2.7.14

"Εκκολαπτήριο εκβιασμών και αθέμιτων συναλλαγών" η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών για τα Α.Ω.

Σοκάρει, όσον αφορά στο τι επικρατούσε στη ΓΔΑΕΕ, αλλά και στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατά τα παρελθόντα έτη στη διαχείριση των αντισταθμιστικών οφελών, η αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την νομοθετική διάταξη για την αξιοποίηση των Α.Ω. προς ενίσχυση με υλικό αξίας περίπου 200 εκατομμυρίων ευρώ των Ένοπλων Δυνάμεων.

Κατ’ αρχήν, είναι η πρώτη φορά που συντάσσεται αιτιολογική έκθεση για μία νομοθετική διάταξη που προωθείται στη Βουλή για ψήφιση και έχει να κάνει με εξοπλιστικά προγράμματα. Κατά δεύτερον και σημαντικότερον, αυτή αποκαλύπτει «δράκους» στους διαδρόμους της ΓΔΑΕΕ και μία κατάσταση που θυμίζει «Φαρ Ουέστ».
Περιγράφει παραβατικές και καταχρηστικές συμπεριφορές, αυθαίρετες επιλογές, στρεβλώσεις και αδικαιολόγητες διακρίσεις και ενισχύσεις υπέρ «ημετέρων» προμηθευτών που βέβαια διασφαλίζαν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα σε βάρος άλλων, κυρίως όμως σε βάρος των Ένοπλων Δυνάμεων.
«Δεν ήταν πασιφανής και αναντίρρητη η εφοδιαστική επάρκεια των Ένοπλων Δυνάμεων ως προτεραιότητα» επισημαίνεται και εξηγείται με αυτόν τον τρόπο γιατί οι Ένοπλες Δυνάμεις έφτασαν στο σημείο να μην έχουν καύσιμα να κινήσουν τα μαχητικά αεροσκάφη και τα πολεμικά πλοία και λιπαντικά για να λαδώσουν της ερπύστριες των αρμάτων μάχης.
Η σημαντικότερη παραδοχή ωστόσο που γίνεται στην αιτιολογική έκθεση είναι ότι, στη ΓΔΑΕΕ «διαιωνίζονταν αμφισβητούμενες καταστάσεις και πρακτικές που μπορούσαν να αποτελέσουν εκκολαπτήριο εκβιασμών και αθέμιτων συναλλαγών όσον αφορά προγράμματα προμηθειών των Ε.Δ.».
Υπάρχει παραδοχή δηλαδή που γίνονταν ωμοί εκβιασμοί για το ποιο οπλικό σύστημα θα περάσει και ποιο θα μείνει απ’ έξω. Ουδόλως αφορούσε η επιχειρησιακή κατάσταση του Στρατεύματος. Κι αυτό φαίνεται και από τη συνέχεια.
Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση υπήρχαν «βραδύτητες και δυστοκία, απόρροια της ανεπαρκούς σε πολλές περιπτώσεις υποβολής των αναγκαίων παραστατικών από τους προμηθευτές», όπως επίσης και «ανορθόδοξη επίκληση και χρήση των Α.Ω. ως κάλυμμα και μέσο για τη διευκόλυνση και επιδίωξη παραβατικών συμπεριφορών και συναλλαγών».
Κι αυτό πιστώνεται στα θετικά της παρούσας ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όπου σημειωτέων οι συνεργάτες του Δ. Αβραμόπουλου έχουν βρει και πολλούς σκελετούς όσον αφορά ποινικές ευθύνες παρελθουσών διευθύνσεων της ΓΔΑΕΕ και της ΓΓΟΣΑΕ, αλλά αυτό είναι θέμα εισαγγελικής παρέμβασης, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο στο χώρο της άμυνας και των εξοπλισμών επ’ ωφελεία των Ένοπλων Δυνάμεων.
Δείτε τις σημαντικότερες αποκαλύψεις της αιτιολογικής έκθεσης:
«Έντονες κατά καιρούς ήταν και οι αιτιάσεις για ανορθόδοξη επίκληση και χρήση των ΑΩ ως κάλυμμα και μέσο για τη διευκόλυνση και επιδίωξη παραβατικών συμπεριφορών και συναλλαγών».
«…παρουσιάστηκαν βραδύτητες και δυστοκία, απόρροια της ανεπαρκούς πολλές περιπτώσεις υποβολής των αναγκαίων παραστατικών από τον προμηθευτή, της πολλαπλότητας των ζητούμενων πιστοποιητικών και στοιχείων, αδικαιολόγητη, όπως υποστηρίχθηκε σε δεδομένες όσες περιπτώσεις, της προχειρότητας στην επιλογή και πρόταση των υλοποιούμενων προγραμμάτων, στην  ανεπάρκεια του προσωπικού και στην ανάγκη επικαιροποίησης, μεταξύ άλλων, αναγκών  και απαιτήσεων».
«Απότοκος της βραδύτητας στην υλοποίηση των προγραμμάτων και της σχετικής δυστοκίας ήταν και η υποβολή σε πολλές περιπτώσεις αιτημάτων για τροποποίηση των σχετικών συμβάσεων, η επεξεργασία των οποίων και οι σχετικές απαντήσεις, διαρκούσαν επί μακρό με συνέπεια να καθίστανται σε πλείστες όσες υποθέσεις, ανεπίκαιρες και άνευ αντικειμένου».
«Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται και το αναγκαίο σταθερό υπόβαθρο, χωρίς εκκρεμότητες από το παρελθόν αλλά και χωρίς διαιώνιση αμφισβητούμενων καταστάσεων και πρακτικών που μπορούσαν να αποτελέσουν εκκολαπτήριο εκβιασμών και αθέμιτων συναλλαγών, για τη διαμόρφωση των όρων και προυποθέσεων που θα ρυθμίζουν την εγχώρια συμπαραγωγή στην υλοποίηση εφ ΄εξής προμηθειών για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων».
«Επιπρόσθετα και προκειμένου να αποφευχθούν σύγχυση και καταχρηστικές προσεγγίσεις ως προς τα κριτήρια επιλογής των προτεινόμενων προγραμμάτων, γίνεται ρητή αναφορά στους σχετικούς παράγοντες και όρους, που η αναγκαιότητα και σπουδαιότητά της είναι πασιφανής και αναντίρρητη, ήτοι η εφοδιαστική επάρκεια των Ενόπλων Δυνάμεων, η προτεραιοποίηση των αναγκών τους, η εξοικονόμιση πόρων-διαδικασία που καταδεικνύει έτι περαιτέρω την αναγκαιότητα της διάταξης…».
«Στην κατεύθυνση αυτή και προκειμένου να αποσειστούν οιοιδήποτε ενδοιασμοί και ενστάσεις σε σχέση με ενδεχόμενες στρεβλώσεις του Ανταγωνισμού και αδικαιολόγητες διακρίσεις και ενισχύσεις, ρητά επισημαίνεται ότι η εφαρμογή της διάταξης έχει ως στόχο την εξυπηρέτηση των αναγκών της Εθνικής Άμυνας,  με ορθολογικό κριτήριο προσέγγισης τις προτάσεις των ειδημόνων και κατεξοχήν ειδικών, των Γενικών δηλαδή Επιτελείων και την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας. Η παράγραφος διαμορφώνει το ρυθμιστικό περίγραμμα ερμηνείας και εφαρμογής της ρύθμισης».
«…χωρίς αφοριστικές απλοποιήσεις και μηχανικές κατηγοριοποιήσεις το ζήτημα των λεγομένων ‘ληγμένων’ συμβάσεων και των όρων του σχετικού χαρακτηρισμού τους».
«…είχε ορισθεί ότι δεν επιτρέπονταν τροποποιήσεις συμβάσεων που είχαν λήξει. Κατά τον τρόπο αυτό σειρά συμβάσεων για τις οποίες είχαν υποβληθεί εμπρόθεσμα αιτήματα τροποποίησης, ή είχε χωρήσει εκπλήρωση των υποχρεώσεων των αντισυμβαλλομένων και εκκρεμούσε η αποδοχή τους προκειμένου να υπάρξει συνέχεια στην εκπλήρωση των επομένων σταδίων της σύμβασης, είχαν θεωρηθεί ως λήξασες εκ του γεγονότος και μόνο ότι είχε παρέλθει η ορισθείσα συμβατική τους διάρκεια, άνευ ετέρου».
«Χωρίς δηλαδή να ληφθεί υπόψη ή να αξιολογηθούν γεγονότα ανωτέρας βίας, υπαίτιας καθυστέρησης της Διοίκησης στην εξέλιξη της συμβατικής σχέσης, ειδικότερων ρυθμίσεων που τυχόν υπήρχαν σε μία έκαστη σύμβαση».
«Αποφεύγονται έτσι καταχρηστικές συμπεριφορές και αυθαίρετες επιλογές, που η οιαδήποτε αοριστία, ως προς τους χρόνους και τις διαδικασίες, θα μπορούσε να επιφέρει, γεγονός που θα απαξίωνε τη ρύθμιση και θα την καθιστούσε ανεφάρμοστη».
«Η εκκαθάριση των εκκρεμοτήτων που αφορούν τις συμβάσεις ΑΩ, ούτε σε συμψηφισμούς και λήθη μπορούν να οδηγήσουν και να αποτελέσουν αρνητικά προηγούμενα, ως προς την ανοχή παραβατικών συμπεριφορών, εφόσον βέβαια υπάρξει σχετική αξιολόγηση από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, αλλά ούτε και αφορμή για αβασάνιστες κατηγορίες και αέναη αναζήτηση πραγματικών ή υποτιθέμενων υπαιτίων».
Όλα αυτά προφανώς και δεν ήταν άγνωστα στο χώρο των εξοπλισμών και πέριξ του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Είναι όμως εντελώς διαφορετικό να επισημαίνονται με σοκαριστική λεπτομέρεια και παραδοχή σε μία αιτιολογική έκθεση νομοθετικής διάταξης.
 defencenet.gr