14.5.15

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τα «Αρμενικά ψεύδη»

                                                   του συνεργάτου μας  Λεωνίδα Κουμάκη*

Η 24η Απριλίου έχει καθιερωθεί σαν ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Αρμενίων ώστε η ανθρωπότητα να θυμάται την εξόντωση 1,5 εκατομμυρίου Αρμενίων πολιτών της Οθωμανικής αυτοκρατορίας κατά την διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.
Οι πράξεις γενοκτονίας άρχισαν από το 1894 επί Σουλτάνου Αμπτούλ Χαμίτ αλλά εντάθηκαν και επεκτάθηκαν μετά την επικράτηση της επανάστασης των Νεότουρκων (1908) σε όλους ανεξαιρέτως τους μη μουσουλμανικούς πληθυσμούς, Αρμένιους, Έλληνες, Ασσύριους κ.α.

Η ημερομηνία αυτή θεωρείται σαν η συμβολική έναρξη της Αρμενικής Γενοκτονίας γιατί η ηγεσία της Αρμενικής κοινότητας της Κωνσταντινούπολης φυλακίστηκε και 250 περίπου επιφανείς Αρμένιοι της Πόλης απαγχονίστηκαν την ίδια ημέρα, κατόπιν εντολής του Τούρκου Υπουργού Εσωτερικών Ταλαάτ Πασά.
Η εξόντωση 1,5 εκατομμυρίου Αρμενίων από τους Νεότουρκους μπορεί να θεωρείται γενοκτονία από την Διεθνή Ένωση Μελετητών για τη Γενοκτονία (International Association of Genocide Scholars) αλλά και δεκάδες χώρες του κόσμου που την έχουν αναγνωρίσει, όχι όμως από την Τουρκία που ακόμα και σήμερα θεωρεί την γενοκτονία «Αρμενικά ψεύδη».
Στις 25 Απριλίου 2014 ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρ. Τ. Ερντογάν μιλώντας  στην Τουρκική Ένωση Ανεξάρτητων Βιομηχάνων και Επιχειρηματιών (MÜSİAD) κατηγόρησε τους προέδρους Γαλλίας, Γερμανίας και Ρωσίας ότι «υποστηρίζουν θέσεις που βασίζονται στα αρμενικά ψεύδη» επειδή στις τελετές μνήμης  χρησιμοποίησαν τον όρο «Γενοκτονία» και κάλεσαν την Τουρκία να την αναγνωρίσει. Αναφερόμενος στην έκκληση της 15ης Απριλίου 2015 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το ίδιο θέμα (αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων από την Τουρκία) ο Τούρκος πρόεδρος έδειξε το ίδιο εκνευρισμένος: «Δεν έχουμε ανάγκη από τις σκέψεις και τις θέσεις σας, κρατείστε τες για τον εαυτό σας..
Λίγες μέρες νωρίτερα, τις 21 Απριλίου 2015, ο Ντμίτρι Πεσκόφ, εκπρόσωπος του Ρώσου Προέδρου Β. Πούτιν, είχε κάνει μια φλεγματική δήλωση για τις ποικίλες Τουρκικές αντιδράσεις στην παρουσία σημαντικών ξένων ηγετών στην Αρμενική πρωτεύουσα για τις εκδηλώσεις μνήμης:
«Οι καλές σχέσεις Ρωσίας και Τουρκίας δεν πρόκειται να διαταραχθούν από την επίσκεψη του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν στην Αρμενία, στις 24 Απριλίου, με αφορμή τις εκδηλώσεις τιμής προς τα θύματα της γενοκτονίας που διέπραξαν οι Τούρκοι, 100 χρόνια πριν. Οι σχέσεις Ρωσίας και Τουρκίας είναι ισχυρά θεμελιωμένες και βασίζονται στα κοινά οικονομικά συμφέροντα. Υπό αυτό το πρίσμα δεν μπορεί να διανοηθεί κανείς πως οι διμερείς σχέσεις θα επηρεαστούν».
Η ανακοίνωση του Τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών μετά τις εκδηλώσεις μνήμης (25/4/2015) επιβεβαίωσαν πανηγυρικά την Ρωσική βαρύτητα στην γεοπολιτική ζυγαριά της Τουρκίας, βάζοντας στην άκρη λεονταρισμούς και λοιπές μεγαλοστομίες:  «Ενώ αναμένουμε από την Ρωσία να δώσει σημασία στην φιλία της Τουρκίας και να λάβει υπ’ όψιν τις ευαισθησίες της, η επιμονή της στο λάθος δεν βοηθά την ειρήνη και την ευημερία της περιοχής μας. Το μόνο που μπορεί να κάνει η Ρωσία είναι να εγκαταλείψει την προκατειλημμένη της προσέγγιση που ενθαρρύνει την Αρμενία και τους Αρμένιους να ανταποκριθούν θετικά στην έκκληση της Τουρκίας για ειρήνη και φιλία».
Αλλά και ο Τούρκος Υπουργός επί των θεμάτων Ευρωπαϊκής Ένωσης Βολκάν Μπόζκιρ όχι μόνο παρέστη για πρώτη φορά στην επιμνημόσυνη δέηση που τελέστηκε στην έδρα του Αρμενικού Πατριαρχείου στην Πόλη (στην ίδια εκδήλωση που περιελάμβανε και Θεία λειτουργία παρέστη ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος), αλλά βρήκε την ευκαιρία να κάνει και δηλώσεις που υπαγορεύονται από τις ίδιες «γεοπολιτικές ισορροπίες»: «Με τους Αρμένιους αδελφούς μας έχουμε μια ιστορία 1000 ετών. Πρέπει να λαμβάνεται όλη η χρονική περίοδος υπ’ όψιν και όχι μόνο το 1915. Εμείς επιθυμούμε να εξετασθεί όλη η ιστορία από το 1870 μέχρι και το 1920. Επιθυμούμε να προχωρήσουμε μαζί ειρηνικά στο μέλλον και να εγκαταλειφθεί στο παρελθόν αυτή η εχθρότητα».
Εξ άλλου, Τούρκοι δημοσιογράφοι και διανοούμενοι δεν διστάζουν να θεωρούν απαραίτητη την αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων από τους Τούρκους. Πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Χασάν Κεμάλ, δημοσιογράφος και συγγραφέας ο οποίος είναι εγγονός του Τζεμάλ Πασά, ενός από τους κορυφαίους δράστες της Γενοκτονίας των Αρμενίων. Ο Χασάν Κεμάλ με άρθρο του (Νοέμβριος 2013, T24 online newspaper),  καλούσε την Τουρκία «να μοιραστεί τον πόνο των Αρμενίων και να παρουσιάσει με θάρρος την τραγωδία αυτή στην ευρύτερη Τουρκική κοινωνία εν όψει των επερχόμενων εκδηλώσεων για την συμπλήρωση 100 χρόνων». Δεν παρέλειπε μάλιστα να υπογραμμίσει πως «οι Αρμένιοι είναι ένας λαός από την Ανατολία με βαθιές ρίζες, όπως και οι Κούρδοι, που ζούσαν εκεί πολύ πριν εμφανιστούν οι Τούρκοι» και να διακηρύξει πως «η Τουρκία δεν έχει ακόμη αποδεχθεί το γεγονός ότι οι Αρμένιοι αποκόπηκαν από τις ιστορικές ρίζες τους και την πατρίδα τους το 1915».
Ο πρόεδρος της Αρμενίας Σερζ Σαρκισιάν στο φετινό του μήνυμα τονίζει ξεκάθαρα –μεταξύ άλλων- την ίδια αναγκαιότητα: «Η γενοκτονία συνεχίζει να υφίσταται όσο ο διάδοχος της Οθωμανικής Τουρκίας συνεχίζει την πολιτική της πλήρους άρνησης. Μόνον η αναγνώριση και η καταδίκη της μπορούν να εμποδίσουν την επανάληψη ενός τέτοιου εγκλήματος στο μέλλον1,5 εκατ. μέλη της Αρμενικής κοινότητας σκοτώθηκαν μόνο και μόνο επειδή ήταν Αρμένιοι».
Πορεία μνήμης για την γενοκτονία των Αρμενίων
Πορεία μνήμης για την γενοκτονία των Αρμενίων
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η Τουρκία φαίνεται παγιδευμένη σε ένα πραγματικό αδιέξοδο: Από την μία πλευρά καυχιέται πως αποτελεί την συνέχεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και εφαρμόζει στην πράξη τον επεκτατισμό και τις ιδέες των Νεότουρκων αλλά από την άλλη αρνείται πεισματικά να αποδεχτεί τα ειδεχθή εγκλήματα τους!
Μια πιθανή πορεία της Τουρκίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση προϋποθέτει την αναγνώριση της «εθνοκάθαρσης» που εφάρμοσαν οι Νεότουρκοι στους μη μουσουλμανικούς πληθυσμούς με την γενοκτονία όχι μόνο των Αρμενίων αλλά και των Ελλήνων και των Ασσυρίων. Προϋποθέτει επίσης την αυτογνωσία για τηνλέξη Τούρκος η οποία, σύμφωνα  με σύγχρονους Τούρκους καθηγητές όπως ο Cemalettin Taşkıran, καθηγητής ιστορίας του πανεπιστήμιου Gazi ή ο  καθηγητής Yasin Aktay που είναι και μέλος της κεντρικής επιτροπής του κόμματος των ισλαμιστών, στην οθωμανική εποχή ήταν ένας άκρως υποτιμητικός χαρακτηρισμός και σήμαινε γάιδαρος. Η ίδια η λέξη Τούρκος δεν απαντούσε πουθενά στα επίσημα έγραφα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας μέχρι το 1876!
Τέλος, η διολίσθηση της σύγχρονης Τουρκίας προς ένα ιδιόρρυθμο ολοκληρωτισμό μετά την τρίτη συνεχόμενη εκλογική νίκη του Ρ.Τ. Ερντογάν και την μεταπήδηση του στην Προεδρία της Τουρκικής Δημοκρατίας αποτελεί μια ανησυχητική πραγματικότητα. Ενδεχόμενη, νέα επικράτηση του κόμματος του Ερντογάν στις επερχόμενες  βουλευτικές εκλογές της Τουρκίας (7 Ιουνίου 2015) με ποσοστά που θα του επιτρέψουν να μεταφέρει επίσημα πλέον την πραγματική εξουσία από το πρωθυπουργικό γραφείο στο Προεδρικό μέγαρο, θεωρείται βέβαιο πως θα τον καταστήσει ακόμα πιο απολυταρχικό και μεγαλομανή, με ότι αυτά συνεπάγονται…

________________________________________________________________________
*
Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον Ιούλιο του 1949. Τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης του Πέρα και στην συνέχεια φοίτησε για 2 χρόνια στον Ζωγράφειο Γυμνάσιο, πριν εξαναγκαστεί να εγκαταλείψω την Κωνσταντινούπολη, λόγω της απέλασης του πατέρα του, το φθινόπωρο του 1964.
Στην Ελλάδα τελείωσε το Γυμνάσιο Παγκρατίου στην Αθήνα και την Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Για τριάντα χρόνια (1967-1997) εργάστηκε σε μεγάλη ελληνική οινοβιομηχανία στην οποία διετέλεσε Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής  και  Διευθυντής Εξαγωγών ταξιδεύοντας στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας και δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες.
Το 1992 ολοκλήρωσε το βιβλίο του «Το Θαύμα – Μια πραγματική ιστορία» το οποίο κυκλοφόρησε σε 5 διαδοχικές εκδόσεις μέχρι σήμερα. Από τις 5 εκδόσεις του βιβλίου, οι 2 εκδόσεις είναι στην Αγγλική γλώσσα.
Σε μια προσπάθεια να καταστήσει ευρύτερα γνωστή την τραγική μοίρα του πολίτικου Ελληνισμού διένειμε «τιμής ένεκεν», μεταξύ των ετών 1993 – 2000, περισσότερα από 20.000 αντίτυπα του βιβλίου του τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Παραλήπτες του βιβλίου στην Ελλάδα υπήρξαν πολιτικοί, στρατιωτικοί, κληρικοί, διπλωμάτες καθώς και 6.000 περίπου σχολικές βιβλιοθήκες μετά από σχετική άδεια του Υπουργείου Παιδείας ενώ στο εξωτερικό όλα ανεξαιρέτως τα τότε μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Αμερικανικού Κογκρέσου και της Γερουσίας καθώς και τα μέλη των Κοινοβουλίων Βρετανίας, Γαλλίας, Καναδά και  Αυστραλίας.
Το 1994 δημιούργησε μια πεντάωρη ραδιοφωνική εκπομπή, στην διάρκεια της οποίας διάβασε το βιβλίο του «Το Θαύμα – Μια πραγματική ιστορία». Η ραδιοφωνική αυτή παραγωγή προσφέρθηκε δωρεάν και μεταδόθηκε σε δέκα ημίωρες συνέχειες από 80 περίπου ραδιοφωνικούς σταθμούς στην Ελλάδα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και την Αυστραλία.
Τον Δεκέμβριο του 1996 με την ευκαιρία τερματισμού της τριαντάχρονης πορείας του σε ελληνική οινοβιομηχανία εξέδωσε τον σύντομο «Αποχαιρετισμό».
Την τριετία 1995 – 1997 δημιούργησε την σειρά των ραδιοφωνικών εκπομπών «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» οι οποίες μεταδόθηκαν από 70 περίπου ραδιοφωνικούς σταθμούς στην Ελλάδα καθώς και από ραδιοφωνικές εκπομπές του απόδημου Ελληνισμού. Όλες αυτές οι εκπομπές αποτέλεσαν το υλικό του δεύτερου βιβλίου του με τον ίδιο τίτλο  («Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού») το οποίο εκδόθηκε τον Νοέμβριο του 1997.
Στις 3 Ιουνίου 1998 παρουσίασε μαζί με άλλα μέλη του ιστορικού Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών, την λεπτομερή καταγραφή των παραβιάσεων της Συνθήκης της Λωζάνης από την Τουρκική Δημοκρατία την περίοδο 1923 έως 1998 στην Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων.
Την πενταετία 2000 – 2005, σαν εκπρόσωπος του ιστορικού Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών (έτος ίδρυσης 1928), παρουσίαζε τα προβλήματα του Πολίτικου Ελληνισμού στα πλαίσια των ετήσιων συνελεύσεων του Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) στην Βαρσοβία ή στην Βιέννη.
Το έτος 2000, συμμετείχε σε ολιγομελή επιτροπή του ιστορικού Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών η οποία παρουσίασε στον Κοινοτικό Επίτροπο και σε διάφορες επιτροπές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες, το ιστορικό των διώξεων των Τουρκικών αρχών εναντίον των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης.
Τον Μάιο του 2001 ξεκίνησε, σε εθελοντική πάντα βάση, την σειρά των εκπομπών «Άρωμα Βασιλεύουσας» στον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η σειρά των εβδομαδιαίων αυτών εκπομπών  που κάλυπταν ολόκληρη την Ελλάδα (κάθε Σάββατο στις 1 το μεσημέρι), ολοκληρώθηκε το φθινόπωρο του 2007 με 216 συνολικά ωριαίες εκπομπές.
Την άνοιξη του έτους 2002, με την ιδιότητα του τότε Προέδρου του Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών, σε συνεργασία με το Ελληνικό Ηλεκτρονικό Κέντρο (HEC) & την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων, συνεργάστηκε στην οργάνωση και στην πραγματοποίηση διεθνούς εκστρατείας για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, η οποία παραμένει αδικαιολόγητα κλειστή από το έτος 1971.
Την περίοδο 2003-2013 συμμετείχε σε ΕΠΕ έντυπων και ηλεκτρονικών εκδόσεων αρθρογραφώντας συνεχώς για διάφορα θέματα (εθνικά, εξαγωγών, ευαισθητοποίησης καταναλωτών για την προτίμηση προϊόντων Ελληνικής Παραγωγής, εθελοντική προβολή Ελληνικών αγροτικών, καταναλωτικών και βιομηχανικών προϊόντων κ.α.)
Από το έτος 2003 εργάστηκε εντατικά στην κατεύθυνση δημιουργίας της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών από όλα τα ανά τον κόσμο Σωματεία και Συλλόγους Κωνσταντινουπολιτών, καλλιεργώντας μέσω κοινών εκδηλώσεων, το ενωτικό πνεύμα όλων των Κωνσταντινουπολιτών. Αποτέλεσε μέλος οκταμελούς Συντονιστικής Επιτροπής η οποία οδήγησε στην Ιδρυτική Συνέλευση της ΟΙΟΜΚΩ, την 21.η Οκτωβρίου 2006.
Το 2014 συνεργάστηκε αφιλοκερδώς με το «Σωματείο Απελαθέντων Ελλήνων Υπηκόων εκ Τουρκίας» στην δημιουργία εικοσάλεπτου ντοκιμαντέρ («Οι απελάσεις Ελλήνων υπηκόων από την Τουρκία το 1964») με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων από τις απελάσεις του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης από τις Τουρκικές αρχές.
Σήμερα διατηρεί προσωπικό blog στην ιστοσελίδα analyst (http://koumakis.analyst.gr) αρθρογραφώντας για διάφορα θέματα (εθνικά, Τουρκική πολιτική απέναντι στον Ελληνισμό, λαθρομετανάστευση, εξαγωγές, ευαισθητοποίηση καταναλωτών στην προτίμηση προϊόντων Ελληνικής Παραγωγής, εθελοντική προβολή Ελληνικών αγροτικών, καταναλωτικών και βιομηχανικών προϊόντων κ.α.). Όλα τα άρθρα του αναδημοσιεύονται ελεύθερα από ιστοσελίδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Έχει κατά το παρελθόν, βραβευτεί από την Εταιρία Προστασίας Εθνικής Κληρονομιάς και τον Σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών.
___________________
Είναι συνεργάτης της Efenpress από 2ετίας και πλέον.