5.9.16

«Κουκλοθέατρο», Πούρα Αβάνας και…Σαμπάνιες!...


Γράφει ο Καθηγητής Γιώργος Πιπερόπουλος

                           
     Ξεκινά το ερχόμενο Σάββατο εδώ στη Θεσσαλονίκη μας η 81η ΔΕΘ και θα δούμε για μια ακόμη φορά τις γνωστές «εμφανίσεις» στο Βελλίδειο «Παλκοσένικο» Πρωθυπουργού και Αρχηγών Κομμάτων και θα ακούσουμε ξανά μεγαλοστομίες που περνούν στην Εθνική μας λήθη μόλις σβήσουν τα φώτα κάθε ΔΕΘ, κάθε χρόνο…

Εμφάνιση puppets.jpg

      Πολλοί φίλοι και εχθροί, όχι μόνο στο παρελθόν, αλλά και τώρα, μας χαρακτηρίζουν ως έναν ιδιόμορφα «περίεργο» Λαό, ικανό να σκαμπανεβάζει ανάμεσα σε ναδίρ και ζενίθ εν ριπή οφθαλμού, να επιδείχνει συμπεριφορές που θυμίζουν ελβετικές αγελάδες και διανύοντας μια τρισχιλιετή ιστορία συχνά πρωταγωνίστησε, πρωτοτύπησε και την… «έγραψε» από τον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα, αναχαιτίζοντας τους Πέρσες, μέχρι την Αλβανία και το Ρούπελ, αναχαιτίζοντας τις φασιστικές δυνάμεις του Άξονα!...
      Στα παιδικά μας κιόλας χρόνια μάθαμε εμείς και συνεχίζουν να μαθαίνουν τα παιδιά μας για τον «Χρυσό Αιώνα» του Περικλή, για τη γέννηση της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ως πολιτικό σύστημα που οι Λαοί ολόκληρης της γης εφαρμόζουν ή αγωνίζονται ελπίζοντας ότι θα έρθει η ημέρα να την εφαρμόσουν ως Πολίτευμα στις χώρες τους.
     Τον ίδιο εκείνο «χρυσό αιώνα» λέγεται ότι στην Αθήνα «εφευρέθηκαν» και τα αποκαλούμενα «νευρόσπαστα» (κούκλες ή αγαλματάκια που η κίνησή τους γινόταν με το τράβηγμα κορδονιών δεμένων στα άκρα τους).
      Από την Αθήνα και τη Ρώμη το σύγχρονο κουκλοθέατρο και οι μαριονέτες του έγραψαν λαμπρές καριέρες στη διασκέδαση παιδιών και ενηλίκων σε Ευρώπη και Αμερική.
      Τα αρχαϊκά «νευρόσπαστα», λοιπόν, είναι οι σύγχρονες «Μαριονέτες» του κουκλοθέατρου με παραστάσεις που συγκινούν μικρούς και μεγάλους.
      Το κλασικό κουκλοθέατρο με «νευρόσπαστα», δηλαδή μαριονέτες, και το γνωστό «πολιτικό θέατρο» (το ελληνικό μερικοί το χαρακτηρίζουν και ως «θέατρο του παραλόγου») έχουν τελικά ένα σημαντικό, λειτουργικό και εκ των «ων ουκ άνευ…» σημείο αναφοράς:
     Τα «νευρόσπαστα» (μαριονέτες) δίνουν την παράσταση με χορό, περπάτημα, αγκαλιές και μαλώματα αλλά τις κινήσεις τους τις ελέγχουν και τις επιβάλλουν (χωρίς να γίνονται ορατοί) εκείνοι και εκείνες που κρατούν στα χέρια τους τα «κορδόνια» από τα οποία «εξαρτώνται» οι μαριονέτες!...
     Δεν ξέρω εάν ήταν θέμα «ειρωνείας της Τύχης» ή απλά μια ιστορική σύμπτωση το γεγονός ότι τα «νευρόσπαστα» εμφανίστηκαν στην Αθήνα την εποχή της γέννησης και εφαρμογής της Δημοκρατίας ως Πολίτευμα.
     Οι συνάδελφοι ιστορικοί και φιλόλογοι έχουν εντοπίσει αναφορές του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη που θεωρούσαν και εμάς τους θνητούς ως «νευρόσπαστα», ως μαριονέτες, στα χέρια των Θεών που μας «έπαιζαν» για δική τους ικανοποίηση και με δικούς τους στόχους…
     Στην Ελλάδα της ‘πρώτης φορά αριστερά’ Κυβέρνησης, στην Αθήνα που είναι το Κέντρο ΟΛΩΝ των δρώμενων στην κοινωνική, πολιτική, οικονομική μας ζωή (το βιώνουμε οι απανταχού της Επικράτειας Έλληνες και Ελληνίδες και ας μας «δουλεύουν» οι επιτήδειοι δηλώνοντας ότι «Ελλάδα ΔΕΝ είναι μόνο η… Αθήνα»), παρακολουθούμε ένα συμβολικό σύγχρονο κουκλοθέατρο.
     Σε κάθε χώρα του Πλανήτη, όπως και στην Πατρίδα μας, υπάρχουν τα σχετικά σενάρια (μερικοί τα κατατάσσουν στις θεωρίες της συνωμοσίας και στον κόσμο της παράνοιας, ενώ άλλοι «δείχνουν» ευεργετημένους με συμβόλαια, παροχές, μίζες και μυθικά πλούτη) που θεωρούν ότι στο παλκοσένικο της Πολιτικής ζωής οι πολίτες ως θεατές βλέπουν τις κινήσεις και ακούνε τους διαλόγους ανάμεσα στις «μαριονέτες», τα σύγχρονα αυτά «νευρόσπαστα» (όπως τα παιδιά μας παρακολουθούν γοητευμένα κάποια παράσταση σε κουκλοθέατρο).
     Ραδιοτηλεοπτικά παράθυρα και μπαλκόνια, πρωτοσέλιδα εφημερίδων και περιοδικών και κάμερες στα σύγχρονα Κοινοβούλια διαφόρων χωρών θυμίζουν σε πολλούς παραστάσεις σύγχρονου Πολιτικού κουκλοθέατρου.
     Ένα μεγάλο τμήμα της Κοινής Γνώμης, καθοδηγούμενο από τα ΜΜΕ, πείθεται ότι οι διάλογοι, οι διαξιφισμοί, οι μεγαλοστομίες και οι βροντόφωνες αντιδικίες είναι «αυθεντικά», ενώ ένα άλλο τμήμα της Κοινής Γνώμης θεωρεί ότι «καθοδηγούνται» από κάποιους και κάποιες που τελικά κερδίζουν μυθικά ποσά από τις Πολιτικές θεατρικές παραστάσεις.
     Πολλοί πιστεύουν ότι κάποιοι, κλεισμένοι σε ακριβές σουίτες, καπνίζουν πούρα Αβάνας και πίνουν πανάκριβες σαμπάνιες παίζουν στα δάκτυλά τους τα κορδονάκια που ελέγχουν πολλές από τις μαριονέτες που μιλάνε, διαπληκτίζονται, μαλώνουν και χορεύουνε…
     Τελικά οι πολίτες στα σύγχρονα Δημοκρατικά πολιτεύματα, καθώς παρακολουθούν τις παραστάσεις στα πολιτικά κουκλοθέατρα, εμπλέκονται σε συναισθηματικές αντιπαλότητες, που απορρέουν από την επιλογή και ταύτιση με Κόμματα και με τα κυρίαρχα χρώματα του κόκκινου, μπλε, πράσινου ή με συνδυασμούς των τριών.
     Οι πολίτες αναλώνονται ακολουθώντας «ηγέτες» και εγκλωβίζονται στα Κομματικά  «μαντριά», ενώ εκείνοι και εκείνες που κρατούν τις άκρες των κορδονιών απολαμβάνουν τα «λάφυρα» των επιδέξιων «κινήσεών» τους, που προσδιορίζουν τις συμπεριφορές των «νευρόσπαστων» στην πορεία ανέλιξης προς την και τελική κατάκτηση...ΕΞΟΥΣΙΑΣ!...
      Κάθε φορά που τα δικά τους «νευρόσπαστα» κυριαρχούν στο πολιτικό «κουκλοθέατρο», διασφαλίζοντας την επιβολή των επιθυμιών τους στις Λαϊκές μάζες, «δανειστές» εκτός και «χορογράφοι» εντός  Ελλάδος ανάβουν πούρα Αβάνας και ανοίγουν πανάκριβες Σαμπάνιες

     Στην Ελλάδα της τρόικα, της λιτότητας και των συσσιτίων, εμείς οι «πολίτες - θεατές», γοητευμένοι από πρωταγωνιστές και πρωταγωνίστριες του Πολιτικού κουκλοθέατρου, στις ουρές για να εισπράξουμε μειωμένους βασικούς μισθούς, κουτσουρεμένες συντάξεις και υποτιμητικά επιδόματα ανεργίας!…
 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γιώργος Πιπερόπουλος είναι συνταξιούχος καθηγητής και πρώην Πρόεδρος του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας – Επισκέπτης καθηγητής στο Business School, Newcastle University, United Kingdom.