12.8.12

Συνεχίζονται οι απώλειες τουρκικών ελικοπτέρων στο Κουρδιστάν



Συνεχίζεται η "αιμορραγία" τουρκικών εναέριων μέσων λόγω της δράσης του ΡΚΚ. Το τελευταίο επεισόδιο στο πολύχρονο αυτό σήριαλ διαδραματίστηκε στις 22/7/12 στην επαρχία Υüksekova (νομός Hakkari) όπου και κατέπεσε ελικοπτέρο S-70 της Τουρκικής Στρατοχωροφυλακής. Το έμφορτο Blackhawk (δεκαπέντε επιβαίνοντες) συμμετείχε σε αντιαντάρτικες επιχειρήσεις του τουρκικού στρατού στην περιοχή, μεταφέροντας ομάδα πεζικού σε ορεινή τοποθεσία. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι τελευταίες πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες οι αντάρτες είχαν παγιδεύσει με εκρηκτικά την ζώνη προσγείωσης του ελικοπτέρου, τα οποία και πυροδότησαν από ασφαλή απόσταση.


Το τουρκικό γενικό επιτελείο εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία το ελικόπτερο S-70 της Γενικής Διοίκησης Στρατοχωροφυλακής κατέπεσε στις 16.55, κατά την διάρκεια προσγείωσης στην περιοχή Ντεριάν Τεπέ, 12 χιλιόμετρα βόρεια της Ντάγλιτζα. Επισήμως η πτώση αποδίδεται σε "απώλεια ισχύος"..., με αποτέλεσμα να επέλθει ο θάνατος 5 επιβαινόντων και ο τραυματισμός 8. Οι αντάρτες του ΡΚΚ από την μεριά τους ανακοίνωσαν πως ευθύνονται οι ίδιοι για την πτώση του ελικοπτέρου και κάνουν λόγο για 8 νεκρούς στρατιώτες και 7 τραυματίες. Πιο συγκεκριμένα η ανακοίνωση τους αναφέρει πως ο "κατοχικός τουρκικός στρατός είχε ξεκινήσει επιχείρηση στις τοποθεσίες Γκλορτ, Σερενγκέ και μάρτυρα Σερντάρ. Στις 16.30 το ελικόπτερο επιχείρησε να προσγειωθεί στον χώρο των επιχειρήσεων και καταρρίφθηκε από αντάρτες μας." 

Με νεώτερη ανακοίνωση ο Tούρκος Α/ΓΕΕΘΑ Necdet Özel, διέψευσε τους Κουρδικούς ισχυρισμούς, κάνοντας εκ νέου λόγο για "τεχνική βλάβη". Είναι πλέον κοινό μυστικό πως οι περισσότερες απώλειες τουρκικών εναέριων μέσων στο Τουρκικό Κουρδιστάν, που αποδίδονται σε "τεχνική αστοχία" από το Γενικό Επιτελείο, φέρουν την σφραγίδα του ΡΚΚ.

Λίγα λόγια για την περιοχή

Όπως φαίνεται και στον χάρτη που παραθέτουμε, ο νομός Hakkari χωρίζεται σε 4 περιφέρειες, του Sedimnli, Çukurca, Hakkâri και Υüksekova. Το τουρκικό γενικό επιτελείο σταθμεύει στις πρωτεύουσα εκάστης εξ'αυτών απο έναν τουλάχιστον ισχυρό σχηματισμό πεζικού. Έτσι στην Υüksekova σταθμεύουν η 3η Μεραρχία ΠΖ Μεθορίου και η 21η ΤΞ Στρατοχωροφυλακής (η οποία επανδρώνει τα φυλάκια στον νομό), στο Semdinli η 34η ΤΞ ΠΖ Μεθορίου, στην πόλη Hakkâri η 1η ΤΞ Καταδρομών και στην Çukurca η 20η ΤΞ Στρατοχωροφυλακής. Αναλόγως με τις ανάγκες (δλδ τις ορέξεις του κ.Καραγιλάν..) στον νομό αποσπώνται υπομονάδες απο διάφορες άλλες περιοχές της Τουρκίας.


Οι ιδιαίτερες ανάγκες στις ορεινές επαρχίες του Κουρδιστάν έχουν οδηγήσει το τουρκικό Γενικό Επιτελείο στην διατήρηση ενός εξαιρετικά πυκνού δίκτυου στρατιωτικών φυλακίων. Οι επιθέσεις του ΡΚΚ στην περιοχή απασχολούν περισσότερο τα μεθοριακά φυλάκια Daglica, Aktutun (γνωστό για την αιματηρή επίθεση του 2008), Derecik (8 νεκροί στρατιώτες προ διμήνου , ένας νεκρός απο επίθεση με όλμουςπροχθές), Umurlu και πέριξ της πόλεως Cukurca, τα οποία θα μπορούσαμε πλέον να χαρακτηρίσουμε "κλασσικούς" στόχους των ανταρτών. Εξ' αυτών το φυλάκιο της Daglica βρίσκεται στην δυσμενέστερη θέση γεωγραφικά, καθώς αποκόπτεται απο μία μεγάλη οροσειρά με κατεύθυνση ΒΔ-ΝΑ και το οδικό δίκτυο φαίνεται να είναι φτωχό ή/και εξαιρετικά επικίνδυνο λόγω PKK. Η τουρκική στρατιωτική παρουσία όμως δεν περιορίζεται στην ορεινή μεθόριο αλλά και στο εσωτερικό του νομού, στο οποίο η έντονη παρουσία του αντάρτικου έχει οδηγήσει τους Τούρκους στην εγκατάσταση στρατιωτικών φυλακίων ακόμα και κατα μήκος του κυρίου οδικού δικτύου που συνδέει την πρωτεύουσα του νομού πόλη του Hakkari με την Yuksekova. Η έντονη ανασφάλεια του προσωπικού λόγω των συνεχών αιματηρών επιθέσεων και η συνεχής μόλυνση των ορεινών δρομολογίων από τους αντάρτες, έχουν οδηγήσει σε εντατική χρήση των εναέριων μέσων του ΤΣ και της Στρατοχωροφυλακής. Με το ανάλογο τίμημα..


Hakkari : Πρότυπο φυλάκιο νέου τύπου 

Η κατάρριψη της 22/7/12

Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, το απόγευμα της Κυριακής 22 Ιουλίου, ελικόπτερο S-70 της Jandarma το οποίο μετέφερε ομάδα πεζικού στα πλαίσια επιχείρησης εναντίον του ΡΚΚ, συνετρίβη 12 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του φυλακίου της Daglica, χονδρικά στο μέσο της απόστασης με την πόλη Yuksekova, έδρα της 3ης Τακτικής Μεραρχίας και ειδικών μονάδων της Στρατοχωροφυλακής.

Σύμφωνα με τουρκικές πηγές αιτία της πτώσης ήταν έκρηξη τηλεχειριζόμενου εκρηκτικού μηχανισμούτοποθετημένου στην ζώνη προσγείωσης του ελικοπτέρου, η οποία και αποκόλλησε την ουρά του S-70. Πρόκειται για την πρώτη αναφερόμενη κατάρριψη τουρκικού ε/π με την συγκεκριμένη μεθοδολογία. Οι αναφορές αυτές έρχονται να αμφισβητήσουν την εγκυρότητα των πλάνων που δημοσίευσαν τουρκικά ΜΜΕ, τα οποία απεικονίζουν S-70 με εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου να έχει πραγματοποιήσει βαριά προσγείωση, σε απόσταση αναπνοής από στρατιωτικό φυλάκιο.

RPG-7 και SA-7B

Το τελευταίο περιστατικό είναι χαρακτηριστικό της δεινότητας των Κούρδων ανταρτών στην αφομοίωση διδάγματων και τακτικών των Ιρακινών ανταρτών, δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο την ήδη δύσκολη ζωή των Τούρκων στο αφιλόξενο Κουρδιστάν. Στο παρελθόν είχε γίνει γνωστή η εντατική χρήση φορητών RPG εναντίων χαμηλά ιπτάμενων τουρκικών ε/π, πρακτική στην οποία είχαν αριστεύσει Σομαλοί και Αφγανοί μουτζαχεντίν στο παρελθόν.

Αποτέλεσμα βολής βλήματος RPG-7 σε ελικόπτερο S-70 Blachhawk της Τουρκικής στρατοχωροφυλακής

Αντιθέτως, οι Κούρδοι φαίνεται να χρησιμοποιούν με φειδώ τα ρωσικά φορητά αντιαεροπορικά που κατέληξαν στα χέρια τους στα μέσα της δεκαετίας του '90, κυρίως εναντίον του τουρκικού στόλου επιθετικών ελικοπτέρων AH-1W, τα οποία κατάφεραν να αποδεκατίσουν -στην κυριολεξία-, δημιουργώντας πιεστικό πρόβλημα στο Γενικό Επιτελείο της γείτονος. Οι συνεχείς απώλειες των "Whiskey" σε υπηρεσία και η ακαταλληλότητα των παλαιότερων μονοκινητήριων ΑΗ-1S για επιχειρήσεις σε περιοχές με υψηλό υψόμετρο, οδήγησε σε επίσημο τουρκικό αίτημα (31/10/11) για την προμήθεια 3 ΑΗ-1W από τα αποθέματα των Αμερικανών Πεζοναυτών. Το συνολικό πακέτο περιλαμβάνει ακόμα 7 κινητήρες T700-GE-401, ανταλλακτικά, τεχνικά εγχειρίδια και υποστήριξη των ε/π, έναντι 111 εκατομμυρίων $.

Χαρακτηριστικό είναι το παρακάτω βίντεο της κατάρριψης τουρκικού ελικοπτέρου AS-532UL με φορητό αντιαεροπορικό βλήμα SA-7 ( 18/6/1997), κατά την διάρκεια της τουρκικής εισβολής στο Βόρειο Ιράκ (Επιχείρηση Çekiç/Σφυρί). Στις εντατικές επιχειρήσεις του Τουρκικού Στρατού στο Ιρακινό Κουρδιστάν οι μαχητές του ΡΚΚ απάντησαν με σειρά καταρρίψεων τουρκικών ελικοπτέρων, χρησιμοποιώντας φορητά αντιαεροπορικά βλήματα SA-7B Strela.



Είχε προηγηθεί η κατάρριψη ενός ακόμη ΑΗ-1W απο SA-7B (18/5/1997), με τις εικόνες του φλεγόμενου Cobra να κάνουν τον γύρο του διαδικτύου (βλέπε σχετικό βίντεο). Κατά την διάρκεια της τουρκικής επιχείρησης ακολούθησαν ακόμα δύο περιστατικά με βολές SA-7B εναντίον ε/π ΑΗ-1, στις 29 Μαίου και στις 4 Ιουνίου 1997. Η Κουρδική προπαγανδιστική μηχανή αξιοποίησε στο μέγιστο τα συγκεκριμένα πλάνα, φέρνοντας την Τουρκική στρατιωτική ηγεσία σε εξαιρετικά δυσμενή θέση. Mετά απο τις απανωτές καταρρίψεις τουρκικών εναερίων μέσων, το Γενικό Επιτελείο οργάνωσε συνέντευξη τύπου κατά την διάρκεια της οποίας ο Τούρκος αντιστράτηγος Erol Özkasnak κατηγόρησε ανοιχτά Ελλάδα,Κύπρο,Αρμενία,Συρία και Ιράν για τον εξοπλισμό και την εκπαίδευση των Κούρδων μαχητών στην χρήση φορητών αντιαεροπορικών πυραύλων. Στην αίθουσα μάλιστα παρουσίασε ομοίωμα του "φαρμακερού" ρώσικου αντιαεροπορικού, κάνοντας την εκτίμηση πως 60-70 SA-7B βρίσκονται στα χέρια των ανταρτών του ΡΚΚ. Η λίστα συνεχίζει να μεγαλώνει σταθερά,με την τελευταία επιβεβαιωμένη κατάρριψη ΑΗ-1W με Strela να λαμβάνει χώρα τον Φλεβάρη του 2008 (βλ Τουρκικές απώλειες...).


Η κατάσταση η οποία διαμορφώνεται ραγδαία στο Τουρκικό Κουρδιστάν και οι τελευταίες επιθέσεις χρήζουν ξεχωριστής αναφοράς, η οποία θα γίνει σε επόμενη ανάρτηση..

enkripto