11.10.16

ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ Η ΤΡΙΜΕΡΗΣ ΤΣΙΠΡΑ-ΣΙΣΙ-ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΑΤΖΕΝΤΑ Η επίσκεψη Α.Τσίπρα στο Κάϊρο, οι μυστικές συναντήσεις για την οριοθέτηση ΑΟΖ και το κοινό μέτωπο απέναντι στην Τουρκία


Σε λίγη ώρα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα έχει τριμερή συνάντηση (την τέταρτη κατά σειρά) με τον Αιγύπτιο Πρόεδρο Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι και τον Κύπριο Πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη στο Κάϊρο κατά την οποία θα τεθεί και το θέμα των ΑΟΖ. Οι τρεις χώρες, μαζί με το Ισραήλ επιχειρούν να δημιουργήσει έναν ενιαίο ενεργειακό άξονα στην ανατολική Μεσόγειο, κόντρα στις επιδιώξεις της Τουρκίας, κι αυτό είναι εξαιρετικά θετικό για την Αθήνα.

Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν πώς τις προηγούμενες ημέρες υπήρξαν και μυστικές συναντήσεις στην Αθήνα, στο υπουργείο Εξωτερικών μεταξύ αξιωματούχων από την Ελλάδα και την Αίγυπτο, κυρίως διπλωματών και εμπειρογνωμόνων, σε μία προσπάθεια να προχωρήσει η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών.
Οι ίδιες πληροφορίες, όπως και δημοσιεύματα στον αιγυπτιακό Τύπο αναφέρουν πώς υπήρξε πρόοδος, αλλά όχι κάτι συγκεκριμένο προκειμένου να μπορεί να ανακοινωθεί από τους αρχηγούς των κρατών σήμερα μετά την ολοκλήρωση της τριμερούς συνάντησης τους. Το Κάϊρο φαίνεται πώς ακόμη διατηρεί τους ενδοιασμούς του αν πρέπει να πάει σε οριστική ρήξη με την Τουρκία αποφασίζοντας την οριοθέτηση ΑΟΖ με την Ελλάδα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στο ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών και στην κυβέρνηση θα επιθυμούσαν διακαώς μία επιτυχία στο μέτωπο των θαλασσίων ζωνών, καθώς μία θετική εξέλιξη στο θέμα των ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου θα έθετε και σε άλλη βάση τις συζητήσεις για τις συμφωνίες επί των θαλασσίων ζωνών με την Αλβανία και την Ιταλία.
Ορισμένες προϋποθέσεις υπάρχουν. Μάλιστα αιγυπτιακά δημοσιεύματα που μιλούσαν για πιθανή ταχεία διαπραγμάτευση Αθηνών -Καϊρου για οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών και ΑΟΖ πρωτοεμφανίστηκαν στις αρχές Σεπτεμβρίου στην εφημερίδα «Al-Shorouk». Ακολούθησε, στις αρχές Οκτωβρίου, δεύτερο δημοσίευμα στην εφημερίδα «Al-Ahram».
Ο αιγύπτιος Πρόεδρος εξακολουθεί να έχει κακές και ψυχρές σχέσεις με τον Τούρκο ομόλογό του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Και τούτο παρά τις προσπάθειες της Σαουδικής Αραβίας να γεφυρώσει το χάσμα. Δεν αποκλείεται ορισμένοι στο Κάιρο να επιθυμούσαν μία ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία, αλλά θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η Άγκυρα δεν πρόκειται να τη δεχθεί και θα την αμφισβητήσει ευθέως.
Αυτός είναι και ο λόγος που από ελληνικής πλευράς γίνονται ψύχραιμες ενέργειες και όχι βεβιασμένες γιατί μπορεί να προκληθούν τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Κάποιοι στην κυβέρνηση θεωρούν πώς ο χρόνος μπορεί να κυλίσει θετικά για την Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση η χώρα μας έχει συμφέρον αν διατηρεί καλές σχέσεις με την Αίγυπτο όσο υπάρχει η σύγκρουση με την Τουρκία.
Την ίδια στιγμή, η κινητικότητα στο θέμα του φυσικού αερίου και των ενεργειακών πόρων στην Ανατολική Μεσόγειο έχει επιταχυνθεί. Λαμβάνουν χώρα γεγονότα που δοκιμάζουν τις τριμερείς συνεργασίες Αθήνας-Λευκωσίας-Καϊρου και Αθήνας-Λευκωσίας -Τελ Αβιβ. Και όλα αυτά ενώ τα βλέμματα πολλών είναι επικεντρωμένα στο ενδεχόμενο λύσης του Κυπριακού που θα απελευθέρωνε άλλες δυναμικές στο ενεργειακό παιχνίδι της περιοχής.
Στο μεταξύ, στην τριμερή συνάντηση Τσίπρα-Σίσι και Αναστασιάδη που γίνεται σε λίγες ώρες θα τεθούν και άλλες ζητήματα, όπως η ανάπτυξη, οι υποδομές, το εμπόριο, ο τουρισμός και περιφερειακή ασφάλεια. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο Έλληνας πρωθυπουργός συνοδεύεται από τους Νίκο Κοτζιά, Πάνο Σκουρλέτη, Χρήστο Σπίρτζη, Θοδωρή Δρίτσα, Έλενα Κουντουρά, Όλγα Γεροβασίλη και Δημήτρη Μάρδα.
Τα θέματα που περιλαμβάνονται στην ατζέντα της Τριμερούς Συνόδου του Καΐρου είναι:
- Διαλιμενικής και ναυτιλιακής συνεργασίας με στόχο την ανάπτυξη δικτύου θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ των τριών χωρών.
- Τουριστικής συνεργασίας για ενίσχυση του τουρισμού μεταξύ των τριών χωρών αλλά και κοινή παροχή τουριστικού προϊόντος σε άλλες χώρες (π.χ. κρουαζιέρες για τουρίστες από χώρες όπως η Κίνα ή η Γαλλία σε Ελλάδα, Κύπρο και Αίγυπτο).
- Ενέργειας, κυρίως εξόρυξης και μεταφοράς φυσικού αερίου που έχει εντοπιστεί στο θαλάσσιο χώρο μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου.
- Περιφερειακής ασφάλειας, με έμφαση στην κατάσταση στη Λιβύη και τη Συρία
- μετανάστευσης.
- Ανάπτυξης υποδομών, όπως σιδηρόδρομοι, αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμια κ.α.
- Αιαχείρισης υδάτων, όπως έργα αφαλάτωσης, αντιπλημμυρικά και εγγειοβελτιωτικά.
- Προστασίας του περιβάλλοντος, και ιδιαίτερα του θαλάσσιου περιβάλλοντος.