4.7.17

Και οι τιμές τραβούν την ανηφόρα

Γράφει η Σοφία Βούλτεψη

Όπως έχουν όλοι παρατηρήσει, από τις αρχές του χρόνου ο πληθωρισμός έχει πάρει την ανηφόρα – σε αντίθεση με το 2016, που παρουσίασε πτώση 0,8%, επειδή μειώθηκαν οι τιμές των προϊόντων, σε μια απέλπιδα προσπάθεια των ανθρώπων της αγοράς να παραμείνουν στο παιχνίδι.
Τον Ιανουάριο του 2017, όμως, ο πληθωρισμός παρουσίασε αύξηση 1.2% σε ετήσια βάση.
Τον Φεβρουάριο είχαμε αύξηση στον δείκτη τιμών καταναλωτή 1,3%, λόγω κυρίως των ανατιμήσεων στα καύσιμα, στο πετρέλαιο θέρμανσης και φυσικό αέριο, στις τηλεφωνικές υπηρεσίες, καθώς και στα αλκοολούχα ποτά και τσιγάρα – όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ.

Τον Μάρτιο ο ετήσιος πληθωρισμός ανέβηκε στο 1,7% (στο 1,5% στην ευρωζώνη από 2% τον Φεβρουάριο, ενώ σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο ετήσιος πληθωρισμός ήταν 1,6% το Μάρτιο, σε σχέση με, 2% το Φεβρουάριο, καθώς σε σύγκριση με το Φεβρουάριο του 2017, ο ετήσιος πληθωρισμός μειώθηκε σε 17 κράτη μέλη, παρέμεινε σταθερός σε έξι και αυξήθηκε σε πέντε).
Όπως ανακοινώθηκε, για τη νέα ανοδική πορεία του πληθωρισμού συνέβαλαν κυρίως οι ανατιμήσεις σε είδη διατροφής, αλκοολούχα ποτά και τσιγάρα, πετρέλαιο θέρμανσης και μεταφορές (λόγω πετρελαίου).
Τον Απρίλιο, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 1,6% και οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σημειώθηκαν στις ομάδες των μεταφορών και των αλκοολούχων ποτών- καπνού.
Σημειώστε ότι σε ετήσια βάση (Απρίλιος 2016 - Απρίλιος 2017), ο χαμηλότερος δείκτης πληθωρισμού καταγράφηκε στη Ρουμανία (0,6%), στην Ιρλανδία (0,7%) και στη Σλοβακία (0,8%).
Τον Μάιο, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 1,2%, έναντι μείωσης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2016 με το 2015.
Όπως αναφέρθηκε, η μικρότερη άνοδος του πληθωρισμού σε σχέση με αυτήν του Απριλίου οφείλεται κατά κύριο λόγο στο δεκαήμερο των εκπτώσεων, ενώ στον αντίποδα υπήρξαν ανατιμήσεις σε πολλά προϊόντα εξαιτίας των αυξημένων φόρων.
Και συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση τον Μάιο του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
• Κατά 7,4% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), καπνό.
• Κατά 3,3% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό.
• Κατά 6,8% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στην αγορά αυτοκινήτων.
• Κατά 2,1% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
• Κατά 2,1% της ομάδας «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
Έτσι είναι: Μειώνονται τα εισοδήματα, αυξάνουν οι φόροι και οι τιμές…