26.4.13

Εναρξη διαδικασιών κατάρτισης προγράμματος προμήθειας Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους



2018: 100 ΝΕΑ Ή ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ Α/Φ
Την ίδια στιγμή που χθες ΓΕΕΘΑ και Πολεμική Αεροπορία, μιλώντας στην Επιτροπή Άμυνας και Εξωτερικών της Βουλής η οποία συνεδρίαζε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, έθεταν, έστω ανεπίσημα, θέμα Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους το 2018,το defencenet.gr γνωρίζοντας φυσικά την ατζέντα και το τι θα ετίθετο στα μέλη της Επιτροπής αποκάλυψε την πρόθεση της Ρωσίας να προωθήσει δυναμικά το υπερμαχητικό stealth 5ης γενιάς Τ-50 στην ελληνική αγορά.
Αλλά σίγουρα δεν θα είναι το μόνο και σίγουρα δεν θα έχει τις περισσότερες πιθανότητες επιλογής, καθώς το αεροπορικό Όπλο κυριαρχείται απόλυτα από τους δυτικούς.

Θ απαιτηθεί να ενταχθούν σε υπηρεσία, μεταξύ 2018 και 2021 κατ'ελάχιστον 100 Νέα Μαχητικά Αεροσκάφη λόγω απόσυρσης των F-16 Block30, των Mirage-2000EGM/BGM και των F-4 AUP)άρα θα απαιτηθούν 12-14 δισ. ευρώ για δυτικά αεροσκάφη και περί τα 6 δισ. δολ. για μαχητικά Su-35, 4ης++ γενιάς ή 10 δισ. δολάρια για το Τ-50.
Πόσα έχουν προϋπολογιστεί σήμερα; Ποσό 2.398,760 εκατομμύρια ευρώ το Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος κερδίζει μία θέση στις κορυφαίες προτεραιότητες της Αεροπορίας για το ΕΜΠΑΕ 2011-2015, αλλά όχι την κορυφαία: Βρίσκεται στην 12η θέση με τίτλο: "Aπόκτηση αεροσκαφών για αναπλήρωση απωλειών και αντικατάσταση αεροσκαφών β’γενιάς και συναφούς εξοπλισμού Αναβάθμιση υποδομών εγκαταστάσεις υποστήριξης ΝΜΑ (40 σύγχρονών αεροσκαφών)".
Με το ποσό αυτό με το ζόρι αγοράζονται 40 F-16 Adv. και θα πάμε στο 2020 με F-16 και μάλιστα ελάχιστα; Αδύνατον. 
Με την εισαγωγή σε υπηρεσία «στην άλλη πλευρά του λόφου» ενός αν όχι υπερόπλου, εν πάση περιπτώσει ενός αεροσκάφους, όπως είναι το F-35, το οποίο χρήζει «ειδικής αντιμετώπισης» σε μια παραγγελία «μαμούθ» ύψους 16 δισ. $ για τα 100 πρώτα F-35 αρχής γενομένης από το 2017, η απειλή πρόκειται να αλλάξει όλα τα δεδομένα στο Αιγαίο.
Έτσι λοιπόν η ΠΑ θα βρεθεί αντιμέτωπη στο τέλος της δεκαετίας με τουλάχιστον 250 + 100  αεροσκάφη από τα οποία τα 50 εκτιμάται πως θα είναι F-35.
Από όποια πλευρά πάντως και να εξεταστεί ο συσχετισμός, η τουρκική Αεροπορία θα διατηρεί συνεχώς ένα ελάχιστο αριθμό 300+ μαχητικών πρώτης γραμμής.
Ακόμα και αν το 2016 υπάρχει μια πρώτη "αχνή" ανάπτυξη η εύρεση 12-14 δισ. ευρώ είναι ένας χρηματοδοτικός γρίφος.
Αν μιλάμε για νέα μαχητικά, μόνο η αποπληρωμή τους μετά την έναρξη είσπραξης των εσόδων από την πώληση των υδρογονανθράκων θα μπορούσε να αποτελέσει ρεαλιστικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα σε μια Ελλάδα που θα βρίσκεται ολοσχερώς οικονομικά κατεστραμμένη.
Από εκεί και πέρα υπάρχει μόνο η λύση των μεταχειρισμένων μαχητικών. Όχι τόσο για να χρησιμοποιηθούν κατά των F-35, αλλά για να εξισορροπηθεί η τεράστια αριθμητική υπεροχή της ΤΗΚ, μέχρι ότου να βρεθούν κεφάλαια προς το 2020 για μια παραγγελία νέων μαχητικών..
Οι προτάσεις είναι συγκεκριμένες: Το μαχητικό F-15E, περίπου 48 μονάδες του οποίου  είναι άμεσα διαθέσιμες από τις ΗΠΑ  λόγω οικονομικών περικοπών, τα Eurofighter του Tranche 1 και πιθανόν να υπάρξει και γαλλική προσφορά για τα Rafale που ήδη υπηρετούν στην γαλλική Αεροπορία. Επίσης υπάρχει η Μοίρα των F-16C/D Block 30 που αποσύρει η USAF από την 132 Πτέρυγα (FW)  με έδρα το αεροδρόμιο Des Moine στην Άιοβα των ΗΠΑ
Τα F-16Block 30/32 της USAF μπορεί να είναι αεροσκάφη που έχουν στη πλάτη τους 20-25 χρόνια υπηρεσίας αλλά δεν έχουν καμία σχέση με τα Block-30 της ΠΑ από πλευράς ικανοτήτων.
Έχουν δεχτεί συνεχείς δομικές αναβαθμίσεις και εξοπλισμό συστημάτων (χαρακτηρίζονται ως Block 30++) σε σημείο που να θεωρούνται από πολλές απόψεις ιδίων δυνατοτήτων των Block 52+ Advanced Συγκεκριμένα είναι τα μοναδικά F-16 σε υπηρεσία στην USAF με ικανότητα απεικόνισης κινητού χάρτη, διαθέτουν σύστημα αυτοπροστασίας AN/ALQ-213, καθώς και αναβαθμισμένο σύστημα ναυτιλίας Embedded GPS/INS (EGI) με γυροσκόπια λέιζερ.
Σε συνδυασμό με την ικανότητα μεταφοράς του ατρακτiδίου σκόπευσης LITENING III, τα καθιστούν ικανά να χρησιμοποιήσουν κατευθυνόμενα πυρομαχικά Joint Direct Attack Munition (JDAM) και άλλα όπλα που μόνο τα F-16 Block 52+ Advanced μπορούν να μεταφέρουν στο στόλο της ΠΑ.
Μια ενδιαφέρουσα περίπτωση  αναμφισβήτητα είναι αυτή των Mirage 2000-9 από τα ΗΑΕ. Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας η χώρα αυτή του Κόλπου παράγγειλε από τη Γαλλία 20 νέα Mirage 2000-9 και 12 διθέσια 2000-9D.
Η παραγγελία δόθηκε το 1998 και οι  παραδόσεις τους ξεκίνησαν την άνοιξη του 2003 ενώ επιπρόσθετα η Αεροπορία της χώρας προχώρησε σε αναβάθμιση και επιπλέον 30 Mirage 2000EAD στο επίπεδο «-9», τα οποία είχε προμηθευτεί σε προηγούμενη αγορά.
Το επίπεδο του «-9» θεωρείται ανάλογο του «-5» αν όχι παρόμοιο και η διαφορετική ονοματολογία οφείλεται στο γεγονός ότι τα ΗΑΕ είχαν αρχικά αναλάβει το κόστος ανάπτυξης της συγκεκριμένης αναβαθμισμένης διαμόρφωσης.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις η τιμή που ζητούσαν τα ΗΑΕ για κάθε αεροσκάφος –μαζί με τον εξοπλισμό του βλήματα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους συν ατρακτίδια- κυμαινόταν μεταξύ 18 και 20 εκατ. €. Τα αεροσκάφη θεωρούνται σχεδόν καινούργια καθώς έχουν συμπληρώσει ελάχιστο αριθμό πτήσεων και η κατάσταση στην οποία βρίσκονται θεωρείται ως άριστη.
Η ενίσχυση της ΠΑ με 32 αεροσκάφη «-9» + 30 (εάν η αγορά και των αναβαθμισμένων «-9»ν θεωρηθεί απαραίτητη) θα έδινε στην ΠΑ μια δύναμη 62 αεροσκαφών επιπέδου «-5» που μαζί με τα 25 που υπηρετούν αυτή τη στιγμή θα μπορούσε να διαμορφωθεί μια συμπαγής και ομοιογενής δύναμη από 87 αεροσκάφη (τέσσερις Μοίρες).
Σε κάθε περίπτωση πάντως η αντιμετώπιση του F-35 εκ των πραγμάτων απαιτεί ένα νέο τύπο αεροσκάφους, αλλά που και για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα είναι μια λύση που δεν συμβαδίζει με την υπάρχουσα κατάσταση στη χώρα.
Πάντως ότι είναι να γίνει πρέπει να γίνει άμεσα. Η έναρξη παραλαβών σε περίπτωση που αγοραστούν νέα μαχητικά θα γίνει μεν το 2018, αλλά η παραγγελία τους θέλει κατ'ελάχιστο 36 μήνες για έναρξη παραδόσεων. Άρα, συμβόλαιο το 2015, σε 24 μήνες από σήμερα.
Σε διαφορετική περίπτωση, όχι απλά θα τεθούμε υπό καθεστώς γεωστρατηγικής ομηρείας η χώρα, αλλά θα απωλεσθούν και τα δικαιώματα σε ΑΟΖ, ενώ θα τεθεί υπό άμεση αμφισβήτηση ακόμα και η ελληνική εθνική κυριαρχία στο Αρχιπέλαγος...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr