23.12.13

ΑΠΕΙΛΗ ΓΙΑ ΤΟΝ 7ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΣΤΟΛΟ- Νέα γενιά “supercarriers” ετοιμάζει η Κίνα - Δύο νέα αεροπλανοφόρα μέχρι το 2025

Την εγχώρια ναυπήγηση ενός νέου αεροπλανοφόρου στα μεγέθη των αμερικανικών αεροπλανοφόρων έκανε γνωστό σε άρθρο του το κινεζικό ιστολόγιο qianzhan.com στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται πως το κινεζικό σκάφος θα είναι πυρηνοκίνητο.
Στο ίδιο άρθρο το κινεζικό ιστολόγιο αναφέρει πως ως χρόνος καθέλκυσης του νέου αεροπλανοφόρου εκτιμάται για το 2020.

«Μέχρι τότε η Κίνα θα είναι έτοιμη να αντιμετωπίζει επί ίσοις όροις όλα τα αμερικανικά μαχητικά του Ναυτικού», υπογραμμίζεται στο άρθρο το οποίο επικαλείται πηγές των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων .
Το qianzhan.com ανέφερε ακόμη ότι το νέο κινεζικό αεροπλανοφόρο θα βρίσκεται στους 110.000 τόνους από πλευράς πλήρους εκτοπίσματος κάτι που σημαίνει και εάν η πληροφορία είναι αληθής ότι το μέγεθος του θα είναι ανάλογο των αμερικανικών σκαφών. Το USS Gerald Ford  (CVN-78) το νεότερο αμερικανικό αεροπλανοφόρο έχει εκτόπισμα 112.000 τόνων.
Με τη νέα αυτή γενιά των κινεζικών αεροπλανοφόρων –το κινεζικό Ναυτικό θέλει τουλάχιστον δύο επιχειρησιακά σκάφη μέχρι το 2022-25- η Κίνα φιλοδοξεί να  ανταγωνιστεί το αμερικανικό Ναυτικό και ειδικά τον 7ο Στόλο στην επίτευξη ναυτικής και αεροπορικής κυριαρχίας στις τεράστιες θαλάσσιες εκτάσεις της νότιας και βόρειας κινεζικής Θάλασσας αλλά και πιο πέρα στη Θάλασσα των Φιλύπνων.
Το γεγονός βέβαια ότι οι Κινέζοι εμμέσως πλην σαφώς παραδέχονται ότι τα μαχητικά που έχουν αναπτύξει τώρα στο μοναδικό τους αεροπλανοφόρο Liaoning CV-16  αλλά και τα μαχητικά της ναυτικής τους Αεροπορίας γενικότερα δεν είναι εφάμιλλα των αμερικανικών σημαίνει ότι ετοιμάζουν τουλάχιστον δύο νέους τύπους για ανάπτυξη  τόσο στο υπάρχον σκάφος όσο και στο μελλοντικό τους.
Το μαχητικό αεροσκάφος που προς το παρόν επιχειρεί, σε δοκιμαστική βάση  από το κινεζικό αεροπλανοφόρο είναι το J-15. Πρόκειται σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες για μια ναυτική έκδοση του J-11 ή του Su-33 εξοπλισμένο με ραντάρ AESA τουλάχιστον στις μελλοντικές επιχειρησιακές του εκδόσεις.
Το αεροσκάφος αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 2,4 mach και προωθείται από δύο κινητήρες WS-10A ο καθένας εκ των οποίων αναπτύσσει μέγιστη ώση 20.000 λιβρών περίπου. Σύμφωνα με Κινέζους αναλυτές το αεροσκάφος έχει κατά 10% καλύτερο λόγο ώσης προς βάρος και 25% χαμηλότερη πτερυγική φόρτιση από το F.A-18E/F κάτι που θεωρητικά το κάνει πιο ευέλικτο.
Το αεροσκάφος βρίσκεται ακόμη υπό εξέλιξη παρά το γεγονός ότι έχει πραγματοποιήσει επιδείξεις αποροσνειώσεων από το κινεζικό αεροπλανοφόρο και στην τελική του μορφή εκτιμάται ότι θα έχει το ραντάρ AESA αλλά και σύστημα υπέρυθρης αναγνώρισης IRST.
Παρόλα αυτά το κινεζικό Ναυτικό πρόκειται να αναπτύξει ακόμη ένα αεροσκάφος στο μελλοντικό του αεροπλανοφόρο το J-31(αναφέρεται ως εξαγωγική έκδοση)  ή F-60 σύμφωνα με άλλα δημοσιεύματα. Αποκαλούμενο από πολλούς ως το «F-35 των φτωχών» το J-31 συνιστά μια stealth σχεδίαση και πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 31 Οκτωβρίου του 2012.
Δεν πρόκειται για ένα αυστηρά ναυτικό μαχητικό αλλά σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις το αεροσκάφος πρόκειται να επιχειρεί από το μελλοντικό κινεζικό αεροπλανοφόρο. Σε αντίθεση με το F-35 με το οποίο μοιράζεται πολλά κοινά στοιχεία, το J-31 θα είναι δικινητήριο με το θέμα τοπυ κινητήρα να απασχολεί πολύ τους Κινέζους καθώς ακόμη δεν έχουν αναπτύξει ένα κινητήρα ο οποίος θα παράσχει την απαιτούμενη ώση τόσο για αυτό όσο και το J-20 το άλλο stealth μαχητικό της Κίνας.
Θεωρείται πάντως πως οι Κινέζοι θα είναι σε θέση να παράγουν ένα βελτιωμένο κινητήρα στις 22.000 λίβρες (100ΚΝ) τον WS-13G ώστε να αντικαταστήσει τον ρωσικό AL-31F και τα; Κινεζικά παράγωγά του WS-10  οι οποίοι αποδίδουν ώση περί τα 90KN.  
Τα σχέδια επομένως των Κινέζων αναφορικά με τη Ναυτική τους Αεροπορία αφορούν το J-15 ως αντιστάθμισμα στα F/A-18E/F και το J-31 (F_60) ως αντιστάθμισμα στα F-35C του αμερικανικού Ναυτικού.
Σύμφωνα με το του κινεζικό άρθρο τόσο τα J-15 όσο και τα J-31 θα είναι στο ίδιο τεχνολογικό επίπεδο με τα αμερικανικά μαχητικά αλλά αυτό είναι σχετικά νωρίς για το πούμε από τώρα καθώς η εξέλιξη των αεροσκαφών  βρίσκεται ακόμη στην αρχή (ιδιαίτερα του J-31)  ενώ άγνωστο είναι επίσης εάν οι Κινέζοι μέσα σε 6 χρόνια θα μπορέσουν να έχουν το J-31 επιχειρησιακό επάνω στο νέο τους supercarier.
Δεν αποκλείεται πάντως και μια ναυτική έκδοση του νέου stealth μαχητικού της Αεροπορίας J-20 αν και το τελευταίο δεν φαίνεται τόσο πιθανό τουλάχιστον τώρα, εξαιτίας των μεγάλων διαστάσεων του αεροσκαφους για να επιχειρεί απο αεροπλανοφόρα.
Σε ότι αφορά το Liaoning ένα ενδιαφέρον στοιχείο κάτι που θα επηρεάσει τη σχεδίαση του νέου αεροπλανοφόρου (οι Κινέζοι έχουν στόχο δύο τουλάχιστον σκάφη) είναι η απουσία του επικλινούς καταστρώματος  (ski-jump). Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες τα μαχητικά J-15 έχουν δυσκολίες στην απονήωσή τους όταν αυτά είναι φορτωμένα με εξωτερικό φορτίο δεξαμενές και όπλα. Και αυτό παρά της ύπαρξη του ski-jump. Η εξήγηση για την έλλειψη καταπελτών από το κατάστρωμα πτήσης όπως έχουν τα γαλλικά και αμερικανικά αεροπλανοφόρα είναι απλή:
Οι Κινέζοι δεν έχουν ακόμη την απαραίτητη τεχνογνωσία ούτε και οι Ρώσοι για την αντιγράψουν ή να την αγοράσουν. Παρά το γεγονός αυτό θεωρείται σίγουρο πως το νέο αεροπλανοφόρο θα διαθέτει καταπέλτες αντί για επικλινές κατάστρωμα με την τεχνολογία να προέρχεται από τη Γαλλία ύστερα από σχετικές βολιδοσκοπήσεις που έχουν κάνει οι Κινέζοι στους Γάλλους.
Όπως άλλωστε είχε αναφέρει και το αμερικανικό Πεντάγωνο σε έκθεσή του για την κινεζική στρατιωτική ισχύ το 2013 τα J-15 αναγκαστικά θα επιχειρούν από το υπάρχον αεροπλανοφόρο με περιορισμένο φορτίο καθώς υπάρχουν συγκεκριμένοι περιορισμοί στην απογείωσή τους εξαιτίας έλλειψης καταπέλτη.
Σύμφωνα με το Flightglobal το κινεζικό αεροπλανοφόρο έχει τη δυνατότητα να εξαπολύει ταυτόχρονα τρία μαχητικά J-15 στοιχείο που εξάγεται από την ύπαρξη τριών ανακλαστήρων καυσαερίων δύο κοντά στην «νησίδα» (υπερκατασκευή) και ένα κοντά στην πρύμνη του σκάφους.
Τη δυνατότητα που ακόμη όμως δεν έχει επιδείξει το Ναυτικό είναι η νυκτερινές αποπροσνειώσεις από το κατάστρωμα του  Liaoning  καθώς ότι οπτικό υλικό υπάρχει είναι από ημερήσιες δοκιμές. Πάντως αυτό που φαίνεται να απασχολεί το κινεζικό Ναυτικό είναι η δυνατότητα παροχής υποστήριξης στο σκάφος υπό τη μορφή μεταφοράς ανταλλακτικών.
Αν και μηχανικοί έχουν πραγματοποιήσει αντικατάσταση κινητήρων σε J-15 σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα εντούτοις είναι φανερή η έλλειψη ενός αεροσκάφους όπως το C-2 Greyhound του αμερικανικού Ναυτικού το οποίο χρησιμοποιείται για τη μεταφορά κρίσιμων ανταλλακτικών στα αμερικανικά αεροπλανοφόρα από βάσεις ξηράς. Έτσι θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η ανάπτυξη εκ μέρους της κινεζικού Ναυτικού ενός παρόμοιου αεροσκάφους.
Αυτό που έχει σημασία είναι πως το κινεζικό Ναυτικό αντιγράφει πιστά τις αμερικανικές μεθόδους σε ότι αφορά τα αεροπλανοφόρα και από ότι φαίνεται είναι ένας καλός μαθητής. Το πόσο καλός όμως είναι μένει να φανεί.
Δύο σχέδια της νέας κλάσης του μελλοντικού κινεζικού αεροπλανοφόρου το οποίο αποτελει αντιγραφή του αμερικανικού Gerald Ford (CVN 78)
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr