7.4.14

"Φθάνει πια με τις τουρκικές αθλιότητες στο Αιγαίο" - 330% αύξηση στις παραβιάσεις στη θάλασσα


Γράφει ο 


Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος

Ταξίαρχος(εα)

ΜΑ .Διεθνείς Σχέσεις 
PhD. Επιχειρησιακή Οργάνωση 



Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση της οποίας ο εθνικός εναέριος χώρος και τα εθνικά χωρικά ύδατα παραβιάζονται μια με δυο φορές καθημερινά από μια χώρα την Τουρκία που επιθυμεί να γίνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σε όλες τις χώρες της ΕΕ και σε αυτές που συμμετέχουν στο ΝΑΤΟ ισχύουν σαφείς διαδικασίες αναγνώρισης- αναχαίτισης και κανόνες εμπλοκής εάν χρειαστεί για παραβιάσεις –εχθρικές ενέργειες στα εθνικά χωρικά ύδατα και τον εθνικό εναέριο χώρο τους . 


Στην Ελλάδα τα Γενικά Επιτελεία Αεροπορίας και Ναυτικού καταγράφουν τις παραβιάσεις αυτές και το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας συντάσσει συγκεντρωτικούς πινάκες για την ενημέρωση-αξιολόγηση. Σύμφωνα με τους πίνακες αυτους και για το διάστημα 2009 έως το 2012 κατεγράφησαν 4.521 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου και 818 παραβιάσεις των εθνικών χωρικών υδάτων. Αναλύοντας περισσότερο τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ οι παραβιάσεις των εθνικών χωρικών υδάτων από τουρκικά πολεμικά πλοία αυξήθηκαν κατά 330% την τελευταία τετραετία ενώ αντιθέτως το ίδιο διάστημα οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου από τουρκικά μαχητικά μειώθηκαν κατά 45% δείχνοντας την αλλαγή της τουρκικής στρατηγικής που επικεντρώνεται στην αμφισβήτηση των ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο.


Ειδικά το δίμηνο Μαρτίου Απριλίου 2014 είχαμε αριθμό από σοβαρά επεισόδια τα οποία ξεπέρασαν το βαθμό ανεκτής ασφάλειας για το προσωπικό-υλικό των Ένοπλων Δυνάμεων στο Αιγαίο. Συγκεκριμένα στις 25 Μαρτίου 2014 τηλεοπτικοί σταθμοί πρόβαλαν μία πρόκληση τουρκικής ακταιωρού στην περιοχή της Ζουράφας-Λαδόξερας. Το σκάφος, όπως φάνηκε και από το βίντεο είχε παραβιάσει τα εθνικά χωρικά ύδατα και λίγο έλειψε να εμβολίσει σκάφος του Λιμενικού που έσπευσε να ζητήσει την απομάκρυνση της. Στις 26 Μαρτίου 2014 η τουρκική κορβέτα Bandirma F-502 αλώνιζε επί 19 ώρες στο Αιγαίο παραβιάζοντας κατά διαστήματα τα χωρικά μας ύδατα σύμφωνα με το σχεδιασμό από τη Ρόδο μέχρι τα στενά μεταξύ Κέας και Κύθνου Η αμφισβήτηση εντάθηκε και στις 28 Μαρτίου 2014 στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά του Καστελόριζου τουρκικά σκάφη εγκλώβισαν ελληνική πυραυλάκατο. Αμέσως στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας σήμανε συναγερμός αφού ο εγκλωβισμός στόχου σημαίνει αυτόματα εχθρική πράξη. Ο αμηχανία αρχικά επικράτησε αφου δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες αντιμετώπισης του συμβάντος με τον κυβερνήτη της πυραυλακάτου να περιμένει εντολές για το τι θα κάνει. Ευτυχώς επικράτησε ψυχραιμία και αφού και οι δύο πλευρές έπαιξαν κάμποση ώρα το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι τελικά αποχώρησαν χωρίς να δοθεί συνέχεια.

Και φτάνουμε στην κορύφωση με την φρεγάτα Barbaros F-244 κλάσης ΜΕΚΟ 200 Track II-A η οποία προερχόμενη από το ναύσταθμο του Ακσάζ έφτασε στην περιοχή της Αμοργού παραβίασε τα εθνικά χωρικά ύδατα απογείωσε το οργανικό ανθυποβρυχιακό ελικόπτερό της S-70-B παραβιάζοντας ταυτόχρονα και τον εθνικό εναέριο χώρο κατά την μία ώρα πτήσης του.
Τώρα το τι έκανε το τούρκικο ελικόπτερο κατά την διάρκεια της πτήσης του και προκάλεσε τέτοια αντίδραση δεν έγινε γνωστό. Το αν έψαχνε ναυάγιο ή κατέβασε σόναρ και κατέγραφε την κατατομή του βυθού της θαλάσσιας περιοχής ή εκτελούσε άσκηση με την φρεγάτα δεν έγινε γνωστό. 

H αποχώρηση της φρεγάτας σύμφωνα με ορισμένα δημοσιεύματα οφείλεται στην ελληνική αντίδραση η οποία αν και καθυστέρησε τελικά εκδηλώθηκε. Τα ελληνικά μαχητικά έλαβαν εντολή απογείωσης 35' μετά την απονήωση του ελικοπτέρου και το πρόλαβαν ενώ επέστρεφε, ενημερωμένο προφανώς από την φρεγάτα ότι το πλησίαζαν ελληνικά μαχητικά. Έγιναν οι εγκλωβισμοί και οι διελεύσεις σε απόσταση 50 μέτρων που το τάραξαν αρκετά και το μήνυμα που εστάλη αν και καθυστερημένο ήταν σαφές. Η τρίτη διέλευση είχε στόχο την φρεγάτα και πέρασαν και τα δύο μαχητικά σε απόσταση περίπου 70 μέτρων.

Σύμφωνα με άλλα δημοσιεύματα η τουρκική φρεγάτα “Barbaros” αποχώρησε μετα από προειδοποιήσεις για κατάρριψη του ελικοπτέρου που απέστειλε το υπερσύγχρονο πυραυλοφόρο αντιτορπιλικό κατευθυνόμενων βλημάτων USS “Donald Cook” (DDG-75) κλάσεως “Arleigh Burke” και εξοπλισμένο με σύστημα “Aegis” του Αμερικανικού Στόλου που έπλεε σε κοντινή απόσταση από την φρεγάτα και εφάρμοσε τους κανόνες εμπλοκής (ROE: Rules of Engagement) που του είχαν καθορισθεί για το τουρκικό ελικόπτερο το οποίο πετούσε χωρίς να έχει εκδοθεί σχετική ΝΟΤΑΜ.

Ότι και αν έχει συμβεί η αντίδραση και στις δυο περιπτώσεις ήταν η προβλεπόμενη από τα Νατοϊκά και όχι μόνο εγχειρίδια και θα μπορούσε να είχε εφαρμοστεί από την ελληνική πλευρά στο παρελθόν και να έχουν αποφευχθεί οι τουρκικές αθλιότητες στο Αιγαίο. Οι γενικές εντολές να αποφεύγονται οι κινήσεις που μπορούν να θεωρηθούν προκλητικές από την Άγκυρα αφού ελλοχεύει ο κίνδυνος της προβοκάτσιας απέδειξαν ότι όχι μόνο δεν αποδίδουν αλλά εγκυμονούν κινδύνους για το προσωπικό το υλικό των Ένοπλων Δυνάμεων και την Εθνική Ασφάλεια.