιοκτήτης του, ο οποίος παρακολουθεί την επιχείρηση. Δείτε τις εικόνες από την ιστοσελίδα xronos.gr:
Η ανακοίνωση του ΓΕΣ:
Από το Γενικό Επιτελείο Στρατού ανακοινώνεται ότι, την Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2018 και περί ώρα 09:02, μη επανδρωμένο αεροσκάφος (ΜΕΑ) SPERWER, το οποίο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Κομοτηνής στις 09:00 για εκπαιδευτική πτήση, εκτέλεσε βαριά προσγείωση σε μη κατοικημένη περιοχή, 4 χλμ δυτικά του αεροδρομίου (περιοχή Μαξιμιανούπολη Κομοτηνής).
Το ΜΕΑ έχει περισυλλεγεί και βρίσκεται στην έδρα της Μονάδας.
Διενεργείται έρευνα για τα αίτια του περιστατικού.
Τo UAV SPERWER ήταν το πρώτο σύστημα μη επανδρωμένου αεροχήματος που εντάχθηκε στο δυναμικό του Ελληνικού Στρατού και άλλαξε πολλά στο τρόπο επιχειρήσεων του πυροβολικού και της εναέριας παρατήρησης, γενικότερα. 
Η λέξη «sperwer» είναι ολλανδική και προσδιορίζει συγκεκριμένο τύπο γερακιού που τρέφεται κυρίως με σπουργίτια (sparrow hawk). To SPERWER είναι ένα τακτικό (και όχι στρατηγικό) UAV (Unmanned Air Vehicle: Μη επανδρωμένο αεροσκάφος) και ανήκει στη κατηγορία MALE (Medium Altitude Long Endurance: Μέσου Ύψους, Μακράς Εμβελείας).
Η πρώτη κύρια σύμβαση υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2002 και ήταν ύψους 35,7 εκατ. ευρώ. Αφορούσε βασικά την προμήθεια 2 συστήματων UAVς. Τα κύρια υποσυστήματα που αγοράστηκαν έχουν όπως παρακάτω:
- 8 μη επανδρωμένα αεροσκάφη (ανά 4 για κάθε σύστημα).
- 2 οχήματα-πλατφόρμες εκτόξευσης των UAVs (ανά 1 για κάθε σύστημα).
- 3 κλωβοί επί οχημάτων που περιέχουν σταθμούς ελέγχου των UAVs από το έδαφος, GCS (Ground Control Stations) (ανά 1 για κάθε σύστημα και 1 εφεδρικός).
- 3 κλωβοί επικοινωνιών επί οχημάτων GDT (Ground Data Terminals) (ανά 1 για κάθε σύστημα και 1 εφεδρικός).
- 2 οχήματα μεταφοράς και περισυλλογής (ανά 1 για κάθε σύστημα).
- 2 κλωβοί υποστήριξης PMF (Platoon Maintenance Facility: Διμοιρία Τεχνικής Υποστήριξης) επί οχημάτων (ανά 1 για κάθε σύστημα).
- 1 εξομοιωτής πτήσεων.
Το σύνολο των οχημάτων είναι τύπου ΜΑΝ 26 Μ31, διαμόρφωσης 6x6. Τον Απρίλιο του 2008, ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης (option) της κυρίας σύμβασης, ύψους 29,3 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 2 επιπλέον συστημάτων UAVs, με το οποίο αγοράστηκαν:
- 8 μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
- 2 οχήματα πλατφόρμες-εκτόξευσης.
- 2 κλωβοί σταθμών ελέγχου επί οχημάτων.
- 2 κλωβοί σταθμών επικοινωνιών επί οχημάτων.
- 2 οχήματα περισυλλογής. - 2 κλωβοί τεχνικής υποστήριξης PMF επί οχημάτων.
Το σύνολο των 10 οχημάτων ανήκουν στον βελτιωμένο τύπο ΜΑΝ 26 Μ35 διαμόρφωσης 6x6. Η Ελλάδα είναι η προτελευταία χώρα που επέλεξε το σύστημα SPERWER (ακολούθησε ο Καναδάς), αλλά είναι ταυτόχρονα και ο τελευταίος μέχρι σήμερα πελάτης, μετά την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης, το 2008. Η ελληνική έκδοση είναι και η πλέον βελτιωμένη. Οι βελτιώσεις που συμπεριλήφθηκαν στη δεύτερη παραγγελία θα ενσωματωθούν και στα συστήματα της πρώτης προμήθειας. Τα ελληνικά συστήματα «ενσωματώνουν» τεχνικές βελτιώσεις και κυρίως τη συσσωρεμένη εμπειρία χρήσης άλλων Στρατών. Η τελευταία επηρέασε κυρίως τη σύνθεση των αγορασθέντων συστημάτων.
Η Ολλανδία ήταν η πρώτη χώρα χρήστης και ταυτόχρονα η χώρα που απέκτησε τον μεγαλύτερο στόλο. Το 1995, οι Ολλανδοί προμηθεύτηκαν 4 συστήματα με σύνολο 34 αεροσκαφών!!! Ακολούθησαν οι Σουηδοί, οι οποίοι προμηθεύτηκαν, το 1997, 3 συστήματα με σύνολο 7 UAVs. Η Σουηδία απέκτησε μια ειδική έκδοση του συστήματος με συγκεκριμένες τροποποιήσεις που του επιτρέπουν να επιχειρεί σε ιδιαιτέρα ψυχρές καιρικές συνθήκες. Η συγκεκριμένη έκδοση κωδικοποιήθηκε με τη σουηδική λέξη «Ugglan» (κουκουβάγια).
Η τρίτη χώρα που απέκτησε το SPERWER ήταν η Δανία. Το 1999, οι Δανοί υπέγραψαν σύμβαση ύψους 226 εκατ. κορωνών Δανίας για την προμήθεια 2 συστημάτων UAVs. Οι παραδόσεις ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2001 και ολοκληρώθηκαν το Σεπτέμβριο του 2002.
To 2001 ήλθε η σειρά του γαλλικού Στρατού να παραγγείλει το σύστημα. Οι Γάλλοι προμηθεύτηκαν 4 συστήματα με 18 UAVs, τα οποία και εισήλθαν σε υπηρεσία το 2003. Τα συγκεκριμένα συστήματα κωδικοποιήθηκαν από τον γαλλικό Στρατό ως SDTI (System de Drone Tactique Intermediare: Σύστημα τακτικών UAVς ενδιάμεσου ύψους). Τα UAVs, τύπου SDTI, αντικατέστησαν προγενέστερα τύπου Crecerelle, της ίδιας κατασκευάστριας εταιρείας (Sagem).
Το Crecerelle αποτελούσε ουσιαστικά το τεχνολογικό πρόγονο του SPERWER. Εντάχθηκε στο οπλοστάσιο του γαλλικού στρατού το 1994 και ήταν σημαντικά περιορισμένων δυνατοτήτων συγκρινόμενο με το διάδοχο σύστημα. Τρεις χώρες χρήστες: ο Καναδάς, η Ολλανδία και η Γαλλία ανέπτυξαν συστήματα SPERWER στο Αφγανιστάν και τα χρησιμοποίησαν στις εκεί διεξαγόμενες επιχιερήσεις. Ο Καναδάς τα έχει ήδη αποσύρει και αυτό αναμένεται να κάνει σύντομα και η Ολλανδία. Οι Γάλλοι συνεχίζουν να τα χρησιμοποιούν εντατικά.
pronews